-
Niiden monien huhujen vuoksi,
joita pahansuovat ja vehkeilevät henkilöt ovat panneet liikkeelle
Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon synnystä ja
kehityksestä ja joilla kaikilla niiden sepittäjät ovat pyrkineet taistelemaan
sen kirkkoasemaa ja kehittymistä vastaan maailmassa, olen joutunut
kirjoittamaan tätä historiaa havahduttaakseni yleisen mielipiteen
erhetyksestään ja saattaakseni kaikkien totuutta etsivien käsiin tosiasiat
sellaisina kuin ne ovat tapahtuneet, sekä minua että kirkkoa koskevat,
sikäli kuin tällaisten asiain todellinen laita on tiedossani.
-
Tässä historiassa esitän
kirkkoa koskevat eri tapahtumat totuudessa ja vanhurskaudessa, sellaisina
kuin ne ovat tapahtuneet taikka sellaisina kuin niiden tulokset
nyt ovat olemassa, kahdeksantena vuonna tämän puheena olevan kirkon
järjestämisestä.
- Synnyin Herramme vuonna tuhat kahdeksansataaviisi
joulukuun kahdentenakymmenentenäkolmantena päivänä Sharonin kaupunkipiirissä
Windsorin piirikunnassa, Vermontin osavaltiossa. ... Isäni, Joseph
Smith vanhempi, lähti Vermontin osavaltiosta ja siirtyi Palmyraan
Ontarion (nyk. Wayne) piirikunnassa, New Yorkin osavaltiossa, ollessani
suunnilleen kymmenvuotias. Noin neljä vuotta Palmyraan saapumisensa
jälkeen isäni siirtyi perheineen Manchesteriin samaisessa Ontarion
piirikunnassa.
- Hänen perheensä käsitti yksitoista henkeä, nimittäin
isäni, Joseph Smithin, äitini Lucy Smithin (jonka nimi ennen hänen
avioliittoansa oli Mack, Solomon Mackin tytär), veljeni Alvinin (joka
kuoli marraskuun 19. päivänä 1824, 26-vuotiaana), Hyrumin, minut,
Samuel Harrisonin, Williamin ja Don Carlosin sekä sisareni Sophronian,
Catherinen ja Lucyn.
- Jolloinkin toisena vuotena Manchesteriin muuttomme
jälkeen ilmeni asuinpaikkakunnallamme tavaton uskonnollinen kiihtymys.
Se alkoi metodisteista, mutta tuli pian yleiseksi kaikkien lahkojen
keskuudessa tässä osassa maata. Tosiaankin koko maan kolkka näytti
olevan sen kuohuttama, ja suuria joukkoja ihmisiä liittyi eri uskonnollisiin
ryhmiin, jotka saivat aikaan sangen suurta hämmennystä ja eripuraisuutta
väestön keskuudessa, toisten huutaessa: "Katso, täällä!" toisten:
"Katso, tuolla!" Muutamat kiistelivät metodistien uskon puolesta,
muutamat presbyteerisen ja jotkut baptistisen.
- Sillä huolimatta näiden uskonsuuntien käännynnäisten
kääntymisensä aikoihin ilmaisemasta suuresta rakkaudesta sekä niiden
kulloistenkin pappien osoittamasta erinomaisesta innosta, jotka toimivat
tämän merkillisen uskonnollisten tunnelmien näytelmän lavastajina
ja edistäjinä tarkoituksenaan saada kaikki käännytetyiksi, niin kuin
he mielivät sanoa, liittyivätpä ihmiset mihinkä lahkoon tahansa, kuitenkin,
kun käännynnäiset alkoivat marssia pois toinen toisensa perässä, yksi
yhteen ja toinen toiseen ryhmään, saatiin havaita, että niin pappien
kuin käännynnäistenkin näennäisesti kelvolliset tunteet olivat enemmän
luuloteltuja kuin aitoja, muuttaen näytelmän suureksi sekasorroksi
ja sen seurauksena pahaksi menoksi — papin noustessa pappia vastaan,
käännynnäisen käännynnäistä, niin että kaikki heidän hyvä tahtonsa
toinen toistansa kohtaan, sikäli kuin heillä sitä koskaan oli ollutkaan,
oli täysin hävinnyt kiistoihin sanoista koskaan oli ollutkaan, oli
täysin hävinnyt kiistoihin sanoista ja väittelyihin käsityskannoista.
- Olin näihin aikoihin viidennellätoista vuodellani.
Isäni perhe oli kääntynyt kannattamaan presbyteeristä uskoa, ja neljä
sen jäsentä liittyi tuohon kirkkoon, nimittäin äitini Lucy, veljeni
Hyrum ja Samuel Harrison sekä sisareni Sophronia.
- Tämän ankaran kiihtymystilan jatkuessa mieleni
johdatettiin vakavaan pohdintaan ja suureen levottomuuteen. Mutta
huolimatta tuntemusteni voimakkuudesta ja monasti tuskallisuudesta,
pysyttelin kuitenkin loitolla näistä kaikista ryhmäkunnista, vaikka
kävin niiden lukuisissa kokouksissa niin usein kuin tilaisuutta oli.
Ajan mittaan kallistuin mielessäni jonkin verran metodistilahkoon
päin ja tunsin hieman halua liittyä siihen, mutta niin ankara oli
sekasorto ja kiista näiden eri uskonsuuntien kesken, että sellaisen
nuoren kuin minä, niin ihmisiä ja maailmaa tuntemattomana, oli mahdotonta
päästä mihinkään varmaan johtopäätökseen siitä, kuka oli oikeassa,
kuka väärässä.
