Viisauden sanaa pidetään eräänä tärkeimmistä
ilmoituksista. Joka rikkoo sitä, on heikko. Mikäli ei paranna
tapojaan, ei voi päästä temppeliin, jne.
Joseph Fielding Smith, kirkon kymmenes presidentti, väittää,
että tapa juoda teetä voi estää ihmistä pääsemästä
Jumalan selestiseen valtakuntaan:
Pelastus ja kuppi teetä ... veljeni, jos juotte kahvia tai teetä
tai käytätte tupakkaa, annatteko kupin teetä tai vähän
tupakkaa seistä tiellänne ja estää pääsynne
Jumalan selestiseen valtakuntaan, missä muutoin olisitte saaneet
kirkkauden täyteyden? ...
Mikään maailmassa ei ole pientä kokonaisuudessaan. Yksi
kuppi teetä, sitten toinen kuppi teetä, ja vielä yksi
kuppi teetä, ja kun laskette ne kaikki yhteen, ne eivät olekaan
niin vähän. (Doctrines of Salvation, osa 2, s. 16)
Mormoni John J. Stewart väittää, että profeetta
Joseph Smith noudatti Viisauden sanaa huolellisesti:
... kukaan ei voi olla korkeassa kirkon virassa, tai edes vaarnan tai
seurakunnan tasolla, tai ottaa osaa temppelityöhön, jos on
tunnettu teen, kahvin, alkoholin tai tupakan käyttäjä.
...
Profeetta itse noudatti Viisauden sanaa huolellisesti, ja vaati muita
kirkon korkeissa viroissa olevia miehiä huomioimaan sen ... (Joseph
Smith the Mormon Prophet, s. 90)
Vaikka useimmat kirkon jäsenet luulevat, että kirkon perustaja
"noudatti huolellisesti Viisauden sanaa", tutkimus tuottaa aivan
päinvastaisia tuloksia. Itse asiassa Joseph Smith, mies, joka toi
temppeliseremonian mormonikirkkoon, ei voisi itse ottaa menoihin osaa
alkoholinkäyttönsä takia.
Sivulla 72 kirjassaan Sounding Brass, tri. Hugh Nibley kysyy,
missä ovat todisteet Joseph Smithin juomisesta. Vastaamme hänelle,
että niitä löytyy joka puolelta Joseph Smithin omasta historiasta
History of the Church. M.m. osassa 2, sivulla 26 lukee:
Neuvosto jatkoi tiettyjen, vanhin Rigdonin Martin Harrisia vastaan
esittämien syytösten tutkimista; yksi niistä kuului,
että hän kertoi herra A.C. Russellille, että Joseph joi
liikaa alkoholia kun hän käänsi Mormonin kirjaa ...
Veli Harris ei kertonut herra Russellille, että veli Joseph joi
liikaa alkoholia kääntäessään Mormonin kirjaa,
vaan tämä tapahtui ennen kirjan kääntämistä
...
Harrisin, yhden kolmesta Mormonin kirjan todistajasta, lausuntoa pitää
verrata erään Barton Staffordin todistukseen. Stafford, joka
tunsi Joseph Smithin ennen kuin hän jätti Palmyran, kertoi,
että Smith "oli hyvin viinaanmenevä." (Barton Staffordin todistus,
päivätty 3.11.1833, siteerattu teoksessa Joseph Smith and
Money Digging)
Voidaan väittää, ettei tällä ole merkitystä,
koska se tapahtui ennen Viisauden sanan ilmoituksen antoa, ja että
Smith muutti tapansa vuoden 1833 jälkeen. Todisteet näyttävät
kuitenkin selvästi, että Joseph Smith jatkoi alkoholinkäyttöä
vielä Viisauden sanan saamisen jälkeenkin. Seuraava teksti on
kirkon omasta teoksesta History of the Church, ja se on päivätty
2.5.1843:
Keskiviikko, 3. Kävin toimistossa ja join sisar Jenetta
Richardsin kanssa lasin viiniä, jonka hänen äitinsä
oli tehnyt Englannissa, ja tarkastin osan konferenssipöytäkirjoja.
(History of the Church, osa 5, s. 380)
Benjamin F. Johnson, Joseph Smithin henkilökohtainen ystävä,
kirjoitti Smithistä seuraavaa:
Hän oli hyvin katetun pöydän ääressä
eikä aina kieltäytynyt viinistä, joka "ilahduttaa
sydämet".
