Joka tarinalla on kaksi puolta. Seuraavassa tutkitaan niitä
olosuhteita, joissa kultaisten levyjen kolmesta todistajasta yksi,
Oliver Cowdery, erotettiin kirkosta v. 1838. Cowdery oli myös
se, joka kirjoitti ylös enimmät osat Mormonin kirjasta
Joseph Smithin sanelun mukaan 1829.
Ensinnä esitetään Cowderyä syyttävä
teksti kirkon virallisen
historian mukaan. Tämä kohta löytyy osasta kolme.
Toinen osa koostuu Oliver Cowdery itsensä kirjoittamasta vastineesta,
johon historiakirjassa viitataan, mutta joka on jätetty pois.
On huomattava, että kohta n:o kaksi pätee. Sitä,
mistä Oliver puhuu aviorikoksena, nimitettiin myöhemmin
kirkossa "selestiseksi
avioliitoksi", vaikka minkään seremonian suorituksesta
ei ole todisteita eikä profeetan 1. vaimo Emma
tiennyt siitä mitään sitä paitsi se oli
ristiriidassa Smithin myöhemmän ilmoituksen LK
132 kanssa siinä sanotaan, että ensimmäisen
vaimon on ensin annettava suostumuksensa.
Syytteet Oliver Cowderyä vastaan hänen erottamisekseen
- Veljien vainoamisesta nostamalla kiusallisia lakisyytteitä
heitä vastaan ja näin ahdistaen viattomia.
- Pyrkimällä tahraamaan presidentti Joseph Smith nuoremman
mainetta väittämällä valheellisesti, että
hän on syyllinen aviorikokseen.
- Halveksimalla kirkkoa siten, ettei ole osallistunut kokouksiin.
- Itse asiassa kieltämällä uskonsa julistamalla,
ettei antaisi seurakunnan valtuullisten tai ilmoitusten tms. hallita
itseään ajallisissa asioissaan.
- Myymällä maansa Jacksonin piirikunnassa ilmoituksia
uhmaten.
- Kirjoittamalla ja lähettämällä loukkaavan
kirjeen presidentti Thomas B. Marshille tämän ollessa
korkeassa neuvostossa hoitamassa virkavelvollisuuksiaan sen presidenttinä,
ja loukkaamalla korkeaa neuvostoa mainitun kirjeen sisällöllä.
- Jättämällä tehtävänsä, johon
Jumala oli hänet ilmoituksen kautta kutsunut, likaisen rahan
vuoksi, ja ryhtymällä lainharjoittajaksi.
- Häpäisemällä Kirkkoa olemalla tekemisissä
valebisneksen kanssa, kuten yleisesti puhutaan.
- Epärehellisesti pidättämällä seteleitä,
kun ne jo oli maksettu; ja lopuksi, jättämällä
ja hylkäämällä Jumalan asian ja palaamalla
maailman kurjien asioiden pariin, ja laiminlyömällä
korkean ja pyhän kutsumuksensa julkisen tunnustuksensa mukaan.
Piispa ja korkea neuvosto kokoontuivat piispan toimistossa 12.
huhtikuuta 1838. Neuvoston järjestymisen tapahduttua ylläolevat
11. päivän syytökset luettiin, sekä myös
kirje Oliver Cowderyltä, kuten on kirjattu Kirkon Far Westin
kaupungin aikakirjaan, kirja A. Ensimmäistä, toista, kolmatta,
seitsemättä, kahdeksatta ja yhdeksättä syytöstä
kannatettiin. Neljäs ja viides syytös hylättiin,
ja kuudennesta luovuttiin. Niin muodoin häntä (Oliver
Cowderyä) ei enää pidetty Myöhempien aikojen
pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenenä. Korkea neuvosto
äänesti myös päätöksen, jonka mukaan
Oliver Cowdery ei enää ole mukana komiteassa, joka valitsee
paikkakuntia pyhien kokoomiselle.
Oliver Cowderyn vastaus, jota ei löydy kirkon historiasta
Far West, Missouri, 12 huhtikuuta 1838
Hyvä herra: (kunn. Edward Partridge, Myöhempien aikojen
pyhien kirkon piispa)
Sain vanhin Seymour Brunsonilta samana päivänä 9.
tätä kuuta päivätyn kirjeenne, joka sisälsi
teidän ja neuvoston edessä esitetyt syytteet minua vastaan.
Olisin toivonut, että noita syytteitä olisi lykätty,
kunnes olisin ehtinyt puhua presidentti Smithin kanssa; mutta näin
ollen minun täytyy luopua odottamastani noiden kohtien selittämisen
ilosta, jolla olin imarrellut itseäni, kohtien, jotka ovat
perusteina joillekin erimielisyyksille kirkon säännöistä,
ja jotka ovat minulle henkilökohtaisesti tärkeitä.