- Toisinaan mieleni oli sangen kiihtynyt, meno ja
meteli oli niin ankara ja alituinen. Presbyteerit olivat mitä päättäväisimmin
baptisteja ja metodisteja vastaan ja käyttivät kaikki niin älyn- kuin
viisastelunlahjansa näiden erehdysten osoittamiseksi tahi ainakin
saadakseen ihmiset pitämään heitä väärässä olevina. Toisaalta baptistit
ja metodistit vuorostaan olivat yhtä kiivaita pyrkimyksessään todistaa
oikeiksi omat opinkappaleensa ja näyttää vääriksi kaikkien muiden.
- Tämän sanoista käydyn sodan ja mielipidetemmellyksen
keskellä usein sanoin itselleni: Mitä on tehtävä? Mitkä näistä kaikista
ryhmäkunnista ovat oikeassa, vai ovatko ne kerrassaan kaikki väärässä?
Jos jokin niistä on oikeassa, niin mikä, ja mitenkä minä sen saan
tietää?
- Näin ponnistellessani äärettömän tukalassa tilanteessa,
jonka nämä kiihkojumalisten ryhmäkunnat olivat saaneet aikaan, olin
eräänä päivänä lukemassa Jaakobin kirjettä, ensimmäistä lukua, viidettä
jaetta, joka kuuluu: Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta,
anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta,
niin se hänelle annetaan.
- Milloinkaan ei ole mikään kirjoitustenkohta käynyt
voimallisemmin ihmissydämeen kuin tämä silloin minun. Se tuntui väkevänä
täyttävän sydämeni jokaisen sopen. Mietin sitä yhäti uudestaan ja
uudestaan ymmärtäen, että jos joku, niin minä tarvitsen viisautta
Jumalalta, sillä enhän tiennyt, mitä tehdä, ja saamatta enemmän viisautta,
kuin mitä minulla silloin oli, en koskaan tietäisikään; sillä eri
lahkojen uskonnonopettajat ymmärsivät samat raamatunkohdat niin eri
tavoin, että se oli omiaan hävittämään kaiken luottamuksen kysymyksen
ratkaisemiseen Raamattuun vetoamalla.
- Ajan pitkään tulin siihen tulokseen, että minun
oli joko jäätävä pimeyteen ja sekasortoon tahi sitten tehtävä niin
kuin Jaakob neuvoo, siis anottava Jumalalta. Vihdoin päädyin ratkaisuun
"anoa Jumalalta" päätellen, että jos hän antaa viisautta niille, joilta
viisautta puuttuu, ja antaa alttiisti ja soimaamatta, niin minähän
saattaisin uskaltautua anomaan.
- Niin tämän päätökseni mukaan anoa Jumalalta vetäydyin
metsään, yksinäisyyteen, yrittääkseni. Näin tapahtui kauniin, kirkkaan
päivän aamuna, aikaisin keväällä kahdeksantoistasataakaksikymmentä.
Ja ensimmäisen kerran elämässäni tapahtui, että tällaista yritin,
sillä kaiken hätäni keskellä en milloinkaan ollut vielä tähän mennessä
yrittänyt rukoilla ääneen.
- Vetäydyttyäni paikalle, jonka ajatuksissani olin
aikaisemmin määrännyt, katsottuani ympärilleni ja havaittuani olevani
yksin polvistuin maahan ja aloin esittää Jumalalle sitä, mitä sydämeni
halasi. Olin tuskin tehnyt niin, kun minuun heti kävi käsiksi jokin
voima, joka kerrassaan valtasi minut ja jolla oli sellainen yllättävä
vaikutus minuun, että se kahlitsi kieleni niin, etten voinut puhua.
Synkkä pimeys tiheni ympärilleni, ja hetken minusta tuntui kuin olisin
tuomittu äkilliseen tuhoon.
- Mutta ponnistaessani kaikki voimani Jumalan avuksi
huutamiseen, että hän vapauttaisi minut tämän vihollisen vallasta, joka
oli käynyt minuun käsiksi, ja juuri hetkenä, jona olin epätoivoon
vaipumassa ja antautumassa turmioon — eikä mihinkään kuviteltuun perikatoon,
vaan jonkin todellisen, näkymättömästä maailmasta olevan olennon valtaan,
olennon, jolla oli niin ihmeellinen voima, etten ollut sellaista missään
olennossa aikaisemmin tuntenut — aivan tämän suuren hädän tuokiona minä
näin valopatsaan juuri pääni yläpuolella, hohtavamman aurinkoa, ja se
laskeutui vähitellen, kunnes se lankesi minuun.
- Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi
minua kahlehtineesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni minä näin
kahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata,
seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhutteli minua, kutsuen
minua nimeltä ja sanoi, toista osoittaen: Tämä on minun rakas Poikani.
Kuule häntä!
- Päämääränäni ryhtyessäni kysymään neuvoa Herralta
oli päästä selville, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa, että saattaisin
tietää, mihin liittyä. Niinpä siis, niin pian kuin saatoin hallita
itseni sikäli, että pystyin puhumaan, kysyin Persoonilta, jotka seisoivat
yläpuolellani valossa, mikä kaikista noista lahkoista oli oikeassa
— ja mihinkä minun piti liittyä.
- Minulle vastattiin, etten saa liittyä yhteenkään
niistä, sillä ne olivat kaikki väärässä, ja minulle puhuva Persoona
sanoi, että kaikki niiden uskontunnustukset olivat kauhistus hänen
silmissään, että nämä uskon julistajat olivat kaikki turmeltuneita,
että "he lähestyvät minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta
kaukana, he opettavat oppeina ihmiskäskyjä, ja heissä on Jumalisuuden
ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman".
