Periaate 2.1 Pelastus fyysisestä kuolemasta
Olemme fyysisesti erilaisia kuin taivaallinen Isämme
Meistä ei voi tulla taivaallisen Isämme kaltaisia kahdesta
syystä. Ensiksi, meidän fyysinen ruumiimme on epätäydellinen
ja kuolevainen, kun taas taivaallisen Isämme ruumis on täydellinen
ja kuolematon. Koska meidän ruumiimme on kuolevainen, me kaikki
kuolemme.
Henkemme ja ruumiimme eroavat
Tämä fyysinen kuolema on henkemme eroaminen ruumiista.
Vaikka henkemme elää edelleen, niin ruumiimme kuolee. Me emme
voi itse voittaa fyysistä kuolemaamme.
Jeesus voitti kuoleman
Jeesus Kristus voitti kuoleman meidän puolestamme. Hänen
fyysinen kuolemansa oli se, kun Hän kuoli ristillä. Kolmantena
päivänä Hänen kuolemansa jälkeen Hänen
seuraajansa palasivat haudalle, johon Hänen ruumiinsa oli pantu,
mutta Hänen ruumiinsa ei ollut enää siellä. Jeesus
oli noussut ylös kuolleista, toisin sanoen Hänen henkensä
oli yhtynyt Hänen ruumiiseensa ja Hänet oli kirkastettu ja
tehty kuolemattomaksi.
Ylösnousemus on hengen ja ruumiin yhdistyminen
Kuolema on hengen ja ruumiin eroaminen, kun taas ylösnousemus
on hengen yhdistyminen kuolemattomaan, fyysiseen ruumiiseen. (Lukekaa
ja keskustelkaa kohdasta Alma 11:42-43.)
Kaikki nousevat kuolleista
Koska Jeesus voitti kuoleman ja nousi ylös kuolleista, me kaikki
nousemme kuolleista ja elämme ikuisesti. Me kaikki saamme tämän
lahjan riippumatta siitä, teemmekö tässä elämässä
hyvää vai pahaa.
Periaate 2.2 Pelastus synnistä
Jumalan suunnitelma antaa meille valinnanvapauden
Synti on toinen este sille, ettei meistä voi tulla taivaallisen
Isämme kaltaisia. Jumalan pelastussuunnitelman mukaan me kaikki
olemme lähteneet taivaallisen Isämme luota maan päälle.
Täällä meillä on tilaisuus kehittyä hengellisesti.
Me kehitymme, kun erotamme hyvän pahasta ja valitsemme hyvän.
Synti on toimimista vastoin Jumalan tahtoa
Kun teemme valintoja hyvän ja pahan välillä, toimimme
joskus vastoin Jumalan tahtoa. Kun me tunnemme Jumalan tahdon emmekä
toimi sen mukaisesti, teemme syntiä. synti tuo onnettomuutta tässä
elämässä. Vieläkin vakavampaa on se, että synti
tekee meistä epäpuhtaita hengellisesti, eikä mikään
epäpuhdas voi päästä Jumalan luo.
Ero Jumalasta on hengellinen kuolema
Tätä syntiemme aiheuttamaa eroa Jumalasta sanotaan hengelliseksi
kuolemaksi. Syntiemme tähden me emme voi palata Hänen luokseen,
ellemme ensiksi saa niitä anteeksi ja tule puhtaiksi. Emme voi
itse voittaa fyysistä emmekä hengellistä kuolemaa. Me
tarvitsemme Jeesuksen Kristuksen apua.
Kristuksen kautta me puhdistumme synnistä
(Lukekaa ja keskustelkaa kohdasta Alma 34:8-9.) Jumala lähetti
rakkaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen voittamaan synnin. Kristuksen
armon kautta me voimme puhdistua synnistä ja elää jälleen
Jumalan luona. Isän suunnitelmaan kuului, että Kristus kärsi
meidän syntiemme rangaistuksen.
Meidän on otettava Kristus vastaan saadaksemme
syntimme anteeksi
Me saamme syntimme anteeksi, kun otamme vastaan Kristuksen, teemme
parannuksen ja pidämme Hänen käskynsä. Tällä
tavoin meidät puhdistetaan synneistämme ja me voimme tulla
kelvollisiksi palaamaan Jumalan luo.
Jeesuksen sovitus
Jeesus voitti fyysisen kuoleman ja synnin. Tätä sanotaan
sovitukseksi. Sovituksen kautta me pääsemme takaisin Jumalan
luo.
