"MAP-kirkko rankaisee kuutta huomattavaa oppinutta"
on esimerkki niistä lehtiotsikoista, jotka kertoivat rankaisutoimenpiteistä
lehdissä yli Yhdysvaltain Keski-Lännen osavaltioiden ja
ulottuivat niinkin kauas kuin New Yorkiin ja Washingtoniin syys-
ja lokakuun aikana vuonna 1993.
Vaikka tämä nyt onkin melko vanha uutinen, se on osoitus
kirkon halusta rajoittaa jäseniensä, oppineiden ja muiden,
syvälleluotaavaa historiallista tutkimusta.
Mistä nämä suuret otsikot? No, ainoa syy sille,
että nämä yksityiset ihmiset joutuivat lehtiin, on
se, että he olivat huomattavia oppineita monet, monet
muut, sadat ja tuhannetkin itse asiassa, ovat tulleet samoin kohdelluiksi
kirkossa, ei vain Suolajärven laaksossa, vaan myös maailmalla.
Mutta koska nämä ihmiset eivät yleensä ole tunnettuja,
lehdistö ja yleisö eivät tavallisesti ole kuulleet
heistä.
Yllä mainitut kuusi huomattavaa tutkijaa
- D. Michael Quinn Historioitsija ja entinen Brigham
Youngin yliopiston professori. Hän on kirjoittanut vähintään
kuusi artikkelia kirkon kuukausijulkaisuun Ensigniin ja
monia muita kirkon omistamaan tutkielmasarjaan Brigham Young
University Studies. Hänet tunnetaan ehkä parhaiten
erittäin pätevistä artikkeleistaan, jotka käsittelevät
kirkon johdon hyväksymiä moniavioisia liittoja vuoden
1890 virallisen julistuksen jälkeen. Erotettu.
- Avraham Gileadi Tutkija. Kuuluisa erinomaisista
kirjoistaan Jesajasta ja viimeisistä ajoista. Erotettu.
- Paul Toscano asianajaja Salt Lake Cityssä,
kirjoittanut yhdessä vaimonsa Margaretin kanssa useita artikkeleita
ja kirjan nimeltä Strangers in Paradox. Hän puhui
vuonna 1993 Sunstone-symposiumissa ja antoi puheelleen otsakkeen
"Kaikki ei ole parhain päin Siionissa: Tosi kirkon vääriä
opetuksia." Erotettu.
- Lavina Fielding Anderson Kirkon lehden Ensignin
toimittaja ja kirjoittaja vuosina 1973-81. Tuottelias kirjailija.
Koonnut sellaisia viimeaikaisia kirkossa sattuneita juttuja, joita
hän kutsuu "hengelliseksi väärinkäytökseksi".
Erotettu.
- Maxine Hanks Tulinen feministi.
Kirjan "Women and Authority: Re-emerging Mormon Feminism"
(Naiset ja auktoriteetti: palaava mormonifeminismi) toimittaja.
Hän on myös kirjoittanut ja puhunut paljon aiheesta
Taivaallinen Äiti. Erotettu.
- Lynne Kanavel Whitesides Mormoninaisten foorumin
johtaja. Jäsenoikeudet otettu pois eli pantu koeajalle.
Tämän kirjoittaja on saanut kahdesti tilaisuuden keskustella
Margaret Toscanon kanssa (viimeksi 28.3.1994) näiden
rankaisuoikeudenkäyntien jälkeen. Tilanne oli silloin
tämä:
Ylläolevista kolme näki tarpeelliseksi hakea muutosta
asiaansa korkeammassa kirkon instanssissa: Lavina Fielding Anderson,
Paul Toscano ja Lynne Whitesides.
Avraham Gileadi harkitsi yhä, hakisiko muutosta vai
ei.
Lavinan muutoshaku ei onnistunut; hänen vaarnanjohtajansa
kävi tapaamassa häntä ja kertoi, että hän
oli saanut johtavilta veljiltä asiaa koskevan kirjeen, mutta
että hän ei saanut näyttää sitä Lavinalle
eikä antaa hänelle siitä kopiota.
Lavina kävi yhä säännöllisesti
kirkossa joka viikko ja yritti olla niin aktiivinen kuin hänen
sallittiin olla. Hän kirjoitti parhaillaan kahta kirjaa, joista
toinen on kokoelma tapauskohtaisia selostuksia "kirkollisista
tai hengellisistä väärinkäytöksistä".
Lynne Whitesidesin muutoshaku ei myöskään
onnistunut. Häneltä vietiin jäsenoikeudet "kirkon
lakien vastaisesta käytöksestä" ja hänen
hakunsa jälkeen hänelle on annettu lista asioista, joissa
hänen kirkon mielestä pitää katua ja muuttaa
tapojaan. Kaksi näistä kuuluu näin: hän ei saa
keskustella tai puhua Taivaallisesta Äidistä, eikä
hän saa ryhmittyä muiden samoinajattelevien kanssa.