- Jälleen hän kielsi minua liittymästä mihinkään
niistä; ja paljon muuta hän sanoi minulle, asioita, joita en voi nyt
kirjoittaa. Kun jälleen toinnuin, havaitsin makaavani selälläni taivaaseen
katsellen. Valon poistuttua olin voimaton, mutta toivuin pian jonkin
verran ja lähdin kotiin. Ja nojatessani takkaan äitini kysyi, mikä
minua vaivasi. Vastasin: "Älä huoli, kaikki on hyvin — voin aivan
hyvin." Sitten sanoin äidilleni: "Olen saanut tietää, että presbyteriaanisuus
ei ole oikea." Vastustaja näyttää jo perin elämäni alkuaikoina tienneen,
että minut oli määrätty tulemaan hänen valtakuntansa rauhanhäiritsijäksi
ja kiusaajaksi, minkäpä vuoksi muuten pimeyden vallat olisivat liittyneet
yhteen minua vastaan? Minkä tähden se vastustus ja vaino, mikä nousi
minua kohtaan melkeinpä jo lapsuudessani?
- Aivan muutaman päivän kuluttua näkemästäni näystä
satuin erään edellä puhutussa uskonnollisessa kuohunnassa varsin toimeliaana
mukana olleen metodistisaarnaajan seuraan, ja keskustellessani hänen
kanssaan uskonasioista kerroin tilaisuuden tullen hänelle näystäni.
Hämmästyin tavattomasti hänen käyttäytymistään; hän ei käsitellyt
ilmoitustani ainoastaan väheksyvästi, vaan myös suuresti ylenkatsoen
ja sanoi sen kaiken olevan perkeleestä ja ettei näinä päivinä ollut
olemassa sellaista kuin näyt ja ilmoitukset, että kaikki sellainen
oli apostolien mukana lakannut olemasta ja ettei sellaisia koskaan
enää tulisi olemaankaan.
- Havaitsin kuitenkin pian, että kertomani oli ärsyttänyt
minua vastaan melkoisen ennakkoluulon uskonnon julistajien keskuudessa
ja oli aiheena voimakkaaseen vainoon, joka yhä yltyi; ja vaikka olin
mitätön poikanen, vain neljä-, viisitoistavuotias, sekä oloni että
asemani sellainen, että se teki minunlaiseni poikasen maailmassa vallan
merkityksettömäksi, niin kuitenkin huomattavat miehet kiinnittivät
minuun riittävästi huomiotansa yleisen mielipiteen kiihottamiseksi
minua vastaan ja katkeran vainon aikaansaamiseksi, ja tämä tuli yleiseksi
kaikkien lahkojen keskuudessa — kaikki olivat yhtenä miehenä vainoamassa
minua.
- Jouduin silloin ja monasti jälkeenkin päin vakavasti
pohtimaan, mitenkä ylen outoa oli, että mitätön, hieman yli neljäntoista
vuoden ikäinen poika, jonka välttämättömänä osana oli niukan toimeentulon
hankkiminen jokapäiväisellä työllä, olisi riittävän tärkeä henkilö
kiinnittääkseen aikansa merkittävimpien uskonlahkojen merkkihenkilöiden
huomion itseensä, vieläpä synnyttämään heissä katkeran vainon ja herjan
hengen. Mutta olipa tuo outoa tai ei, niin näin kävi, ja se oli minulle
suureksi suruksi.
- Kuitenkin kaikitenkin: tosiasia oli, että olin
nähnyt näyn. Olen myöhemmin arvellut tunteneeni melkein samaten kuin
Paavali pitäessään puolustuspuhettaan kuningas Agrippan edessä ja
kertoessaan näystään, jossa hän näki valon ja kuuli äänen; mutta häntäkin
silloin uskoi vain muutama; toiset sanoivat häntä epärehelliseksi,
toiset hulluksi, ja häntä ivattiin sekä herjattiin. Kuitenkaan kaikki
tämä ei tehnyt tyhjäksi hänen näkynsä todellisuutta. Hän oli nähnyt
näyn, hän tiesi sen, eikä kaikki vaino taivaan alla saattanut sitä
muuksi muuttaa; ja vaikka häntä olisi vainottu aina kuolemaan asti,
niin kuitenkin hän tiesi ja oli tietävä viimeiseen hengenvetoonsa
saakka, että hän oli niin nähnyt valon kuin kuullut äänen puhuvan
hänelle, eikä kaikki maailma voinut saada häntä ajattelemaan ja uskomaan
toisin.
- Niin oli minunkin laitani. Olin tosiaankin nähnyt
valon ja tämän valon keskessä näin kaksi Persoonaa, ja tosiasia on,
että he puhuivat minulle; ja vaikka minua vihattiin ja vainottiin
siksi, että olin sanonut nähneeni näyn, se oli kuitenkin tosi, ja
kun minua vainottiin ja solvattiin ja minusta puhuttiin valhetellen
kaikkinaista pahaa, koska niin väitin, jouduin sydämessäni sanomaan:
Miksi vainota minua totuuden kertomisen takia? Olen todellakin nähnyt
näyn; ja mikä olen minä voidakseni estää Jumalaa, vai arveleeko maailma
voivansa saada minut kieltämään sen, minkä todella olen nähnyt? Sillä
minä olin nähnyt näyn, tiesin sen, ja minä tiesin, että Jumala tiesi
sen, enkä voinut sitä kieltää enkä uskaltanutkaan niin tehdä; joka
tapauksessa tiesin, että niin tehdessäni rikkoisin Jumalaa vastaan
ja joutuisin kadotustuomion alaiseksi.
- Olin nyt saavuttanut varmuuden, sikäli kuin lahkojen
maailmasta oli kysymys — että velvollisuuteni ei ollut liittyä mihinkään
niistä, vaan minun oli oltava niin kuin olin, kunnes saisin lisää
ohjausta. Ja minä olin havainnut todeksi Jaakobin todistuksen — että
se, jolta puuttuu viisautta, saisi anoa sitä Jumalalta, ja hänelle
annettaisiin eikä häntä soimattaisi.
