Tutustuin Joseph Smith nuorempaan marraskuussa 1825. Hän oli
silloin "rahankaivelijoiksi" kutsutun miesjoukon palkkaama.
Hänen toimenaan oli, tai hän teeskenteli niin, selvänähdä
hattuun pannun kiven kautta naama hattuun painettuna. Hän teeskenteli
löytävänsä tällä tavoin mineraaleja
ja piilotettuja aarteita. Siihen aikaan hän vaikutti ajattelemattomalta
nuorelta mieheltä ei erityisen oppineelta, ja hän
oli hyvin nenäkäs ja hävytön isälleen.
Smith ja hänen isänsä olivat majoittuneina useiden
muiden "rahankaivelijoiden" kanssa talossani etsiessään
kaivelemalla kaivosta, jonka piti oleman espanjalaisten vuosia sitten
avaaman ja hyödyntämän.
Nuori Smith rohkaisi aluksi suuresti "rahankaivelijoita",
mutta kun he kaivellessaan pääsivät lähelle
paikkaa, josta hän väitti löytyvän suunnattoman
suuren aarteen, hän sanoikin että lumous oli niin vahva,
ettei hän pystynyt näkemään.
Silloin he lannistuivat ja hajaantuivat pian sen jälkeen.
Tämä sattui siinä marraskuun 17. päivän
1825 tienoilla. Yksi kumppanuksista antoi minulle 12.68 dollarin
arvoisen maksusitoumuksen majoituksestaan, mutta se on yhä
maksamatta.
Näiden tapahtumien jälkeen nuori Smith kävi kodissamme
useita kertoja ja pyysi viimein suostumustani naidakseen tyttäreni
Emman. Kieltäydyin ja selitin hänelle syyni; näihin
kuului se, että hän oli outo ja harjoitti liiketointa,
jota en voinut hyväksyä; silloin hän lähti matkaansa.
Ei kulunut kauankaan kun hän palasi minun ollessani poissa
kotoa ja vei tyttäreni mukanaan New Yorkin valtioon, missä
he avioituivat ilman minun hyväksyntääni ja suostumustani.
Kun he olivat saapuneet Palmyraan [Manchesteriin] New Yorkissa,
Emma kirjoitti minulle kysyen voisiko hän saada omaisuutensa,
johon kuului vaatetusta, kalustoa, lehmiä jne. Vastasin, että
hänen omaisuutensa oli tallella ja hänen käytettävissään.
Jonkin ajan kuluttua he palasivat mukanaan Peter Ingersol[l], ja
päättivät sitten että he muuttaisivat pois.
He asuivat kotini lähistöllä.
Smith väitti minulle, että hän oli jättänyt
sikseen sen mitä hän sanoi "lasiinkatsomiseksi",
ja että hän odotti joutuvansa tekemään lujasti
töitä elannokseen, ja että hän oli halukas niin
tekemään. Hän järjesti myös niin että
poikani Alva Hale menisi Palmyraan ja muuttaisi hänen (Smithin)
irtaimistonsa tänne. Sitten hän palasi Palmyraan ja pian
sen jälkeen Alva, joka oli suostunut järjestelyyn, meni
sinne ja palasi Smithin ja hänen perheensä kanssa.
Pian tämän jälkeen minulle kerrottiin, että
he olivat tuoneet mukanaan ihmeellisen levykirjan. Minulle näytettiin
laatikkoa, missä niitä kuulemma pidettiin. Kaikesta päätellen
laatikkoa oli käytetty tavallisenkokoisten ikkunalasien säilytykseen.
Minun sallittiin tunnustella laatikon painoa, ja he antoivat minun
ymmärtää, että kirjalevyt olivat silloin laatikossa
jonka sisälle minun ei kuitenkaan sallittu katsoa.
Kysyin Joseph Smith nuoremmalta, kenen sallittaisiin ensimmäiseksi
nähdä levykirja? Hän sanoi, että jonkun pienen
lapsen. Silloin kävin tyytymättömäksi ja tiedotin
hänelle, että jos talossani oli jotakin sellaista jota
minun ei sallittaisi nähdä, hänen täytyisi viedä
se pois; ellei hän tekisi sitä, niin silloin varmasti
katsoisin sitä. Sen jälkeen sanottiin, että levyt
oli piilotettu metsään.
