Kun johtajamme puhuvat, on ajattelu saatettu loppuun. Kun he
ehdottavat jotakin suunnitelmaa, on se Jumalan suunnitelma. Kun
he osoittavat tien, ei ole muuta turvallista tietä. Kun he
antavat suunnan, sen pitäisi lopettaa kaikkinainen keskustelu,
Jumala ei tee työtä muulla tavoin. Jos ajattelee eri
tavalla, katumatta heti paikalla, saattaa kadottaa uskonsa, se
saattaa tuhota todistuksen ja jättää vieraaksi
Jumalan valtakunnalle.
Opettajien sanoma, Deseret News, kirkon osasto s. 5,
26.5.1945. Myös sisällytetty Improvement Eran
kesäkuun numeroon 1945, s. 354 (oli kirkon virallinen jäsenlehti
ennen Ensignia)
Monet mormonit olettavat nykyään, että ylläoleva
usein lainattu lausunto vuodelta 1945 oli pelkästään
kertailmiö anomalia pikemmin kuin laajalle levinnyt
oikeauskoinen käytäntö, ja ettei se kuvastanut MAP-kirkon
johtajien normatiivisia opetuksia. Ehkä tämä artikkeli
auttaa lukijoita päättelemään, onko kirkon johtajien
tarkoituksena, että rivijäsenet hoitavat itse oman ajattelunsa.
Tuskin menee kuukauttakaan, etteikö ainakin yksi mormoni
keskusteluryhmässä alt.religion.mormon kiellä mormonismissa
vallitsevaa kulttuuria, jonka mukaan MAP-johtajille on oltava kuuliaisia
kyselemättä, mitä joskus kutsutaan "ajattelu
on jo suoritettu"-käsitteeksi. Samaa he tekevät sähköposteissaan
ja nettisivuillaan. On jotenkin outoa, että jotkut mormonit
yrittävät kieltää kyseisen periaatteen, sillä
he tietävät kyllä hyvin sen käytännössä
vallitsevan.
Mormonijohtajien "innoituksen" kyseenalaistaminen on
kuin jos kyseenalaistaisi itse kirkon pätevyyden. Ehkäpä
useimmin lainattu esimerkki tuosta periaatteesta on yllä esitetystä
kirkon v. 1945 julkaisemasta lehtiartikkelista; kun sitä lainataan,
jotkut mormonit vastaavat tavallisesti, ettei se ollut "määräävä",
että se vedettiin myöhemmin pois, tai että se on
vanhentunut tai ei ole enää suosiossa.
Asianlaita on kuitenkin päinvastainen: käsite on ollut
mormonikulttuurin perusperiaatteita sen varhaisista vuosista lähtien,
ja MAP-johtajat ovat antaneet viime vuosinakin lausuntoja, jotka
toistavat samaa periaatetta. Tämän artikkelin tarkoituksena
on dokumentoida useita heidän lausuntojaan, jotka osoittavan
periaatteen olevan normatiivisen mormoniteologiassa ja -kulttuurissa.
Varhainen esimerkki tästä käsitteesta löytyy
"ilmoituksessa", joka on päivätty 6.4.1830.
Siinä puhutaan mormonismin perustajasta Joseph Smith nuoremmasta
näin:
Sen tähden — tämä tarkoittaa kirkkoa — ota vaarin kaikista hänen
sanoistaan ja käskyistään, joita hän sinulle antaa sen mukaan
kuin hän niitä saa, vaeltaen kaikessa pyhyydessä minun edessäni.
Sillä teidän tulee ottaa vastaan hänen sanansa, niin kuin ne olisivat
minun omasta suustani, kaikessa kärsivällisyydessä ja uskossa.
LK 21:4-5
Smith väitti tätä "ilmoitukseksi", joka
tuli itseltään Jeesukselta Kristukselta. Uskolliselle
mormonille asia ei voisi tulla sen "määräävämmäksi".
Tarkoitus on hyvin selvä: mormonien tulee ottaa vaarin "kaikista
hänen [Joseph Smithin] sanoista" aivan kuin ne tulisivat
Jeesuksen Kristuksen suusta.
Muutamaa vuotta myöhemmin keväällä 1838
noin puolet Joseph Smithin seuraajista oli hylännyt
hänen nuoren kirkkonsa Kirtlandissä, Ohiossa, pääasiassa
Smithin epäonnistuneen pankkikeinottelun ja hänen yhteisomistuksesta
määräävän "United Order"-järjestelmänsä
vuoksi.
