Jeesus ei syntynyt jouluna, vaan huhtikuussa
Me uskomme, että huhtikuun 6. päivä oli Jeesuksen Kristuksen syntymäpäivä,
kuten on mainittuna jo lainatussa, nykyisen armotalouden aikana
annetussa ilmoituksessa (LK 20:1, vrt. 21:3), jossa mainitaan ehdottoman
selvästi, että tuona päivänä Herran lihaan tulosta oli kulunut täydet
tuhat kahdeksansataa kolmekymmentä vuotta. Myönnämme, että tämä
hyväksyminen perustuu uuteen ilmoitukseen eikä sitä missään mielessä
esitetä kronologisen tutkimuksen tuloksena. Uskomme, että Jeesus
Kristus syntyi Juudean Beetlehemissä 6. huhtikuuta vuonna 1 eKr.
(Apostoli James E. Talmage suositussa teoksessaan Jeesus Kristus,
s. 72) [Apostoli on mormonikirkossa "Kristuksen erityinen todistaja".]
Veljeni ja sisareni, emme tänään juhli ainoastaan kirkon järjestämisen
150-vuotispäivää, vaan myös suurinta tapahtumaa ihmiskunnan historiassa
sitten Kristuksen syntymän tänä päivänä 1980 vuotta sitten. Tänään
on pääsiäissunnuntai. (Presidentti, profeetta Spencer W. Kimball,
kirkon yleiskonferenssissa sunnuntain aamupäiväkokouksessa 6.4.1980,
ks. esim. Ensign toukok. 1980, s. 54.
Jeesusta ei siittänyt Pyhä Henki
MAP-kirkon puolustajat väittävät usein mormonismin vastustajien
keksineen opin siitä, että Jumala makasi Marian siittääkseen Jeesuksen.
Tehdessään niin puolustajien on koomista kyllä leimattava omat apostolinsa
ja profeettansa mormonismin vastustajiksi, sillä juuri he ovat näin
opettaneet:
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkko julistaa,
että Jeesus Kristus on Jumalan poika aivan kirjaimellisessa mielessä.
Ruumiin, jossa hän suoritti tehtävänsä lihanssa, siitti sama Pyhän
Olento, jota me palvomme Jumalanamme, Iankaikkisena Isänämme. Jeesus
ei ollut Joosefin poika, eikä häntä siittänyt Pyhä Henki.1
Näin Isä Jumalasta tuli kirjaimellisesti Jeesuksen Kristuksen isä.
Jeesus syntyi kuolevaisesta äidistä ja kuolemattomasta isästä.2
[Jeesus Kristus] oli halukas maksamaan lunnaat ihmiskuntaa kohtaan
tuntemansa suuren rakkauden tähden, ja hän kykeni maksamaan lunnaat,
sillä hän eli synnitöntä elämää ja koska hän oli tosiasiallisesti,
kirjaimellisesti ja biologisesti Jumalan Poika lihassa.3
Jumala, henkiemme Isä, tuli Herramme Jeesuksen Kristuksen Isäksi
lihan tavan mukaan. ... Jeesuksen ruumis lihassa vaati Äidin yhtä
hyvin kuin Isän. Sen vuoksi Jeesuksen Isän ja Äidin on, lihan tavan
mukaan, täytynyt olla tekemisissä keskenään Aviomiehen ja Vaimon
ominaisuudessa; tästä johtuu, että neitsyt Marian on täytynyt tuohon
ajankohtaan olla Isä Jumalan laillinen vaimo. Niinpä kun Jumala
oli hänen (Marian) ensimmäinen miehensä, Jumala ilmeisesti antoi
hänet Joosefille vaimoksi kuolevaisen olotilan ajaksi, ja Jumalan
tarkoitus oli ylösnousemuksen jälkeen ottaa hänet jälleen yhdeksi
vaimoistaan
synnyttämään kuolemattomia henkiä iankaikkisuudessa. Hänellä oli
laillinen oikeus maata neitsyt Maria aviomiehen ominaisuudessa ja
siittää Poika, vaikka hänet oli kihlattu toiseen; sillä laki, jonka
Hän antoi hallitsemaan miehiä ja naisia, ei ollut tarkoitettu hallitsemaan
Häntä itseään, tai määräämään sääntöjä hänen itsensä käyttäytymiselle.4
Vapahtajamme syntymä oli yhtä luonnollinen kuin lastemme syntymät;
se oli seurausta luonnollisesta toiminnasta. Hän oli lihan ja veren
olento hänen Isänsä siitti hänet, samoin kuin meidän isämme
meidät.5
... Sanon, että minut siitettiin luonnollisesti; niin myös isäni,
niin myös Vapahtajani Jeesus Kristus. Pyhien kirjoitusten mukaan
hän on isänsä esikoinen lihassa, eikä siinä ollut mitään luonnotonta.6
Pyhät kirjoitukset kertovat meille, että Jeesus Kristus on Jumalan
ainoa Poika lihassa. No, vanhempien [lasten] hyväksi kysymme, kuinka
lapset pannaan alkuun? Vastaan: aivan samoin kuin Isä pani alkuun
Jeesuksen Kristuksen ... Jeesus on ainoa henkilö, jonka ruumiin
isä oli Taivaallinen Isämme.7
Pyhä Henki ei siittänyt Kristusta ... Kristuksen siitti Jumala.
