Seuraava teksti osoittaa selvästi, että mormonikirkon viralliseen
ohjelmaan kuuluu salata merkittäviä osia historiaansa, jotta se
pysyisi "uskoa kohottavana".
Tällä sivulla on lainauksia kahdesta artikkelista:
- Apostoli Boyd K. Packerin "Do not spread disease germs!"
(Älä levitä basilleja!) Brigham Young-yliopiston tutkimuksia,
kesä 1981 ss. 259, 262-271. Packerin lainaukset
tällä sivulla punaisella tekstillä.
- Kirkon silloisen historioitsijan D. Michael Quinnin kommentit
normaalilla tekstillä ovat julkaisusta "The Seventh East Press",
18.11.1981.
"Olen alkanut uskoa, että monet kirkon jäsenet, jotka
kuluttavat hyvin paljon aikaa akateemiseen tutkimukseen, ovat taipuvaisia
alkamaan tuomita kirkkoa, sen oppia, järjestystä ja johtoa, mennyttä
ja nykyistä, oman ammattinsa periaatteiden mukaan ... Minusta asian
pitäisi olla päinvastoin."
"Teidän tavoitteenanne pitäisi olla se, että he näkevät Herran
kosketuksen Kirkon joka hetkessä hamasta sen alusta tähän päivään...
ei ole olemassa mitään sellaista kuin Kirkon tarkka tai objektiivinen
historia, joka jättää Hengen huomioonottamatta... Kirkon historia
voi olla niin kiinnostavaa ja innoittavaa, että se on voimakas
työkalu uskon kohottamiseen. Ellei sitä kirjoiteta tai opeteta
asianmukaisesti, se saattaa olla uskon tuhoaja..."
"Jotkut asiat, jotka ovat totta, eivät ole kovin hyödyllisiä."
Kääntäen huomion vanhin Packerin varoitukseen, että aiemmin julkaistu
materiaali ei aina ole sopivaa uudelleen julkaistavaksi, Quinn kuvaili
'outoa tilannetta' jonka johtavat auktoriteetit loivat kritisoidessaan
henkilöitä, jotka julkaisivat uudelleen materiaalia, jota varhemmat
johtavat auktoriteetit pitivät uskoa kohottavana ja 'soveltuvana
lapsille ja äskettäin uskoon kääntyneille'.
"Kirjoittaja tai opettaja, joka tuntee liioteltua lojaalisuutta
teorialle, jonka mukaan kaikki on kerrottava, laskee perustan omalle
tuomiolleen..."
Quinn ilmaisi mielipiteensä näin: MAP-kirkon historioitsijoiden 'arvottoman,
tympäisevän tai sensaatiomaisen' (kuten Packer asian ilmaisee) välttäminen
olisi rehellisyyden ja ammatillisen puhtauden kannalta kyseenalaista,
ja tekisi 'karhunpalveluksen kirkon asialle' sekä asettaisi kirkon
ja sen historioitsijat alttiiksi oikeutetulle kritiikille.
"Joidenkin tosien asioiden opettaminen ennenaikaisesti
tai väärään aikaan voi saada aikaan murhetta ja sydänsärkyä oppimiseen
liittyvän aiotun ilon sijasta... Pyhät kirjoitukset opettavat painokkaasti,
että meidän on annettava maitoa ennen lihaa. Herra teki hyvin
selväksi sen, että joitakin asioita on opetettava valikoiden ja
joitakin asioita annetaan vain nille, jotka ovat kelvollisia."
Kun Quinn pani merkille, että vanhin Packer syytti mormonihistorioitsijoita
'perusasioiden [huomioonottamatta jättämisestä] ennen kuin he esittävät
edistynyttä informaatiota', Quinn ilmaisi mielipiteenään, että vanhin
Packer todellisuudessa 'ei puhu historiallisen totuuden vähittäisestä
ilmituonnista, vaan sulkee pois koko mahdollisuuden.' Hän väitti
lisäksi, että vanhin Packerin lähestymistapa ei ole sama kuin Paavalin
kehotus antaa maitoa ennen lihaa, vaan itse asiassa pysyvä maitodieetti.
