Silloin tällöin mormonikirkkoa tutkivat ihmiset kysyvät
yksinkertaisia ja suoria kysymyksiä siitä, mitä kirkko
opettaa suhteessa tieteen näkemyksiin. Ehkäpä tavallisin
kysymys liittyy mormonismin opetuksiin evoluutiosta eli kehitysteoriasta
ja maan iästä, mutta jotkut kysymykset pyörivät
sellaisten myyttien kuin Nooan vedenpaisumuksen ja Baabelin tornin
ympärillä.
Nämä kysymykset ansaitsevat yksinkertaiset ja suorat
vastaukset, mutta niihin vastataan usein ristiriitaisella sekoituksella.
Sekaannusta aiheuttavat yleensä mormonikirkon sisäiset
apologeetat, uskonpuolustajat, jotka mieluummin esittävät
kirkon opetukset vääristeltyinä kuin näkevät
kirkon (ja itsensä) julkisesti nolossa asemassa.
Tiede on aikamme ikoni, eikä kukaan halua antaa ulospäin
vaikutelmaa, että on ristiriidassa fyysisten todisteiden kanssa.
Korjatakseni osan hämmennystä olen valmistanut tämän
pienen kokoelman sitaatteja joiltakin mormonismin kunnioitetuimmilta
pappisjohtajilta ja pyhistä kirjoituksista. Kokoelma auttaa
valaisemaan mormonismin ja tieteen suhdetta toisiinsa.
Alustavasti kerron, että kasvoin mormonikirkossa ja olin aktiivinen
jäsen yli 36 vuoden ajan. Suoritin kaksivuotisen kokoaikaisen
lähetystyön Kanadan British Columbiassa, sain arvosanan
BYU:n fysiikan laitokselta, avioiduin Mantin mormonitemppelissä
ja palvelin kahdessa seurakunnassa vanhinten koorumin johtajana
monien muiden kirkon tehtävien muassa.
Lähdin lopulta mormonikirkosta sen monien tieteen kanssa yhteensovittamattomien
ristiriitojen vuoksi. Näin minulla on erityinen mielenkiinto
auttaa ihmisiä ymmärtämään mormonismin
teologiaa ja sen suhdetta tieteeseen; erityisesti ihmisiä,
joilla on tieteellinen tausta ja jotka mahdollisesti tutkivat mormonismia.
Mormonikirkon profeettojen ja näkijöiden lausuntojen
merkitys
Suhteellisen pieni ryhmä mormoniapologeettoja väittää
härkäpäisesti, että mormonipapiston johtajien
monet evoluution vastaiset lausunnot ovat vain "heidän
mielipiteitään", ja että niillä on vähäinen
vaikutus mormonien enemmistöön. Sen vuoksi valotan sellaisten
huomautusten merkitystä ennen kuin hahmotan heidän opetuksiaan
evoluutiosta.
Ne, jotka ovat kiinnostuneet tietämään, mitä
mormonit uskovat evoluutiosta, voivat ottaa yhteyttä paikallisiin
lähetyssaarnaajiin tai seurakunnan- tai vaarnanjohtajiin. Näyttäkää
heille tässä artikkelissa esiintyvät lainaukset,
ja kysykää, pitäisivätkö useimmat mormonit
näitä lausuntoja vain "mielipiteinä" vai
innoitettuina totuuksina pappeusjohtajilta. Useimmat mormonit ovat
tarpeeksi rehellisiä selittääkseen tarkkaan miksi
ja miten evoluutio on yhteensovittamaton mormonismin kanssa, eivätkä
useimmat tee kuin apologeetat eli yksinkertaisesti lakaise maton
alle profeettojensa ja apostoliensa lausuntoja.
Ymmärtääksesi mormonikirkon profeettojen ja näkijöiden
tärkeyden, lue Mormonin kirjasta Moosian luku 8, varsinkin
jakeet 13-17. Mormonit uskovat, että heidän näkijänsä
kautta "kaikki ilmoitetaan". Mormonipresidenttiä,
hänen neuvonantajiaan ja kaikkia kahtatoista apostolia kannatetaan
kahdesti vuodessa pidettävissä yleiskonferensseissa profeettoina,
näkijöinä ja ilmoituksensaajina.