Smithin ja hänen neuvonantajansa Sidney Rigdonin oli pakko
paeta Ohiosta vihaisten sijoittajien ja pettyneiden kirkon jäsenten
raivoa. He matkasivat ainoan toisen merkittävän mormoniyhteisön
luo läntiseen Missouriin. Toivoen voivansa pystyttää
uudelleen kommuuniyhteisönsä siellä ja yrittäen
estää Kirtlandissä tapahtuneen kaltaisen epäonnistumisen
ja luopumuksen, Smith ja Rigdon tiukensivat kyselemättömän
kuuliaisuuden vaatimuksiaan erottelematta sitä, olivatko heidän
määräyksensä "hengellisiä" vaiko
"maallisia". Jotkut heidän seuraajistaan joukossa
sellaisia korkea-arvoisia mormoneja kuin David ja John Whitmer,
William W. Phelps, Lyman Johnson ja Oliver Cowdery kieltäytyivät
liittymästä uuteen kommuunijärjestelmään
ja pitivät parempana hallita omia maitaan ja asioitaan. David
Whitmer, eräs Smithin varhaisimmista kumppaneista v:sta 1829
lähtien, kirjoitti tuosta aikakaudesta:
Keväällä 1838 kirkon johto ja monet jäsenistä
olivat joutuneet pitkälle harhaan ja sokeuteen. Olin kauan
yrittänyt saada heidät näkemään erheet,
joihin he olivat ajautumassa, mutta vaivojeni palkaksi sain vain
vainoa. Kesäkuussa 1838 muodostettiin salainen järjestö,
ja joukkion johtajaksi pantiin tohtori [Sampson] Avard; kaikkien
veljien oli mentävä mukaan tiettyyn valaan, joka sitoisi
heidät tukemaan kirkon johtajia kaikessa, mitä he opettaisivat.
Kaikki ne, jotka kieltäytyivät ottamasta tätä
valaa päälleen, luettiin kirkosta luopuneiksi, ja tri.
Avardin salainen joukkio tekisi tiettyjä juttuja näille
toisinajattelijoille.
John Whitmer, joka oli kirkon virallinen historioitsija, vahvisti
veljensä Davidin kertomuksen:
Joseph Smith nuorempi, S[idney]. Rigdon ja Hyrum Smith siirsivät
perheensä sinne Far Westiin keväällä 1838.
Heti kun he olivat saapuneet, he alkoivat panna täytäntöön
suunnitelmaansa uudesta organisaatiosta, mikä aiheutti luopumusta
ja vaikeuksia, uhkailuja ja jopa murhia. Smith kutsui kokoon neuvoston
kirkon johtajista, missä hän väitti, että
jokainen, joka sanoi sanankin kirkon johtoa vastaan, pitäisi
ajaa pois yli näiden preerioiden, niin kuin verikoiralauma
ajaa peuraa, ja heillä oli joku kuvitelma gideoniiteista
puolustamassa itseään noissa pahoissa juonitteluissa.
Niinpä he saarnasivat 19.6.1838 ns. Suolasaarnan, jonka sanoista
nämä gideoniitit ymmärsivät, että heidän
piti ajaa pois nuo toisinajattelijat, niin kuin nimitettiin sellaisia,
jotka eivät uskoneet heidän salaisiin joukkioihinsa,
haureuteen, avionrikkomiseen tai keskiöisiin vehkeilyihin.
Pidettyään "Suolasaarnansa" jota Smith
sydämellisesti kannatti Rigdon laati "Varoituksen
toisinajattelijoille", missä Whitmereille, Phelpseille,
Johnsonille ja Oliver Cowderylle muiden muassa ilmoitettiin, että
koska he kieltäytyivät tottelemasta Smithin käskyä
siirtää maansa yhteisölle ja liittyä kommuuniin,
"teidän on lähdettävä piirikunnasta, eikä
mikään valta voi teitä auttaa ... teitä varten
on vain yksi käsky, ja se on: lähtekää, lähtekää,
tai muutoin teitä kohtaa tuhoisampi onnettomuus ..." Rigdon
sai 83 mormonimiestä allekirjoittamaan "varoituksensa";
nuo miehet muodostivat nk. daniittien joukkion ytimen. Daniiteista
tuli Smithin ja Rigdonin salainen "tosi mormonien pakkotoimeenpano-osasto".
Heidän ensimmäisenä toimenaan oli toisinajattelevien
mormonien poisajaminen ja heidän kotiensa ja tavaroidensa rosvous.
Daniitit vannoivat salaisen uskollisuuden- ja kuuliaisuusvalan järjestölleen
ja kirkon johtajille:
Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan nimessä, lupaan ja vannon
minä nyt totisesti, uskollisesti ja empimättä,
että palvelen Herraa täydellisin sydämin ja halullisin
mielin omistaen itseni kokonaan ja varauksettomasti, sekä
henkilönä että toimissani, Hänen valtakuntansa
rakentamiseksi maan päällä Hänen ilmoitetun
tahtonsa mukaisesti. Lisäksi lupaan ja vannon pitäväni
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon ensimmäistä
presidenttiä kirkon ylimpänä johtajana maan päällä,
ja totella häntä kuin ylimmäistä Jumalaa kaikissa
kirjoitetuissa ilmoituksissa, jotka on juhlallisesti annettu sanoin
"Näin sanoo Herra", ja että aina olen tukeva
presidenttikuntaa 'onpa se sitten oikeassa tai väärässä'.
Itse Mormonin kirja tuomitsee tämänkaltaiset salaseurat.
Useimmat nykymormonit eivät ole tietoisia daniittien joukkiosta
tai sen päämääristä ja toimista, ja useimmat
niistä, jotka ovat, pyrkivät kieltämään
Smithin ja Rigdonin panneen sen alulle.
