1980-luvulla ilmi tulleet Hofmannin väärennökset
ovat tuoneet esiin kysymyksiä joistakin mormonikirkon varhaisvaiheisiin
liittyvistä dokumenteista. Mark Hofmannin mukamas löytämät
useat historialliset dokumentit saattoivat historioitsijat ja kirkon
virkailijat sekä ihastuksiin että ymmälle
ne kun eivät suinkaan olleet mitään mairittelevaa
materiaalia.
Dokumentit kumosivat pinnalta katsoen sellaisia juttuja kuin että
Joseph Smith otti vastaan ja käänsi aikakirjoja, joista
syntyi Mormonin kirja, ja kirkon johtajuuden seuraannon. Useimmat
Hofmannin "dokumenteista" osoittautuivat taidokkaiksi
väärennöksiksi. Hofmann oli koonnut omaisuuden dokumenttikaupoilla,
mutta kun hän ei pystynytkään toimittamaan eräitä
lupaamiaan dokumentteja asiakkailleen, hän murhasi kaksi ihmistä
ja loukkaantui itse kolmannen pommin räjähdettyä
vahingossa 1985.
Hofmannin väärennösjuttu on ollut aiheena lukuisissa
lehtiartikkeleissa ja kirjoissa. Tapaus on ollut erittäin kiusallinen
dokumentteja käsitelleille historioitsijoille, apostoleille
ja profeetoille MAP-kirkon nykyinen presidentti Gordon B.
Hinckley heidän joukossaan.
Mark
William Hofmann syntyi Pearl Harborin päivänä 7.12.1954
Salt Lake Cityssä, Utahissa. 31-vuotiaana hänestä
oli tullut osavaltion pahamaineisin, monimutkaisin ja menestyksekkäin
rikollinen.
Asiantuntijat pitävät kaksoismurhaaja Hofmannia tähän
mennessä kiinnisaaduista väärentäjistä
parhaana. Hän erikoistui mormonien käsikirjoituksiin ja
rahaan, mutta väärensi myös muuta amerikkalaista
alkuperäismateriaalia. Hofmann höpläytti onnistuneesti
käsikirjotusasiantuntijoita yli maan, mukaanlukien FBI:n, Kongressin
kirjaston, Amerikan Antikvaarisen Seuran ja Myöhempien Aikojen
Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkon pääasiakkaansa
asiantuntijoita.
Mark Hofmann kasvoi toisena kolmesta lapsesta William ja Lucille
Hofmannin ainoana poikana Salt Lake Cityssä ja Buena Parkissa
Kaliforniassa. Hän saavutti Yhdysvaltain korkean kotka-partiomerkin,
suoritti mormonikirkon lähetystyön Englannissa, kävi
Utahin valtion yliopistoa Loganissa ja avioitui Doralee Oldsin kanssa
v. 1979 Suolajärven temppelissä. Hän sai vaimonsa
kanssa neljä lasta, joista viimeisen ollessaan syytettynä
murhasta.
16.10.1985 Hofmann loukkaantui vakavasti putkipommin räjähdettyä
hänen urheiluautossaan. Pian hänestä tuli epäilty
edellisenä päivänä surmansa saaneiden 31-vuotiaan
Steven F. Christensenin ja 50-vuotiaan Kathleen Webb Sheetsin kahdesta
pommimurhasta.
Tutkijat saivat tietää, että Hofmann ja Christensen
olivat sopineet päättävänsä murha-aamuna
ns. McLellinin kokoelman myynnistä mahdollisesti
keskustelua aiheuttavan dokumenttikokoelman, joka lopulta osoittautui
olemattomaksi.