Muutamia huomattavien mormonijohtajien kommentteja siitä,
miten mormonien olisi seurattava profeettojensa, näkijöidensä
ja ilmoituksensaajiensa opetuksia:
[Ensimmäinen on ote puheesta, joka on kanonisoitu Opin ja
liittojen kirjassa Virallisesta julistuksen v. 1890 jälkeen
suomennoksesta sitä ei löydy englanninkieliseen
laitokseen tämäkin teksti kuuluu. Olen palauttanut koko
puuttuvan tekstin Opin ja liittojen kirjaan osaan Virallinen
julistus 1.]
Herra ei ole koskaan salliva minun tai kenenkään muun
miehen, joka toimii tämän kirkon presidenttinä,
johtaa teitä harhaan.
Se ei kuulu ohjelmaan. Se ei ole Jumalan mielessä. Jos minä
yrittäisin sitä, Herra panisi minut pois asemastani,
ja niin hän panee kenen tahansa muun miehen, joka yrittää
johtaa ihmisten lapset harhaan Jumalan oraakkeleilta tai velvollisuuksistaan.
(Presidentti Wilford Woodruff, kirkon 61. puolivuotiskonferenssi,
Maanantai, 6.10.1890, Salt Lake City, Utah. Raportoitu kirkon
lehdessä Deseret Evening News, 11.10.1890, s. 2.)
Jatkuva ilmoitus ja johto kirkolle tulee kirkon presidentin kautta,
eikä hän ole koskaan johtava pyhiä harhaan.
(Ensimmäisen presidenttikunnan 2. neuvonantaja, apostoli
James Faust, kirkon yleiskonferenssi, huhtik. 1996).
Seuratkaa johtajianne, jotka on asianmukaisesti asetettu tehtäväänsä
ja joita on julkisesti kannatettu, eikä teitä johdeta
harhaan.
(Apostoli Boyd K. Packer, yleiskonferenssi, lokak. 1992, Ensign,
marrask. 1992).
Haluan antaa teille todistukseni siitä, että Herra
ei ole salliva kenenkään miehen johtaa Hänen kirkkoaan
harhaan.
(Gordon B. Hinckley, 21.1.1996 pidetty puhe, painettu kirkon lehdessä
Ensignissa kesäk. 1996, ss. 2-8. Hinckley on mormonikirkon
nykyinen presidentti, profeetta, näkijä ja ilmoituksensaaja.)
Kaikkivaltias Herra johtaa tätä kirkkoa, eikä
hän ole koskaan salliva teitä johdettavan harhaan, jos
olette tekemässä velvollisuuttanne. Voitte mennä
kotiin ja nukkua suloisesti kuin vauva äitinsä käsivarsilla,
mitä tulee siihen, että johtajanne johtaisivat teitä
harhaan, sillä jos he yrittäisivät sen tehdä,
niin Herra lakaisisi heidät nopeasti pois maan päältä."
(Brigham Young, Journal of Discourses, Vol. 9, p. 289,
1862.)
Kun profeetta puhuu, väittely on ohi. (Apostoli, neuvonantaja
N. Eldon Tanner, Ensign elok. 1979, ss. 2-3)
Istuin tässä tabernaakkelissa joitakin vuosia sitten,
kun presidentti Joseph Fielding Smith seisoi tämän puhujakorokkeen
ääressä. Oli huhtikuun 1972 yleinen pappeuskokous,
viimeinen konferenssi, ennen kuin presidentti Smith poistui keskuudestamme.
Hän sanoi: "On yksi asia, joka meidän on pidettävä
erityisen selvästi mielessämme. Ei kirkon presidentti
eikä Ensimmäinen presidenttikunta, eikä Ensimmäisen
presidenttikunnan ja Kahdentoista yhteinen ääni ole
koskaan johtava pyhiä harhaan, tai antava maailmalle ohjausta,
joka on Herran mieltä ja tahtoa vastaan." (Seitsenkymmen
L. Aldin Porter seitsenkymmenten ensimmäisen koorumin presidenttikunnasta,
Ensign, marrask. 1994, s. 63)
Seuratkaa johtajianne, jotka on asianmukaisesti asetettu ja joita
on julkisesti kannatettu, eikä teitä johdeta harhaan.
(Apostoli Boyd K. Packer, yleiskonferenssi lokak. 1992; Ensign,
marrask. 1992)
Mormonikirkon opetukset maan ja elämän alkuperästä
Mormonikirkon virallinen oppi maan ja elämän alkuperästä
löytyy Kallisarvoisesta helmestä, Mooseksen kirjasta luku
2 ja Aabrahamin kirjasta luku 4. Kallisarvoista helmeä pidetään
kirkossa pyhänä kirjana, joka on jumalallista ilmoitusta
ja kirkon virallista oppia, jollaisena kirkon jäsenistö
johdon ohella sitä kannattaa.
