Jos mormoneille huomauttaa siitä, että heidän kultissaan
kuuliaisuus on paljon tärkeämpää kuin omintakeinen
ajattelu ja ajattelunvapaus, he kieltävät sen kiihkeästi.
Samoin he kieltävät itsepintaisesti sen tosiseikan, että
mormonismi ei sovi yhteen tieteen avulla osoitettujen pitkällisten
kokeiden ja tutkimusten tulosten kanssa. Ihminen on kirkossa mukamas
vapaa valitsemaan ja kyselemään. Kuitenkin johtajilta
saa jatkuvasti kuulla seuraavan kaltaisia neuvoja esimerkki
on peräisin kirkon ylimpään johtoon, ensimmäiseen
presidenttikuntaan kuuluvalta apostoli Thomas S. Monsonilta.
Teksti on kirkon lehden Ensignin helmikuun 2001 numerosta.
Täytyy ihmetellä, elävätkö mormonit kuin
pimeän keskiajan kansa Rooman paavinvallan alla. Ainoa ero
lienee se, että nykypäivänä ei toisinajattelijoita
enää voida polttaa elävältä roviolla.
Kuinka jäsenten on käsiteltävä epäilyjä
Muistakaa, että usko ja epäily eivät voi olla
yhtäaikaisesti samassa mielessä, sillä toinen karkottaa
toisen.
Jos epäily sattuisi koputtamaan ovellesi, sano vain noille
epäileville, häiritseville ja kapinallisille ajatuksille:
'Minä aion pysyä uskossani, kansani uskossa. Tiedän,
että siinä asuvat onnellisuus ja tyytyväisyys,
ja kiellän teitä, agnostiset, epäilevät ajatukset,
tuhoamasta uskoni huonetta. Myönnän, etten ymmärrä
luomisen prosessia, mutta hyväksyn sen tosiasiana. En kylläkään
pysty selittämään Raamatun ihmeitä, enkä
yritäkään niin tehdä, mutta hyväksyn
Jumalan sanan. En elänyt Josephin rinnalla, mutta uskon häneen.
Uskoni ei tullut minuun tieteen kautta, enkä salli niin kutsutun
tieteen tuhota sitä.'
Tämä taantuva kehitys on minusta pelottavaa. Pidin ennen
Monsonia jotensakin järkevänä miehenä, mutta
tämä on jonkinlainen pohjanoteeraus kultistisesta ajattelusta.
Tiesin kyllä kovan linjan apostolien Packer ja Oaks avoimesti
kannattavan tällaista "ajattelua", mutta olisin odottanut
Monsonilta jotakin korkeatasoisempaa. Hänestä tullee seuraava
kirkon johtaja Hinckleyn kuoltua, ellei mitään ihmeellistä
estettä ilmene.
Mitä Monson tässä itse asiassa sanoo? "Älä
tee kysymyksiä. Teeskentele, ettei kysymyksiä ole olemassakaan.
Sulje silmäsi, tuki korvasi ja jatka fraasien hokemista
minä tiedän, että Joseph Smith oli ja Gordon B.
Hinckley on Jumalan profeetta, minä tiedän, että
palautus on tosi..."
Miten lisätieto voisi vahingoittaa uskoa, mikäli usko
pohjautuu tosiasioihin? Eikö Monson vain myönnäkin
tässä, että usko on virheellistä, jos se kerran
katoaa, kun henkilö ryhtyy tutkimaan tosiasioita kriittisesti
ja keskustelemaan avoimesti mistä tahansa häntä kiinnostavasta
asiasta?
Mikäli todistus kirkon totuudesta perustuu pelkästään
Pyhän Hengen sanomaan eikä ollenkaan omiin tunteisiin,
mikä silloin mukamas voisi estää Pyhää
Henkeä antamasta tuota totuuden todistusta sen jälkeenkin,
kun henkilö on tutkinut ja koetellut asioita tieteellisen tutkimusmetodiikan
avulla?
Kirkon kanta on siis todistettavasti se, että tiede on pahasta
ja kyseleminen on itse asiassa raskas synti tai vähintäänkin
vaarallista, koska se aiheuttaa uskosta luopumisen. On tietenkin
vaikea "tuntea Hengen todistus" kun aivot kertovat jonkin
väitteen olevan pelkkää pötyä.
Minusta eräs peruskysymyksistä on se, onko kirkon totuudesta
todistava tunne todellakin Pyhä Henki. En usko, että niin
on, sillä saman tunteen voi saavuttaa kirkosta lähtenytkin
mitä erilaisimmissa tilanteissa. Tunne on erikoinen ja fyysisesti
tunnettavissa, luulisin sen olevan jonkinlainen endorfiinilaukeaminen
ihmisen ruumiissa tavallista voimakkaampi hyvänolon
tunne, ei mikään ulkopuolelta tuleva "todistus".
Onko "Jumalan kirkkaus äly" vai ei?
Monson kehottaa ihmisiä olemaan piittaamatta tieteellisestä
tutkimuksesta parhaasta tiestä älykkyyteen ja tietoon.
Sijalle hän tarjoaa uskoa, joka on taikauskoista toivoa, kuvaillaanpa
sitä sitten millä sanoilla tahansa.
Kun mormonijohtajat pelkäävät tieteellisen tutkimuksen
johtavan ihmiset pois kultista, he kehottavat ihmisiä halveksimaan
sitä ("niin kutsuttu" on minusta halveksiva termi).
Kuinka takaperoista onkaan, että heidän mielestään
ainoa "oikea" tiede on sellaista, joka soveltuu heidän
myytteihinsä. Jos he pelkäävät, että tutkimus
ja kyseleminen horjuttavat uskoa, on se tietenkin selvä merkki
siitä, että usko on ollut perusteeton.
Monsonin neuvo kehottaa ihmisiä selvästikin elämään
pimeässä laatikossa ja lyömään itseään
sormille, jos he vilkaisevat ulos laatikosta, valoon. Kirkon motoksi
sopisi oikeasti paljon paremmin "Jumalan kirkkaus on usko,
ei äly."
|