(Benjamin F. Johnsonin kirje vanhin George S. Gibbsille, 1903, painettu
julkaisussa The Testimony of Joseph Smith's Best Friend, s. 4
[suom. Joseph Smithin parhaan ystävän todistus])
Seuraavat sitaatit ovat kirkon historiakirjasta History of the Church
tammikuulta 1836:
Sitten me nautimme virvokkeita, ja sydämemme ilahtuivat viinipuun
hedelmistä. (History of the Church, osa 2, s. 369)
Vanhimmat Orson Hyde, Luke S. Johnson ja Warren Parrish tarjosivat
sitten presidenttikunnalle kolme viinillä täytettyä lasikannua
siunattaviksi. Ja minun osalleni tuli toimittaa tämä velvollisuus,
minkä tein ilomielin. Sitten se kiersi ympäri järjestyksessä,
sitten kakku samassa järjestyksessä; ja riittää
kun sanon, että sydämemme ilahtuivat nauttiessamme tarjotuista
maan runsauksista, kunnes olimme kylläisiä..." (History
of the Church, osa 2, s. 378)
Joseph Smith rikkoi Viisauden sanaa jatkuvasti kuolinpäiväänsä
saakka. History of the Church sisältää tällaisen
tapauksen Carthagen vankilasta:
Ennen kuin vanginvartija tuli sisään, hänen poikansa
toi vähän vettä ja sanoi vahdin haluavan vähän
viiniä. Joseph antoi tri. Richardsille kaksi dollaria vahtiaa varten;
mutta vahti sanoi, että yksi riittää, eikä tahtonut
ottaa enempää.
Vahti lähetti heti noutamaan viinipulloa, piippuja ja kaksi pientä
tupakka-annosta; ja yksi vahdeista toi ne vankilaan heti kun vanginvartija
meni ulos. Tri. Richards korkkasi pullon ja tarjosi lasin Joseph, joka
maistoi siitä samoin kuin veli Taylor ja tohtori, ja sitten pullo
annettiin vahdille, joka kääntyi poistuakseen. (History
of the Church, osa 6, s. 616)
Emme tiedä, miten usein Joseph Smith käytti tupakkaa, mutta
kerran hän "ratsasti Nauvoon kaduilla polttaen sikaria." ("Joseph
Smith As An Administrator," oppilastyö, Brigham Young University,
1969, s. 161)
Johtajat ovat tehneet kolme tärkeää muutosta kirkon historiakirjan
tekstissä esiintyviin, Viisauden sanaan liittyviin kohtiin. Yhdessä
kohdassa Joseph Smith pyysi veli Markamia hankkimaan "piipun ja vähän
tupakkaa" apostoli Willard Richardsille. Nämä sanat on korvattu
sanalla "lääkettä". Toisen kerran Joseph Smith
kertoi, miten hän antoi joillekin veljille pari dollaria antaen ohjeet
täydentää viskivarastonsa. Nykyisistä kirjan laitoksista
on poistettu 23 sanaa peittämään sitä seikkaa, että
Smith kehotti veljiä rikkomaan Viisauden sanaa. Kolmannessa kohdassa
Smith sanoi juoneensa lasin olutta Moesserilla. Nämä sanat on
myös poistettu.
Mormoni F. L. Stewart kirjoittaa seuraavaa: "49. NM [No Man
Knows My History, Fawn M. Brodien kirja] väittää, että
ilmoitus, joka tunnetaan Viisauden sanan nimellä, väittää
että mormonien pitäisi "käyttää viiniä
ainoastaan sakramentin yhteydessä." Siksi Joseph Smith, juodessaan
viiniä häissä, kirjan mukaan rikkoo tätä ilmoitusta.
Itse asiassa Viisauden sanassa sanotaan, että viiniä pitää
käyttää "vain kokoontuessanne yhteen, toimittaaksenne
sakramentteja Hänen puolestaan". Oikea sana on "sakramentteja",
ei "ehtoollista". Koska sekä häitä että
kastajaisia pidettiin sakramentteina, Joseph ei rikkonut tätä
ilmoitusta vastaan juodessaan viiniä häissä..." (Exploding
The Myth About Joseph Smith, The Mormon Prophet, s. 55)
Alaviittessä samalla sivulla Stewart lausuu:
... Joseph joi viiniä sakramenttina vaimonsa kastajaisissa v.