Hän ei syntynyt ilman Miehen apua, ja tuo Mies oli Jumala!8
Ainosyntyinen Poika: ... Jokainen sana on ymmärrettävä kirjaimellisesti.
Ainoa tarkoittaa ainoaa; syntyinen tarkoittaa syntyistä ja Poika
tarkoittaa poikaa. Kuolematon Isä siitti Kristuksen samalla tavoin
kuin kuolevaiset isät siittävät kuolevaisia ihmisiä.9
Isä Jumala on täydelliseksi tullut, kirkastettu, pyhä Ihminen,
kuolematon persoona. Ja Kristus syntyi maailmaan tämän Pyhän Olennon
kirjaimellisena Poikana; hän syntyi samassa henkilökohtaisessa,
todellisessa ja kirjaimellisessa mielessä kuin kuka tahansa kuolevainen
poika syntyy kuolevaiselle isälle. Hänen isyydessään ei ole mitään
kuvaannollista; hänet siitettiin ja hedelmöitettiin ja hän syntyi
normaaliin ja luonnolliseen tapaan, sillä hän on Jumalan Poika,
ja se nimitys tarkoittaa mitä se sanoo.10
Mitä tähän elämään tulee, [Jeesus] syntyi Mariasta ja Elohimista;
hän tuli tänne Pyhän Miehen, joka on kirjaimellisesti meidän Isämme
taivaassa, jälkeläisenä. Hän syntyi kuolevaisuuteen kirjaimellisessa
ja täydessä mielessä Jumalan Poikana. Hän on Isänsä Poika samassa
mielessä kuin kaikki kuolevaiset ovat isiensä poikia ja tyttäriä.11
Isä sai Pojan, luonnollisen Pojan, oman kirjaimellisen Siemenensä,
ruumiinsa jälkeläisen.12
Ei ole mitään tarvetta henkistää pyhien kirjoitusten selvää merkitystä.
Meidän Herramme tulossa kuolevaisuuteen ei ole mitään kuvaannollista
tai kätkettyä tai ymmärryksen ylittävää. Hän on Jumalan Poika samassa
mielessä ja samalla tavalla kuin me olemme kuolevaisten isien poikia.
Se on niin yksinkertaista.13
Elohim on kirjaimellisesti sekä Jeesuksen Kristuksen hengen isä
että isä sille ruumiille, jossa Hän suoritti tehtävänsä lihassa
...14
Jeesus Kristus on Elohimin Poika sekä hengellisenä että ruumiillisena
jälkeläisenä; toisin sanoen, Elohim on kirjaimellisesti Jeesuksen
Kristuksen hengen Isä ja myös sen ruumiin, jossa Jeesus Kristus
suoritti tehtävänsä lihassa ...15
Jeesus oli naimisissa useiden naisten kanssa
Apostoli Orson Pratt opetti:
Suuri Messias, joka oli kristillisen uskonnon perustaja, oli
moniavioinen... Messias katsoi hyväksi pitää velvollisuutenaan
hankkia jälkeläisiä; ja menemällä naimisiin useiden kunniallisten
vaimojen kanssa osoitti kaikille tuleville sukupolville, että
hän hyväksyi useiden vaimojen pitämisen kristillisellä aikakaudella...