Moos. 2 oletetaan olevan Jumalan ilmoitusta Joseph Smithille joulukuussa
1830. Se kuvailee, miten Jumala loi maan ja elämän. Aabr.
luku 4 toistaa sen vähän muunnellen.
Moos. 2 luvun 1. jae kuuluu:
Ja tapahtui, että Herra puhui Moosekselle sanoen: Katso, minä
ilmoitan sinulle tästä taivaasta ja tästä maasta; kirjoita sanat,
jotka minä puhun. Minä olen Alku ja Loppu, Kaikkivaltias Jumala;
Ainosyntyiseni kautta minä nämä loin, alussa minä loin taivaan
ja maan, jolla seisot.
Jotkut mormonit väittävät, että tämä
luomiskertomus kuvailee "hengellistä" luomista, ja
että "hengellisen" luomisen järjestys eroaa
fyysisestä luomisesta. Jae 1 tekee kuitenkin selväksi,
että kertomus kuvailee luomista, joka koskee sitä fyysistä
maata, jolla Mooses seisoi.
Huomaa, että Kallisarvoiseen helmeen sisältyvän
luomiskertomuksen piti oleman suoraa jumalallista ilmoitusta Joseph
Smithille. Se kuvailee Jumalan antamaa oppituntia Moosekselle aiheenaan
se, miten Moosesta kannattava fyysinen maa luotiin.
Ei ole yllättävää, että Joseph Smithin
luomiskertomus on muunneltu kopio heprealaisten luomismyytistä,
joka löytyy Raamatusta. Olen luetellut joitakin tämän
virallisen version väittämiä alla.
- "Jumala loi ruohon, siementä kantavat kasvit ja hedelmäpuut
kolmantena päivänä (Mooses 2:11-13). Sitten hän
loi auringon neljäntenä päivänä (Mooses
2:14-19)."
Ihmettelevätkö mormonit koskaan, miten nämä
kasvit tulivat toimeen ilman aurinkoa?
- "Jumala loi maapallon ja kuivan maan kolmantena päivänä
(Mooses 2:9-13) ja sen jälkeen auringon ja kuun neljäntenä
päivänä."
Parhaiden teorioiden mukaan siitä, miten aurinkokunta muodostui,
aurinko oli se, joka syntyi ensin. Planeetat muodostuivat myöhemmin
aurinkokunnan kehityksessä vähittäisen kasaantumisprosessin
kautta. Joseph Smithin mielikuvitustarinassa on koko maapallo
ruohoineen ja hedelmäpuineen, ennen kuin aurinko tehtiin.
Lisäksi näyttää selvästi siltä,
että jumala loi tähdet samana päivänä
kuin auringon ja kuun (Mooses 2:16; 3:1, Aabraham 4:16). Parhaat
teoriat kuun muodostumisesta kertovat, että se syntyi kun
harhaileva pikkuplaneetta törmäsi varhaiseen maapalloon.
Tämä tapahtui todennäköisesti ennen kuin elämää
oli kehittynyt maan päällä, ja olisi varmasti tappanut
kaiken elämän, joka olisi ollut "luotu" epäjärjestyksessä
niin kuin Kallisarvoisessa helmessä on kuvattu.
Ajatus siitä, että tähdet luotiin maapallon jälkeen,
on tietenkin hullunkurinen. Parhaiden tieteellisten todisteiden
mukaan maa koostuu osaksi raskaista ainesosista, jotka syntyvät
ainoastaan supernovissa. Hyvä perusselitys aurinkokunnan,
maan ja elämän synnylle löytyy teoksesta The
History of Earth, kirj. William K. Hartmann ja Ron Miller.
- "Jumala loi vesieläimet, valaat ja linnut viidentenä
päivänä (Mooses 2:20-22) ja sitten maaeläimet
kuten karjan kuudentena päivänä (Mooses 2:24-31)."
Evoluutioteorian mukaan linnut kehittyivät maaeläimistä
samoin kuin valaat.