- Toimittelin jatkuvasti elämäni arkiaskareita aina
syyskuun kahdenteenkymmenenteenensimmäiseen päivään tuhat kahdeksansataakaksikymmentäkolme
saakka, kaiken aikaa kokien ankaraa vainoa kaikenkaltaisten ihmisten
taholta, sekä uskonnollisten että uskonnottomien, koska pysyin väitteessäni,
että olin nähnyt näyn.
- Näkyni ja vuoden kahdeksantoistasataakaksikymmentäkolme
välisenä aikana — kun minua oli kielletty liittymästä mihinkään silloiseen
uskonlahkoon ja olin vuosiltani varsin vähäinen sekä niiden vainoama,
joiden olisi pitänyt olla ystäviäni ja kohdella minua ystävänä ja
joiden, jos he arvelivat minun joutuneen eksytetyksi, olisi pitänyt
soveliaalla tavalla hellästi yrittää käännyttää minut takaisin — minä
olin alttiina kaikenkaltaisille viettelyksille, ja liikkuessani kaikenlaisessa
seurassa minä usein lankesin moneen mielettömään hairahdukseen ja
paljastin nuorukaisen horjuvuuden sekä ihmisluonnon heikkoudet, mitkä,
ikävä sanoakseni, johdattivat minut monenlaiseen kiusaukseen, pahaan
Jumalan silmissä. Kun tämän tunnustan, ei kenenkään pidä luulla minun
syyllistyneen mihinkään suuriin ja kauhistaviin synteihin. Mieli tehdä
sellaisia ei koskaan kuulunut luontooni. Mutta minä syyllistyin keveyteen
ja toisinaan lyöttäydyin hilpeään seuraan jne., mikä ei sopinut siihen
henkilökuvaan, jonka pitäisi saada ilmaisunsa miehessä, jonka Jumala
oli kutsunut, niin kuin minut oli kutsuttu. Mutta tämä ei näyttäne
kovinkaan kummalliselta kenestäkään, joka palauttaa mieleensä nuoren
ikäni ja tuntee synnynnäisen iloisen luonteenlaatuni.
- Kaiken tämän vuoksi tunsin usein kadotustuomion
painavan itseäni heikkouteni ja puutteitteni takia, silloin, edellä
mainitun syyskuun kahdennenkymmenennenensimmäisen päivän iltana, käytyäni
yöksi vuoteeseen, antauduin rukoilemaan ja anomaan kaikkivaltiaalta
Jumalalta anteeksiantoa kaikista synneistäni ja mielettömyyksistäni
sekä vielä itselleni ilmoitusta, että tuntisin tilani ja asemani hänen
edessänsä, sillä olin aivan varma siitä, että saisin jumalallisen
ilmoituksen, koska olin jo aikaisemmin saanut sellaisen.
- Ollessani näin avukseni huutamassa Jumalaa havaitsin
valon ilmestyvän huoneeseeni. Se kasvoi yhä, kunnes huone oli valoisampi
kuin keskipäivällä, ja silloin juuri ilmestyi vuoteeni vierelle ihmisolento,
joka seisoi ilmassa, sillä hänen jalkansa eivät koskettaneet lattiaa.
- Hänellä oli yllään valkeintakin valkeampi, väljä
viitta. Se oli valkeampi kaikkea maallista, mitä koskaan olin nähnyt,
enkä usko, että mitään maallista voitaisiinkaan valmistaa niin tavattoman
valkeaksi ja loistavaksi. Hänen kätensä olivat paljaat, samaten hänen
käsivartensa hieman yläpuolelle ranteiden. Niin myös hänen jalkansa
olivat paljaat vähän nilkkojen yläpuolelle. Hänen päänsä ja kaulansa
olivat myöskin peittämättömät. Voin havaita, ettei hänellä ollut muuta
vaatetta kuin tämä viitta, koska se oli avoimena, niin että voin nähdä
hänen rintansa.
- Ei ainoastaan hänen viittansa ollut ylen valkea,
vaan hänen koko olentonsa oli kuvaamattoman kirkas, ja hänen katsantonsa
oli tosiaan kuin salaman leimahdus. Huone oli erinomaisen valoisa,
muttei niin ylen kirkas kuin aivan hänen olemuksensa lähin ympäristö.
Kun ensin katselin häntä pelkäsin, mutta pian pelkoni katosi.
- Hän kutsui minua nimeltä ja sanoi minulle olevansa
Jumalan kasvojen edessä minun tyköni lähetetty sanansaattaja ja nimensä
olevan Moroni. Vielä hän sanoi, että Jumalalla oli minulle työ tehtäväksi
ja että nimeäni tultaisiin mainitsemaan sekä hyvällä että pahalla
kaikkien kansanheimojen, sukukuntien ja kielten keskuudessa ja että
sen maine olisi sekä hyvä että paha kaikkien ihmisten parissa.
- Hän sanoi, että maahan oli talletettuna kirja,
kultalevyille kirjoitettu, joka kertoi tämän mantereen muinaisista
asukkaista ja heidän alkuperästään. Hän ilmoitti myös, että se sisälsi
iankaikkisen evankeliumin täyteyden sellaisena kuin Vapahtaja oli
sen jättänyt näille muinaisille asukkaille.
- Vielä hän mainitsi, että oli kaksi hopeakaareen
kiinnitettyä kiveä — ja nämä kivet, jotka olivat kiinnitetyt rintakilpeen
muodostivat nuo sanotut uurimin ja tummimin — haudattuna levyjen mukana;
ja muinoin eli entisinä aikoina "näkijäin" ominaisuuksiin kuului oikeus
näiden kivien hallussapitämiseen ja käyttämiseen. Ja Jumala oli valmistanut
ne tämän kirjan kääntämistä varten.
