Vähintään
33 naista avioitui Joseph Smithin kanssa 1830-luvulta alkaen. Suhteet
olivat intohimoisia, jotkut niistä pitkään jatkuneita,
paitsi sellaisissa tapauksissa kuin niiden kahden siskoksen, joista toisen
Josephin ensimmäinen vaimo, Emma, löysi lukitusta makuuhuoneesta
profeetan kanssa. Emma pysyi koko elämänsä järkkymättömänä
moniavioisuuden vastustajana.
Nähtävästi Joseph Smith harjoitti "kokeiluluonteisesti"
moniavioisuutta jo 1830-luvulla Ohiossa ja Missourissa jo 1833, jolloin
hän oli intiimissä suhteessa Fanny Algeriin. Toisena vaimona
Compton mainitsee murhatun luopiovapaamuurarin lesken, Lucinda Pendleton
Morganin. Vuonna 1841 Smith lisäsi kolme vaimoa ja vuoden 1842 ensimmäisen
kahdeksan kuukauden aikana yksitoista. Seurasi viiden kuukauden tauko,
jolloin m.m. John C. Bennett lähti kirkosta ja kirjoitti paljastusteoksensa
The History of the Saints. Mutta taas vuoden 1843 alkupuoliskolla
Smith hankki neljätoista uutta vaimoa, joista viisi toukokuussa.
Hän otti vielä syyskuussa ja lokakuussa 1843 kaksi vaimoa.
Suurin osa Smithin vaimoista oli nuorempia kuin hän itse; kolmasosa
oli 14-21-vuotiaita. Toinen kolmannes oli jo entuudestaan naimisissa,
ja joidenkin aviomiehet toimivat omien vaimojensa moniavioisten vihkimisten
todistajina. Lisäksi jotkut vaimoista vihjasivat kantaneensa Smithin
lapsia huomattavin näistä oli Sylvia Sessionsin tytär
Josephine vaikka lapset kulkivatkin isäpuoltensa nimissä.
Kaikille Smithin vaimoille salatun avioliiton kokemus oli sosiaalisesti
eristävä, emotionaalisesti kuluttava ja seksuaalisesti turhauttava.
Huolimatta myöntämistään hengellisistä ja ajallisista
eduista he huomasivat uskonsa tulevan venytetyksi aivan kestorajoilleen.
Smithin kuoleman jälkeen v. 1844 heidän elämästään
tuli vieläkin "yksinäisempää ja autiompaa."
Eräs meni jopa nunnaluostariin.
Smithin seuraajat avioituivat näiden "leskien" enemmistön
kanssa, mikä perustui Vanhan testamentin leviraattilakiin. He saivat
liitoista lapsia, vaikka pitivätkin näitä huoltajuuksia
epätyydyttävinä. Toiset jäivät Keski-Länteen
ja avioituivat uudelleen, kun taas jotkut muuttivat Kaliforniaan. Kuitenkin
kaikille yhteistä on se, että he pitivät elämäänsä
onnettomana, paitsi mitä iloa heidän lapsensa ja lastenlapsensa
tuottivat.
Profeetta Joseph Smithin poika Joseph Smith III haastatteli v. 1885
Melissa Lott Willesiä. Hän yritti saada selville, oliko hänen
isänsä harjoittanut moniavioisuutta, minkä äiti Emma
kielsi.
"Olitko naimisissa isäni kanssa?" kysyi Joseph.
"Olin," vastasi Melissa ehdottomasti. ...
"Olitko hänen vaimonsa oikeasti?" hän kysyi. Jos
hän voisi todistaa, ettei oletettuihin avioliittoihin liittynyt
seksiä, hän voisi selittää että liitot olivat
pelkkiä seremonioitai iankaikkisuutta varten, eivät todellisia
avioliittoja.
Mutta Melissa vastasi: "Kyllä."
Niinpä Joseph turvautui valttikorttiinsa: "Miksei syntynyt
jälkikasvua, esimerkiksi sinun tapauksessasi?" Hänen
mielestään lasten puuttuminen todisti, ettei seksiä ollut
harrastettu.