Smith toisti luomismyytin Aabrahamin kirjan 4. luvussa. Tässä
kertomuksessa hän panee "jumalat" luomaan ruohon
ja hedelmäpuut kolmantena "ajanjaksona" ja sitten
auringon ja kuun neljäntenä "ajanjaksona" (Aabraham
4:9-19). Taas Smith panee "jumalat" luomaan valaat ja
kalat viidentenä "ajanjaksona" lintujen kanssa (Aabraham
4:20-23) ja sitten karjan ja muut maaeläimet kuudentena "ajanjaksona"
ihmisen kanssa (Aabraham 4:24-31).
Ymmärtääksesi selvästi mormoniopin "nuoren
maan" kreationistisen luonteen, pohdi selitystä, jonka
Joseph Smith antoi Opin ja liittojen kirjan luvussa 77, jakeessa
12, joka sanoo:
Kysymys: Mitä merkitsee pasunoiden ääni, josta puhutaan Ilmestyskirjan
kahdeksannessa luvussa?
Vastaus: Se tarkoittaa, että niin kuin Jumala loi maailman kuudessa
päivässä ja päätti työnsä seitsemäntenä päivänä ja pyhitti sen,
ja teki myös ihmisen maan tomusta, samoin on myös Herra Jumala
seitsemännen vuosituhannen alkaessa pyhittävä maan ja saattava
ihmisen pelastuksen päätökseen ja tuomitseva kaiken ja lunastava
kaiken, paitsi sitä, mitä hän ei ole alistanut valtaansa, kun
hän on merkinnyt kaiken sinetillä, kaiken loppuun asti; ja seitsemän
enkelin pasunoihin puhaltaminen merkitsee hänen työnsä valmistamista
ja päättämistä seitsemännen vuosituhannen alussa, tien valmistamista
ennen hänen tulemisensa aikaa.
Luvun 77 esipuhe väittää:
ILMOITUS, joka annettiin Joseph Smithille, profeetalle, Hiramissä,
Ohiossa, maaliskuussa 1832. (History of the Church
1:253-55.)
Mormonikirkon jäsenet pitävät Opin ja liittojen
kirjaa ja Kallisarvoista helmeä pyhinä kirjoituksinaan.
Lausuntoja evoluutiosta
Maailman suuntaukset ja opetukset voivat turmella perheemme,
ellemme tiedä, miten käyttää [Mormonin] kirjaa
paljastamaan sosialismin, orgaanisen evoluution, rationalismin,
humanismin jne. ja taistelemaan niitä vastaan.
(Ezra Taft Benson, A Witness and a Warning, s. 6. Ezra
Taft Benson oli kirkon pitkäaikainen apostoli ja ennen kuolemaansa
mormonikirkon presidentti, profeetta, näkijä ja ilmoituksensaaja.)
Nämä periaatteet eivät muutu, niin kuin darwinilaisen
kehitysteorian kannattajat esittävät, vaan kaikkien
elävien olentojen primitiivinen organismi on olemassa samassa
muodossa kuin silloin, kun ne ensinnä saivat muotonsa Luojaltaan.
On kyllä olemassa muutamia hyvin vähäisiä
poikkeuksia kuten esimerkiksi se, että aasi voi sekaantua
tamman kanssa ja tuottaa muulin; mutta siihen se päättyy,
suvunjatkamisen lakien rikkominen saa kuitin, eivätkä
sen toiminnat voi mennä pidemmälle.
(John Taylor, Meditation and the Atonement. John Taylor
oli ennen kuolemaansa mormonikirkon presidentti, profeetta, näkijä
ja ilmoituksensaaja.)
Jotkut ovat sitä mieltä, että Aadam ei ollut ensimmäinen
ihminen tämän maan päällä, ja että
alkuperäinen ihmiolento oli kehitystä alemmista luoduista
eläimistä. Nämä ovat kuitenkin ihmisten teorioita.
Herran sana julistaa, että Aadam oli ensimmäinen kaikista
ihmisistä (Mooses 1:34), ja meidän velvollisuutemme
on sen vuoksi pitää häntä rotumme [tark. varmaankin
lajimme] ensimmäisenä vanhempana. (Tämä lausunto
annettiin virallisena julistuksena koskien kirkon kantaa evoluutioon
nähden. Sen kirjoittivat miehet kirkon ylimmässä
portaassa, Ensimmäisessä presidenttikunnassa, joka silloin
koostui seuraavista: Joseph F. Smith, John R. Winder ja Anthon
H. Lund. Ks. myös Smith, Man: His Origin and Destiny,
ss. 354-355.)
