Taaskin täytyi hämmästyä, kun luin kirkon omasta,
suomenkielisestä historiakirjasta, miten me arvostelijat muka
kritisoimme Smithiä vain siksi, että hän oli mukana
aarteenetsintäpuuhissa yhden kerran.
Kirkko yrittää vääristellä tämän
arvostelun motiiveja ja vähätellä sitä sanomalla,
että Smithin kaivelupuuhat olivat viattomia, tavallisia ja
siksi arvostelu on epäoikeudenmukaista, eikä siitä
tarvitse välittää. Josephin oletettu kyky nähdä
näkymättömiä esineitä mainitaan ikään
kuin ohimennen ja kuulopuheena:
Alvinin kuoleman jälkeen [marrask. 1823] Smithit kokivat taloudellisia
vaikeuksia. Joseph ja hänen veljensä pestautuivat päivittäin mihin
tahansa tarjolla olevaan työhön. Siihen aikaan Yhdysvalloissa
oli villityksenä aarteenetsintä eli "rahankaivaminen". Lokakuussa
1825 South Bainbridgestä New Yorkin osavaltiosta kotoisin oleva
Josiah Stowell, joka oli maanviljelijä, sahanomistaja ja
presbyteerisen kirkon diakoni, tuli pyytämään Josephia avuksi
sellaiseen hankkeeseen. Stowellilla oli sukulaisia Palmyrassa,
ja hän oli luultava heiltä kuullut Josephista. Stowell etsi tarunhohtoista
kadonnutta hopeakaivosta, jonka espanjalaisten uskottiin avanneen
Pohjois-Pennsylvaniassa. Stowell oli yksi aikansa monista kunniallisista
ja vaikutusvaltaisista miehistä, jotka olivat vakuuttuneita siitä,
että Amerikan eri puolille oli kätketty aarteita, ja jotka käyttivät
rahaa ja aikaa niiden etsimiseen. Stowell oli kuullut, että Joseph
kykeni näkemään näkymättömiä esineitä, ja halusi tämän auttavan
aarteenetsinnässä. Profeetta oli vastahakoinen, mutta Stowell
ei antanut periksi, ja koska Josephin perhe oli puutteessa, Joseph
yhdessä isänsä ja muiden naapureiden kanssa suostui lähtemään.
Se oli päätös, jolla oli suuri vaikutus Josephin elämään ja kirkon
tulevaisuuteen.
Joseph ja hänen toverinsa asuivat Isaac Halen luona Harmonyn
kaupunkikunnassa Pennsylvaniassa. Harmonyn kylä oli muutaman mailin
päässä siitä kohdasta, jossa Susquehannajoen mutka käväisee Pennsylvanian
luoteisosassa, lähellä oletettua kaivospaikkaa. Asuessaan
Halen perheen luona Joseph ihastui Isaacin tummatukkaiseen tyttäreen
Emmaan. Myös Emma ihastui Josephiin, vaikka hän olikin Josephia
puolitoista vuotta vanhempi. Emman isä, joka ei pitänyt rahankaivamisesta
ja halveksi Josephia tämän puutteellisen koulutuksen vuoksi, ei
kuitenkaan hyväksynyt orastavaa romanssia. Hänen sivistynyt tyttärensä
oli opettaja, ja Isaac halusi tyttärelleen paremman aviopuolison.
Samaan aikaan hopeakaivoksen etsintä oli tuloksetonta. Lähes kuukauden
työn jälkeen Josephin onnistui vakuuttaa Josiah Stowellille, että
tämän ponnistelut olivat turhia, ja kaivoksen etsiminen Harmonyssa
lopetettiin. Tästä tapahtumasta lähtien ovat Josephin panettelijat
käyttäneet tätä hänen "rahankaivamiseksi" kutsumaansa tapausta
hyökätäkseen hänen henkilöään vastaan, saattaakseen hänen vaikuttimensa
epäilyksenalaisiksi ja luodakseen epäilyksen varjon hänen perustamansa
kirkon oikeellisuuden ylle. Tapauksen olosuhteet voidaan ymmärtää
parhaiten, kun ne sijoitetaan oikeaan yhteyteen niiden tapahtuma-aikaan
ja -paikkaan nähden. Uudessa-Englannissa ja New Yorkin osavaltion
länsiosassa ei sellaista toimintaa halveksittu silloin samalla
tavalla kuin myöhemmin. Myöhempinä vuosina Joseph myönsi avoimesti
olleensa mukan sellaisessa yrityksessä mutta huomautti, että tapaus
oli merkityksetön.13 (Kirkon historia aikojen täyttyessä,
ss. 41-42)
Näin saadaan lukijat kuvittelemaan, ettei arvostelussa suinkaan
ole mitään perää, ja ettei kannata tuhlata aikaansa
ryhtymällä etsimään tietoja asiasta, vaikka
se sattuisikin kiinnostamaan. Kun asia Josephin itsensä mielestä
oli merkityksetön, niin se sitten oli niin? Lisäksi tästä
kirkon tekstistä saa helposti sellaisen vaikutelman, että
Joseph oli mukana vain yhdessä "tapauksessa".
Me kriitikot emme kuitenkaan arvostele itse kaivutyötä,
vaan haluamme kertoa ihmisille, kuinka Smithiä aikanaan pidettiin
jonkinlaisena selvänäkijänä, ja mitä muuta
hänen kulttuuritaustaansa kuului. Selvänäköä
hänelle olivat opettaneet isän lisäksi myös
muut. Hän ei ollut vain yksi porukasta, vaan hän oli nimenomaan
juuri se, joka ohjasi porukan näkykiven avulla tai muilla okkulttisilla
keinoilla oletettujen aarteiden luo.
Useat todistajat kertovat, ettei Joseph itse kaivanut näissä
tapauksissa, vaan osoitti vain oikean paikan tiedusteltuaan sitä
hengiltä kiven kautta.
Tämä kurkistuskiven käyttö jatkui sitten Mormonin
kirjaa käännettäessä, kunnes Smith ilmeisesti
itse alkoi hävetä sellaista noituutta ja hylkäsi
kiven.
Aiemmin hän löysi "näkykiven", jota hän
käytti muilla kaivelukerroilla ja nähtävästi
myös yhtä lailla saadakseen kristittyjen Jumalan ilmoituksia.
Smithin harjoittamasta taikuudesta ym.
|