Vas. Mark Hofmann esittelee äskettäin
löydettyä "Anthonin käsikirjoitusta"
ja Samuel Smithin raamattua MAP-kirkon ensimmäiselle
presidenttikunnalle: N. Eldon Tanner, 1. neuvonantaja; presidentti
Spencer W. Kimball; 2. neuvonantaja Marion G. Romney. Apostolit
Gordon B. Hinckley ja Boyd K. Packer (takana), kirkon historiaosaston
neuvonantajat, seuraavat. (1980 LDS press photograph). Hofmann
sai jopa kirjoittaa kirkon kuukausijulkaisuun Ensigniin "löytämistään"
papereista. [Kuva
Anthonin käsikirjoituksesta Ensignissa heinäk.
1980]
|
Keskellä Gordon B. Hinckley, silloinen
2. neuvonantaja Ensimmäisessä presidenttikunnassa
(nykyinen kirkon presidentti), lukee lausunnon lehdistökonferenssissa
23.10.1985. Vasemmalla Dallin H. Oaks Kahdentoista apostolin
koorumista, oikealla Hugh W. Pinnock Seitsenkymmenten ensimmäisestä
koorumista.
Kuva Tom Smart, Deseret News
|
Christensen oli välittäjänä sotkuisessa ostossa,
johon oli sekaantunut MAP-kirkon ylintä johtoa heistä
yksi järjesti takaamattoman 185.000 dollarin pankkilainan Hofmannille.
Lainan maksut olivat jäljessä. Nova Scotian lähetysjohtaja
oli suostunut ostamaan kokoelman mormonikirkon puolesta, pitämään
sitä vuoden, pari, ja sitten lahjoittamaan sen kirkolle samalla
vähentäen kulunsa veroissa. Kirkon johtajat olivat suostuneet
hyväksymään kokoelman, jota Hofmann kuvaili erittäin
arkaluontoisena. Historian intoilija Christensen halusi mormonihistorioitsijoiden
tutkivan paperit, ja oli varmistanut oman tilaisuutensa nähdä
ne lupaamalla antaa aitoustodistuksen myynnin tapahtuessa.
Tosiasiassa Hofmann oli myyskennellyt koko vuoden erilaisia olemattomia
kokoelmia kannattavalla petoksella, joka oli vaarassa keikahtaa
kumoon ja jättää hänet vihaisten velkojien ahdisteltavaksi.
Tällä välin eräät mormonismia koskevat
dokumentit, erityisesti ns. "valkoinen salamanteri-kirje",
jonka Christensen oli aiemmin ostanut, todentanut aidoksi ja lahjoittanut
mormonikirkolle, olivat panneet alulle korjaavan historiantulkinnan,
joka virkisti historian uudelleentarkastelua ja kiinnitti laajalti
tiedotusvälineiden huomiota. Vuoden 1985 keväällä
ja kesällä MAP-kirkko oli käynyt läpi sarjan
kiusallisia, dokumentteihin liittyviä juttuja tiedotusvälineissä.
Näihin kuuluivat uutiset arkaluontoisesta kokoelmasta, joka
oli päätymässä kirkon salaisiin holveihin.
Christensen, joka oli jättänyt jälkeensä räpiköivän
sijoitusyhtiön ja olisi joutunut konkurssiin, päätti
väkisin saada läpi Hofmannin lupaukset kirkon puolesta,
vaikka kirkon auktoriteetti vanhin Hugh Pinnock, joka oli järjestänyt
Hofmannin pankkilainan, tarjosi apuaan Christensenin pinnalla pysymiseksi
taloudellisissa huolissaan. Silloin kun Christensen sulki lukkojen
taa dokumentin, jonka piti olla osa McLellinin kokoelmaa
Hofmann yritti myydä sitä erikseen niin Hofmann
alkoi ostaa osia pommeihinsa.
Noin kello 6:30 aamulla 15. lokakuuta Hofmann asetti ensimmäisen,
pahvilaatikkoon pakatun pommin Gary Sheetsin, Christensenin entisen
pomon ja yhtiön johtajan kotiin. Sitten hän asetti samalla
tavalla pakatun pommin johon oli liitetty nauloja
Christensenin toimiston ulko-ovelle. Vaikka Sheetsin sijasta saikin
surmansa hänen vaimonsa Kathleen, Hofmann oli silti onnistuneesti
yhdistänyt pommisurmien motiivin vararikkoon menossa olevaan
CFS Financial Corporation-yhtiöön.