Virallisen mormoniopin mukaan ennen Aadamia ei ollut olemassa kuolemaa,
mikä selvästi on evoluutioteorian vastaista. Ks. MAP-kirkon
virallista sivua, joka käsittelee asiaa.
Olen etsinyt ja etsin sitä ohjausta ja valaisua, joka tulee
Jumalan Pyhältä Hengeltä. Haluan puhua Pyhän
Hengen voimalla, niin että sanani olisivat tosia ja viisaita
ja oikeita. ... Pelastuksen oppeja ei saada ilmi laboratoriossa
tai geologisella kenttäretkellä tai seuraamalla Darwinia
ympäri maailman. Ne tulevat ilmoituksen kautta eivätkä
mitenkään muuten.
(Vanhin Bruce R. McConkien puhe "The
Seven Deadly Heresies" 1.6.1980. McConkieta kannatettiin
mormonikirkon apostolina, profeettana, näkijänä
ja ilmoituksensaajana.)
Ilmoitetun uskonnon totuuksien ja orgaanisen evoluutioteorian
välillä ei ole sopusointua. (Bruce McConkie, Mormon
Doctrine, s. 256.)
Evoluutioteoriat olettavat, että kysymyksessä on ollut
satoja miljoonia vuosia, ensin maan luomisessa asuttavaksi palloksi
ja sitten spontaanisti alkuunlähteneiden yksisoluisten elämänmuotojen
kehittymisessä monimutkaisiksi ja monenlaisiksi elämänmuodoiksi,
joita nykyään on sen päällä. Meillä
on melko nimenomaisia pyhien kirjoitusten osoituksia siitä,
että luomisaikakausi kesti suhteellisen lyhyen aikaa. (mt.
s. 255)
Ihmisiä ei ollut ennen Aadamia. Mikä tahansa päinvastainen
olettamus on vastoin Kaikkivaltiaan koko suunnitelmaa ja järjestelmää,
kun hän loi ja kansoitti tämän Maan. (mt. s. 254)
Aadam ja Eeva ja kaikki elämän muodot, sekä eläimet
että kasvit, luotiin kuolemattomuudessa; eli kun kaikki elämänmuodot
ensin pantiin maan päälle, ne olivat kuolemattomuuden
olomuodossa. Maailmassa ei ollut kuolemaa; kuolema tuli lankeemuksen
jälkeen. (mt. s. 252)
Ja ellei nyt Aadam olisi rikkonut, hän ei olisi langennut, vaan
hän olisi jäänyt Eedenin puutarhaan. Ja kaikki, mikä oli luotu,
olisi joutunut jäämään samaan tilaan, missä se oli luomisen jälkeen;
ja se olisi jäänyt olemaan ikuisesti, ilman mitään loppua.
(Mormonin kirja, 2 Nefi 2:22)
Eräs viittaus on Ensignin kesäkuun 1993 numerossa.
Ensign on mormonikirkon virallinen julkaisu, ja kirkon presidentti
käyttää sitä levittääkseen kirkon
virallisia oppeja. Siinä on myös "kohottavia"
ja yleisluonteisia artikkeleita.
Sivulla 21 on George R. Hill kolmannen kirjoittama artikkeli. Hill
on täysinpalvellut Seitsenkymmenten koorumin jäsen. He
ovat kaikki kirkon johtavia auktoriteetteja ja samanvertaisia kahdentoista
apostolin kanssa (ks. Opin ja liittojen kirja 107:25-26).
Hillin mukaan evoluutio rikkoo termodynamiikan toista lakia (ei
pidä paikkaansa, ja luultavasti Hill, joka on kemian tohtori,
tietää sen kyllä). Hän ei sano, tapahtuuko kehitystä
vai ei, mutta että jos sitä tapahtuu, niin se tapahtuu
silloin Jumalan ohjauksesta.
Toinen hyvä viite on Vanhan testamentin oppikirja 1 Mooseksen
kirjasta 2 Samuelin kirjaan. Tätä oppikirjaa käytetään
BYU:n Vanhaa testamenttia käsittelevillä oppitunneilla
ja muissa mormonien kouluissa [Suom.: itse olen lukenut sitä
nuorille aikuisille tarkoitetussa "Instituutissa".] Kirkon
koulutusosasto on valmistanut tämän oppikirjan, ja sen
julkaisija on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen
kirkko Salt Lake Cityssä, Utahissa, © 1980, 1981 Corporation
of the President of the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints.