Paul Toscano tunsi selvästi, että rankaisuneuvosto
hänen vaarnassaan oli laillisesti ja kirkollisesti ennakkoluuloinen,
sillä hänelle kerrottiin, että Gordon B. Hinckley
oli mukana järjestämässä oikeudenkäyntiä,
joka päättyi hänen rankaisemiseensa [kirkon ylimmän
johdon ei pitäisi sekaantua vaarnan rankaisuihin ainakaan virallisesti].
Paul tunsi siten, ettei hän voisi vedota Kahdentoista koorumiin,
jonka jäsen Hinckley silloin oli, eikä myöskään
Ensimmäiseen presidenttikuntaan, sillä hän tiesi,
että presidentti Benson oli fyysisesti ja psyykkisesti
kykenemätön ymmärtämään tilanteen
pulmallisuutta.
Paul päätti siksi seurata Herran kehotusta, joka on
annettu Opin ja Liittojen kirjassa, ja vedota yleiskonferenssin
osanottajiin. On tarpeetonta sanoakin, ettei hänen vetoomuksensa
saanut vastakaikua, kuten hänen vaarnanjohtajansa hänelle
kertoi. Vastaus, jonka hän sai, oli presidentti Hinckleyn allekirjoittama
ja samantyylinen kuin Lavinan saama. Hänen vaarnanjohtajansa
ei kuitenkaan noudattanut kirjeen toivomusta olla näyttämättä
sitä Paulille. Kirjeessä sanottiin, että johtavat
veljet olivat rukoilleet hänen vetoomuksestaan ja päättäneet
tukea vaarnan oikeudenkäynnin päätöstä.
He toivoivat myös, että hän katuisi ja palaisi kirkon
täydeksi jäseneksi. Kirjeessä toivottiin myös,
ettei sitä näytettäisi hänelle eikä hänelle
annettaisi kopiota.
Toscanot eivät nykyään käy kirkon kokouksissa,
mutta ovat vahvasti mukana ryhmässä nimeltä the
Mormon Alliance ja ovat muutoin niin aktiivisia kuin voivat.
Maxine Hanksin tekemisistä ei ole tietoa. [Suom. huom.
1994. Hän on 15.10.2000 kirjoittanut eräiden muiden naisten
kanssa protestiartikkelin,
joka pyrkii korjaamaan esim. presidentti Hinckleyn ja muiden kirkon
miesten harhaluulon, jonka mukaan mormoninaiset olisivat tyytyväisiä.]
Michael Quinn päätteli, ettei kannattaisi hakea
muutosta. Hän ei edes ollut mukana kurioikeudenkäynnissä,
vaan kirjoitti puolustuksekseen. Ote:
Vannoin, etten milloinkaan enää ottaisi osaa prosessiin,
joka oli muotoiltu rankaisemaan minua sen vuoksi, että toimin
epätoivotun historiallisen todistusaineiston välittäjänä,
ja pelottamaan minut niin, etten jatkaisi työtäni mormonihistorian
parissa.
Hän vahvistaa kuitenkin uskovansa, että:
Jeesus on Kristus, että Joseph Smith oli Jumalan profeetta,
jonka kautta evankeliumi palautettiin, ja että Ezra Taft
Benson on profeetta, näkijä ja ilmoituksensaaja tänä
päivänä.
Michael ei käy kokouksissa kirkon enemmistön kanssa,
mutta on yhä aktiivinen puhuja kirkon ulkopuolisissa kokoontumisissa
ja jatkaa historian tutkimista. [Suom.huom. Hän on m.m. uusinut
kirjansa Varhainen mormonismi taikuuden näkökulmasta katsottuna
v. 1998]
In his research Quinn discovered that for a number of years after the
1890 Manifesto, which the Church claims was supposed to stop the practice
of plural marriage, a number of prominent Church leaders and others were
secretly given permission to take plural wives. Quinn pursued information
concerning this subject but found that Church leaders would not allow
him to examine some important documents in the First Presidency's vault.
In his article, "On Being a Mormon Historian (and its Aftermath)",
Michael Quinn wrote the following:
"President Hinckley telephoned in June 1982 to say that
he was sympathetic about a request I had written to obtain access to
documents in the First Presidency's vault but that my request could
not be granted...
In May 1984 my College Dean told me he had been instructed by
"higher authority" to ask me not to publish a paper I had
just presented to the Mormon Historical Association. It was a historical
survey of the public activity of General Authorities in business corporations.
The Dean apologized for having to make this request. I agreed not to
publish my presentation and told no one about the incident.
In 1985, after "Dialogue" published my article "LDS
Church Authority and New Plural Marriages, 1890 - 1904",
three apostles gave orders for my Stake President to confiscate
my temple recommend... I was told that three apostles believed
I was guilty of "speaking evil of the Lord's anointed."
The Stake President was also told to "take further action"
against me if this did not "remedy the situation" of
my writing controversial Mormon history... I told my Stake President
that this was an obvious effort to intimidate me from doing history
that might "offend the Brethren". The Stake President
also saw this as a back-door effort to have me fired from BYU...