Melissa vastasi: "Ei se ollut meidän vikamme, todennäköisesti
se johtui oikeiden olosuhteiden puutteesta minun puolellani, tai sitten
se saattoi olla Kaikkivaltiaan viisautta, ettei meille syntyisi lapsia.
Profeetta kärsi marttyyrikuoleman yhdeksän kuukautta vihkimisemme
jälkeen." s. 594.
Helen Smith (patriarkka John Smithin vaimo) muisti, että
Melissa Lott kertoi minulle, että hän tyttönä ompeli
Emma Smithille ja piti huolta lapsista. Josephin täytyi kulkea
hänen huoneensa läpi mennessään Emman huoneeseen.
Hän sanoi, ettei Joseph koskaan ollut sukupuoliyhteydessä
hänen kanssaan paitsi yhden kerran ja sekin oli päiväsaikaan,
kun hän [Joseph] sanoi haluavansa, että hän [Melissa]
saisi hänen siittämänsä lapsen. Hän oli paljasjaloin
ja silitti, kun Joseph tuli sisään, ja seremonia suoritettiin
tytön vanhempien läsnäollessa. s. 765.
Utahin mormonikirkon jäsenet saavat kamppailla kovasti tämän
asian kanssa: on kannatettava moniavioisuuden oppia, mutta samanaikaisesti
jäsen kuitenkin häpeää Smithin moniavioisuuden käytännön
harjoittamisen kylmiä, kovia faktoja, joihin kuuluu se, että
hän oli sukupuoliyhdynnässä useiden naisten kanssa. Eli
he yrittävät melkein mihin hintaan tahansa suorittaa mahdottoman
tehtävän sekä syödä kakun että pitää
sen ja väittää viimeiseen asti, ettei Joseph Smith
elänyt niin kuin hän opetti.
Compton kommentoi Smithin käytännön seksuaalista näkökulmaa:
Smithin hyvin dokumentoitujen vaimojen ryhmässä yksitoista
(33%) oli 14-20 -vuotiaita, kun heidät vihittiin Smithiin. Yhdeksän
vaimoa (27%) oli 21-30 -vuotiaita. Kahdeksan vaimoa (24%) oli Smithin
omaa ikäluokkaa, 31-40 -vuotiaita. Ikäryhmässä 41-50
on huomattavasti vähemmän naisia: kaksi vaimoa eli 6%, ja
kolme (9%) ikäryhmässä 51-60.
Teini-ikäisten edustus on suurin, vaikkakin 20- ja 30- ryhmät
ovat siihen verrattavissa, mikä on ristiriidassa mormonien kansanviisauden
kanssa, mikä näkee moniavioisuuteen ryhtymisen yrityksenä
pitää huolta vanhemmista naisista, joilla ei ollut omaisia.
Näiden tietojen mukaan seksuaalinen viehätysvoima oli tärkeänä
tekijänä Smithin moniavioisuuden motivaatiossa. Itse asiassa
käsky lisääntyä ja täyttää maa oli
osa moniavioisuuden oppia, joten seksitön avioliitto ei kuulunut
ohjelmaan sellaisena kuin Smith sitä opetti.
s. 11-12.
Joseph Bates Noblen mukaan Smith kertoi hänelle, että hän
oli viettänyt yön Louisa Beamanin kanssa. Kun eräs Salt
Lake Cityn vaarnanjohtajista, Angus Cannon, kävi Joseph Smith III:n
luona v. 1905, tämä silloinen UMAP-kirkon presidentti kysyi
retorisesti, olivatko nämä naiset hänen isänsä
vaimoja, ja "mikseivät he synnyttäneet hänelle jälkeläisiä."
Cannon vastasi:
"Tiesin vain mitä Lucy Walker itse väittää.
He olivat niin hermostuneita ja elivät sellaisen jatkuvan pelon
vallassa, etteivät he voineet hedelmöityä. Hän ei
piitannut vastauksestani. 'Minulle on kerrottu, että Eliza Snow
oli kuollessaan neitsyt.' Minä sanoin puolestani: "Minulle
on kerrottu, että veli Heber C. Kimball kysyi häneltä
oliko hän neitsyt, vaikka olikin naimisissa Joseph Smithin ja sittemmin
Brigham Youngin kanssa, ja hän vastasi yksityisessä kokouksessa:
'Luulin sinun tunteneen Joseph Smithin hiukan paremmin.'"
