Mormonin kirja | ||
|
Jerald ja Sandra Tanner |
|
Eräs Mormonin kirjaa koskeva erittäin tärkeä kysymys on, kirjoittivatko sen tosiaankin juutalaiset kirjurit, jotka ymmärsivät muinaisen Israelin lakeja ja tapoja, vai joku, joka oli kasvanut kristillisessä kodissa protestanttina 1800-luvun alussa. Mormonin kirjan autenttisuus seisoo tai kaatuu tämän kysymyksen pohjalta. Mormonin kirja antaa useimpien kristittyjen mielestä hyvin epätavallisen kuvan uskonnollisesta elämästä vuoden 600 e.Kr. ja Kristuksen tulemisen välisenä aikana. Se väittää, että muinaiset nefiläiset itse asiassa palvoivat Jeesusta Kristusta ja perustivat kristillisiä kirkkoja tänä pitkänä kautena ennen kuin Kristus kuoli ja Uusi testamentti kirjoitettiin. Raamatun tutkijoiden on hyvin vaikea hyväksyä tätä väitettä, ja he ovat vielä hämmentyneempiä kuullessaan Mormonin kirjan väittävän, että muinaiset nefiläiset noudattivat Mooseksen lakia samanaikaisesti. Vuosien "559 ja 545 e.Kr." välisenä aikana Nefin sanotaan kirjoittaneen seuraavaa:
Maisterintyössään Wesley P. Walters kyseenalaistaa tämänkaltaisen palvonnan:
Joseph Smithin idea nefiläisistä, jotka harjoittivat kristinuskoa ja kuitenkin noudattivat Mooseksen lakia satojen vuosien ajan synnyttää mielikuvan miehestä, joka yrittää ratsastaa yhtä aikaa kahdella hevosella pahassa maastossa. Lopulta hevoset erkanevat ja mies putoaa rysähtäen maahan. Täysin kehittynyt kristinusko ilmenee aivan liian varhain Mormonin kirjassa ja jatkaa hallitsevana läpi koko kirjan. Tämä tosiasia vie johtopäätökseen, että sen kirjoitti joku, joka ainakin julkisesti sanoi olevansa kristitty. Tuon henkilön Uuden testamentin tuntemus on ilmeistä ensimmäisestä Nefin kirjasta Mormonin kirjan loppuun asti. Kun Mormonin kirja yhtäältä osoittaa kelvollista raamatullisen kristillisyyden tuntemusta ja todellista kiinnostusta Joseph Smithin aikana käytyihin uskonnollisiin kiistakysymyksiin, se vaikuttaa melkein täysin puutteelliselta mitä tulee aiheisiin, jotka olivat hyvin tärkeitä Kristusta edeltävinä aikoina eläneille juutalaisille. Kirkon oma tietokoneohjelma on auttanut meitä määrittelemään aiheita, joissa Mormonin kirja on surullisen puutteellinen, mitä tulee juutalaisten tapoihin ja uskontoon. Ei pääsiäistäOn hyvin tunnettu tosiasia, että eräs juutalaisuuden tärkeimmistä aiheista on pääsiäisjuhla. Kun juutalaiskansaa pidettiin orjuudessa Egyptissä,
Egyptiläiset eivät tehneet näin, ja menettivät sen vuoksi kaikki "esikoisensa". Tämä kirous sai tietenkin faaraon vakuuttuneeksi siitä, että hänen olisi päästettävä Jumalan kansa lähtemään maasta. 2 Moos. 12:14 sanoo, miten Herra käski juutalaiskansaa: "Tästä päivästä tulkoon teille muistopäivä. Viettäkää sitä Herran juhlana. Pitäkää tämä ikuisena säädöksenä sukupolvesta toiseen." Pääsiäisen tärkeyttä juutalaiskansalle ei voida liiotella. Koska nefiläisten piti oleman israelilaisia, joilla oli hallussaan "Mooseksen viisi kirjaa" (1 Nefi 5:11), heidän olisi pitänyt juhlia pääsiäistä noin kuusisataa kertaa tultuaan Amerikkaan. Sen vuoksi odottaisi, että tästä juhlasta olisi merkittävä määrä mainintoja Mormonin kirjassa. Pääsiäiseen viitataan 77 kertaa raamatussa. Mormonin kirjassa sanaa ei käytetä kertaakaan. On kertakaikkisen hämmästyttävää, ettei muinaisten juutalaisten kirjoittamaksi väitetty kirja viittaa ollenkaan pääsiäiseen. Pääsiäisaikaan israelilaisten odotettiin huolehtivan "aina tämän happamattoman leivän juhlan viettämisestä." (2 Moos. 12:17) Jakeessa 15 Herra käskee kansaa: "Syökää seitsemän päivän aikana