Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon uskonkappaleet,
jotka ovat painettuina pyhässä Kallisarvoisessa helmessä,
ovat vuosien mittaan käyneet läpi erinäisiä muutoksia.
Vuonna 1841 apostoli Orson Pratt julkaisi lehtisen otsikolla "An
Interesting Account of Several Remarkable Visions" [Kiinnostava
kertomus useista hämmästyttävistä näyistä].
Lehtinen oli Joseph Smithin Uskonkappaleiden edeltäjä.
Smith työsti Prattin lausuntoa ja julkaisi toimitetun tekstin
kolmellatoista uskonkappaleella kirkon lehdessä Times and Seasons,
Vol. 3, March 15, 1842, pp. 709-710.
Vuonna 1850 mormoniapostoli Orson Hyde julkaisi toisen, korjatun listan
uskonkappaleista kirkon lehdessä Frontier Guardian, Vol.
2, No. 2, Feb. 20, 1850. Hyden juttu luetteli neljätoista uskonkappaletta.
Tämä versio on se, joka otettiin mukaan teokseen Joseph
Smith Begins His Work, osa 2.
Kallisarvoisen helmen ensimmäinen painos vuodelta 1851 nojautui
kuitenkin vuoden 1842 Times and Seasons-lehden luetteloon sillä
erotuksella, että kappaleeseen 10 oli lisätty sana "Amerikan".
Vuoden 1902 laitokseen Kallisarvoisesta helmestä sisältyi
uusi korjattu luettelo, mikä lähinnä vastaa nykyistä
versiota. Suurin muutos tehtiin kappaleeseen neljä: sana "toimitukset"
muutettiin muotoon "ensimmäiset periaatteet".
Uskonkappaleiden eri versiot
1841 "An Interesting Account..." Pratt
1842 Times and Seasons Smith (13 artiklaa)
1850 Frontier Guardian Hyde (14 artiklaa)
1851 Pearl of Great Price (13 artiklaa)
1902 Pearl of Great Price (pari muutosta, yhä 13 artiklaa)
BYU Studies, Vol. 17, No. 2, Winter 1977, pp. 254-256
Neljännessa kappaleessa Joseph Smith opetti, että pelastumiseen
vaadittiin vain neljä asiaa: usko Herraan, katumus, kaste ja kätten
päällepaneminen Pyhän Hengen saamiseksi. Pian kirjoitettuaan
tämän Smith kuitenkin lisäsi mormonismiin uuden opin,
jonka mukaan henkilön tarvitsi myös ottaa osaa salaiseen seremoniaan
ja tulla vihityksi avioliittoon mormonitemppelissä saavuttaakseen
korotuksen Jumalan selestisessä valtakunnassa.
Raamatun yksinkertaisen uskonvaatimuksen sijasta mormonijohtajat ovat
opettaneet aina Joseph Smithin ajoista alkaen, että "iankaikkinen
elämä" voidaan saavuttaa ainoastaan temppeliavioliiton
kautta. Esimerkiksi kirkon 12. presidentti Spencer W. Kimball korosti:
Ainoastaan selestisen avioliiton kautta voidaan löytää
kaita tie, kapea polku. Iankaikkista elämää ei voida
saavuttaa millään muulla tavalla. Herra puhui hyvin nimenomaisesti
ja hyvin tarkasti avioliitosta.
Deseret News, kirkon osasto, 12.11.1977
Toisella kertaa president Kimball antoi suorasanaisen lausunnon, jonka
mukaan
sinetöimisen toimitus on ehdoton, ja että ilman sitä
ei voi olla pelastusta iankaikkisessa maailmassa, ei iankaikkista
elämää. The Ordinances of the Gospel, siteerattuna
teoksessa Achieving a Celestial Marriage, s. 204
Mormoniteologia opettaa, että ne, jotka on vihitty avioliittoon
temmppelissä, voivat tulla jumaliksi, kun taas ne, jotka kieltäytyvät
käymästä läpi endowmenttiseremoniaa, jäävät
palvelijoiksi ikuisiksi ajoiksi. Nämä opit ovat tietenkin
ortodoksikristityille kovin vastenmielisiä.
Kului monta vuotta Joseph Smithin kuoleman jälkeen, ennen kuin
mormonijohtajat nähtävästi tajusivat, ettei neljäs
uskonkappale oikeastaan vastannut kirkon opetuksia siitä, mitä
vaaditaan iankaikkisen elämän saavuttamiseksi. Koska he tiesivät,
että temppelitoimituksia vaadittiin myöskin, johtajat muuttivat
kappaletta niin, että usko, katumus, kaste ja kätten päällepano
Pyhän Hengen saamiseksi ovatkin vain "evankeliumin ensimmäiset
periaatteet ja toimitukset".
Neljäs uskonkappale kuului alunperin näin:
Me uskomme, että nämä toimitukset ovat: ensimmäiseksi,
usko Herraan Jeesukseen Kristukseen; toiseksi, parannus; kolmanneksi,
upotuskaste syntien anteeksisaamiseksi; neljänneksi, kätten
päällepaneminen Pyhän Hengen lahjan saamiseksi. Kallisarvoinen
helmi, 1851 laitos, s. 55
Kallisarvoisen helmen nykylaitoksissa se on muutettu muotoon:
Me uskomme, että evankeliumin ensimmäiset periaatteet
ja toimitukset ovat: ensimmäiseksi, usko Herraan Jeesukseen Kristukseen;
toiseksi, parannus; kolmanneksi, upotuskaste syntien anteeksisaamiseksi;
neljänneksi, kätten päällepaneminen Pyhän
Hengen lahjan saamiseksi.