Kun "mormonisota" Missourissa päättyi lokakuussa
1838 ja Smith, Rigdon sekä muita mormoneja oli pidätetty
murhasta ja petoksesta, useat heidän seuraajistaan todistivat
oikeudessa Smithin ylläpitämästä käytännöstä
vaatia kyselemätöntä auktoriteetin kuuliaisuutta,
ja siitä kieltäytymisestä mahdollisesti aiheutuvasta
rangaistuksesta:
Huomasimme, että joidenkien päivien tapahtumat olivat
saattaneet Caldwellin piirikunnan despoottisen hallinnan alle,
missä jopa sananvapauskin kiellettiin niiltä, jotka
eivät halunneet yhtyä uuteen järjestykseen ...
Eräs pitkäaikainen ystävä sanoi, että
jos Joseph Smith käskisi hänen viiltää kurkkuni
auki, niin hän tekisi sen epäröimättä
...
Muutamat meistä vastustivat tästä lähtien
presidenttikunnan sääntöä, jonka mukaan heillä
olisi kaikki hengelliset ja maalliset asiat valtansa alla, eikä
kellään monarkilla maan päällä ole koskaan
ollut enempää valtaa alamaisiinsa kuin heillä on
Caldwellin piirikunnan asukkaisiin ...
Heidän sanansa oli laki uskonnollisissa, siviili- ja sotilasasioissa
...
John Corrill huomautti eräälle henkilölle Far Westissä,
ettei hänellä mielestään "ollut velvollisuutta
yhtyä yhtiöön ja ettei hän uskonut ilmoitukseen,
joka vaati sitä". Kuultuaan tästä huomautuksesta
Joseph Smith ja S[idney] Rigdon moittivat häntä ankarasti
hänen kapinastaan useiden henkilöiden läsnäollessa.
Smith sanoi hänelle: "Jos vielä kuljet kaduilla
sanomassa, ettet usko tähän tai tuohon ilmoitukseen,
niin minä kävelen niskasi päällä!"
iskien nyrkkiään kämmeneen osoittaakseen, miten
raivostunut oli. Hän puhui meille toisinajattelijoista ja
siteerasi meille Juudaksen tarinaa sanoen, että Pietari [kristitty
apostolivainaa] kertoi hänelle joitakin päiviä
sitten keskustellessaan hänen kanssaan, että hän
itse hirtti Juudaksen Kristuksen pettämisestä. Hän
sanoi myös: "Ellet muuta käytöstäsi ja
osoita olevasi kunnollinen, et koskaan ole pääsevä
taivaan valtakuntaan."
Reed Peckin käsikirjoitus, ss. 7-13. Otteita Reed Peckin
historiassa, pdftiedosto)
Mormonien kahdentoista apostolin koorumin johtaja Thomas Marsh
yhtyi valaehtoisessa todistuksessaan Peckiin:
Heidän joukossaan on tosi mormoneina pidettyjen joukko,
joita sanotaan daniiteiksi, jotka ovat valalla vannoneet tukevansa
kirkon johtajia kaikessa, mitä he sanovat tai tekevät,
on se sitten oikein tai väärin ...
Thomas B. Marshin valaehtoinen todistus julkaistussa senaatin
dokumentissa 189, (Senate Document 189) Missourin valtio
Jolloinkin kesäkuussa olin mukana kahdessa tai kolmessa
daniittien kokouksessa, ja siellä kuului joukon velvollisuuksiin
tukea johtajistoa kaikissa heidän toimissaan, olivat ne sitten
oikeita tai vääriä, että mitä tahansa
he käskisivät, sitä toteltaisiin, ja se, joka vastusti
johtajiston sanomia tai mitä he halusivat tehtävän,
ajettaisiin pois piirikunnasta tai surmattaisiin.
John Cleminsonin valaehtoinen todistus samasta julkaisusta.
Jos. Smith nuor. sanoi, että tietyt miehet käyttivät
vaikutusvaltaansa johtajiston toimia vastaan, ja jos heidän
sallittaisiin jatkaa, niin he aiheuttaisivat suurta vahinkoa.
Ja Smith kertoi [George W.] Robinsonille, ensimmäiselle,
jonka hän kuuli puhuvan johtajistoa vastaan ja heidän
toimiaan vastaan, että hänen täytyisi sitoa hänet
ja antaa hänelle 39 piiskaniskua, ja ellei se riittäisi,
antaa vielä 39 lisää.
Burr Riggsin valaehtoinen todistus samasta julkaisusta.
Herra Smith sanoi, ... että sen, joka puhui tai toimi kirkon
johtajistoa vastaan, olisi lähdettävä piirikunnasta
tai kuoltava.
John Whitmer valaehtoinen todistus samasta julkaisusta.
Kun Smith ja Rigdon oli pidätetty, Smith yritti raukkamaisesti
siirtää vastuuta daniittijoukkiosta erään alaisensa,
Sampson Avardin niskoille. Nykyään rivimormonit olettavat,
että Smithin kielto oli todenmukainen, mutta useat yllälainatun
kaltaiset todistajat voivat kumota sen. Sitä paitsi daniittijoukkio
tuotettiin (samoin kuin kyselemätön kuuliaisuus mormonijohtajia
kohtaan) sekä Nauvooseen että Utahiin paljon sen
jälkeen kun Avard oli erotettu kirkosta.