- Tämän kerrottuaan hän alkoi esittää otteita Vanhan
Testamentin profetioista. Ensiksi hän toisti osan Malakian kolmannesta
luvusta; vielä hän toisti saman profetian neljännen eli viimeisen
luvun, vaikka vähän poiketen meidän Raamattujemme lukuparresta. Sen
sijaan, että hän olisi toistanut ensimmäisen jakeen sellaisena kuin
se on meidän kirjoissamme, hän esitti sen näin:
- Sillä katso, se päivä tulee, joka on palava kuin
pätsi, ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta
on, palavat kuin oljenkorret; sillä ne, jotka tulevat, polttavat heidät,
sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä juurta eikä oksaa.
- Vielä hän esitti viidennen jakeen näin: Katso,
minä olen ilmoittava teille pappeuden profeetta Elian käden kautta,
ennen kuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä.
- Myös sitä seuraavan jakeen hän esitti toisin:
Ja hän on painava lasten sydämiin isille annetut lupaukset, ja lasten
sydämet kääntyvät heidän isiensä puoleen. Ellei niin olisi, koko maa
hävitettäisiin perin juurin hänen tulemisessaan.
- Näiden lisäksi hän toisti Jesajan yhdennentoista
luvun ja sanoi sen olevan täyttymässä. Hän toisti myös Apostolien
tekojen kolmannen luvun kahdennenkymmenennentoisen ja kahdennenkymmenennen
kolmannen jakeen tarkoin sellaisina kuin ne ovat meidän Uudessa Testamentissamme*).
Hän sanoi, että tämä profeetta oli Kristus; kuitenkaan se päivä ei
ollut vielä tullut, jolloin ne, jotka eivät kuulisi hänen ääntänsä,
hävitettäisiin pois kansan keskuudesta, mutta pian se tulisi.
- Hän toisti myös Jooelin toisen luvun kahdennestakymmenennestäkahdeksannesta
jakeesta viimeiseen. Hän sanoi myös, ettei se ollut vielä täyttynyt,
mutta pian niin tapahtuisi. Ja edelleen hän totesi, että pakanoiden
täysi luku on pian sisälle tuleva. Hän toisti useita muita kirjoitusten
kohtia ja selitti monia asioita, joita ei voida tässä mainita.
- Vielä hän kertoi minulle, että kun saisin nämä
hänen mainitsemansa levyt — sillä aika, jolloin ne saisin, ei ollut
vielä tullut — ei minulla olisi lupaa näyttää niitä kenellekään, ei
myöskään rintakilpeä eikä siihen kuuluvia uurimia ja tummimia, paitsi
niille, joille minun käskettäisiin näyttää ne; jos näyttäisin, olisin
tuhon oma. Hänen keskustellessaan kanssani levyistä mieleni silmät
avattiin, niin että voin nähdä paikan, mihin levyt oli talletettu,
ja näin sen niin selvästi ja tarkoin, että tunsin paikan käydessäni
sillä.
- Tämän ilmoituksen jälkeen näin valon huoneessa
alkavan kokoontua aivan tämän minun kanssani puhuneen miehen ympärille,
ja niin tapahtui kunnes huone jälleen tuli pimeäksi paitsi aivan hänen
ympärillänsä, jolloin silmänräpäyksessä näin, ikään kuin olisi ollut
käytävä avoinna suoraan taivaaseen, ja hän nousi, kunnes hän vihdoin
hävisi näkyvistä, ja huone jäi sellaiseksi kuin se oli ollut ennen
tämän taivaallisen valkeuden ilmestymistä.
- Makasin aprikoiden tämän tapahtuman merkillisyyttä
ja suuresti kummastellen sitä, minkä tämä outo sanansaattaja oli kertonut
minulle, ja silloin kesken mietiskelyni äkkiä havaitsin huoneeni uudelleen
alkavan valjeta, ja samalla hetkellä tuo samainen taivaan lähetti
oli jälleen vuoteeni vierellä.
- Ja jälleen hän kertoi aivan saman kuin ensimmäisellä
käynnillään lainkaan poikkeamatta siitä. Sen tapahduttua hän ilmoitti
minulle ankarista tuomioista, jotka kohtaisivat maailmaa nälänhädän,
miekan ja ruton hävitysten kautta; ja nämä raskaat tuomiot tulisivat
maailmalle tämän sukupolven aikana. Kerrottuaan tämän hän nousi korkeuksiin,
kuten oli tehnyt aikaisemminkin.
- Tähän mennessä tapahtunut oli vaikuttanut niin
syvästi mieleeni, että uni oli kaikonnut silmistäni, ja makasin kaiken
näkemäni sekä kuulemani aiheuttaman hämmästyksen kokonaan valtaamana.
Mutta mitenkä yllätyinkään, kun jälleen näin saman sanansaattajan
vuoteeni vierellä ja kuulin hänen vielä kerran toistavan kaiken saman
kuin aikaisemminkin, ja hän lisäsi vielä varoituksen minulle, sanoen,
että saatana tulisi yrittämään kiusata minua (isäni perheen puutteenalaisten
olojen johdosta) ottamaan levyt rikastuakseni niillä. Siitä hän kielsi
minua, sanoen että saadessani levyt minulla ei saisi olla muuta pyrkimystä
mielessäni kuin Jumalan kirkastaminen, eikä minua saisi olla mitään
muita vaikuttimia kuin hänen valtakuntansa rakentaminen; muussa tapauksessa
en voisi saada niitä.
- Tämän kolmannen käynnin jälkeen hän nousi taivaaseen
kuten ennenkin, ja minä jäin jälleen pohtimaan sitä ihmeellistä, jonka
juuri olin kokenut. Kun kukko kiekui melkein heti taivaallisen lähetin
kolmannen kerran noustua ylös luotani, havaitsin, että päivä oli sarastamassa,
joten meidän keskustelujemme oli täytynyt viedä koko yö.
