Kirjallisuus | ||
|
Thomas Stuart Fergusonin Mormonin kirjaa koskeva arkeologinen tutkintaAlkup. Quest for the Gold Plates Thomas Stuart Ferguson's Archaeological Search for The Book of Mormon kirj. Stan LarsonFreethinker Press in association with Smith Research Associates Salt Lake City, 1996. ISBN 0-9634732-6-3 |
|
Suomennos Stan Larsonin samanaiheisesta artikkelista, joka on julkaistu Dialoguessa v. 1990. 40-sivuinen pdf-tiedosto [700Kb] Kirjailijan esipuhe Tämä kirja keskittyy Thomas Stuart Fergusonin ponnisteluihin
todistaa Mormonin kirja autenttiseksi arkeologian avulla. Tämän
rajoituksen vuoksi siinä ei kosketella paljonkaan hänen ammattiuraansa
lakimiehenä, hänen eri kiinteistösijoituksiaan, hänen
laulajan kykyjään, hänen tennisharrastustaan tai hänen
perhe-elämäänsä. Kiitän Gregory C. Thompsonia Marriottin kirjaston erikoiskokoelmista: hän rohkaisi minua projektin aikana; Stephen E. Thompsonia, joka egyptologina teki arvokkaita huomautuksia lukuun "Aabrahamin kirjan papyruskääröjen uudelleen löytö"; Brigham Youngin yliopiston historian emeritusprofessoria Marvin S. Hilliä, joka antoi pyydettyjä muutoksia lukuun "Kirjeitä kirjoittava piiloepäilijä"; Glenna Nielsen Grimmiä ja Richard Painea, jotka ammattimaisina Keski-Amerikan arkeologian ja antropologian tuntijoina kävivät kritisoiden läpi luvun "Mormonin kirjan arkeologiset testit"; Patricia Larsonia, Raymond T. Mathenya, Sterling M. McMurrinia, William Mulderia, George D. Smithiä ja Nancy V. Youngia, jotka lukivat luonnoksen ja tekivät useita parannusehdotuksia; Margery W. Wardia ja Betty Dalglieshia, jotka muokkasivat käsikirjoituksen saaden siitä selvemmän; Martha Sonntag Bradleya ja Allen Dale Robertsia, Dialoguen toimittajia, jotka antoivat luvan käyttää materiaalia artikkelistani "Thomas Stuart Fergusonin odysseia" [pdf], joka oli julkaistu sen 1990 kevätnumerossa; Dennis D. Gardneria, joka maalasi kansikuvan ja piirsi lukujen kuvitukset, jotka kaikki on kopioitu Quiriguássa ja Palenquessa löydetyistä kaiverruksista niistä kahdesta paikasta, jotka Joseph Smith tunnisti mahdollisiksi Mormonin kirjan kaupungeiksi; James ja Dan Larsonia, jotka antoivat korvaamatonta teknistä tukea, mitä tulee tämän projektin tietokonepuoleen. Tunnustan kiittäen näiden henkilöiden monet oivallukset ja avuliaat ehdotukset; heidän apunsa on parantanut tätä teosta huomattavasti. Otan kuitenkin itse lopullisen ja täyden vastuun sekä tekstistä että viitteistä. Arvostan suuresti henkilökunnan, kirjastonhoitajien ja arkistonhoitajien apua seuraavissa laitoksissa: J. Willard Marriottin kirjasto, Utahin yliopisto, Salt Lake City; Harold B. Leen kirjasto, Brigham Youngin yliopisto, Provo, Utah; Yliopiston tutkimuskirjasto, Kalifornian yliopisto, Los Angeles; George C. Pagen La Brean löytöjen museo, Los Angeles; Milton R. Merrillin kirjasto, Utahin valtionyliopisto, Logan, Utah; Orindan kaupunginkirjasto, Orinda, California; Charles T. Haydenin kirjasto, Arizonan valtionyliopisto, Tempe, Arizona; M. D. Andersonin kirjasto, Houstonin yliopisto; Sterling C. Evansin kirjasto, Texasin A&M yliopisto, College Station, Texas; Utah valtion historiallisen seuran kirjasto, Salt Lake City; ja Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon historiaosaston arkistoja ja kirkon kirjastoa Salt Lake Cityssä. Ikävä kyllä MAP-kirkon arkistojen nykyinen käytäntö ei salli tutkimusta useimmissa kokoelmissa, jotka koskeva johtavia veljiä, joista monilla on ollut merkittäviä yhteyksiä Fergusoniin. Isoja kirjaimia, pisteitä ja tavausta on lainauksissa joskus korjattu moderniin tyyliin. Arabialaiset numerot 1-99 on yleensä kirjoitettu kirjaimin. &-merkki on muutettu sanaksi "ja" paitsi milloin se esiintyy pyhän kirjoituksen Doctrine and Covenants (D&C, = LK) lyhennyksessä. Lainausten sanamuotoa ja kielioppia ei ole muutettu. Mayakulttuurin nimet ja aikakaudet ovat seuraavat: Näin Mormonin kirjan kronologia (sisältäen jaredilaisten kauden Eterin kirjassa) niveltyy suunnilleen arkaaisen kauden viimeisiin kolmeen vuosisataan, koko esiklassilliseen kauteen ja varhaisen klassillisen kauden ensimmäisille kahdelle vuosisadalle melkein kokonaan. Tässä vaiheessa tuntuu tarpeelliselta selittää, miksi otin kertoakseni tarinan Tom Fergusonin arkeologisesta etsinnästä Mormonin kirjan todentamiseksi. Syksyllä 1977 kuulin ensi kertaa eräältä kollegaltani MAP-kirkon käännöspalveluosastolla Salt Lake Cityssä, että Ferguson ei enää uskonut Mormonin kirjan historiallisuuteen. Minusta tämä perusteeton huhu sillä sellaisena pidin sitä kuulosti ehdottoman uskomattomalta, sillä olin vuosien mittaan uskollisesti seurannut Fergusonin kirjoituksia Mormonin kirjasta. Kuultuani toistuvia vahvistuksia, joiden mukaan tämä lausunto oli todenmukainen, päätin todistaa tämän väitteen joko oikeaksi tai vääräksi ottamalla yhteyttä Fergusoniin itseensä. Muistan yrittäneeni päättää, kirjoittaisinko hänelle kirjeen vai soittaisinko hänelle puhelimella. Koska hän ei ehkä olisi aivan avoin kirjevastauksessa (tai ei vastaisi ollenkaan), päätin soittaa hänelle yllättäen. Käytin silloista käytössä olevaa WATS-linjaa toimistostani 21. kerroksessa kirkon toimistorakennuksessa. Sen kummemmin esittelemättä itseäni kuin antamalla nimeni
ja kertomalla, että olin kirkon käännöspalvelussa
töissä Salt Lake Cityssä, Ferguson puhui avoimesti kanssani.