Cannon mainitsi sitten, että Sylvia Sessions Lyon, eräs Smithin
moniavioisista vaimoista, oli saanut hänen lapsensa, Josephine
Lyon Fisherin. Josephine antoi valaehtoisen todistuksen, jonka mukaan
hänen äitinsä Sylvia kertoi kuolinvuoteellaan maatessaan,
että hän (Josephine) oli Joseph Smithin tytär. Lisäksi
jälkikasvu (eli seksuaalisuus) oli tärkeä teologinen
ainesosa Smithin aabrahamilaisessa lupauksessa moniavioisuuden oikeutukseksi.
(Ks. LK 132:30-32).
Koska on olemassa suuri määrä todisteita siitä,
että Joseph Smithillä oli seksuaalinen suhde vaimoihinsa,
ihmetyttää, miksei hänellä ollut usempia jälkeläisiä
moniavioisista suhteistaan. Jotkut hänen lapsistaan näyttävät
kuitenkin kasvaneen toisennimisinä, kuten Mary Lightner huomautti.
Lisäksi hän ei ehkä saanut suurta jälkeläismäärää,
koska ei voinut käydä vaimojensa luona säännöllisesti
sekä sen vuoksi, että hän usein pakoili lakia, että
koska Emma, hänen ensimmäinen vaimonsa, vahti häntä
tarkasti. Kaiken lisäksi moniavioisuus oli laitonta. ... Ja viimein:
jotkut hänen vaimoistaan olivat samanaikaisesti naimisissa toisten
miesten kanssa, joten sellaiset vaimot saivat todennäköisesti
lapsia "ensimmäisistä aviomiehistään",
joiden kanssa he asuivat säännöllisesti, eivätkä
Josephista. Kaikki nämä tekijät rajoittivat hänen
lastensa lukumäärää. On kuitenkin selvää,
että jotkut hänen moniavioisista vaimoistaan kyllä saivat
hänelle lapsia, mikäli voimme luottaa Geroge A. Smithin, Josephine
Fisherin ja Elizabeth Lightnerin lausuntoihin. ...
Voidaan vetää se johtopäätös, että vaikka
on mahdollista, että Joseph joissakin avioliitoissaan ei ryhtynyt
seksuaalisuhteeseen, niin sellaisesta ei ole mitään erityistä
tai vakuuttavaa todistetta (paitsi kenties vanhempien vaimojen kohdalla,
jos arvioimme niitä mormonien myöhemmän moniavioisuuden
mukaan). Ja merkittävän monessa avioliitossa on olemassa todisteita
seksuaalisuhteesta. (ss. 12-15).
Hiljattainen tutkimus on tullut siihen tulokseen, että naisen
kuukautiskierron aikana on ainoastaan kuusi päivää, jolloin
hän voi tulla raskaaksi. Koska nämä päivät
on vaikea määrittää tarkasti, on raskautta toivovan
parin oltava usein sukupuoliyhdynnässä. Jos pari tekee sen
kerran viikossa, niin raskauden mahdollisuus tyypillisen kuukauden aikana
on 10%; jokapäiväinen yhdyntä tarjoaa sekin vain 25%
mahdollisuuden raskauteen tyypillisenä kuukautena. Lisäksi
kolmasosa kaikista raskauksista päättyy keskenmenoon. ...
Joseph Smith ei melko varmasti ollut yhdynnässä päivittäin
kenenkään kolmen- neljänkymmenen moniavioisen vaimonsa
kanssa. Lisäksi malarian vaivaamassa Nauvoossa keskenmenot ja lapsikuolleisuus
rajoittivat vielä lisää hänen moniavioisista vaimoistaan
hankkimien lasten lukumäärää. On myös otettava
huomioon, että hän nai enemmistön vaimoistaan v. 1842
ja 1843, vähemmän kuin vuotta ennen kuolemaansa. Silti, kuten
on osoitettu, Mary Elizabeth Lightner sanoi tietävänsä
kolmesta Josephin lapsesta, jotka kasvatettiin toisilla nimillä.