Alkuperäiseen daniittijoukkioon kuulunut mormonipiispa John
D. Lee sanoi, että sellaiset salaiset käytännöt
jatkuivat Nauvoossa ja Utahissa Smithin kuoleman jälkeen:
Brigham Young tiesi aivan hyvin, etten ollut halukas tappamaan
ketään, eikä minua sen vuoksi määrätty
suorittamaan hänen verisiä töitään. En
koskaan ollut osallisena missään tapossa, jota kirkko
tahtoi tai jonka se oli määrännyt, paitsi osallisuutta
Mountain Meadowsin joukkomurhaan. Minut tunnettiin kirkon jäsenten
keskuudessa miehenä, johon Brigham Young kovasti luotti,
ja että olin vaitelias ja luotettava. Tämän vuoksi
minulle yleensä kerrottiin yksityiskohdat niistä tapauksista,
joissa väkivaltaa käytettiin siinä osassa maata,
jossa asuin. Tiesin monista, jotka daniitit tappoivat Nauvoossa.
Silloin oli sääntönä, että kaikki Joseph
Smithin viholliset piti tappaa, ja tiedän monista miehistä,
jotka raivattiin kaikessa hiljaisuudessa pois tieltä Joseph
Smithin ja hänen apostoliensa käskystä, kun kirkko
hallitsi siellä. On aina ollut kirkon hyvin tunnettuna oppina,
että oli oikein ja kiitettävää tappaa jokainen,
joka puhui pahaa profeetasta. Tätä oppia on tiukasti
noudatettu Utahissa, kunnes pakanoita saapui niin suurin joukoin,
että kävi vaaralliseksi noudattaa sitä käytäntöä,
mutta oppiin uskotaan yhä, eikä kulu ainuttakaan vuotta,
etteikö yksi tai useampia, jotka ovat puhuneet pahaa Brigham
Youngista, tapettaisi salassa.
John D. Leen tunnustukset
Entisen Missourin kuvernöörin Lilburn Boggsin murhayritys,
joka yleensä on pantu pahamaineisen daniitti Orrin Porter Rockwellin
tilille, on esimerkki Leen väittämistä Joseph Smithin
vihollisten kostotapauksista. Tosiasiassa jopa mormonien temppeliseremonia
endowmentti sellaisena kuin Brigham Young sen jakoi,
sisälsi "kostonvalan", jossa vihkiytyjät vannoivat
"kostavansa profeettojen kuolemat kolmanteen ja neljänteen
polveen". Historioitsijat viittaavat tähän kostonvalaan
lähtökohtana Leen mainitsemaan Mountain Meadowsin joukkomurhaan
11.9.1857, jolloin mormonit surmasivat lounaisessa Utahissa noin
120 Arkansasista kotoisin olevaa ei-mormonisiirtolaista viattomalla
läpikulkumatkallaan.
Smithin kuoltua v. 1844 MAP-kirkossa ryhtyi hallitsemaan Brigham
Young. Hän otti temppeliseremoniassa käyttöön
kuuliaisuusvalan, jonka mallina hän käytti daniittien
valaa. Kun temppelissä käyneet riitteihin vihkiytyjät
olivat vannoneet pitävänsä kaiken salassa, niin tämän
kuuliaisuusvalan toivat ulkopuolisten tietoon kirkosta luopuneet.
Nimimerkki "Emelinen" kirjoittama varhaisin kertomus
tästä julkaistiin sanomalehdessä Warsaw Signal
15.4.1848:
Meidän käskettiin kunnioittaa kirkon johtajia ja totella
heitä kaikessa ja aina. Sitten me nostimme kätemme pään
yläpuolelle ja asetimme oikean käden vasemman korvan
alle, vedimme sen kaulan yli, vasen käsi asetettiin oikealle
olkapäälle, sitten se vedettiin rinnan yli, ja oikealla
kädellä tehtiin äkkiä pisto oikeaan kylkeen.
Kun mormonit oli pakotettu lähtemään Illinoisista
v. 1846, he asettuivat asumattomaan Utahin territorioon. Brigham
Young perusti teokraattisen diktatuurin, mikä vielä vahvisti
kyselemättömän kuuliaisuuden periaatetta. Monet mormonijohtajien
saarnat toistivat vuosien kuluessa tätä ajatusta. Huomaa,
miten jotkut seuraavista lainauksista sisältävät
myös vihjauksia siihen, että mormonijohtajat olisivat
erehtymättömiä:
Veli Joseph Smithin eläessä hän oli meidän
Profeettamme, Näkijämme ja Ilmoituksensaajamme; hän
oli meidän diktaattorimme Jumalan asioissa, ja meidän
oli kuuleminen häntä ja tekeminen juuri niin kuin hän
käski meitä.
Heber C. Kimball, Journal of Discourses, osa 2, s. 106.
Oppikaa tekemään niin kuin teitä käsketään.
... jos joku johtajista käskee teitä tekemään
jotakin, tehkää se; ei ole teidän asianne harkita,
onko se oikein vai väärin.