Tämä harhaan vievä johtolanka toimi kuitenkin liian
hyvin sinä iltapäivänä eräs kirkon
johtaja yksinkertaisesti korvasi Christensenin McLellinin ostossa,
ja siirsi kaupan päätöksen seuraavaan päivään.
Koska Hofmann ei luonnollisestikaan pystynyt pitämään
omaa osaansa, hän ajoi 90 mailia ostaakseen pomminosia useilla
eri nimillä ja palasi Salt Lake Cityyn kolmannen, kosketusherkän
pommin kanssa. Hän pudotti sen lähestyessään
uhriaan. Hän toivoi, että tämä hälyttäisi
kirkon johtajia tarpeeksi niin että he peruuttaisivat McLellinin
kokoelman oston.
Murhatutkimus paljasti väärennös- ja petosjuonen.
Rikostutkimushistoriaa tehtiin tarkastellessa Hofmannin metodia
käsitellä kemiallisesti mustetta, jota sitten käytettiin
vanhalle paperille. Viiden viikon pituisten esikuulustelujen aikana
Hofmann velvoitettiin saapumaan oikeuteen kolmestakymmenestä
rikoksesta, joista kaksi oli murhia. Koska hän suostui myöntämään
syyllisyytensä kahteen toisen asteen murhaan ja keskustelemaan
rikoksistaan, syyttäjät suostuivat vetämään
pois muut syytteet, alentamaan rangaistusta Sheetsin murhasta, ja
vaatimaan vain samanaikaiset rangaistukset (ei peräjälkeisiä).
Näin ollen Hofmann tuomittiin yhteen viidestä vuodesta
elinikäisen mittaiseen rangaistukseen Utahin valtionvankilassa.
Armahdus tulisi mahdolliseksi seitsemän vuoden kärsimisen
jälkeen, sillä Hofmannilla oli ensikertalaisen asema.
Hofmann palkitsi syyttäjiä nelisatasivuisella selostuksella
väärentämisestä, mutta kieltäytyi keskustelemasta
murhista.
Tammikuussa 1988, vuotta sen jälkeen, kun oli aloittanut
vankilassa istumisensa, Hofmann oli armahduslautakunnan kuulustelussa.
Kun lautakunta tutki hänen mieltään murhista, hänen
vastauksensa saivat heidät kieltäytymään antamasta
armahduspäivämäärää. Pian kuulustelun
jälkeen Hofmannin sellistä löytyi koodattuja uhkauskirjeitä
lautakunnan jäsenille, ja asiaa tutkineet saivat tietää,
että hän oli jutellessaan muiden vankien kanssa uhkaillut
heitä kuolemalla jo ennen kuulustelua. Kuulustelun jälkeen
Hofmann yritti tehdä itsemurhan kaksi kertaa ottamalla yliannoksen
muilta vangeilta saamiaan huumeita. Hän selviytyi kuitenkin
hengissä sekä elokuun 1988 että elokuun 1990 yrityksistä.
Miksi tästä Hofmannin jutusta sitten pitäisi välittää?
MAP-kirkon johtajilla väitetään olevan erityinen
erottamisen lahja hyvän ja pahan, oikean ja väärän
välillä.
Kun Mark Hofmann toi väärennöksensä Anthonin
käsikirjoituksesta johtokolmikko Spencer W. Kimballin, Boyd
K. Packerin ja Gordon B. Hinckleyn luo, rukoilivatko he saadakseen
todistuksen paperin aitoudesta? Jos he rukoilivat ja saivat myöntävän
vastauksen, se osoittaa, että he eivät ole oikeita Jumalan
profeettoja, sillä hehän ostivat Hofmannin dokumentteja,
vaikka tämäkin paperi oli todellisuudessa väärennös.