Näistä kolmesta yksi, Josephine Lyon Fisher, on vakuuttavasti
dokumentoitu. (s. 638.)
Sisältö
- Mormonism's First Plural Wife? Fanny Alger (Smith Custer)
- Wife of Two Martyrs Lucinda Pendleton (Morgan Harris Smith)
- "Not Much Else but Sorrow and Affliction" Louisa Beaman
(Smith Young)
- Nauvoo Polyandry Zina Diantha Huntington (Jacobs Smith Young)
- An Apostolic Life Presendia Lathrop Huntington (Buell Smith Kimball)
- Levirate Marriage Agnes Moulton Coolbrith (Smith Smith Smith Pickett)
- Mother and Daughter Patty Bartlett (Sessions Smith Parry) and
Sylvia Porter Sessions (Lyon Smith Kimball Clark)
- Miracle Tale Mary Elizabeth Rollins (Lightner Smith Young)
- Apostle's Wife Marinda Nancy Johnson (Hyde Smith)
- Mother in Israel Elizabeth Davis (Goldsmith Brackenbbury Durfee
Smith Lott)
- Relief Society Counselor Sarah Maryetta Kingsley (Howe Cleveland
Smith Smith)
- "Loving Sisters" Delcena Diadamia Johnson (Sherman Smith
Babbitt) and Almera Woodward Johnson (Smith Barton)
- Childless Mother of Mothers in Israel Eliza Roxcy Snow (Smith Young)
- "Great Glory Honner & Eternal Lives" Sarah Ann Whitney
(Smith [Kingsbury] Kimball)
- "Like a Wanderer" Martha McBride (Knight Smith Kimball)
- Gardener's Wife Ruth Daggett Vose (Sayers Smith)
- Daughter of the Pagan Prophet Flora Ann Woodward (Smith Gove)
- Latter-day Hagar Emily Dow Partridge (Smith Young)
- "Everything Looks like Desolation and Lonesome" Eliza
Maria Partridge (Smith Lyman)
- Proxy Wife Lucy Walker (Smith Kimball)
- Dark Sisters Sarah Lawrence (Smith Kimball Mount) and Maria
Lawrence (Smith [Young] Babbitt)
- Polygamy, Melancholy, Possession Helen Mar Kimball (Smith Whitney)
- Seamstress Hannah S. Ells (Smith)
- Relief Society Treasurer Elvira Annie Cowles (Holmes Smith)
- "Tried in Many Ways" Rhoda Richards (Smith Young)
- "Quiet, Unassuming, Faithful" Desdemona Catlin Wadsworth
Fullmer (Smith Benson McLane)
- Youthful Supplication Olive Grey Frost (Smith Young)
- Aunt Melissa Melissa Lott (Smith Bernhisel Willes)
- Outline of a Shadow Nancy Maria Winchester (Smith Kimball Arnold)
- True Saint Fanny Young (Carr Murray Smith)
Joseph Smithin vaimoja (lista)
Muuta lukemista
Mormon Polygamy: A History, Richard S. van Wagoner
Solemn Covenant: The Mormon Polygamous Passage B. Carmon Hardy
Kirjailija Todd Compton on tohtori ja opettaja. Hän on toimittanut
Hugh Nibleyn kanssa
Mormonism
and Early Christianity-teoksen, osallistunut The Encyclopedia
of Mormonismiin ja Women and Authority: Re-emerging Mormon Feminismiin,
sekä julkaissut artikkeleita aikakauslehdissä American Journal
of Philology; Dialogue: A Journal of Mormon
Thought; Classical Quarterly, ja the Journal of Popular
Culture m.m. Hän soittaa sähköviulua ryhmässä
Mark Davis Group, joka esiintyy kahviloissa ja musiikkiklubeilla
Los Angelesin alueella. Hän on myös apulaisjohtaja Paul, Hastings,
Jaofski ja Walkerilla.
|