Heber C. Kimball, Journal of Discourses, osa 6, s. 32.
Jos teette niin kuin teitä neuvotaan ja neuvot osoittautuvat
vääriksi, niin seuraukset tulevat teitä neuvoneiden
osalle, niin että älkää huolehtiko.
William Claytonin päiväkirja, s. 334.
Jumala asetti Joseph Smithin tämän kirkon pääksi;
samoin on Jumala asettanut Brigham Youngin tämän kirkon
pääksi; ... meitä käsketään kuulemaan
heidän sanojaan kaikessa, ja ottamaan heidän sanansa
vastaan kuin ne tulisivat Jumalan suusta ...
Orson Pratt, Journal of Discourses, osa 7, ss. 374-5.
Mitä tahansa periaatteita olenkin omaksunut tieteellisten
tutkimuksieni parissa, niin jos Jumalan profeetta kertoisi minulle,
että jokin tietty oppimani periaate tai teoria ei ole totta,
niin en välitä lainkaan, mitä itse olen saattanut
ajatella, vaan pitäisin velvollisuutenani ylemmän
johtajani kehotuksesta hylätä tuo periaate tai
teoria.
Wilford Woodruff, Journal of Discourses, vol. 5, p. 83.
Kaikkivaltias Jumala johtaa tätä kirkkoa, eikä
hän ole koskaan salliva teitä johdettavan harhaan, silloin
kun olette tekemässä velvollisuuttanne. Voitte mennä
kotiin ja nukkua kuin vauva äitinsä käsivarrella,
pelkäämättä että johtajanne veisivät
teidät harhaan, sillä jos he yrittäisivätkin
tehdä niin, Herra pyyhkäisisi heidät nopeasti maan
pinnalta.
Brigham Young, Journal of Discourses, vol. 9, p. 289.
Brigham Youngin kuoltua v. 1877 apostoli ja myöhemmin kirkon
presidentti Joseph F. Smith toistuvasti selitti menettelytavan olla
kuuliaisia kirkon johtajille kyseleenalaistamatta heidän puheitaan:
Sillä hetkellä, kun joku ihminen sanoo, että hän
ei taivu kirkon laillisten auktoriteettien alaiseksi, ... sillä
hetkellä hän eristää itsensä pappeuden
ja kirkon suomista etuoikeuksista ja siunauksista ja erottaa itsensä
Jumalan kansasta, sillä hän ei välitä Herran
kirkkoonsa asettamasta valtuudesta. ... kun meitä vastaan
tehdään päätös, yhdeksässäkymmenessäyhdeksässä
tapauksessa sadasta me olemme väärässä, ja
tehty päätös on oikea. Ja vaikka emme ehkä
sillä hetkellä pysty täydellisesti näkemään
emmekä tuntemaan päätöksen oikeudenmukaisuutta,
olisi meidän silti pakko sanoa: koska on kuusitoista mahdollisuutta
yhtä vastaan, että olen väärässä,
alistun päätökseen nurisematta. Asian ydin on tämä:
Herra on perustanut kirkkonsa, järjestänyt pappeutensa
ja antanut määrätyille yksilöille, neuvostoilel
ja koorumeille valtuuden, ja Jumalan kansan velvollisuutena on
elää niin, että se tietää näiden
olevan Hänelle otollisia. Jos alamme syrjiä tätä
tai tuota ihmistä ja sivuutamme heidän valtuutensa,
voimme yhtä hyvin samalla sivuuttaa Jumalan ja sanoa, että
Hänellä ei ole oikeutta antaa määräyksiä.
Evankeliumin oppi, s. 42
Huomaa, miten Smith myöskin toisti edeltäjiensä
opetuksen, että vaikka kirkon johtajat olisivat selvästikin
väärässä tehdessään jonkin päätöksen,
niin alemman kirkon jäsenen, johon päätös vaikuttaa,
tulee alistua "nurisematta" ylempänsä "valtuuteen".
Tämä vahvistaa ajatusta mormonijohtajien erehtymättömyydestä
ja siitä, että rivijäsenten pitää antaa
johtajien hoitaa heidänkin ajattelunsa.
Kun liittovaltion hallitus v. 1890 pakotti mormonikirkon luopumaan
moniavioisuuden harjoittamisesta, joitakin mormoneja kiusasi se,
että heidän oletettavasti "erehtymättömät"
profeettansa olivat taipuneet maallisen hallituksen edessä
ja vielä periaatteessa, jonka piti olla ikuisesti voimassa.
Woodruff rauhoitti heitä julistamalla näin:
Herra ei koskaan salli minun tai kenenkään muun miehen,
joka toimii tämän kirkon presidenttinä, johtaa
teitä harhaan. Se ei kuulu ohjelmaan. Se ei ole Jumalan mielen
mukaista. Jos yrittäisin tehdä niin, silloin Herra poistaisi
minut paikaltani, ja niin hän tekisi kenelle tahansa muulle
miehelle, joka yrittää johtaa ihmislapsia harhaan Jumalan
puhetorvilta ja velvollisuuksistaan.