Viidennen syytöksen, joka kuuluu seuraavasti: 'Myymällä
maansa Jacksonin piirikunnassa,' tunnustan todeksi, ja uskon, että
tämän kirkon enemmistö on jo päättänyt
mielipiteensä tuosta teosta ja julistanut sen riittäväksi
erotukseeni; ja että te olette yksimielisiä sen oikeudesta,
eikä minulla niin ollen ole mitään hyvää
syytä olettaa teidän päättävän asiasta
toisin.
Nyt on niin, että maa-alueet maassamme ovat yksityisomistuksessa
sanan ehdottomimmassa merkityksessä, eikä niihin liity
häivääkään mitään läänitysehtoja
ja niin ollen ne voidaan kaupata luovutuskirjalla ilman tai jopa
vastoin jonkun ylemmän hyväksyntää.
Neljäs syytös kuuluu: 'Itse asiassa kieltämällä uskonsa
julistamalla, ettei antaisi seurakunnan valtuullisten tai ilmoitusten
tms. hallita itseään ajallisissa asioissaan.'
Tässä asiassa luulen voivani sanoa, että tuomio
on jo julistettu niin kuin viidennenkin syytöksen kohdalla,
eikä minulla sen tähden ole halua kiistellä neuvostoa
vastaan; tähän syytökseen kuuluu viidennessä
esitetty asia, ja mikäli antaisin jonkin pakon oman harkintani
sijasta määrätä ajallisista asioistani, en tietenkään
voisi ostaa tai myydä ilman jonkin todellisen tai oletetun
auktoriteetin suostumusta. En ole varma tuon lauseen sanatarkkuudesta
luulen kuitenkin, että se sisälsi seuraavat sanat:
'En anna minkään seurakunnan valtuullisten tai minkäänlaisten
teeskenneltyjen ilmoitusten tms. hallita itseäni ajallisissa
asioissa vastoin omaa harkintaani.'
Koska yhä olen samaa mieltä, viittaan vain siihen, että
englantilaisen vapauden kolme suurta periaatetta ovat, kuten kirjoissa
sanotaan, "henkilökohtaisen turvallisuuden oikeus, henkilökohtaisen
vapauden oikeus ja oikeus yksityisomaisuuteen". Kunnianarvoisa
esi-isäni oli siinä pienessä joukossa, joka laski
maihin Plymouthin kiville vuonna 1620 hän toi muassaan
nuo perusohjeet ja niiden lakien sisällön, jotka olivat
monien vuosisatojen kokemusten tulosta ja joiden perustalla lepää
nykyään suuri ja onnistunut hallintomme; ja ne ovat niin
kutoutuneet luonteeseeni, niitä on vapaamieliset ja älykkäät
esivanhempani niin pitkään terottaneet mieleeni, etten
ollenkaan halua vaihtaa niitä mihinkään vähemmän
vapaamieliseen, vähemmän hyvään tai vähemmän
vapaaseen.
Juuri sellainen olisi periaate, jolla ymmärrän lepäävän
yrityksen panna pystyyn eräänlainen seurakunnan vaikutuksen
kontrolloima ja määräilemä varjohallitus kansallisen
ja osavaltion hallituksen keskellä. Te sanotte epäilemättä,
että näin ei ole; mutta jo pelkästään tiedoksiantamalla
nämä syytökset, joihin te oletatte teillä olevan
päätösvallan, on mielestäni suora yritys kahlehtia
maallinen valta Kirkon johdon alaisuuteen mitä oikeutta
en voi hyvällä omallatunnolla allekirjoittaa uskon,
että tuo periaate on aina synnyttänyt anarkiaa ja epäjärjestystä.
Tätä pyrkimystä hallita minua ajallisissa asioissani
pidän järjestelynä, joka pidättäisi minulta
osan perustuslaillisia ja synnynnäisiä oikeuksiani
pyydän siis ainoastaan kunnioittavasti saada erota, vetäytyäkseni
pois yhteisöstä, joka olettaa omaavansa sellaisen oikeuden.
Mitä tulee muihin seitsemään syytökseen, panen
ne huolellisesti sivuun ja toimin niiden suhteen tavalla, jonka
tunnen kunniallisuuteni mukaiseksi, vastatakseni jälkeläisilleni.
Pyydän, hyvä herra, teitä jättämään
edelliset huomautukset punnitsematta, paitsi tämän kirkon
ulkonaista hallitusta koskevat uskomukseni. En syytä teitä,
tai ketään muutakaan, jolla on eri mielipide kuin minulla
näistä asioista, vilpillisyydestä; mutta se eriävyys
on olemassa, ja olen siitä todella pahoillani.
Mitä kunnioittavimmin, kuuliainen palvelijanne
Oliver Cowdery
|