'Pysyvä maitodieetti', huomauttaa Quinn, 'surkastuttaa lapsen kasvun,
ellei jopa tapa lasta.'
"Yrittäessään olla objektiivinen, puolueeton ja tieteellinen,
kirjoittaja tai opettaja saattaa tahattomasti antaa mahdollisuuden
sielunviholliselle..."
"Kirkossa me emme ole neutraaleja. Me olemme yksipuolisia. Käynnissä
on sota, ja me olemme siinä osapuolia. Se on sota hyvän ja pahan
välillä, ja me käymme sitä puolustaen hyvää. Meidän velvollisuutemme
on sen vuoksi antaa etusija kaikelle mitä Jeesuksen Kristuksen
evankeliumi edustaa ja suojella sitä, ja me olemme tehneet liiton
tästä..."
"Pyhissä kirjoituksissa ja kirkkomme kirjallisuudessa on paljon
sellaista, mikä saa meidät uskomaan olevamme sodassa sielunvihollista
vastaan. Meidän velvollisuutemme ei ole kirkkona eikä jäseninä
avittaa vihollista tässä taistelussa."
Quinn syytti myös Packeriä siitä, että tämä puhui sellaisen kirkon
historian puolesta, joka kieltää kaiken sellaisen mitä kirkon vastustajat
voisivat käyttää hyväkseen. 'Tällaisen normin käyttö olisi saattanut
johtaa suuren osan Vanhasta Testamentista, Johanneksen evankeliumin,
ja monien Paavalin kirjeiden poisjättöön Raamatusta.'
"Viimeinen varoitukseni koskee sitä ajatusta, että niin
kauan kuin jokin asia on aiemmin painettu, niin kauan se on poimittavissa
toisesta lähteestä, ei ole mitään mikä estäisi sen käytön kirjoituksessa
tai puheessa tai opetuksessa."
"Varmaan voitte nähdä virhepäätelmän siinä..."
"Ette tee hyvin kun levitätte sitä. Sen saattaa lukea joku joka
ei ole tarpeeksi kypsä 'edistyneelle historialle', ja näin saattaa
itävä todistus musertua."
"... Me uskomme teille tehtävän edustaa oppilaidenne edessä
Herraa ja Ensimmäistä presidenttikuntaa, emme kirkon panettelijoiden
näkökantoja."
Huomioiden vanhin Packerin huolen siitä, että tarkan kirkon historian
täytyy ottaa huomioon ne hengelliset voimat, jotka toimivat sen takana,
Quinn väitti, että Packer on luonut 'vihollisen jota ei olekaan',
koska hyvän historioitsijan, on hän sitten mormoni tai ei, on mahdotonta
kirjoittaa mormonismista käsittelemättä sen johtajien profeetallisia
vaateita...
Quinnin mielestä profeettojen merkittävien lausumien rajoitusten
ja erheiden huomioonottamatta jättäminen olisi yhtä virheellistä
kuin näkyjen, ilmoitusten ja todistusten huomioonottamatta jättäminen.
Kun pyhä historia osoittaa Jumalan johtajien olevan 'ymmärrettäviä
inhimillisiä olentoja, joihin ihmiset voivat samaistua ja silti
kunnioittaa profeetan manttelia,' vanhimmat Benson ja Packer Quinnin
väitteen mukaan odottavat historiaa, joka tekee MAP-kirkon johtajista
'virheettömiä ja hyväntahtoisen enkelimäisiä.' Sellainen 'puolijumalan
tapaisten kirkon johtajien' historia lähentelee epäjumalanpalvontaa,
sanoo Quinn.
Keskivertomormoni lukee vain niitä historian osia, jotka hänen
johtajansa on valinnut ja todennut uskoa kohottaviksi.
Aiheeseen liittyvää:
Mitä on olla mormonihistorioitsija? D. Michael Quinnin
koko puhe (engl.)
|