Woodruffin lausunto on pantu mukaan mormonien pyhiin kirjoihin
englanninkielisessä Opin ja liittojen kirjassa suomenkielisestä
se osa puuttuu jostain syystä ja näin se kanonisoi
käsityksen mormonijohtajien erehtymättömyydestä,
ja kuinka sopimatonta rivijäsenten on kyseenalaistaa tai tulkita
heidän neuvojaan tai päätöksiään.
Another incident that brought wide attention to the principle
was the 1904 "Reed Smoot Hearings," wherein LDS Apostle
Reed Smoot, who had been elected as U. S. Senator from Utah, was
made to undergo a Congressional investigation to determine whether
his "oath of loyalty" to LDS leaders would interfere with
his oath as a Senator. Smoot made certification that his temple
oath would not supercede his constitutional oath, and he was allowed
to serve in the Senate.
Half a century after Woodruff's declaration, the June, 1945 edition
of the LDS Church's official monthly magazine, "The Improvement
Era," contained the oft-quoted "ward teachers' message"
which again repeated the policy of unquestioning obedience:
Jokainen myöhempien aikojen pyhä joka kieltää
tai vastustaa, aktiivisti tai muutoin, mitä tahansa kirkon
profeettain, näkijäin ja ilmoittajain julistamaa suunnitelmaa
tai oppia, kasvattaa itsessään luopumuksen henkeä.
Ei voi puhua pahaa Herran voidellusta... ja pitää Pyhä
Henki sydämessään. Tämänkaltainen peli
on Saatanan lempiajanviete, ja hän on pelannut sitä
uskovien sielujen kanssa aina Aatamin ajoista asti. Hän (Saatana)
saa suuren voiton, kun hän saa kirkon jäsenet puhumaan
johtajiaan vastaan ja suorittamaan ajattelunsa itse.
Kun johtajamme puhuvat, on ajattelu saatettu loppuun. Kun he
ehdottavat jotakin suunnitelmaa, on se Jumalan suunnitelma. Kun
he osoittavat tien, ei ole muuta turvallista tietä. Kun he
antavat suunnan, sen pitäisi lopettaa kaikkinainen keskustelu...
This statement, of course, is the one that causes today's Mormons
the most embarassment. That's hardly surprising, but in light of
the many prior statements on the subject, the above quote from the
"Improvement Era" should seemingly not cause any controversy
among today's Mormons. Still, remarkably, many modern Mormons claim
that this quote from the Church's official magazine is not normative
Mormon thinking, and some even claim that the concept has been declared
a "false doctrine" by later Mormon leaders (a claim for
which I have yet to see authoritative documentation.)
This supposed repudiation of the concept is hardly credible, because
the policy has been reiterated by later Mormon leaders in recent
times. For example, the LDS Church's current official monthly "Ensign"
magazine's August, 1979 issue's "First Presidency Message",
which is the monthly counsel from church leaders that Mormons are
expected to heed, once again reiterates the "thinking has been
done" policy:
"Recently, at the Churchwide fireside meeting held for
the women of the Church, Young Women President Elaine Cannon made
the following statement: "When the Prophet speaks,...the
debate is over" (Ensign, Nov. 1978, p. 108). I was impressed
by that simple statement, which carries such deep spiritual meaning
for all of us. Wherever I go, my message to the people is: Follow
the prophet. Why else has the Lord placed prophets on the earth
through the dispensations of time? In his infinite wisdom, and
as part of the plan of life and salvation for his children, God
has given us the blueprint to follow, the leadership to direct
us and keep us on course, and the Church organization to help
us lay the foundation and develop the skills, or make the preparation
necessary, to lead us back to our eternal home. It is foolish
to suppose that men can be left to their own devices and accomplish
what God intended for them.....It is difficult to understand why
there are many people who fight against the counsel of the prophet
and FOR the preservation of the very things that will bring them
misery and death...Latter-Day Saints should be able to accept
the words of the prophets without having to wait for science to
prove the validity of their words. We are most fortunate to have
a living prophet at the head of the Church to guide us, and all
who heed his counsel will bepartakers of the promised blessings
which will not be enjoyed by those who fail to accept his messages....We
cannot serve God and mammon. Whose side are we on? When the prophet
speaks the debate is over." ("The Debate Is Over,"
President N. Eldon Tanner, "Ensign", August 1979, p.
3.)
Although the wording changed slightly from "the thinking
has been done" to "the debate is over," the message
is the same---do what the Mormon prophet tells you to do, and do
not question his counsel.
Another recent Mormon leader, President Ezra Taft Benson, reiterated
the teaching, using several oft-repeated stories from Mormon history,
in a 1980 speech entitled "Fourteen
Fundamentals in Following the Prophet." (Bensonin puhetta
on käytetty materiaalina kirkon yliopiston BYU:n uskontotunneilla,
mikä on osoitus sen asemasta.)
Huomaa, miten hän toistaa edeltäjiensä opetuksia:
TOISEKSI: Elävä profeetta on meille suuriarvoisempi
kuin standarditeokset. Presidentti Wilford Woodruff tells of an
interesting incident that occurred in the days of the Prophet
Joseph Smith: "I will refer to a certain meeting I attended
in the town of Kirtland in my early days. At that meeting some
remarks were made that have been made here today, with regard
to the living oracles and with regard to the written word of God.