1830. Tätä tapaa ei enää harjoiteta kastajaisissa
tai häissä, ja nykyään käytetään
vettä viinin sijasta Herran ehtoollisen sakramentissa.
Stewartin yritystä antaa tekosyy Joseph Smithin piittaamattomuudelle
Viisauden sanasta ei voida ottaa vakavasti. Smithin viinilasillisella
Jenetta Richardsin kanssa ei ole mitään yhteyttä mihinkään
"sakramenttiin" eikä hänen olutlasillistaan Moesserilla
voida selittää tällä tavoin. Kun Smith ystävineen
joi viiniä Carthagen vankilassa, sitä ei selvästikään
juotu sakramenttina. John Taylor, josta tuli mormonikirkon kolmas presidentti,
teki tämän asian hyvin selväksi:
Vähän päivällisen jälkeen lähetimme hakemaan
viiniä. Jotkut ovat kertoneet, että tämä juotiin
sakramentin yhteydessä. Se ei lainkaan pidä paikkaansa; olimme
yleensä tylsistyneitä ja raskasmielisiä, ja lähetimme
hakemaan sitä virvoitukseksi. ... Uskon meidän kaikkien juoneen
viiniä, ja annoimme jonkin verran yhdelle tai kahdelle vanginvartijoista.
(History of the Church, osa 7, s. 101)
Apostoli John Taylor jatkoi alkoholinkäyttöä Joseph Smithin
kuoleman jälkeen. Hosea Stout pani muistiin seuraavaa päiväkirjaansa
3.6.1847:
Kun olin selittämässä tätä papeille, O. Hyde,
P. P. Pratt ja John Taylor tulivat myös sisään ...
Vanhin Taylor käski jatkamaan ja ettei minun pitänyt keskeyttää
heidän vuokseen. Kerroin hänelle, että tämä
ei ollut muuta kuin poliisien kokous eikä kiinnostaisi heitä.
Älä välitä, hän sanoi, me olemme myös
poliiseja.
Sanoin: No sitten toivon, että te sopeudutte poliisien sääntöihin.
Tietysti, sanoi Taylor.
Tuokaa kannu tänne, minä sanoin, jolloin heille tarjottiin
suurta viskikannua.
Tämä oli niin odottamaton käänne, että siihen
vastattiin vain naurunremakalla & ja he kaikki osoittivat kunnioitustaan
kannulle ...
Juotuaan sanoi Parley: "Olen kulkenut näitä katuja kaikkina
yön hetkinä enkä koskaan ennen ole nähnyt poliisia,
mutta nyt tämän jälkeen tiedän, mistä heidät
voi löytää", viitaten kannuun.
"Parley", sanoin minä, "etkö tiedä, että
jotkut asiat tässä valtakunnassa voidaan erottaa vain hengellisesti
& niin on myös poliisin laita." (On The Mormon Frontier,
The Diary of Hosea Stout, 1844-1861, osa 1, s. 259)
Kaikki varhaiset mormoniapostolit näyttävät käyttäneen
alkoholia Viisauden sanan antamisen jälkeen. Joseph Smith teki seuraavan
huomautuksen eräästä tapahmasta v. 1840:
Huhtikuu 17. Tänä päivänä Kaksitoista
[apostolia] siunasivat ja joivat pullon viiniä Penworthanissa,
sen oli tehnyt äiti Moon neljäkymmentä vuotta aiemmin."
(History of the Church, Vol. 4, page 120)
12.4.1845 Hosea Stout kirjoitti päiväkirjaansa, että
hän otti osaa
olut- ja kakkujuhlaan, jonka oli valmistanut vanha poliisi. Vanha poliisi
ja vaimot ja jotkut kahdestatoista olivt paikalla. Meillä oli hauskaa
niin paljon kakkuja ja olutta kuin voimme syödä ja juoda..."
(On The Mormon Frontier, The Diary of Hosea Stout, osa 1, s.
34)
ja 1.7.1845:
Tänään oli suuri konsertti ... myös 12 [apostolia]
ja muita johtajia oli kanssamme, ja meille tarjottiin niin paljon olutta,
viiniä, kakkuja ja muuta kuin voimme syödä ja juoda.