Emme tietenkään voi tietää, kuka rukoili ja
mistä. Voimme vain tehdä johtopäätöksiä
tosiasioihin nojautumalla.
Kun kirkko hankki Hofmannilta dokumentteja, Hinckley ei muistaakseni
antanut minkäänlaisia lausuntoja niiden aitoudesta suuntaan
tai toiseen. Ne annettiin tutkija Dean Jesseen käsiin, ja hän
julisti ne aidoiksi. Ne komeilivat useissa Ensign-lehden
numeroissa värivalokuvina. Lehden kesäkuun 1980 numerossa
ilmestyi dokumenttien löydön "tarina", ja kukapa
sen oli muu kirjoittanut kuin väärentäjä ja
tuleva murhaaja itse, Mark Hofmann.
Kirkon koulutuslaitos lähetti ohjaajille muistion, jossa selitettiin,
että Hofmannin väärentämissä kirjeissä
mainittu "salamanteri" oli varhainen kansan käyttämä
termi vanhasta hengestä tai enkelistä. Tuo muistio oli
selvästikin imagonhallintaa, pantu kokoon selittämään
Joseph Smithin okkulttiselta vaikuttavaa kokemusta mieheksi muuttuneen
ja hänet maahan iskeneen demoniliskon kanssa.
Ensimmäinen vihje siihen, että dokumentit olivat väärennyksiä,
saatiin kun Hofmann joutui vahingossa oman pomminsa uhriksi. Siihen
asti kirkon johtajat olivat olettaneet, että hän on rehellinen.
Todisteet osoittavat, että jokainen Hofmannin kanssa tekemisissä
ollut kirkon auktoriteetti Gordon B. Hinckley, Spencer W.
Kimball, Homer Durham, Hugh Pinnock ym., Dean Jessee ja kirkon koulutuslaitos
joutuivat Hofmannin huijauksen uhreiksi. Pommi-iskujen ja
tunnustuksen jälkeen he kaikki väittivät, etteivät
tienneet mitään koko asiasta, yrittivät kasvattaa
matkaa itsensä ja Hofmannin välillä ja kielsivät
koskaan tavanneensa häntä vaikka on olemassa valokuvia
Hofmannin ja kirkon auktoriteettien tapaamisista, ja vaikka Hofmann
oli saanut kirjoittaa artikkelin kirkon viralliseen jäsenlehteen
Ensigniin.
Missä tässä siis näkyi se "erottamisen
lahja", jonka olisi pitänyt varoittaa kirkon johtajia
Hofmannin epärehellisyydestä?
Aiheeseen liittyvää:
- Kirkon johtajia ei pidä arvostella
- William E. McLellinin
päiväkirjat
- Mormonihistorioitsijoiden paneelikeskustelu sen jälkeen,
kun kirkko oli julkaissut listan Hofmannilta suoraan ostamistaan
dokumenteista, joita nyt kaikkia epäiltiin väärennöksiksi,
löytyy Dialoguen talvinumerosta v. 1986 (Vol.19, No.4)
ss. 44-69: The Document Diggers and Their Discoveries: A Panel.
Mukana m.m. James B. Allen.
Lisälukemista:
- Linda Sillitoe and Allen D. Roberts, Salamander: The Story
of the Mormon Forgery Murders (1988)
- Richard E. Turley, Jr. Victims: The LDS Church and the Mark
Hofmann Case (1992).
- Jerald Tannerin kirja Tracking the White Salamander Hofmannin
tapauksesta on luettavissa netissä.
Tanner epäili dokumentin aitoutta jo varhaisessa vaiheessa.
- The Mormon Murders: A True Story of Greed, Forgery, Deceit,
and Death by Steven Naifeh and Gregory White Smith, Weidenfeld
& Nicolson, New York, 1988. Mormonikirkon johtajien rooli tässä
skandaalissa on huolellisesti dokumentoitu.
- The True McLellin Documents
Found in First Presidency's Vault Salt Lake City Messenger
No. 83 marrask. 1992.
|