The same principle was presented, although not as extensively
as it has been here, when a leading man in the Church got up and
talked upon the subject, and said: 'You have got the word of God
before you here in the Bible, Book of Mormon, and Doctrine and
Covenants; you have the written word of God, and you who give
revelations should give revelations according to those books,
as what is written in those books is the word of God. We should
confine ourselves to them.' When he concluded, Brother Joseph
turned to Brother Brigham Young and said, 'Brother Brigham, I
want you to take the stand and tell us your views with regard
to the living oracles and the written word of God.' Brother Brigham
took the stand, and he took the Bible, and laid it down; he took
the Book of Mormon, and laid it down; and he took the Book of
Doctrine and Covenants, and laid it down before him, and he said:
'There is the written word of God to us, concerning the work of
God from the beginning of the world, almost, to our day. And now,'
said he, 'when compared with the living oracles those books are
nothing to me; those books do not convey the word of God direct
to us now, as do the words of a Prophet or a man bearing the Holy
Priesthood in our day and generation. I would rather have the
living oracles than all the writing in the books.' That was the
course he pursued. When he was through, Brother Joseph said to
the congregation: 'Brother Brigham has told you the word of the
Lord, and he has told you the truth.'" (Konferenssiraportti,
lokakuu 1897, ss. 18-19)
Sivuhuomautuksena voin mainita, että joidenkin nykymormonien
mielestä ainut "virallinen MAP-kirkon oppi" on teksti,
joka on kanonisoituna ohjekirjoihin raamattuun, Mormonin
kirjaan, Opin ja liittojen kirjaan sekä Kallisarvoiseen helmeen.
Mutta allalainatussa esimerkissä apostoli, tuleva profeetta
Benson kertoo meille, että elävän profeetan sanat
ovat arvokkaampia kuin ohjekirjojen tekstien:
THIRD: The Living Prophet is More Important to Us Than a Dead
Prophet. The living prophet has the power of TNT. By that I mean
"Today's News Today." God's revelations to Adam did
not instruct Noah how to build the ark. Noah needed his own revelation.
Therefore, the most important prophet, so far as you and I are
concerned, is the one living in our day and age to whom the Lord
is currently revealing His will for us. Therefore, the most important
reading we can do is any of the words of the prophet contained
each week in the Church Section of the Deseret News, and any words
of the prophet contained each month in our Church magazines. Our
marching orders for each six months are found in the general conference
addresses, which are printed in the Ensign magazine. I am so grateful
that the current conference report is studied as part of one of
your religion classes--the course entitled "Teachings of
the Living Prophets," number 333. May I commend that class
to you, and suggest that you get a copy of the class manual at
your bookstore, whether you're able to take the class or not.
The manual is entitled "Living Prophets for a Living Church"
for Religion Course number 333. Beware of those who would pit
the dead prophets against the living prophets, for the living
prophets always take precedence.
FOURTH: The Prophet Will Never Lead The Church Astray. President
Wilford Woodruff stated: "I say to Israel, The Lord will
never permit me or any other man who stands as president of the
Church to lead you astray. It is not in the program. It is not
in the mind of God." (Wilford Woodruffin saarnoja, pp. 212-213.)
President Marion G. Romney tells of this incident, which happened
to him: I remember years ago when I was a Bishop I had President
(Heber J.) Grant talk to our ward. After the meeting I drove him
home....Standing by me, he put his arm over my shoulder and said:
'My boy, you always keep your eye on the President of the Church,
and if he ever tells you to do anything, and it is wrong, and
you do it, the Lord will bless you for it.' Then with a twinkle
in his eye, he said, 'But you don't need to worry. The Lord will
never let his mouthpiece lead the people astray." Konferenssiraportti,
lokakuu 1960, p. 78)
Huomaa, miten Benson toistaa aiempien mormonijohtajien opetukset
siitä, että vaikka johtajat saattavatkin olla väärässä
jossakin asiassa, niin rivijäsenen velvollisuus on silti kyselemättä
seurata tuota neuvoa sen sijaan, että itse selvittäisivät
itselleen, miten pitää toimia.
FIFTH: The Prophet is Not Required to Have Any Particular Earthly
Training or Credentials to Speak on Any Subject or Act on Any
Matter at Any Time. Sometimes there are those who feel their earthly
knowledge on a certain subject is superior to the heavenly knowledge
which God gives to His Prophet on the same subject. They feel
the prophet must have the same earthly credentials or training
which they have had before they will accept anything the prophet
has to say that might contradict their earthly schooling. How
much earthly schooling did Joseph Smith have? Yet he gave revelations
on all kinds of subjects. We haven't yet had a prophet who earned
a doctorate in any subject, but as someone said, "A prophet
may not have his Ph.D. but he certainly has his LDS." We
encourage earthly knowledge in many areas, but remember, if there
is ever a conflict between earthly knowledge and the words of
the prophet, you stand with the prophet, and you'll be blessed
and time will vindicate you.
