Kirjallisuus | ||
|
The Word of God: Essays on Mormon Scripture |
|
Onko kirjaimellinen ymmärtäminen, josta puuttuu kirjoitusten synnyn olosuhteiden ja asiayhteyden ymmärrys, paras tapa lukea mormonien ja kristittyjen pyhiä kirjoituksia? Ilmiselvä vastaus tähän on "ei". Kirjan kirjoittajat esittävät, kuinka ortodoksimormonit ja -kristityt ovat harrastaneet juuri sellaista lukemista. Muistan kuinka meille opetettiin aikaisin aamulla nuorten seminaarissa, että "pyhiä kirjoituksia on sovellettava" omaan elämään (huomioimatta kirjoitusten synnyn taustaa ja oloja). Kun nykyään tarkastelen tuollaista lähestymistapaa, näen miten vahingollinen se voi olla. Nämä esseet eroavat toisistaan näkökulman ja aiheen puolesta, mutta ne kaikki painottavat sitä tosiasiaa, että on tarpeen ymmärtää paremmin "Jumalan sanaa". James E. Lancasterin essee on ehkä paras mahdollinen, jonka voi löytää Mormonin kirjan käännösprosessista. Hän luettelee luultavasti kaikki käännöstyötä koskevat viittaukset, joita Joseph Smith itse ja hänen aikalaisensa yleensä ovat tehneet. Vogelin ja Brent Metcalfen essee 19. vuosisadan ilmapiiristä ja ympäristöstä on erityisen valaiseva, mitä tulee siihen kuinka monet mormoniopit saivat alkunsa. Eräs mieliesseitäni Viisauden sanasta on Lester Bushin teksti. Bush on lääkäri. Hän näyttää kuinka Viisauden sana oli, vastoin äskettäisiä väittämiä, oikeastaan juuri sitä mitä 1820-30-lukujen "lääketiede" saarnasi. Bush väittää, että Viisauden sana olisi ollut paljon hyödyllisempi (ja profeetallisempi) 19. vuosisadan mormoneille, mikäli se olisi sisältänyt ohjeet käyttää ainoastaan puhdasta vettä ja huolehtia hyvin jätteistä. Itse asiassa "kuumien juomien" ja joidenkin alkoholijuomien käyttö olisi saattanut pelastaa heistä monia, jos he olisivat juoneet niitä sen sijaan, että he joivat puhdistamatonta vettä Nauvoossa, tasangoilla ja Utahissa. Aabrahamin kirjasta kiinnostuneille kirja on hyvinkin hintansa arvoinen jo pelkästään mormoniegyptologi Ed Ashmentin esseen perusteella. "Päivitetty Jesaja" on George D. Smithin kirjoittama yhteenveto siitä teoriasta, että Jesajan on kirjoittanut monta henkilöä, ja minkälaisia ongelmia se aiheuttaa mormonien pyhille kirjoituksille. Hän huomauttaa samoin kuin Ashment, miten hataraa uskonsa puolustusta Hugh Nibley on tarjonnut "tieteellisenä tutkimuksena". Vaikka kirjoittajat näyttävät olevan toiveikkaita siinä suhteessa, että jonakin päivänä ortodoksimormonit ja muut kristityt alkavat tarkastella pyhiä kirjoituksia, niiden asiayhteyksiä ja historiallisia taustoja objektiivisesti, en henkilökohtaisesti usko, että näin käy koskaan maailmanlaajuisesti. Ajattelevat yksilöt jatkavat sellaisen näkökannan harjoittamista, mutta eivät etsi sellaista keskustelua yleiskonferensseissa. Niiden seitsemän vuoden aikana, joina tämä kirja on ollut saatavilla, ei yhtäkään sen käsittelemistä aiheista ole otettu esille. Uudelleenorganisoidulla Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkolla (eli nyk. Kristuksen yhteisöllä) on paljon paremmat mahdollisuudet hyväksyä tieteellinen lähestymistapa, joten heidän kannaltaan optimistinen toive ehkä saattaakin toteutua. Tuo MAP-kirkosta 1860-luvulla eronnut lahko on esim. hylännyt kokonaan Aabrahamin kirjan jumalallisen alkuperän. Jumalan sanaa on kokoelma syvällisiä ja ajatusta herättäviä pohdintoja mormonikirkon pyhistä kirjoituksista. Se kysyy kuinka pitkälle mormonien kirjoituksia voidaan pitää historiallisesti aitoina, jumalallisena ilmoituksena ja arvovaltaisina. Sisältö
Dan Vogel selittää lähestymistapaansa seuraavasti:
Valmistuttuaan Kalifornian valtion yliopistosta Long Beachissä on Dan Vogel kirjoittanut ja toimittanut neljä kriitikkojen ylistämää kirjaa aiheenaan mormonismi:
Hän on ollut mukana kirjoittamassa teosta Line Upon Line: Essays on Mormon Doctrine. Hän asuu vaimonsa kanssa Columbuksessa, Ohiossa, missä hän jatkaa työtään riippumattomana tutkijana ja kirjailijana. Vogel on pohdiskellut Joseph Smithin motiiveja esitelmässään Prophet Puzzle Revisited, jonka hän esitti mormonihistoriallisen seuran kokouksessa toukokuussa 1996. FARMSin kiukkuinen vastine kirjalle kirjoittaja Stephen E. Robinson tuntuu luulevan, että jos joku vain ei ole täysin samaa mieltä kuin hän itse, niin se ihminen on silloin Saatanan vallassa. |
||
Etusivu > Kirjallisuus | Sivun alkuun |
||
1999-08-01 2002-03-24 |