- Pian tämän jälkeen nousin vuoteeltani ja, niin
kuin tavallisesti, lähdin päivän välttämättömiin tehtäviin. Mutta
tarttuessani työhön, kuten muulloinkin, havaitsin voimani niin loppuun
huvenneiksi, etten kyennyt minkäänlaiseen työhön. Isäni, joka työskenteli
kanssani, pani merkille, ettei kohdallani kaikki ollut niin kuin olisi
pitänyt, ja kehotti minua menemään kotiin. Lähdin, aikomuksenani kulkea
talolle, mutta yrittäessäni ylittää aidan pellolla, missä olimme,
voimani lopullisesti pettivät, ja vaivuin avuttomana maahan. Hetken
olin aivan tiedoton.
- Ensimmäinen, minkä saatan palauttaa mieleeni,
oli ääni, joka puhui minulle, kutsuen minua nimeltä. Nostin katseeni
ja näin saman sanansaattajan seisovan pääni yläpuolena valkeuden ympäröimänä
kuten aikaisemminkin. Hän puhui taas kaiken, minkä oli sanonut kuluneena
yönä, ja käski minun mennä isäni luo ja kertoa hänelle saamastani
näystä ja käskyistä.
- Tottelin ja palasin isäni luo pellolle sekä kerroin
hänelle kaiken. Hän vastasi sen olevan Jumalasta ja kehotti minua
menemään ja tekemään, niin kuin lähetti oli käskenyt. Lähdin pellolta
ja menin paikalle, jossa sanansaattaja oli kertonut levyjen olevan
talletettuina; ja saamani näyn selvyyden johdosta tunsin paikan heti
sille saavuttuani.
- Lähellä Manchesterin kylää, Ontarion piirikunnassa
New Yorkin osavaltiossa, on huomattavan suuri kukkula, korkein kaikista
lähistöllä. Tämän kukkulan länsipuolella, lähellä lakea, melko suuren
kiven alla olivat levyt talletettuina kivilokeroon. Tämä kivi oli
paksu ja päältä kupera, oheten reunoja kohti, niin että keskikohta
oli näkyvissä maan yläpuolella reunojen jäädessä peittoon.
- Poistettuani maan otin kangen, jonka työnsin kiven
reunan alle, ja hieman ponnistamalla nostin sen paikaltaan. Katsoin
sisään ja näin siellä tosiaan levyt, uurimin ja tummimin sekä rintakilven,
niin kuin sanansaattaja oli sanonut. Lokero, jossa ne olivat, muodostui
jonkinlaisella sementillä yhteen liitetyistä kivistä. Lokeron pohjalle
oli pantu kaksi kiveä poikkiteloin, ja näiden kivien päällä olivat
levyt ja niiden ohessa muut esineet.
- Pyrin ottamaan ne esille, mutta lähetti kielsi
minua, ja sain jälleen tietää, ettei niiden ilmisaattamisen aika ollut
vielä tullut eikä tulisikaan ennen kuin neljän vuoden kuluttua tästä
hetkestä, mutta hän käski minun saapua tälle paikalle tasan vuoden
kuluttua tästä hetkestä ja sanoi tulevansa kohtaamaan minut siellä
sekä määräsi, että minun olisi jatkuvasti niin tehtävä, kunnes tulisi
aika saada levyt.
- Saamani käskyn mukaan tulin aina vuoden kuluttua
ja joka kerran tapasin siellä saman sanansaattajan ja jokaisen kohtaamisemme
aikana sain opetusta ja tietoja Herran aivoituksista sekä siitä, miten
ja millä tavalla hänen valtakuntaansa oli viimeisinä aikoina määrä
hoitaa.
- Koska isäni eli sangen niukoissa oloissa, meidän
oli päiväpalkkalaisina ja muulla tavoin pakko työskennellä omin käsin
aina tilaisuuden saatuamme. Toisinaan olimme kotosalla, toisinaan
muualla, ja lakkaamatta työtä tehden pystyimme hankkimaan itsellemme
auttavan toimeentulon.
- Vuonna 1824 isäni perhettä kohtasi ankara koettelemus:
vanhin veljeni Alvin kuoli. Lokakuussa 1825 pestauduin erään Josiah
Stoal-nimisen Chenangon piirikunnassa, New Yorkin osavaltiossa, asuvan
vanhan herran palvelukseen. Hän oli kuullut jotakin hopeakaivoksesta,
jonka espanjalaiset olisivat avanneet Harmonyssa, Susquehannan piirikunnassa,
Pennsylvanian osavaltiossa ja hän oli ennen pestautumistani hänen
palvelukseensa suorittanut kaivauksia tarkoituksenaan, mikäli mahdollista,
löytää kaivos. Asetuttuani asumaan hänen luoksensa hän pani minut
ja muut työntekijänsä etsimään hopeakaivosta, mitä työtä jatkoin lähes
kuukauden, ilman että yrityksellämme olisi ollut menestystä, ja vihdoin
sain tämän vanhan herran taivutetuksi lopettamaan kaivaukset. Tästä
työstä juontaa alkunsa tuo paljon puhuttu juttu aarteenetsintäpuuhistani.
- Ollessani tässä työssä sain täysihoidon sikäläisen
herra Isaac Halen talossa; siellä ensi kerran näin tulevan vaimoni
(hänen tyttärensä), Emma Halen. Tammikuun 18. päivänä 1827 menimme
naimisiin ollessani vielä herra Stoalin palveluksessa.
- Sen vuoksi, että yhä edelleen väitin nähneeni
näyn, vainottiin minua jatkuvasti, ja vaimoni isän perhe vastusti
ankarasti avioliittoaikeitamme. Siksi minulle kävi välttämättömäksi
viedä vaimoni muualle; niinpä lähdimme, ja meidät vihittiin rauhantuomari
Tarbillin talossa South Bainbridgessä, Chenangon piirikunnassa, New
Yorkin osavaltiossa. Heti naimisiin mentyäni erosin herra Stoalin
palveluksesta ja menin isäni kotiin ja tein maatöitä hänen kanssaan
sen viljelyskauden.