Minulla on BYU:ssa käymältäni uskontoluokalta jäljellä
v. 1980 laitos.
Sivulta 34:
Of course, I think those people who hold to the view that man
has come up through all these ages from the scum of the sea through
billions of years do not believe in Adam. Honestly I do not know
how they can, and I am going to show you that they do not. There
are some who attempt to do it but they are inconsistent - absolutely
inconsistent, because that doctrine is so incompatible, so utterly
out of harmony, with the revelations of the Lord that a man just
cannot believe in both.
... I say most emphatically, you cannot believe in this theory
[of evolution] of the origin of man, and at the same time accept
the plan of salvation as set forth by the Lord our God. You must
choose the one and reject the other, for they are in direct conflict
and there is a gulf separating them which is so great that it
cannot be bridged, no matter how much one may try to do so....
... Then Adam, and by that I mean the first man, was not capable
of sin. He could not transgress, and by doing so bring death into
the world; for, according to this theory [of evolution], death
had always been in the world. If, therefore, there was no fall,
there was no need of an atonement, hence the coming into the world
of the Son of God as the Savior of the world is a contradiction,
a thing impossible. Are you prepared to believe such a thing as
that?" (Smith, Doctrines of Salvation, 1:141-42).
Sivulla 36 sanotaan:
Tässä ovat tosiasiat; tässä ovat todisteet;
tässä siis ovat vahvat syyt uskoa, että elämä
syntyi luomisteon kautta. On aika, jolloin jokaisella yksilöllä
on tilaisuus saada tietää tosiasiat ja tehdä älykäs
valinta. (Coffin, Creation, p. [15]).
Seuraava kohta on saman oppikirjan toisesta, korjatusta painoksesta
v. 1981:
In the world another theory of how things began is popularly
held and widely taught. This theory, that of organic evolution,
was generally developed from the writings of Charles Darwin. It
puts forth different ideas concerning how life began and where
man came from. In relation to this theory, the following statements
should help you understand what the Church teaches about the Creation
and the origin of man.
It is held by some that Adam was not the first man upon this
earth, and that the original human being was a development from
lower orders of the animal creation. These, however, are the theories
of men. The word of the Lord declares that Adam was 'the first
man of all men' (Moses 1:34), and we are therefore in duty bound
to regard him as the primal parent of our race. It was shown to
the brother of Jared that all men were created in the beginning
after the image of God; and whether we take this to mean the spirit
or the body, or both, it commits us to the same conclusion: Man
began life as a human being, in the likeness of our heavenly Father.
(First Presidency [Joseph F. Smith, John R. Winder, Anthon H.
Lund], as cited in Clark, Messages of the First Presidency, 4:205.)
Any theory that leaves out God as a personal, purposeful Being,
and accepts chance as a first cause, cannot be accepted by Latter-day
Saints ... That man and the whole of creation came by chance is
unthinkable. It is equally unthinkable that if man came into being
by the will and power of God, the divine creative power is limited
to one process dimly sensed by mortal man." (Widtsoe, Evidences
and Reconciliations, 1:155)
I am grateful that in the midst of the confusion of our Father's
children there has been given to the members of this great organization
a sure knowledge of the origin of man, that we came from the spirit
world where our spirits were begotten by our Father in heaven,
that he formed our first parents from the dust of the earth, and
that their spirits were placed in their bodies, and that man came,
not as some have believed, not as some have preferred to believe,
from some of the lower walks of life, but our ancestors were those
beings who lived in the courts of heaven. We came not from some
menial order of life, but our ancestor is God our heavenly Father.
(George Albert Smith, in Conference Report, Oct. 1925, p. 33.)
Of course, I think those people who hold to the view that man
has come up through all these ages from the scum of the sea through
billions of years do not believe in Adam. Honestly I do not know
how they can, and I am going to show you that they do not. There
are some who attempt to do it but they are inconsistent - absolutely
inconsistent, because that doctrine is so incompatible, so utterly
out of harmony, with the revelations of the Lord that a man just
cannot believe in both.
... I say most emphatically, you cannot believe in this theory
of the origin of man, and at the same time accept the plan of
salvation as set forth by the Lord our God. You must choose the
one and reject the other, for they are in direct conflict and
there is a gulf separating them which is so great that it cannot
be bridged, no matter how much one may try to do so....
