Myöhemmän kertomuksensa mukaan Smith oli ennen vuotta
1826 nähnyt Jumalan ja Jeesuksen ja tapasi säännöllisesti
kerran vuodessa enkeli Moronia, joka kertoi ja opetti hänelle
joka kerta ihmeellisiä asioita sekä näytti paikan
Kumoran kukkulalla, missä Mormonin kirjan kultalevyt ym. olivat
säilössä.
Minusta vaikuttaa kummalliselta, että tällainen ihmeellisiä
asioita kokenut mies, vaikka olikin vielä nuori, yritti hankkia
rahaa huiputtamalla tuttuja ja tuntemattomia sanomalla, että
hän pystyy löytämään aarteita maasta näkykiven
avulla. Mormonit pyrkivät pitkään kieltämään
koko oikeudenkäynnin edes tapahtuneen, mutta kun siitä
löytyi todisteita, he vaihtoivat taktiikkaa ja yrittävät
nyt vähätellä asiaa muulla tavoin.
Jotkut huomauttavat kiihkeästi, ettei Smithiä tuomittu
syylliseksi tässä oikeudenkäynnissä. Tämä
ei kuitenkaan ole jutun pääasia; tärkeintä
tässä jutussa ovat kaikkien rahankaivelussa mukana olleiden
todistukset. Kaikki todistajat Smith itse mukaan lukien
myönsivät, että hän väitti kykenevänsä
näkemään maan alle kätkettyjä esineitä
näkykivien avulla.
Jos joku mormoni suostuu myöntämään, että
maaliskuun 20. päivän oikeudenkäynti v. 1826 todella
on historiallinen tapahtuma, niin hän astuu polulle, joka johtaa
tutkimukseen siitä, miksi Smith ensinnäkin pidätettiin
ja joutui oikeuteen.
Tämän pitäisi johtaa rehellisen tutkijan tarkastamaan
kaikki lukuisten muiden asianosaisten todistukset Smithin kurkistelusta
näkykiveen jo ennen Stowellin tapausta.
Seuraavan askeleen olisi pakostakin oltava se, että samainen
rehellinen tutkija tajuaa, mitä se kaikki merkitsee: että
Smith oli itse asiassa ryhtynyt harjoittamaan kurkisteluaan viimeistään
jo niin varhain kuin v. 1822, kuten Willard Chase todisti
silloin, kun Smith sai käsiinsä ruskean kivensä kaivaessaan
Chaselle kaivoa.
Silloin rehellinen tutkija myös tajuaisi, että Lucy Mack
Smithin (Josephin äidin) lausunto siitä, miten Stowell
palkkasi Smithin etsimään maahan haudattuja esineitä
yliluonnollisin keinoin eikä kaivelemalla kuoppia, merkitsi
sitä, että Smith oli ehtinyt harjoittaa kurkisteluaan
tarpeeksi kauan hankkiakseen siitä mainetta jo ennen kuin Stowell
koskaan oli tavannutkaan häntä mikä taas merkitsee
sitä, ettei tämä Stowellin kurkistelutapaus ollut
mikään yksittäinen kertajuttu.
Nyt tuo rehellinen tutkija tajuaisi, että jos Smith olisi,
niin kuin hän itse väitti, saanut puhuttua Stowellin ympäri
ja lakkaamaan haaveilemasta aarteesta noin kuukautta etsinnän
alusta laskien, lokakuussa 1825, niin ei kai silloin olisi kenelläkään
ollut mitään syytä haastaa Smithiä oikeuteen
"petkuttajana" 20.3.1826 viittä kuukautta myöhemmin.
Sitten tutkijamme tajuaisi, että tapahtumien aikataulu tekee
Smithin v. 1838 kirjoitetusta väitteestä valheen, joka
on kehrätty vesittämään hänen sekaantumistaan
okkulttisiin ja petollisiin hankkeisiin.
Vielä tutkijamme tajuaisi, että se merkitsee Smithin
myöhempien väitteiden Jumalan, Jeesuksen ja enkelien käynneistä
olevan pelkkää hänen oman 1820-luvun elämänsä
parantelua eihän ole olemassa edes minkäänlaisia
aikalaisten kertomuksia sellaisista ihmeellisistä tapahtumista.
Smith jätti kertomatta kaiken viisivuotisesta urastaan selvänäkijänä
ja korvasi sen keksityllä historialla, jonka mukaan hän
rukoili, luki Raamattua ja nautti säännöllisesti
taivaallisten sanansaattajien henkilökohtaisista vierailuista
ja opetuksesta.
Lopuksi tutkijamme tajuaisi, että kun Smith oli oikeudessa
syytettynä petoksesta maaliskuussa 1826, niin hänen v.
1838 esitetyt väitteensä siitä, miten "enkeli Moroni"
ohjasi ja opetti häntä vuodesta 1823 alkaen valmistellen
"tosi evankeliumin palautusta", voivat olla ainostaan täyttä
valhetta. Todellinen sanansaattaja olisi luonnollisesti kyennyt
neuvomaan Smithiä pysyttelemään poissa toimista,
jotka vaikuttavat pahoilta.
Mutta eikö Smith olisi voinut katua toimiaan ja silti olla
oikea profeetta? Hän ei kuitenkaan ymmärtänyt pitää
okkulttisia uskomuksiaan poissa edes Mormonin kirjasta, vaan esim.
seuraavissa kohdissa esiintyy samainen tavanomainen 1800-luvun alun
Amerikassa esiintyvä kansanusko käsistä luisuvista,
kirotuista aarteista:
Ja ne Gaadiantonin rosvot, jotka olivat laamanilaisten keskuudessa,
tekivät maan levottomaksi, niin että sen asukkaat alkoivat
kätkeä aarteitansa maahan; ja ne alkoivat luisua heidän
käsistänsä, sillä Herra oli kironnut maan,
niin etteivät ne pysyneet heillä eivätkä he
saaneet niitä takaisin. Mormon 1:18
Ja katso, jos mies kätkee aarteen maahan, ja Herra sanoo:
Olkoon se kirottu sen miehen syntisyyden tähden, joka sen
kätki, niin katso, se on oleva kirottu.
Ja jos Herra sanoo: Ole kirottu, niin ettei kukaan ihminen enää
konsanaan löydä sinua, niin katso, konsanaan ei kukaan
ihminen sitä tapaa. Helaman 12:18-19
Katso, me laskemme työkalun tähän, ja huomenna
se on poissa; ja katso, meidän miekkamme ovat meiltä
otetut sinä päivänä, kun me olemme niitä
taistellaksemme etsineet.
Me olemme kätkeneet aarteemme, ja ne ovat luisuneet meiltä
pois maan kirouksen tähden.
Voi, kunpa olisimme tehneet parannuksen sinä päivänä,
kun Herran sana tuli meille; sillä katso, maa on kirottu,
ja kaikki luisuu käsistämme eikä mikään
pysy meillä. Helaman 13:34-36
Koska me kaikki tiedämme aivan hyvin, ettei ihminen voi sen
paremmin näkykivien kuin minkään muidenkaan mystisten
taikakeinojen avulla nähdä mitä maan alla on, pitäisi
suorien ja yksinkertaisten johtopäätösten olla kenen
tahansa helposti vedettävissä.
A.W. Bentonin v. 1831 antama selostus Joseph Smithin oikeudenkäynnistä
South Bainbridgessä v. 1826
|