Puhuin ensin siitä, että olin lukenut kirjat Missä on
Kumora?, Muinainen Amerikka ja Mormonin kirja ja Yksi lauma
ja yksi paimen ja sitten mainitsin epäröiden, että
olin kuullut hänen vetäneen eräitä hyvin kriittisiä
johtopäätöksiä, mitä tulee Mormonin kirjaan.
Ilman mitään katkeruutta mutta pettyneellä sävyllä
Ferguson myönsi näin olevan, ja keskusteli avoimesti kanssani
nykyisestä epäuskostaan koskien Mormonin kirjan historiallisuutta,
sitä, ettei Mormonin kirjan maantieto vastaa todellista maailmaa,
ja Mormonin kirjan kauan kaivatun arkeologisen vahvistuksen puuttumista.
Tämä tapahtui vain muutamia kuukausia ennen kuin perheeni muutti
Birminghamiin, Englantiin kuudeksi ja puoleksi vuodeksi. Kun palasimme
Salt Lake Cityyn vuonna 1984, kyselin Fergusonia, mutta valitettavasti
minulle kerrottiin, että hän oli edellisenä vuonna kuollut.
Vaikka henkilökohtainen kontaktimme olikin näin minimaalinen,
uskon, että Ferguson olisi halunnut, että hänen kiintoisa
tarinansa kerrotaan niin rehellisellä ja sympaattisella tavalla kuin
mahdollista. Thomas Stuart Fergusonin mutkitteleva odysseia ansaitsee
tulla kerrotuksi.
Kirjan kannesta:"Kultaisten levyjen etsintä on yhdistelmä Fergusonin arkeologisesti tutkimista Mormon kirjan paikoista ja hänen niistä tekemistään johtopäätöksistä. Se on kirja, joka kuhisee dokumentointia." Jerry Johnston, Deseret
News "Larsonin työ on perustavaa lukemista kenelle tahansa Mormonin kirjan autenttisuudesta vakavasti kiinnostuneelle. Se on huomattava tutkielma, josta näkyy läpikotainen tutkimustyö." Sterling McMurrin, filosofian professori, University of Utah "Kultaisten levyjen etsintä on kiehtova kertomus erään Mormonin kirjan arkeologian pääehdottajan älyllisestä odysseiasta. Fergusonin pettymys hänen epäonnistuttuaan kaivaa esille ulkonaisia todisteita Mormonin kirjan muinaisuudelle on kronikoitu esittämällä paljastavia kohtia hänen yksityisestä kirjeenvaihdostaan." Stephen Thompson, arkeologian apulaisprofessori, Boston University "Tämä kiinnostava teos kuvailee Thomas Fergusonin, tunnetun harrastelija-arkeologin yrityksiä löytää Meksikossa ja Väli-Amerikassa arkeologisia todisteita tukemaan Mormonin kirjan historiallisuutta. Kultaisten levyjen etsintä paljastaa erään huomattavan myöhempien aikojen pyhän painiskelun hänen jäätyään vaille tukea uskolleen henkilökohtaiselle identiteetilleen muuttuvassa mormonimaailmassa." Marvin S. Hill, historian professori, Brigham Young University "Kultaisten levyjen etsintä on vaikuttava, erittäin tarkka rekonstruktio Fergusonin vaivalloisesta polusta ortodoksimormonista pettyneeksi epäilijäksi. Mikään asianajajan lausunto ei voisi esittää argumentointia vakuuttavammin." William Mulder, englanninkielen professori, University of Utah Kirjailijasta:Stan Larson sai tohtorinarvonsa Birminghamin yliopistossa Englannissa. Hän on teosten Prisoner for Polygamy, My Continuing Quest, A Ministry of Meetings, ja The Truth, The Way, The Life toimittaja. Hän on myös julkaissut artikkeleita kirkon kuukausijulkaisussa Ensignissa, Brigham Young-yliopiston tutkimussarjassa, Dialoguessa, Sunstonessa, Journal of Mormon Historyssä, ja Evangelical Quarterlyssä. Hän sanoi olevansa nykyään agnostikko jutellessani hänen kanssaan toukok. 2001. Hän on töissä Utahin yliopiston Marriottin kirjaston arkistonhoitajana.
|
||
Etusivu > Kirjallisuus | Sivun alkuun |
||
2000-02-19 2002-01-12 |