Meidän on tehtävä oma osamme
Vaikka Jeesus kärsi meidän syntiemme rangaistuksen, meidän
on siitä huolimatta tehtävä oma osamme saadaksemme syntimme
anteeksi. Meidän on otettava tiettyjä askelia osoittaaksemme,
että otamme Jeesuksen Kristuksen vastaan ja pidämme Hänen
käskynsä. Näitä askelia nimitetään evankeliumin
ensimmäisiksi periaatteiksi ja toimituksiksi.
Profeetta Miikan runo
Mitä tuoden minä voisin käydä Herran eteen,
kumartua korkeuden Jumalan eteen?
Käynkö hänen eteensä tuoden polttouhreja,
vuodenvanhoja vasikoita?
Ovatko Herralle mieleen tuhannet oinaat,
kymmenettuhannet öljyvirrat?
Annanko esikoiseni rikoksestani,
ruumiini hedelmän sieluni syntiuhriksi?
Hän on ilmoittanut sinulle, ihminen, mikä hyvä on;
ja mitä muuta Herra sinulta vaatii,
kuin että teet sitä, mikä oikein on;
rakastat laupeutta
ja vaellat nöyrästi Jumalasi edessä?
Miika 6:6-8
Periaate 2.3 Usko Kristukseen
Usko Kristukseen on ensimmäinen periaate
Evankeliumin ensimmäinen periaate on usko Kristukseen. (Lukekaa
ja keskustelkaa kohdasta Hepr. 11:6 Ilman uskoa ei kuitenkaan kukaan
ole Jumalan mielen mukainen. Sen, joka astuu Jumalan eteen, täytyy uskoa,
että Jumala on olemassa ja että hän kerran palkitsee ne, jotka etsivät
häntä.) Usko Kristukseen merkitsee sitä, että me uskomme vakaasti,
että Hän on Jumalan Poika ja maailman Vapahtaja.
Usko Kristukseen tarkoittaa, että seuraamme ja
rakastamme Häntä
Kun me uskomme Kristukseen, me myös rakastamme Häntä.
Me otamme vastaan Hänen sovituksensa ja opetuksensa. Teemme kaiken,
mitä Hän on pyytänyt meitä tekemään. Seuraamme
Hänen täydellisen elämänsä esimerkkiä
ja turvaamme Häneen.
Periaate 2.4 Parannus
Toinen periaate on parannus
Evankeliumin toinen periaate on parannus. (Lukekaa ja keskustelkaa
kohdasta Alma 34:17.) Kun uskomme Kristukseen kasvaa, me yritämme
tulla yhä enemmän Hänen kaltaisikseen. Haluamme tehdä
parannuksen synneistämme.
Me voimme tehdä parannuksen
Kun teemme parannuksen, me tunnustamma Jumalalle, että olemme
tehneet väärin. Tunnemme murhetta synneistämme ja pyydämme
Jumalaa antamaan ne meille anteeksi. Sitten yritämme kaikin tavoin
hyvittää ne ongelmat, joita tekomme ovat saattaneet aiheuttaa.
Kun me temme vilpittömän parannuksen, emme enää
tee syntiä. Me emme enää edes halua tehdä syntiä.
Parannus tuo rauhan
Kun me teemme vilpittömän parannuksen, Herra antaa meille
anteeksi, poistaa meiltä syyllisyyden tunteen ja antaa meille rauhan
tässä elämässä. Vilpitön parannus valmistaa
meitä elämään Isämme luona tulevassa elämässä.
Meidän on tehtävä parannusta koko elämämme
ajan
Vaikka me olemme ottaneet Kristuksen vastaan ja tehneet parannuksen
synneistämme, emme silti ole vielä täydellisiä vaan
teemme yhä uudelleen syntiä. Aina kun teemme syntiä elämämme
aikana emmekä seuraa Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä, meidän
on tehtävä parannus. Sekä meidän käytöksemme
että sydämemme on muututtava. Meidän on vilpittömästi
ryhdyttävä tekemään itsestämme enemmän
Jeesuksen Kristuksen kaltaisia.
Periaate 2.5 Upotuskaste syntien anteeksisaamiseksi
Kolmas periaate on kaste
Usko ja parannus johtavat meidät seuraavaan vaiheeseen, kasteeseen.
(Lukekaa ja keskustelkaa kohdasta Apostolien teot 2:38.) Jeesus
opetti, että syntiemme anteeksisaamiseksi meidät täytyy
kastaa upottamalla.
Teemme liiton
Kasteessa me teemme liiton Jumalan kanssa. Liitto on sopimus kahden
henkilön, ihmisen ja taivaallisen Isän välillä.