(Ibid., s. 50)
Kun Joseph Smith ja jotkut muut johtajat eivät noudattaneet Viisauden
sanaa, olivat jotkut sitä mieltä, että sen pitäisi
olla kirkossa jyrkkä sääntö. Far Westissä 1837
pidetyn konferenssin pöytäkirjassa sanotaan:
Joidenkin Sidney Rigdonin tekemien huomautusten jälkeen seurakunta
äänesti yksimielisesti, ettei se tukisi liikkeitä ja
kauppoja, jotka myyvät alkoholijuomia, teetä, kahvia tai tupakkaa."
(History of the Church, osa 2, s. 524)
Kun Joseph Smith avasi liikkeensä Nauvoossa, sen varastoissa oli
sokeria, siirappia, lasia, suolaa, teetä, kahvia jne., jotka oli
ostettu St. Louisista. (History of the Church, osa 4, s. 483)
Huolimatta Far Westissä tehdystä äänestyksestä
Joseph Smithin liiketoimi näyttää menestyneen. Nähtävästi
myös Smithin omassa kodissa tarjoiltiin teetä ja kahvia. George
A. Smith kertoo:
... eräs perhe ... saapui Kirtlandiin, ja profeetta pyysi heitä
käymään luonaan... Sisar Emma kysyi sillä välin
vanhalta rouvalta, halusiko hän kupin teetä ... vai kupin
kahvia. Koko tämä perhe luopui uskosta, koska heidät
oli pyydetty juomaan kupin teetä tai kahvia sen jälkeen, kun
Viisauden sana oli annettu. (Journal of Discourses, osa 2, s.
214)
Koska Joseph Smith ei noudattanut Viisauden sanaa, tunsi Almon W. Babbitt,
että hänellä oli oikeus rikkoa sitä. 19.8.1835 Babbittia
syytettiin näin:
19. päivä presidenttikunnan edessä esitettiin syytös
vanhin Almon W. Babbittia vastaan ...
Vanhin J.B. Smith todisti, että vanhin Babbitt oli olettanut voivansa
sanella, mitä hän saarnaisi, ja ettei Babbitt noudattanut
Viisauden sanaa.
Vanhin Babbitt sanoi, että hän oli ottanut rikkoakseen Viisauden
sanaa presidentti Joseph Smith nuoremman ja muiden esimerkin mukaan,
mutta tunnusti, että se oli väärin ...
(History of the Church, osa. 2, s. 252)
Josephin kapakka
Joseph Smith myi alkoholia Nauvoossa; Smith oli myös Nauvoon pormestari.
Seuraava säännös sai lainvoiman v. 1843:
Säädös alkoholijuomien myynnistä.
§ 1. Nauvoon kaupunginvaltuusto säätää, että
kaupungin pormestari on täten valtuutettu myymään tai
antamaan alkoholijuomia siinä mitassa kuin hän viisaudessaan
arvioi talossaan silloin tällöin käyvien matkalaisten
tai muiden henkilöiden terveydeksi tai lohduksi tai mukavuudeksi.
Asetettu 12.12.1843.
Joseph Smith, pormestari.
Willard Richards, kirjuri.
(History of the Church, osa 6, s. 111)
Joseph Smithin oma poika kertoi:
Noin v. 1842 meille rakennettiin uusi ja isompi talo. ... Isä
jatkoi eteläisestä siivestä itäänpäin
huomattavan lisätilan rakentamista. ...
Joka tapauksessa se vaikutti suurelta silloin, ja ja ulkopuolelle laitettiin
kilpi, joka antoi sille nimeksi "The Nauvoo Mansion" [Nauvoon
virka-asunto t. rakennus] ... Äidistä piti tulla emäntä,
ja hän teki pian matkan S:t Louisiin... Kun äiti palasi, hän
näki hotellin aulassa eli siinä päätilassa,
jossa vieraat kokoontuivat ja jossa heidät otettiin tullessaan
vastaan baarin tiskeineen, hyllyineen, pulloineen, laseineen
ja muine tarpeineen, jotka kuuluvat täysinvarustettuun kapakkaan,
ja Porter Rockwell hoiti sitä baarimikkona.