SIXTH: The Prophet Does Not Have to Say "Thus Saith the
Lord" to Give Us Scripture. Sometimes there are those who
haggle over words. They might say the prophet gave us counsel,
but that we are not obligated to follow it unless he says it is
a commandment. But the Lord says of the Prophet Joseph, "Thou
shalt give heed unto all his words and commandments which he shall
give unto you." (D&C 21:4). And speaking of taking counsel
from the prophet, in D&C 108:1, the Lord states: "Verily
thus saith the Lord unto you, my servant Lyman: Your sins are
forgiven you, because you have obeyed my voice in coming up hither
this morning to receive counsel of him whom I have appointed".
Said Brigham Young, "I have never yet preached a sermon and
sent it out to the children of men, that they may not call scripture"
(Journal of Discourses, 13:95).
SEVENTH: The Prophet Tells Us What We Need to Know, Not Always
What We Want to Know. "Thou hast declared unto us hard things,
more than we are able to bear,"complained Nephi's brethren.
But Nephi answered by saying, ". . . the guilty taketh the
truth to be hard, for it cutteth them to the very center"
(1 Nefi 16:1, 3). Or, to put it in another prophet's words, "Hit
pigeons flutter." Said President Harold B. Lee: "You
may not like what comes from the authority of the Church. It may
contradict your political views. It may contradict your social
views. It may interfere with some of your social life. . . Your
safety and ours depends upon whether or not we follow. . Let's
keep our eye on the President of the Church. (CR, October 1970,
p. 152-153) But it is the living prophet who really upsets the
world. "Even in the Church," said President Kimball,
"many are prone to garnish the sepulchres of yesterday's
prophets and mentally stone the living ones" (Instructor,
95:257).
Mielenkiintoista on se, miten nykymormonit kieltämällä
"ajattelu on loppuun suoritettu" -käytännön
tekevät juuri niin kuin Benson heitä varoittaa tekemästä:
jättävät seuraamatta "elävää
profeettaa".
Why? Because the living prophet gets at what we need to know
now, and the world prefers that prophets either be dead or mind
their own business. Some so-called experts of political science
want the prophet to keep still on politics. Some would-be authorities
on evolution want the prophet to keep still on evolution. And
so the list goes on and on.
(NOTE: Even though many Mormon leaders have preached against the
theory of evolution, as Benson does here, some modern Mormons are
apparently so embarrassed at those teachings that they now claim
that the LDS Church 'has no official policy on the theory of evolution.'
It's fascinating that Benson used anti-evolution as an example of
a prophet's teaching that should be followed, while today's Mormons
claim to 'ride the fence' on the issue. One wonders if Benson had
any idea that only twenty years after his speech, Mormons would
be repudiating his teaching.)
The numerous statements quoted above should indicate to rational
thinkers that the concept of unquestioning obedience to LDS leaders
was not limited to an allegedly-repudiated 1945 magazine article.
To the contrary, the concept has been advocated throughout the entire
history of Mormonism.
Vieläpä huhtikuun 2002 yleiskonferenssissa seitsemänkymmen
R. Conrad Schultzin koko puhe käsitteli tätä aihetta:
sen otsikkonakin oli "Uskon kuuliaisuus".
Presidentti Harold B. Lee puhui lokakuun 1970 yleis-konferenssissa
Herrasta, vastustajasta ja ratkaisusta vastustajan petoksen voimaan:
"Meillä on edessämme eräitä vaikeuksia
ennen kuin Herra on selvittänyt asiansa tämän armotalouden
kirkon ja maailman kanssa. Saatanan valta lisääntyy:
me näemme siitä todisteita kaikkialla.
Meidän on opittava noudattamaan niitä sanoja ja käskyjä,
joita Herra tulee antamaan profeettansa kautta.
Tulee olemaan asioita, jotka vaativat kärsivällisyyttä
ja uskoa." (Harold B. Lee, "Kannattakaa kirkon presidentin
käsivarsia", Konferenssiraportit 19701972, s.
59; ks. myös Ezra Taft Benson, "Rohkea todistuksessa
Jeesuksesta", Valkeus, lokakuu 1982, s. 119120.)
Sitten presidentti Lee lisäsi varoituksen, kun hän
jatkoi sanomalla, ettemme me aina ehkä pidä siitä,
mikä tulee kirkon auktoriteeteilta, koska se saattaa olla
ristiriidassa henkilökohtaisten näkemystemme kanssa
tai se saattaa vaikuttaa sosiaaliseen elämäämme.
Jos me kuitenkin kuuntelemme ja teemme nämä asiat niin
kuin ne tulisivat Herran itsensä suusta, me emme tule petetyiksi
ja me saamme suuria siunauksia. Tämä tuo meidät
takaisin kuuliaisuuteen. Näin tulee aina olemaan. Kuuliaisuus
on osa iankaikkista autuudensuunnitelmaa. En tiedä mitään
oppia, joka olisi tärkeämpi hyvinvoinnillemme tässä
elämässä ja tulevassa. Kaikki pyhät kirjoitukset
opettavat kuuliaisuutta, eikä koskaan ole elänyt apostolia
tai profeettaa, joka ei olisi opettanut kuuliaisuuden periaatetta.
Liahona, heinäkuu 2002 ss. 32-34.
Kostonvala temppeliseremoniassa
Orrin Porter Rockwell
Mountain Meadowsin joukkomurha
|