Kallisarvoinen helmi, 1997, s. 59
Apostoli Bruce R. McConkie kehui seuraavalla tavalla kirjassaan Mormonioppi:
Opillisen esityksen lyhyyden, selvyyden ja suoruuden puolesta ne
ovat ylittämättömät. Kun niitä verrataan
kristinuskon mukamas suurimpien ajattelijoiden muotoilemiin sekaviin
uskontunnustuksiin, jotka ovat syntyneet riitojen, katkeruuden ja
joka sanasta ja pilkusta pitkään kamppailleiden neuvostojen
väittelyjen keskellä, niin Uskonkappaleet, jotka ovat yhden
ainoan miehen innoitettua kirjoitusta, ovat selvä todistus ilmoituksen
hengestä, joka lepäsi profeetan päällä.
Mormon Doctrine, s. 53
Totuudellisempaa olisi sanoa, että mormonikirkon uskonkappaleet
ovat merkillisiä siinä, mitä kaikkea ne onnistuvat olemaan
sanomatta kirkon opetuksista.
Vaikka Joseph Smith harjoitti moniavioisuutta kirjoittaessaan kappaleet,
hän ei tehnyt niissä minkäänlaista viittausta moniavioisuuden
oppiin. Hän ei lainkaan maininnut opetusta siitä, että
jumalia on monta, että Jumala kerran oli mies, ja että ihmisistä
voi tulla jumalia. Uskonkappaleissa ei ollenkaan mainita Opin ja liittojen
kirjaa, joka sisältää monia Smithin ilmoituksia ja tunnusomaisia
oppeja.
Apostoli McConkienkin oli myönnettävä, että nämä
kappaleet eivät tietenkään pyri tiivistämään
kaikkia evankeliumin perusoppeja. ... Uskonkappaleissa ei puhuta sellaisista
aiheista kuin selestinen avioliitto, kuolleiden pelastus, temppelityö
kaikissa eri vaiheissaan, ylösnousemus, iankaikkisten maailmojen
kirkkauksien asteet.
Ibid.
Voisi sanoa, että MAP-kirkon uskonkappaleet pyrkivät salaamaan
kaikki ne mormonismin opit, jotka erottavat sen tavallisesta, historiallisesta
kristinuskosta.
Nämä tässä alla ovat ne nykyiset, viralliset uskonkappaleet,
jotka näytetään sinulle. Jos haluat nähdä,
mihin mormonit todella uskovat, mikäli tuntevat kirkkonsa oppeja,
lue sivu Epäviralliset uskonkappaleet.
- Me uskomme Jumalaan, iankaikkiseen Isään, ja hänen
Poikaansa, Jeesukseen Kristukseen, ja Pyhään Henkeen.
- Me uskomme, että ihmiset saavat rangaistuksen omien syntiensä
eivätkä Aadamin rikkomuksen tähden.
- Me uskomme, että kaikki ihmiset voivat pelastua Kristuksen
sovituksen ansiosta olemalla kuuliaiset evankeliumin laeille ja toimituksille.
- Me uskomme, että evankeliumin ensimmäiset periaatteet
ja toimitukset ovat: ensimmäiseksi, usko Herraan Jeesukseen Kristukseen;
toiseksi, parannus; kolmanneksi, upotuskaste syntien anteeksisaamiseksi;
neljänneksi, kätten päällepaneminen Pyhän
Hengen lahjan saamiseksi.
- Me uskomme, että saarnatakseen evankeliumia ja suorittaakseen
sen toimituksia ihmisen täytyy olla Jumalan kutsuma profetian
kautta ja niiden kätten päällepanemisella, joilla on
valtuus.
- Me uskomme samaan järjestykseen, joka oli alkukirkossa, nimittäin
apostoleihin, profeettoihin, paimeniin, opettajiin, evankelistoihin
jne.
- Me uskomme kielten, profetian, ilmoituksen, näkyjen, terveeksitekemisen,
kielten selittämisen jne. lahjaan.
- Me uskomme, että Raamattu on Jumalan sanaa, sikäli kuin
se on oikein käännetty; me uskomme, että myös
Mormonin Kirja on Jumalan sanaa.
- Me uskomme kaiken sen, mitä Jumala on ilmoittanut, ja kaiken,
mitä hän nykyään ilmoittaa, ja me uskomme, että
hän on vielä ilmoittava monia suuria ja tärkeitä
Jumalan valtakuntaa koskevia asioita.
- Me uskomme Israelin todelliseen kokoamiseen, kymmenen sukukunnan
takaisin tuomiseen ja siihen, että Siion [Uusi Jerusalem] perustetaan
Amerikan mantereelle, että Kristus on henkilökohtaisesti
hallitseva maan päällä ja että maa on tuleva uudistetuksi
ja saava paratiisillisen kirkkautensa.
- Me väitämme, että meillä on oikeus palvella
kaikkivaltaista Jumalaa omantuntomme vaatimusten mukaisesti, ja sallimme
kaikille ihmisille saman oikeuden, palvelevatpa he miten, missä
ja mitä tahansa.
- Me uskomme, että kuninkaille, presidenteille, hallitusmiehille
ja esivalloille tulee olla alamainen ja että tulee kunnioittaa,
noudattaa ja ylläpitää lakia.
- Me uskomme, että tulee olla vilpitön, totuudellinen,
puhdas, toisen parasta halajava ja hyveellinen ja että tulee
tehdä hyvää kaikille; niinpä voimmekin sanoa seuraavamme
Paavalin kehotusta me uskomme kaikki, me toivomme kaikki, me
olemme kärsineet paljon ja toivomme voivamme kestää
kaikki. Jos on jotakin hyveellistä, rakastettavaa, hyvältä
kuuluvaa tai kiitettävää, sitä me etsimme.
Joseph Smith
|