Hän yllättyi kovin tästä ja oli vaivaantunut, mutta
ei sanonut mitään vähään aikaan ... hän
kysyi minulta, missä isä oli. Kerroin hänelle, että
hän oli etuhuoneessa... Sitten hän käski minun mennä
kertomaan hänelle, että hän halusi nähdä hänet.
Tottelin ja palasin hänen kanssaan aulaan, missä äiti
odotti häntä. "Joseph", hän kysyi, "Mitä
merkitsee tuo kapakka tässä talossa?" ... "Miltä
näyttää," hän kysyi, "kun uskonnollisen
yhdyskunnan hengellinen johtaja pitää hotellia, jossa on alkoholinmyyntiin
sovellettu toimitila?"
Hän [Joseph] muistutti häntä, että kaikissa kapakoissa
on baari, joissa myydään ja kulutetaan alkoholia ...
Äidin vastaus tuli painokkaan selvänä, vaikka hän
lausui sen hiljaisella äänellä: "No, Joseph, ...
minä otan lapseni ja menen vanhaan taloon ja pysyn siellä,
sillä en salli heidän kasvavan tämän järjestelyn
määräämissä olosuhteissa, enkä salli heidän
seurustelevan sellaisissa paikoissa käyvien miesten kanssa. Olet
vapaa tekemään valintasi; joko tuo baari katoaa tästä
talosta, tai me!" Isältä ei vienyt kauan tehdä valintaansa,
sillä hän vastasi välittömästi: "Hyvä
on, Emma; toimitan sen pois heti paikalla." Ja niin hän teki.
(The Saints' Herald, 22.1.1935, s. 110)
Joseph Smith yritti jopa puolustaa juopumusta Nooan esimerkin avulla:
Sunnuntai, 7. Vanhin William O. Clark saarnasi noin kaksi tuntia,
moitti pyhiä riittämättömästä pyhyydestä
ja pyhän elämisen puutteesta, teroittamalla mieliin pyhyyttä,
juhlallisuutta ja kohtuutta ylenmäärin, jäykkään
lahkouskoiseen tapaan. Moitin häntä farisealaisuudesta ja
tekopyhyydestä. ... Se, mitä monet sanovat synniksi, ei ole
syntiä; teen paljon murtaakseni taikauskon, ja olen sen tekevä;
viittasin Haamin kiroukseen, jonka hän sai naurettuaan Nooalle,
kun hän oli juovuksissa, mutta ei tehnyt mitään vahinkoa.
Nooa oli vanhurskas mies, ja kuitenkin hän joi viiniä ja tuli
juovuksiin; Herra ei hylännyt häntä sen seurauksena,
sillä hänellä oli jäljellä pappeutensa koko
voima, ja kun Kanaan häntä syytti, hän kirosi hänet
hallussaan olevalla pappeudella, ja Herra kunnioitti hänen sanaansa
ja hänen pitämäänsä pappeutta, vaikka hän
oli juovuksissa, ja kirous pysyy Kanaanin jälkeläisten päällä
tänäkin päivänä. (History of the Church,
osa 4, ss. 445-446)
Oliver Boardman Huntington pani seuraavaa muistiin päiväkirjaansa:
Robert Thompson oli profeetta Joseph Smithin uskollinen ja oikeudenmukainen
sihteeri Nauvoossa ja oli ollut virassaan jatkuvasti lähes tai
melkein kaksi vuotta. Joseph sanoi eräänä päivänä
veli Thompsonille: "Robert, haluan, että menet hummaamaan.
Mene juomaan itsesi juovuksiin ja juhli kunnolla, ellet mene, kuolet."
