Kirkko väittää, että sitä johtaa Jeesus
Kristus, sillä hänen nimensä on jo kirkon nimessäkin,
ja nimi "Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen
kirkko" on hänen itsensä Joseph Smithille ilmoituksen
kautta antama. Asia on jäsenille tärkeä, se mainitaan
usein.
Jos etsii historiallisista dokumenteista tietoa tästä
asiasta, huomaa pian, ettei tämäkään 'tieto'
ole kokonaan totuudenmukainen saa sellaisen käsityksen,
että nimi on aina ollut sama. Asia on melko helposti tarkistettavissa
kirkon virallisesta historiasta esimerkiksi.
Aluksi nimi kuului "The Church of Christ" "Kristuksen
kirkko" tämän näkee helposti vaikka 1833
painetusta Käskyjen kirjan etusivusta.
Ja kuinka se voisi olla minun kirkkoni, ellei sitä minun
nimeni mukaan nimitettäisi? Sillä jos jotakin kirkkoa
nimitetään Mooseksen nimen mukaan, niin se silloin on
Mooseksen kirkko, tai jos sitä jonkun ihmisen mukaan nimitetään,
se on silloin jonkun ihmisen kirkko; mutta jos sitä minun
nimeni mukaan nimitetään, se on silloin minun kirkkoni,
siinä tapauksessa, että se on rakennettu minun evankeliumilleni.
(3 Nefi 27:8)
- Kristuksen kirkon synty näinä viimeisinä päivinä tuhat kahdeksansataa
kolmekymmentä vuotta meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen
Kristuksen lihaan tulon jälkeen. Sen asianmukainen järjestäminen
ja perustaminen maamme lakien mukaan Jumalan tahdon ja käskyjen
kautta neljännessä kuussa ja kuudentena päivänä sitä kuukautta,
jota sanotaan huhtikuuksi;
- mitkä käskyt annettiin Joseph Smith nuoremmalle, joka oli
Jumalan kutsuma ja asetettu Jeesuksen Kristuksen apostoliksi,
olemaan tämän kirkon ensimmäinen vanhin,
- ja Oliver Cowderylle, joka myös oli Jumalan kutsuma Jeesuksen
Kristuksen apostoli, olemaan tämän kirkon toinen vanhin, ja
asetettu hänen kätensä alla. (LK 20)
Sitten se 3.5.1834 kokouksen päätöksellä vaihdettiin
epämääräiseksi "The Church of Latter-day
Saints" "Myöhempien Aikojen Pyhien kirkko":
Rukouksen jälkeen konferenssi jatkoi keskustelulla aiheesta
nimet ja nimitykset, kun Sidney Rigdon ehdotti, ja Newel K. Whitney
kannatti ehdotusta, että tämä kirkko tunnettaisiin
tästä lähtien nimellä "Myöhempien
Aikojen Pyhien Kirkko". Jäsenet tekivät huomautuksia,
minkä jälkeen ehdotus hyväksyttiin yksimielisellä
äänestyksellä.1
Kesäkuussa 1829 Herra antoi meille nimen, jolla meidän
piti kutsua kirkkoa, ja se oli sama nimi, jonka hän antoi
nefiläisille. Me tottelimme hänen käskyään
ja nimitimme kirkkoa Kristuksen kirkoksi, kunnes v. 1834 Sydney
Rigdonin vaikutuksesta kirkon nimi muutettiin kuulumaan "Myöhempien
Aikojen Pyhien Kirkko", jolloin nimestä jäi pois
Kristuksen nimi kokonaan, se nimi, jolla meidän oli jyrkästi
käsketty nimittää kirkkoa, minkä Kristus omalla
suullaan teki niin selväksi.2
Sidney Rigdon oli aiemmin ollut tekemisissä Alexander Campbell-nimisen
saarnaajan kanssa (Campbell oli kirjoitellut ideastaan, että
Kristuksen kirkolla piti olla Kristuksen nimi3) eikä
varmaankaan halunnut, että tällä uudella kirkolla
olisi mitään yhteistä campbelliittien ryhmän
kanssa: on mahdollista, että hän tämän vuoksi
ehdotti nimen vaihtoa. Jotkut mormonit vastustivat sitä yllämainitussa
kokouksessa juuri sen vuoksi, että Kristuksen nimi jäi
kokonaan pois. Miksi Newel K. Whitney kannatti asiaa, en osaa sanoa.
Kinan vuoksi nimeä muutettiin vielä kerran 26.4.1838
Smith kertoi saaneensa ilmoituksen, jossa Kristuksen nimi palautui
kirkon nimeen: "The Church of Jesus Christ of Latter Day Saints"
"Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen
kirkko".4
Kuka johti kirkkoa sillä ajanjaksolla, kun nimessä ei
ollut mukana Jeesus Kristus? Eikö Jumala osannut vuonna 1830
sanoa, minkä nimiseksi halusi kirkkonsa maan päällä?
Nimijuttu on niin tärkeä mormoneille, että jopa
kirkon apostolit ovat väittäneet, ettei mikään
muu kirkko edes ollut Kristuksen mukaan nimitetty ennen MAP-kirkkoa.
Apostoli LeGrand Richards lainaa kirjassaan Kummia tekoja ja ihmeitä
juuri edellä mainittua Mormonin kirjan kohtaa, ja kommentoi
sitä seuraavasti:
Kirkon nimeä ei siis saatu tutkimalla tai miettimällä,
vaan Herra ilmoitti sen. Eikö tunnukin uskomattomalta, että
kaikista maailman kirkoista ainoallakaan ei ollut Herran nimeä
silloin, kun Hän palautti kirkkonsa tässä armotaloudessa?5
On todettavissa, että apostoli Richards oli väärässä.
Esimerkkejä:
The Christian Messenger -lehden ylälaita
vuodelta 1826. Lehteä toimitti Barton W. Stone, "vanhin
Kristuksen kirkossa"
Mary Moore Davisin kuolinilmoitus samassa lehdessä
v. 1832 Mary oli sen mukaan ollut Kristuksen kirkon jäsen
lähes 20 vuotta.
Toinen kuolinilmoitus samasta lehdestä v. 1829:
rouva Hallbertin sanotaan olleen Kristuksen kirkon jäsen yhdeksän
vuoden ajan.
- History of the Church, Vol. 2, pp. 62-63
- David Whitmer, An Address To All Believers of Christ
pdf-tiedosto
- Campbell oli kiistellyt teologisista kysymyksistä Robert
Owenin kanssa. Keskustelu painettiin esim. Smithin läheisyydessä
ilmestyneen lehden, The Wayne Sentinelin etusivulla sarjana
29.5, 19.6 ja 26.6.1829. Campbell kirjoitteli itse lehdessään
The Christian Baptist.
- Opin ja liittojen kirja luku
115.
- LeGrand Richards, Kummia tekoja ja ihmeitä, s. 100.
An Address to All Believers in the Book of Mormon by David Whitmer
Whitmerin toinen puhe.
|