I find it one of the fundamental ironies of modern Mormonism that the
General Authorities who praise free agency, also do their best
to limit free agency's prerequisites - access to information,
uninhibited inquiry, and freedom of expression."(Faithful
History: Essays on Writing Mormon History. Edited by George D.
Smith.1992. pps. 90-93,95.)
With reference to an address that Boyd K. Packer made in the
Summer of 1981 (Packer's address printed in BYU Studies, Summer
1981) D. Michael Quinn made a momentous lecture at Brigham Young
University on November 4th 1981. I feel that more than anything,
this talk, impressive and often inspired, did a lot towards Quinn's
reputation being tarnished in the eyes of the leaders of the Church.
Newsweek described the talk by Quinn as a "stirring defense
of intellectual integrity". To close this article we quote from D.
Michael Quinn's talk:
"...General Authorities in recent years have criticised
Mormon historians for re-publishing in part or whole out-of-print Church
publications such as the 1830 Book of Mormon, the Journal of Discourses
(edited and published for thirty-two years under the auspices of the
First Presidency), and statements taken from former Church magazines
published for the children, youth, and general membership of the Church.
It is an odd situation when present General Authorities criticize historians
for re-printing what previous General Authorities regarded not only
as faith-promoting but as appropriate for Mormon youth and new converts.
...A more serious problem of Mormon history is involved in the
implications of Boyd K. Packer's demand that historians demonstrate
that "the hand of the Lord has been in every hour and every moment
of the Church from its beginning to now." Every Mormon historian
agrees with Ezra Taft Benson that "we must never forget that ours
is a prophetic history," but there are serious problems in the
assertion or implication that this prophetic history of Mormonism requires
the "hand of the Lord" in every decision, statement and action
of the prophets"
[If this was so we would have no changes in the principles and doctrines
of the Gospel this is what the "Truth Seeker" has been
trying to point out.]
"...Central to the apparent demands of Elders Benson and
Packer is the view that the official acts and pronouncements of the
prophets are always the express will of God. This is the Mormon equivalent
of the Roman Catholic doctrine of papal infallibility...
Elder Packer is not advocating Paul's dictum of milk before meat,
but he demands that Mormon historians provide only a Church history
diet of milk to Latter-day Saints of whatever experience... a diet of
milk alone will stunt the growth of, if not kill, any child.
...Why does the well-established and generally respected Mormon
Church today need a protective, defensive, paranoid approach to its
history that the actually embattled earlier Saints did not employ?
Ezra Taft Benson and Boyd K. Packer want Church history to be
as elementary as possible and as defensive as possible. This is Accommodation
History for consumption by the weakest of the conceivably weak Saints,
for the vilest of the conceivably vile anti-Mormons, and for the most
impressionable of the world's sycophants...
The Accommodation History advocated by Elders Benson and Packer
and actually practised by some LDS writers is intended to protect the
Saints, but actually disillusions them and makes them vulnerable...
The tragic reality is that there have been occasions when Church leaders,
teachers, and writers have not told the truth they knew about difficulties
of the Mormon past, but have offered to the Saints instead a mixture
of platitudes, half-truths, omissions, and plausible denials... A so
called "faith promoting" Church history which conceals controversies
and difficulties of the Mormon past actually undermines the faith of
the Latter-day Saints who eventually learn about the problem from other
sources... Historians have not created the problem areas of the Mormon
past; they are trying to respond to them. Believing Mormon historians
like myself seek to write candid Church history in a context of perspective
in order to inoculate the Saints against the historical disease germs
that apostates and anti-Mormons might thrust upon them.
D. Michael Quinn. Talk before the Mormon Historical Association.
Brigham Young University, 4th November 1981
Whether you agree or disagree with Quinn's sentiments doesn't really
matter. What does matter is that he should have the right to express them.
Remember what Joseph Smith said when somebody was being tried at a Church
Court for their beliefs:
"I did not like the old man being called up for erring in
doctrine. It looks too much like the Methodist, and not like the Latter-day
Saints. Methodists have creeds which a man must believe or be asked
out of their Church. I WANT THE LIBERTY OF THINKING AND BELIEVING AS
I PLEASE. It feels so good not to be trammelled. It does not prove a
man is not a good man because he errs in doctrine." (History of
the Church 5:340)
I refer back to the questions received by the editors of "Truth
Seeker" in Vol.1:1 pps.16-19. with regards to the eternal welfare
of those who have been excommunicated wrongfully - they will not
lose their reward. The priesthood hasn't any power in unrighteousness.
To conclude, suffice it to say, that the "September Six" as some
call them are all well and they are all as strong in their convictions
as to the divinity of the restoration of the Gospel as ever, and
have many hundreds of supporters and well wishers around them. We
send them our regards, and wish them success and happiness in the
future.
Malcolm J. Vickery.
Lisää kirkon käsityksestä historiallisista aiheista
Kirjallisuutta
|