- Vihdoin tuli levyjen, uurimin ja tummimin sekä
rintakilven saamisen aika. Syyskuun kahdentenakymmenentenätoisena
päivänä tuhat kahdeksansataakaksikymmentäseitsemän, mentyäni tavanmukaiselle
vuotuiselle käynnilleni niiden talletuspaikalle, sama taivaan lähetti
jätti ne haltuuni seuraavin ohjein: että minä olisin niistä vastuussa
ja jos huolimattomuuttani tai jotakin laiminlyöden hukkaisin ne, minut
hävitettäisiin, mutta jos tekisin kaikkeni niiden suojelemiseksi,
kunnes hän, sanansaattaja, noutaisi ne pois, ne varjeltuisivat.
- Pian ymmärsin, miksi olin saanut niin ankarat
ohjeet niiden säilyttämiseksi ja minkä vuoksi lähetti oli sanonut,
että kun olisin tehnyt minulta vaaditun, hän noutaisi ne pois. Sillä
tuskin tuli tunnetuksi, että ne olivat hallussani, kun jo mitä sitkeimmin
ponnistuksin yritettiin saada ne minulta. Turvauduttiin jokaiseen
ajateltavissa olevaan juoneen tämän päämäärän saavuttamiseksi. Ahdistelu
muodostui entistäkin armottomammaksi ja ankarammaksi, ja joukolti
ihmisiä oli jatkuvasti varuillaan saadakseen, mikäli vain mahdollista,
ne minulta riistetyksi. Mutta Jumalan viisauden avulla ne pysyivät
tallella minun käsissäni, kunnes olin niiden avulla täyttänyt minulta
vaaditun tehtävän. Kun sitten, niin kuin suunnitelma oli, sanansaattaja
tuli niitä noutamaan, luovutin ne hänelle, ja ne ovat hänen huostassaan
vielä nytkin, toukokuun toisena päivänä tuhat kahdeksansataakolmekymmentäkahdeksan.
- Kuitenkin kaikitenkin: häly jatkui yhä, ja tuhannet
pahat kielet olivat lakkaamatta käynnissä, levittäen valheita isäni
perheestä ja minusta. Jos kertoisin niistä tuhannennenkin osan, täyttyisi
siitä kirjoja. Vaino kävi joka tapauksessa niin sietämättömäksi, että
minun oli pakko lähteä Manchesteristä ja siirtyä vaimoineni Susquehannan
piirikuntaan Pennsylvanian osavaltiossa. Valmistellessamme lähtöämme
— olimme sangen vähissä varoissa, ja vaino painoi meitä niin ankarana,
ettei ollut luultavaakaan, että muutosta koskaan tapahtuisi siinä
suhteessa — keskellä ahdistuksiamme tapasimme ystävän eräässä Martin
Harris-nimisessä kelpo miehessä, joka tuli luoksemme ja antoi minulle
viisikymmentä dollaria auttaakseen meitä matkallamme. Martin Harris
oli New Yorkin osavaltion Waynen piirikunnassa sijaitsevan Palmyran
kunnan vakinainen asukas ja kunnioitettu maanviljelijä.
- Tämän oikeaan aikaan osuneen avun turvin pystyin
pääsemään perille määräpaikkaani Pennsylvaniaan; ja heti sinne saavuttuani
ryhdyin jäljentämään levyistä kirjoitusmerkkejä. Jäljensin niitä melkoisen
määrän ja uurimin ja tummimin avulla käänsin niistä muutamia. Tätä
tein vaimoni isän kotiin joulukuussa tapahtuneen saapumiseni ja seuraavan
helmikuun välisen ajan.
- Jolloinkin tässä helmikuussa edellä mainittu herra
Martin Harris tuli käymään kotonamme, sai kirjoitusmerkit, jotka olin
jäljentänyt levyistä, ja lähti ne mukanaan New Yorkin kaupunkiin.
Sen suhteen, mitä tapahtui hänelle ja kirjoitusmerkeille, viittaan
hänen omaan kertomukseensa tapahtuneesta sellaisena kuin hän selosti
sen minulle paluunsa jälkeen, ja se oli seuraava:
- "Saavuin New Yorkin kaupunkiin ja esitin käännetyt
kirjoitusmerkit käännöksineen professori Charles Anthonille, kirjallisista
saavutuksistaan kuululle miehelle. Professori Anthon totesi käännöksen
oikeaksi, oikeammaksi kuin minkään muun aikaisemmin näkemänsä egyptistä
suoritetun käännöksen. Sitten näytin hänelle vielä kääntämättömiä
merkkejä, ja hän sanoi niiden olevan egyptiläisiä, kaldealaisia, assyrialaisia
ja arabialaisia; hän sanoi niiden olevan oikeita kirjoitusmerkkejä.
Hän antoi minulle todistuksen, joka todistaisi Palmyran asukkaille,
että ne olivat oikeita kirjoitusmerkkejä ja että käännettyjen käännös
oli myös oikea. Otin todistuksen ja panin sen taskuuni ja olin juuri
lähtemässä talosta, kun herra Anthon kutsui minut takaisin ja kysyi
minulta, kuinka tuo nuori mies pääsi selville siitä, että kultalevyt
olivat paikassa, josta hän ne löysi. Vastasin Jumalan enkelin ilmaisseen
sen hänelle.