Me lupaamme uskoa Kristukseen, seurata Häntä ja pitää
aina Hänen käskynsä. Taivaallinen Isämme lupaa antaa
meille meidän syntimme anteeksi, jos me pidämme oman osamme
liitosta.
Kasteen vertauskuvallisuus
Upotuskaste on Jeesuksen Kristuksen kuoleman, hautaamisen ja ylösnousemuksen
vertauskuva. Se kuvaa myös entisen elämämme päättymistä
ja uuden elämän alkamista Kristuksen opetuslapsena.
Meidät on kastettava valtuudella
Meidän täytyy saada kaste, jotta voisimme tulla Jeesuksen
Kristuksen kirkon jäseniksi ja päästä taivaan valtakuntaan.
Kastajien on oltava sellaisia kirkon jäseniä, joilla on pappeus
ja joille Kristus on antanut valtuuden toimia Hänen nimessään.
Periaate 2.6 Pyhän Hengen lahja
Meidän täytyy syntyä uudesti hengellisesti
Jeesus opetti, että meidät on kastettava vedellä
ja Hengellä. Tällä tavoin me synnymme uudesti hengellisesti.
Me aloitamme uuden, hengellisen elämän Kristuksen opetuslapsina,
kun me saamme Pyhän Hengen lahjan.
Kaste tulella
(Lukekaa ja keskustelkaa kohdasta 3 Nefi 27:20.) Pyhä
Henki pyhittää ja puhdistaa meidät. Jeesus kuvasi Pyhän
Hengen saamista "kasteeksi tulella". Me puhdistumme kuten
tulessa, ja syntimme annetaan anteeksi.
Pyhä Henki annetaan kätten päällepanemisella
Sitten kun sinut on kastettu, panee valtuutettu pappeudenhaltija
kätensä sinun pääsi päälle ja antaa sinulle
Pyhän Hengen lahjan. Hän konfirmoi sinut myös Jeesuksen
Kristuksen kirkon jäseneksi. Tämä tarkoittaa, että
Pyhä Henki voi olla aina kanssasi, jos olet kelvollinen.
Me voimme saada Pyhän Hengen lahjan
Ne, jotka saavat Pyhän Hengen lahjan, saavat pitää
Pyhän Hengen koko elämänsä ajan, jos he pysyvät
kelvollisina. Pyhä Henki todistaa Kristuksesta ja auttaa meitä
tuntemaan totuuden. Hän antaa meille voimaa ja auttaa meitä
tekemään oikein. Hän lohduttaa meitä koettelemuksen
ja murheen hetkellä. Pyhän Hengen lahja on taivaallisen Isämme
kallisarvoisimpia lahjoja.
Periaate 2.7 Kuuliaisuus Jumalan käskyille
Meidän on pysyttävä vahvoina loppuun asti
Menemällä kasteelle me osoitamme taivaalliselle Isällemme,
että haluamme pitää Hänen käskynsä koko
lopun elämämme ajan. Pyhissä kirjoituksissa tästä
elinikäisestä kuuliaisuudesta käytetään usein
ilmaisua "pysyminen vahvana loppuun asti".
Kuuliaisuuden tarkoitus
Jumala antaa meille käskyjä, jotka auttavat meitä toteuttamaan
Hänen suunnitelmansa ja tulemaan enemmän Hänen kaltaisikseen.
(Lukekaa ja keskustelkaa kohdasta LK
82:8-9.) Ainoastaan pitämällä Jumalan käskyt
me voimme saada pysyvän rauhan ja onnen tässä elämässä.
Kun me pidämme käskyt, me osoitamme taivaalliselle Isällemme
ja Jeesukselle Kristukselle, että me uskomme heihin ja rakastamme
heitä. Me olemme kelvollisia saaman Pyhän Hengen toveriksemme.
Sitoumuskehotus: kaste
Yksi niistä käskyistä, jotka Jumala on antanut meille,
on käsky mennä kasteelle. Kuten me sanoimme hetki sitten,
mennessämme kasteelle me temme liiton Jumalan kanssa. Mormonin
kirja opettaa meille, että Kristus näytti meille esimerkin
menemällä kasteelle, todistaen siten, että Hän pitää
kaikki Isän käskyt. (Lukekaa ja keskustelkaa kohdasta 2
Nefi 31:4-7.)
Seuraatko Kristuksen esimerkkiä ottamalla kasteen sellaiselta,
jolla on Jumalan pappeus ja valtuus?
Meillä on kastetilaisuus (päivämäärä).
Voitko valmistautua menemään kasteelle sinä päivänä?
Edellinen 1 | Seuraava
3
|