Robert ei tehnyt niin. Hän oli hyvin hurskas, esimerkillinen mies
eikä syyllistynyt koskaan sellaiseen sopimattomuuteen, jona hän
tätä piti. Vähemmässä kuin kahdessa viikossa
hän oli kuollut ja kuopattu. (Oliver B. Huntingtonin päiväkirja,
konekirjoitettu kopio, Utah State Historical Society, osa 2, s. 166)
Juanita Brooks osoittaa, miten jopa keskeneräisessä Nauvoon
temppelissä juotiin:
... muut tekivät vielä hommia temppelissä. Huhtikuun
23. päivänä Samuel Richards kertoi, miten puusepät
lakaisivat kokoon lastuja, "minkä jälkeen äänestettiin,
että veli Angel menisi ilmoittamaan johtokunnalle, että työmiehet
olivat valmiit juomaan heille varatun viinitynnyrin." Maalarit
jatkoivat työtään huhtikuun 29. päivän iltaan
asti, jolloin ryhmä työmiehiä ja heidän vaimojaan
kokoontui ullakolla "pitämään juhlaa, jossa oli
tarjolla kakkuja, piirakoita, viiniä ja muuta, missä me pidimme
hauskaa rukoilemalla, saarnaamalla, parantamalla, siunaamalla lapsia,
musiikilla ja tanssilla melkein keskiyöhön asti. Toiset työntekijät
maalasivat valmiiksi alahuoneen. (John D. Lee, ss. 86-87)
Matkalla Utahiin Brigham Young kehotti mormoneja "pitämään
olutta juomanaan." (John D. Lee, s. 116) "Kaksi naulaa teetä,
5 naulaa kahvia" oli merkitty osaksi "jokaisen viiden hengen perheen tarpeista
heidän ylittäessään tasangot." (History of the
Church, osa 7, s. 454) 9.10.1865 Brigham Young lausui, että "maistan
hyvin harvoin teetä tai kahvia..." (Journal of Discourses,
osa 11, s. 140)
Näinköhän vain: vuonna 1854 Nunes Carvalho matkusti Brigham
Youngin kanssa ja kertoi, että Young nautti kahvia säännöllisesti:
Tämä oli x matkue, ... joka seurasi johtavan vankkurin, jossa
matkusti kuvernööri Brigham Young, käskyjä. Yksi
hänen vaimoistaan, kykenevä ja kaunis rouva, ... valmisti
miehensä kahvin ja keitti hänen ateriansa ... Istuin ... usein
heidän yksityisen [alkeellisen?] pöytänsä ääressä,
... vankkuriin oli järjestetty siirrettävä pöytä.
Kauriinlihaa, naudanlihaa, kahvia, munia, piirakoita jne. tarjottiin
jokaisella aterialla.
(Among the Mormons, toim. William Mulder ja A. Russell Mortensen,
s. 267)
Hosea Stoutin päiväkirjan mukaan Brigham Young teki tällaisen
huomautuksen 27.9.1845:
... Olen ja olen aina oleva mieltymysteni herra ... jotkut voivat sanoa,
että tapanani on ottaa nuuskaa ja teetä, enkä kuitenkaan
ole näiden mieltymysten orja, ja voin luopua niistä, mikäli
ne loukkaavat veljeäni... (On The Mormon Frontier, Hosea
Stoutin päiväkirja, osa 1, s. 75)
7.4.1867 Brigham Young myönsi Tabernaakkelissa, että hän
oli käyttänyt purutupakkaa vuosikausia. Hänen puolustuksensa
oli, että hän käytti sitä hammassärkyyn:
... en ole oikeutettu juomaan alkoholia, enkä ole oikeutettu pureskelemaan
tupakkaa. No, veli Brigham, etkö ole tehnyt sitä? Kyllä,
vuosien ajan, mutta lopetin sen harrastuksen. Käytin sitä
hammassärkyyn; nyt olen vapaa siitä tuskasta, eikä suutani
milloinkaan tahraa tupakka. (Journal of Discourses, osa 12, s.
404)
Brigham Youngin poika, Brigham Young nuorempi, ei yrittänyt puolustella
tupakankäyttöään isänsä tavoin:
Muistan kerran, kun Jedediah M. Grant näki minun poikana pureskelevan
tupakkaa, ja hän sanoi: "Sinä pureskelet tupakkaa, vai
mitä? "Kyllä, herra." "No, minulle se ei koskaan
maistunut; minulta ei ole mikään hyve olla käyttämättä
sitä, yritin kyllä kovasti, mutta tulin siitä sairaaksi."
Hyve, veljet, on siinä, että luovutaan tavoista tai voitetaan
ne, jos tiedetään, että ne hankaloittavat kehitystänne
Jumalan valtakunnassa. Veli Grantilta ei ollut mikään hyve
olla pureskelematta tupakkaa, hän yritti opetella, mutta ei pystynyt.
Minä yritin ja onnistuin. (Journal of Discourses, osa 15,
ss. 141-142)
|