happamatonta leipää, ja jo juhlaviikon ensimmäisenä päivänä toimittakaa kaikki hapantaikina pois taloistanne, sillä jokainen, joka syö hapanta leipää ensimmäisestä päivästä lukien seitsemänteen päivään, poistettakoon Israelista." Raamatussa mainitaan 43:ssa kohdassa happamaton leipä, mutta Mormonin kirja ei sano asiasta yhtään mitään. Happanemisesta tai happamasta puhutaan raamatussa sadassa kohdassa, mutta Mormonin kirja ei käytä näitä sanoja ollenkaan. Muut juhlat ja sapattiPaitsi pääsiäistä, johon liittyy happamattoman leivän juhla, juutalaismiehiä vaadittiin ottamana osaa kahteen muuhun juhlaan: viikkojuhlaan (the feast of weeks) eli elonleikkuujuhlaan (the feast of harvest, esim. 2 Moos 23:16), ja tabernaakkelijuhlaan (the feast of tabernacles) eli lehtimajajuhlaan (feast of ingathering, esim. 3 Moos 23:34). Kun teimme haun raamatun tekstissä, löysimme 41 kohtaa, jossa sana juhla viittaa juutalaiseen juhla-aikaan. Löytyi pääsiäisjuhla, happamattoman leivän juhla, elonleikkuujuhla, viikkojuhla, lehtimajajuhla, korjuujuhla, seitsemännen kuukauden juhla, temppelin vihkimisen vuosijuhla, Herran juhla ja juutalaisten juhla. Jotkut näistä viittaavat tietenkin samaan juhlaan eri nimillä. Uudessa testamentissa käytetään sanaa helluntai kolme kertaa. Tämä on Vanhan testamentin viikkojuhla. Sen vuoksi saamme tulokseksi 44 raamatun kohtaa, joissa viitataan juutalaisten juhliin tai juhla-aikoihin. Kohtia voi olla useampiakin. Mormonin kirjassa taas ei mainita yhtään kertaa Uudessa maailmassa vietettyä juutalaista juhlaa tai juhla-aikaa. Kirja näyttää olevan puutteellinen myös sanan sapatinpäivä suhteen. Haku sanan sapatti eri muodoilla osoittaa, että sitä on kosketeltu 171 kertaa raamatussa, mutta vain viisi kertaa Mormonin kirjassa. Kolmessa näistä (Moosia 13:16, 18, 19) teksti on kotoisin suoraan raamatun 2 Mooseksen luvusta 20 jakeista 8, 10 ja 11. Tuntuu uskomattomalta, että Mormonin kirja, jonka juutalaisen kansan sanotaan kirjoittaneen muistiin, jättäisi lähes kokonaan huomiotta päivän, jota muinaiset israelilaiset pitivät niin pyhänä. YmpärileikkausIsraelilaiset harjoittivat ympärileikkausta jo ennen kuin saivat Mooseksen lain. Se oli hyvin tärkeä osa juutalaisten uskontoa. 1 Moos. 17:14 tekee selväksi, että "jokainen ympärileikkaamaton poistettakoon kansansa parista. Hän on rikkonut liiton." Mormonin kirjassa pitäisi olla monia viittauksia tähän käytäntöön, jos se todellakin on juutalaisen kansan historiaa. Teimme haun ympärileikkaus- ja esinahka-sanojen eri muodoilla, ja saimme selville, että siihen raamatussa viitataan 160 kertaa, Mormonin kirjassa vain viisi. Kaksi näistä viidestä (2 Nefi 8:24 ja 20:36) ovat suoraan raamatun Jesajasta 52:1. Kaksi muuta kohtaa (2 Nefi 9:33 ja Helaman 9:21) viittaa "sydämeltään ympärileikkaamattomiin". Viimeinen kohta (Moroni 8:8) on aivan kirjan loppuluvuissa. Siinä sanotaan, että Kristuksen tultua hän puhui nefiläisille ja sanoi, että "ympärileikkauksen laki on minussa poistettu." Tämä lausuma näyttää oudolta, sillä kirjassa ei näy olevan mitään todisteita siitä, että sitä koskaan olisi harjoitettukaan. Temppeli ja sen alttaritMormonin kirja väittää, että "minä, Nefi, rakensin temppelin; ja minä rakensin sen Salomonin temppelin tapaan, paitsi että sitä ei rakennettu niin monista kallisarvoisista aineista;" (2 Nefi 5:16). Tämän jälkeen Nefi ei kuitenkaan koskaan uudelleen viittaa temppeliin. Hänen veljensä Jaakob käytti temppeliä saarnatessaan, mutta sen jälkeen emme löydä mainintoja temppelistä satoihin vuosiin. Mormonitutkija John L. Sorenson on huomauttanut:
Muinaisten israelilaisten temppelissä oli kaksi alttaria vaskinen alttari polttouhreille ja kultainen alttari suitsutuksen polttamiseen. Alttareilla oli hyvin tärkeä asema sekä juutalaisten että heitä ympäröivien, muita jumalia palvovien kansojen uskonnollisissa seremonioissa. Siksi teimme haun sanan alttari eri muodoilla. Raamatusta se löytyi 433 kertaa. Mormonin kirja mainitsi sen vain neljä kertaa. Kahdella näistä kohdista (Alma 15:17 ja 17:4) ei näy olevan mitään tekemistä uhraamiseen tai suitsutuksen polttamiseen käytettyjen temppelialttarien kanssa. Sana viittaa mainituissa kohdissa sen tyyppiseen kristillisissä kirkkorakennuksissa käytettävään alttariin, minkä ääreen ihmiset polvistuvat rukoilemaan ja tunnustamaan syntejään. Kohdassa Alma 15:17 sanotaan:
ja Alma 17:4 kertoo miten
Jäljellejääneistä jakeista yksi (2 Nefi 16:6) on kopioitu raamatun Jesajasta 6:6. Viimeinen on 1 Nefi 2:7, joka todellakin mainitsee, että Lehi "rakensi alttarin kivistä ja uhrasi Herralle ja kiitti Herraa, meidän Jumalaamme." Tämä on koko Mormonin kirjassa ainoa kohta, jossa mainitaan juutalaistyylinen alttari. Lukijan on kuitenkin myös huomattava, että tämä "alttari" rakennettiin silloin, kun Lehi "taivalsi erämaassa rajaseuduilla lähempänä Punaista merta" (1 Nefi 2:5). Sillä ei ole mitään tekemistä minkään Uuden maailman alttarin kanssa. Lisäksi se oli vain tilapäinen, kasa kiviä, ei mikään alttari temppelissä. Näin Mormonin kirjasta puuttuvat kaikki viittaukset sekä vaskiseen uhrialttariin että kultaiseen suitsutusalttariin temppelissä. UhrejaMormonin kirjan tekijä näyttää olevan lähes täysin tietämätön uhrien ja uhrilahjojen tärkeydestä juutalaisessa uskonnossa. Käytimme tietokonetta ja etsimme sanan "sacrifice" [engl. uhri] eri muotoja. Tuloksena löytyi raamatusta 298 näitä muotoja käyttäviä kohtia; Mormonin kirja näytti vain 20. Näistä kahdestakymmenestä yhdeksän viittasi kuitenkin Kristuksen elämän uhraamiseen, kolme liittyi ihmisuhriin, kaksi kertoi miehistä, jotka uhrasivat oman elämänsä, yksi liittyi "särkyneen sydämen ja murtuneen mielen" uhriin ja kaksi oli Kristuksen nefiläisille antamaa erityistä ohjetta lakata antamasta "uhreja ja polttouhrejanne", sen jälkeen kun laki oli täytetty. Sen vuoksi MK:ssa oli vain kolme viittausta, jotka todella voivat liittyä jonkun antamaan uhriin juutalaisen lain mukaan. Teimme haun sanan "offering" [engl. uhri, uhrilahja] eri muodoilla, ja saimme selville, että siinä kun sitä käytettiin 989 kertaa raamatussa, niin Mormonin kirjassa oli vain 13 viittausta niillä. Näistä kolmestatoista vain neljä voidaan yhdistää jollakin tavoin juutalaisen papin suorittamaan uhriin temppelissä, neljä oli suoraan kopioitu raamatusta, kaksi oli mukana Kristuksen käskyssä lopettaa uhraaminen. Loput kolme koskivat raamatun kertomusta Iisakista, Kristuksen uhria ja opetusta, että ihmisten pitäisi uhrata "koko sielunsa" Jumalalle. Haku yhdyssanalla polttouhri tuo esiin vain viisi kohtaa Mormonin kirjassa. Nämä kaikki sisältyvät edellä mainittuun hakuun, ja kuten edellä selitimme, kaksi näistä viidestä viittaavat kohtaan, jossa kielletään uhraaminen Kristuksen ilmestyttyä nefiläisille. Raamatusta taas löydetään 86 kohtaa. Mormonin kirja ei lainkaan käytä ilmaisua "polttouhri" yksikössä, kun taas raamatusta se löytyy 184 kertaa. Ainoa jae Mormonin kirjassa, joka kertoo Uuden maailman asukkaiden suorittavan polttouhria, on kohdassa Moosia 2:3:
Tämä jae ei suinkaan tue Mormonin kirjan autenttisuutta, vaan itse asiassa osoittaa, että Mormonin kirjan kirjoittaja ei todella ymmärtänyt Mooseksen lakia. M.T. Lamb huomauttaa:
Näyttää lisäksi siltä, ettei Mormonin kirjan kirjoittaja ollut tietoinen muunkaan kaltaisista juutalaisten uhreistä, joista oli käskyt raamatussa. Kuningas Jaakon Vanhan testamentin versiossa on mainittu
(ks. esim. 2 Moos. 29; 3 Moos. luvut 2-5; 4 Moos. 29; 1 Aikak. 29). Tietokoneohjelma näytti, että näitä uhreja mainittiin 519 kertaa raamatussa. Mormonin kirja ei mainitse näitä tärkeitä uhreja ollenkaan. SaastaisuusMormonin kirjasta puuttuvat myös maininnat muinaisesta laista, joka koskee seremoniallista saastaisuutta. Mooseksen laissa kerrottiin asioista, joita tehdessään ihmiset tulivat saastaisiksi (epäpuhtaiksi). Esimerkiksi kohdassa 4 Moos. 19 lukee:
On selvää, että seremoniallisen saastaisuuden laki oli yhä voimassa Jeesuksen syntyessä. Se näkyy Luukaksen luvussa 2:
RavintoVanha testamentti antoi juutalaiskansalle tarkkoja lakeja koskien puhdasta ja epäpuhdasta ruokaa. Vielä nykyäänkin juutalaiset, jotka syövät ainoastaan "kosheria" ruokaa, noudattavat näitä ohjeita. Kosher merkitsee ruokaa, joka on ravintolakien heille sallimaa. Mormonin kirjan kirjoittaja ei näy tunteneen näitä lakeja. Kun raamatussa käytetään sanoja puhdas ja epäpuhdas (saastainen) 327 kertaa, ne näkyvät Mormonin kirjassa ainoastaan 25 kertaa. 11 näistä näyttävät kuitenkin koskevan sitä, pääseekö joku taivaaseen vai joutuuko helvettiin. Esimerkkinä annettakoon seuraava kohta:
Kuudessa kohdassa tekstimateriaali on kopioitu suoraan raamatusta, kolme viittaa saastaisiin henkiin ja loput viisi koskettelevat muita asioita, joilla ei ole tekemistä raamatun antamien, saastaisuutta koskevien seremoniallisten lakien kanssa. Etsiessämme mainintoja näistä muinaisista laeista käytimme sanojen "puhdistus" ja "puhdistaa" eri muotoja. Raamatusta ne löytyvät 49 kohdassa. Mormonin kirjasta niitä löytyi kymmenen, mutta kahdeksan näistä koskettelivat Kristuksen elämää ja loput kaksi olivat kopiointeja raamatusta. Vaikka Mormonin kirjassa onkin paljon Jeesusta Kristusta ja kristillisyyttä koskevaa ainesta, siinä on tuskin mitään, mikä kertoo varhaisen juutalaisten uskonnosta ja tavoista. Nefiläiset eivät milloinkaan juhli pääsiäistä tai pidä muita festivaaleja tai juhlia, jotka olivat niin tärkeitä muinaisille israelilaisille. Hyvin vähän puhutaan sapatin päivästä eikä mitään sapattivuosista tai riemuvuosista. Ympärileikkaamisen harjoittamisesta ei näy mitään todisteita. Kirja on erittäin puutteellinen, mitä tulee kymmenyksiin ja temppeliin. Sen kirjoittaja ei näy tietäneen yhtään mitään laeista, jotka koskivat epäpuhtaita ruokia tai käytäntöjä, ja uhrit puuttuvat lähes kokonaan. Ainoa kerta, kun Mormonin kirja puhuu polttouhreista, se tekee vakavan kömmähdyksen. Jos Joseph Smith olisi sanonut, että nefiläiset olivat täydellisesti muuttaneet uskomuksiaan ennen lähtöään Uuteen maailmaan, olisi helpompi ymmärtää asian laita. Mutta sen sijaan Mormonin kirja kerskuu, että "kansa piti vaarin Herran käskyjen pitämisestä; ja he olivat tarkkoja Jumalan määräysten noudattamisessa Mooseksen lain mukaan, sillä heitä oli opetettu noudattamaan Mooseksen lakia, kunnes se olisi täytetty." (Alma 30: 3) Kaikki nämä todisteet vievät sellaiseen johtopäätökseen, että Mormonin kirjan kirjoitti joku, joka oli kasvatettu protestanttisessa kodissa ja jolla oli kovin puutteelliset tiedot juutalaisten historiasta, uskonnosta ja tavoista. |
||
Etusivu > Mormonin kirja | Sivun alkuun |
||
2000-10-21 2002-01-15 |