... Then Adam, and by that I mean the first man, was not capable
of sin. He could not transgress, and by doing so bring death into
the world; for according to this theory, death had always been
in the world. If, therefore, there was no fall, there was no need
of an atonement, hence the coming into the world of the Son of
God as the Savior of the world is a contradiction, a thing impossible.
Are you prepared to believe such a thing as that? (Smith, Doctrines
of Salvation, 1:141-42.)
The next quotations were taken from pages 35 and 36.
(Note: ... I highly recommend that anyone interested in knowing
the Mormon Church's position on evolution get a copy of the student
manual and read the entire lesson. The quotes below are mostly
secondary quotes in the lesson manual, taken from Coffin's books
on creation and evolution.)
In the world another theory of how things began is popularly
held and widely taught. This theory, that of organic evolution,
was generally developed from the writings of Charles Darwin. It
puts forth different ideas concerning how life began and where
man came from. In relation to this theory, the following statements
should help you understand what the Church teaches about the Creation
and the origin of man. ....
Anyone interested in truth must seriously consider these points.
The challenge they present to the theory of evolution has led
many intelligent and honest men of science now living to reevaluate
their beliefs about the origin of life. (Coffin, Creation: The
Evidence from Science, p [1].) ....
Another scientist, impressed with the odds against the chance
formation of proteins, has expressed his opinion as follows: 'The
chance that these five elements [carbon, hydrogen, nitrogen, oxygen,
sulfur] may come together to form the molecule, the quantity of
matter that must be continually shaken up, and the length of time
necessary to finish the task, can all be calculated. A Swiss mathematician,
Charles Eugene Guye, has made the computation and finds that the
odds against such an occurrence are 10^160 to 1, or only one chance
in 10^160; that is, 10 multiplied by itself 160 times, a number
far too large to be expressed in words. The amount of matter to
be shaken together to produce a single molecule of protein would
be millions of times greater than that in the whole universe.
For it to occur on the earth alone would require many, almost
endless billions (10^243) of years.' [Frank, Allen, "The
Origin of the World - by Chance or Design?" in John Clover
Monsma, ed., The Evidence of God in an Expanding Universe, p.
23.] (Coffin, Creation, pp [3-4].) ....
What you have read so far is not new. This problem has been known
at least since the time of Charles Darwin. If progressive evolution
from simple to complex is correct, the ancestors to these full-blown
living creatures in the Cambrian should be found; but they have
not been found and there is little prospect of their every being
found. ....
On the basis of the facts alone, on the basis of what is actually
in the earth, the theory of a sudden creative act in which the
major forms of life were established fits best. (Coffin, Creation,
pp [5-6].) ....
..'Here are the facts; here are the evidences; here, then, are
the sound reasons for believing life originated through a creative
act. It is time that each individual has the opportunity to know
the facts and to make an intelligent choice. (Coffin, Creation,
p. [15].)
Now in conclusion: It is my conviction that to the degree the
theory of evolution asserts that man is the product of an evolutionary
process, the offspring of animals- it is false! What application
the evolutionary theory has to animals gives me no concern. That
is another question entirely, one to be pursued by science. But
remember, the scriptures speak of the spirit in animals and other
living things, and of each multiplying after its own kind (D&C
77:2; 2 Nephi 2:22; Moses 3:9; Abraham 4:11-12, 24).
And I am sorry to say, the so-called theistic evolution, the
theory that God used an evolutionary process to prepare a physical
body for the spirit of man, is equally false. I say I am sorry
because I know it is a view commonly held by good and thoughtful
people who search for an acceptable resolution to an apparent
conflict between the theory of evolution and the doctrines of
the gospel. (Vanhin Boyd K. Packer, The Law and the Light.)
In addition to these quotations I've provided, there is a vast
infobase of LDS articles on the evils of evolution. You can search
this data base using the phrase "organic evolution".
You might also enjoy reading the book Using the Book of Mormon
to Combat Falsehoods in Organic Evolution, by Clark A. Peterson.
This book provides some good reference material to statements by
Mormon General Authorities, showing how the theory of evolution
is inconsistent with Mormon doctrine.
Mormonien pyhät kirjoitukset englanniksi löydät
kirkon omistaman kustannusyhtiön sivuilta:
Varmemmaksi vakuudeksi vielä pari linkkiä kirkon omalle
viralliselle sivulle:
Duwayne Anderson
|