Poika noudatti Isänsä esimerkkiä, ja hänestä tuli suuri Ylkä,
jolle naitettiin kuninkaitten tyttäriä ja monia kunniallisia naisia.
Olemme myös osoittaneet, että sekä Isä Jumala että Herramme Jeesus
Kristus pitävät vaimonsa sekä ajassa että iankaikkisuudessa.
The Seer, p. 172
Bernard P. Brockbank opetti MAP-kirkon 147. vuosikonferenssissa:
On totta, että monet kristilliset kirkot palvelevat eri Jeesusta
Kristusta kuin mormonit.
"The Living Christ", Ensign, toukok. 1977, s. 26
Loppulause
Kuinka mormonit voivat sanoa uskovansa, että Kristus syntyi neitsyestä,
kun johtajat ovat johdonmukaisesti kuvailleet normaalia suvunjatkamistoimitusta?
Hyvin yksinkertaista: Mariahan ei maannut kuolevaisen miehen, vaan
henkiolennon kanssa. Apostoli Bruce McConkie selitti: "Tämänhetkisiin
tarkoituksiimme meille riittää, kun sanomme, että Herramme syntyi
neitsyestä, mikä on sopivaa ja oikein, ja myös luonnollista, koska
Lapsen Isä oli kuolematon Olento." (The Promised Messiah,
p. 466).
Omituiseksi asian tekee se päätelmäketju, jonka mukaan jokainen
maan päälle syntynyt ihminen on myöskin kirjaimellisesti Jumalan
lapsi eikö Marian ja Jumalan suhde silloin ole insestinen?
On omituista, että mormonit edes häpeävät tätä oppia nykyään niinkin
paljon, että kieltävät omien johtajiensa sanat kokonaan, kun kuitenkin
jälkeläisten tuottaminen tarpeellisessa määrin täyttämään kokonaisia
planeettoja ihmisillä vaatii henkien ruumiille "asumuksen" ja seksuaalisen
yhdynnän toiminnat, ja kun tämä on heidän jumaliensa päätarkoituksia
iankaikkisuudessa.
Henkilökohtaisesti en pidä tätä asiaa tärkeänä, koska en ole kristitty,
mutta minusta kristittyjen pitäisi selvittää tämäkin asia itselleen
ja miettiä, voivatko he hyväksyä tällaisen opin, ainakin ennen kuin
liittyvät MAP-kirkkoon.
Lähteet
- The Teachings of Ezra Taft Benson, p. 7. Benson oli
kirkon presidentti 1985-1994 ja sitä ennen pitkät ajat apostolina
ja muissa kirkon viroissa.
- Evankeliumin periaatteet, s. 57 (engl.)
- Messages for Exaltation, pp. 378-379
- The Seer, Orson Pratt, p. 158. Pratt oli monimutkainen
henkilö, erittäin aktiivinen ja usein kriittinen. Vastusti avoimesti
esim. Brigham Youngin Aadam-Jumala-oppia.
- Journal of Discourses, Brigham Young, 8:115
- Ibid., Heber C. Kimball, 8:211. Kimball (1801-1868)
oli apostolina ja monissa muissa korkeissa tehtävissä
- Opas perheiltaa varten, 1972, Joseph F. Smith, pp. 125,
126 (engl.) Kirkon presidentti 1901-1918.
- Pelastuksen oppeja, apostoli Joseph Fielding Smith,
1954, 1:18. Kirkon presidentti 1970-72.
- Mormon Doctrine, 1966, apostoli Bruce McConkie, p. 546-7
- Ibid., p. 742
- Mortal Messiah, Bruce McConkie, 1:330
- The Promised Messiah, Bruce McConkie, p. 355
- Ibid., p.468
- God the Father, Ensimmäinen presidenttikunta ja Kahdentoista
apostolin koorumi, 1916, koonnut Gordon Allred, p. 150
- The Articles of Faith, James E. Talmage, pp. 466-467.
|