- Silloin hän sanoi minulle: 'Näyttäkääpä minulle
tuota todistusta.' Niinpä otin sen taskustani ja annoin sen hänelle
jolloin hän otti sen ja repi palasiksi, sanoen, ettei enää ollut mitään
sellaista kuin enkelien palvelus ja että jos toisin levyt hänelle,
hän kääntäisi ne. Ilmoitin hänelle osan levyistä olevan sinetöity
ja että minua on kielletty tuomasta niitä. Hän vastasi: 'En voi lukea
sinetöityä kirjaa.' Lähdin hänen luotansa ja menin tohtori Mitchellin
luo, joka vahvisti professori Anthonin sanoman niin kirjoitusmerkkien
kuin käännöksenkin suhteen."
*
- Huhtikuun 5. päivänä 1829 Oliver Cowdery tuli
kotiini. Siihen mennessä en ollut koskaan nähnyt häntä. Hän selitti
olleensa opettajana isäni asuinpaikan lähistöllä, ja kun isäni oli
muuan niistä, jotka olivat lähettäneet lapsensa kouluun, hän jonkin
aikaa asui ja oli ruoassa isäni talossa, ja hänen siellä ollessaan
kotiväki kertoi hänelle kuinka olin saanut levyt, ja siksipä hän oli
tullut ottamaan niistä selkoa minulta.
- Kaksi päivää herra Cowderyn saapumisen jälkeen
(siis huhtikuun 7. päivänä) aloin kääntää Mormonin Kirjaa, ja hän
ryhtyi kirjurikseni.
- Ollessamme yhä kääntämässä me seuraavassa kuussa
(toukokuussa 1829) eräänä päivänä menimme metsään rukoillaksemme ja
tiedustellaksemme Herralta kasteesta syntien anteeksisaamiseksi, mistä
olimme havainneet maininnan levyjen käännöksessä. Ollessamme näin
rukoilemassa ja Herraa avuksemme huutamassa taivaasta astui alas sanansaattaja
valopilvessä ja pantuaan kätensä päällemme hän asetti meidät sanoen:
- Teille, kanssapalvelijoilleni, minä Messiaan nimessä
annan Aaronin pappeuden, joka pitää hallussaan enkelien palveluksen
ja parannuksen evankeliumin ja syntien anteeksisaamiseksi tapahtuvan
upotuskasteen avaimia; eikä sitä oteta enää milloinkaan pois maan
päältä, niin että vihdoin Leevin pojat uhraavat jälleen uhrin Herralle
vanhurskaudessa.
- Hän sanoi, ettei tällä Aaronin pappeudella ollut
valtuutta kätten päällepanemiseen Pyhän Hengen lahjan antamiseksi,
mutta että tämä valtuus annettaisiin meille vastedes; ja hän käski
meidän mennä ja antaa kastaa itsemme sekä määräsi, että minun oli
kastettava Oliver Cowdery ja että sen jälkeen hänen oli kastettava
minut.
- Sen mukaisesti me menimme ja annoimme kastaa itsemme.
Minä kastoin ensin hänet ja hän kastoi sen jälkeen minut — minkä jälkeen
minä panin käteni hänen päänsä päälle ja asetin hänet Aaronin pappeuteen,
ja sen jälkeen hän pani kätensä minun päälleni ja asetti minut tähän
samaan pappeuteen — sillä niin meitä oli käsketty.
- Tykönämme tällöin käynyt ja meille pappeuden antanut
sanansaattaja sanoi, että hänen nimensä oli Johannes, se, jota Uudessa
Testamentissa kutsutaan Johannes Kastajaksi, ja että hän toimi Pietarin,
Jaakobin ja Johanneksen määräyksestä, joilla oli hallussaan Melkisedekin
pappeuden avaimet, mikä pappeus, niin hän sanoi, aikanansa annettaisiin
meille, sekä että minua oli kutsuttava kirkon ensimmäiseksi vanhimmaksi
ja häntä (Oliver Cowderya) toiseksi. Asettamisemme tämän sanansaattajan
käden alla ja kastamisemme tapahtuivat toukokuun viidentenätoista
päivänä 1829.
- Heti kastamisemme jälkeen, vedestä noustuamme,
koimme suuria kirkkauden siunauksia taivaalliselta Isältämme. Tuskin
olin kastanut Oliver Cowderyn, kun Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä,
ja hän nousi ja profetoi paljosta, mikä tapahtuisi pian. Ja jälleen,
niin pian kuin hän oli kastanut minut, myös minä sain profetian hengen,
jolloin nousin ja profetoin tämän kirkon kasvamisesta ja paljosta
muusta kirkkoon liittyvästä sekä tästä ihmislasten sukupolvesta. Me
olimme täynnä Pyhää Henkeä ja riemuitsimme pelastuksemme Jumalassa.
- Kun mielemme olivat nyt valistetut, alkoivat kirjoitukset
avautua ymmärryksellemme ja salaisimpien kohtien oikea merkitys ja
tarkoitus paljastui meille tavalla, joka ei koskaan aikaisemmin ollut
saavutettavissamme ja jota emme milloinkaan ennen olleet ajatelleetkaan.
Samaan aikaan meidän oli pakko pitää salassa se seikka, että olimme
saaneet pappeuden ja tulleet kastetuiksi, sen vainon hengen takia,
jota jo oli ilmennyt naapuristossa.
- Meitä oli aika ajoin uhattu väkivallalla, vieläpä
juuri uskonnon julistajien taholta. Ja näiden väkivaltaiset hankkeet
meitä kohtaan estyivät ainoastaan sen vaikutusvallan avulla, joka
oli vaimoni kotiväellä (jumalallisen kaitselmuksen ansiosta). Tämä
oli näet tullut minulle erittäin ystävälliseksi sekä asettunut vastustamaan
ahdistelevia väkijoukkoja, haluten minun saavan keskeytyksettä jatkaa
käännöstyötä, ja sen tähden tarjosi ja lupasi meille suojaa kaikkia
laittomuuksia vastaan, sikäli kuin se oli mahdollista.
|