Suunnilleen näihin aikoihin ilmestyi Martin Harris näyttämölle,
ja Smith alkoi tulkita merkkejä tai hieroglyfejä, joita
hänen mukaansa oli kaiverrettu levyihin, Harrisin kirjoittaessa
muistiin hänen tulkintansa. Puhuttiin, että Harris kirjoitti
muistiin 116 sivua ja hukkasi ne.
Pian tämän tapahtuneen jälkeen Martin Harris kertoi
minulle, että hänen täytyisi saada suurempi todistus,
ja että hän oli puhunut Josephin kanssa siitä
Joseph sanoi hänelle, ettei hän voisi tai uskaltaisi näyttää
hänelle levyjä, mutta että hän (Joseph) menisi
metsään missä levyt olivat, ja kun hän palaisi,
Harrisin piti seurata hänen jälkiään lumessa
ja etsiä kirja, ja tutkia sitä itsekseen.
Harris kertoi minulle jälkeenpäin seuranneensa Smithin
ohjeita, mutta että hän ei ollut kyennyt löytämään
levyjä, ja oli yhä tyytymätön. Sinä päivänä
jolloin tämä tapahtui, menin taloon jossa Joseph Smith
nuor. asui ja missä hän ja Harris puuhasivat kirjan kääntämisen
parissa.
Kummallakin oli paperinpala, jolle oli kirjoitettu jotakin ja jota
he vertailivat keskenään, ja jotkut sanoista kuuluivat
"palvelijani etsii suurempaa todistusta, mutta hänelle
ei voi antaa suurempaa todistusta".
Niissä sanottiin myös jotain että "kolmen pitää
näkemän esine" kai se tarkoitti levykirjaa,
ja että "elleivät ne kolme noudata aivan täsmälleen
ohjeita, niin esine otetaan heiltä".
Kysyin, kenen sanoja ne olivat, ja joko Joseph tai Emma (uskoisin
että se oli Joseph) kertoi minulle, että ne olivat Jeesuksen
Kristuksen sanoja. Silloin sanoin heille, että pidin koko juttua
silmänlumeena, ja neuvoin heitä hylkäämään
sen.
Tapa, jolla he teeskentelivät lukevansa ja tulkitsevansa,
oli sama kuin se kun hän näki rahankaivelijoita varten,
kivi hatussaan ja hattu kasvoilla, samaan aikaan kun levykirja oli
metsässä!
Tämän jälkeen Martin Harris lähti pois, ja
Oliver Cowd[e]ry tuli kirjoittamaan Smithin sanelua, kun hän
tulkitsi ylläolevan kuvailun mukaisesti. Tämä on
sama Oliver Cowd[e]ry, jonka nimi löytyy Mormonin kirjasta.
Cowd[e]ry jatkoi Smithin kirjurina toimimista kunnes Mormoni kirja
oli saatettu loppuun ja ymmärretty, luulisin.
Joseph Smith nuorempi asui lähelläni jonkin aikaa tämän
jälkeen, ja minulla oli hyvä tilaisuus tutustua häneen,
ja tutustua jonkin verran hänen kumppaneihinsa, ja uskon tunnontarkasti
yksityiskohtaisesti kertomieni tosiasioiden pohjalta, ja monien
muiden olosuhteiden pohjalta, joita en pidä tarpeellisina kertoa,
että koko "Mormonin kirja" (niin kuin sitä kutsutaan)
on typerä sepitys valheita ja pahuutta, pantu kokoon spekulointia
varten, ja niin että se huiputtaisi hyväuskoisia ja varomattomia
ja jotta sen tekijät voisivat elää petkutuksen
nielleiden tuottamilla voitoilla.
ISAAC HALE.
Myönnetty todeksi ja hyväksytty edessäni, maaliskuun
20, 1834.
CHARLES DIMON, rauhantuomari.
|