Mormonin kirja | |||||||||
|
Etsii, etsii eikä soisi löytävänsä... |
||||||||
Tarkastelen tässä lyhyesti joitakin kohtia MAP-kirkon kirjassa Kirkon historia aikojen täyttyessä, MAP-kirkko 1997. Ss. 45-46 Smith näyttää kirjoittaneen tämän version tapahtumasta vasta v. 1838, jolloin Martin Harris itse oli jo erotettu kirkosta, eikä ollut saapuvilla sen paremmin myöntämässä kuin panemassa vastaankaan.Asuttuaan lyhyen aikaa Halen perheen luona pariskunta [Emma ja Joseph
Smith] osti Emman vanhimmalta veljeltä Jesseltä talon. Se oli
pieni kaksikerroksinen rakennus 13 eekkerin [noin 5 ha] maatilalla Susquehannajoen
varrella. Ensimmäistä kertaa moneen viikkoon Joseph saattoi
työskennellä suhteellisen rauhassa. Vuoden 1827 joulukuun ja
vuoden 1828 helmikuun välisenä aikana hän kopioi levyiltä
useita merkkejä ja käänsi niistä joitakin uurimin
ja tummimin avulla. Työn alkuvaiheessa Joseph käytti huomattavasti
aikaa ja voimia tutustumalla levyjen kieleen ja opettelemalla kääntämistä. Aikaisemmin tehdyn sopimuksen mukaisesti Martin Harris vieraili Josephin luona Harmonyssa joskus vuoden 1828 helmikuussa. Siihen mennessä Herra oli valmistanut Martinia auttamaan Josephia tämän tehtävässä. Martin Harrisin oman todistuksen mukaan Herra kielsi häntä vuonna 1818 liittymästä mihinkään kirkkoon ennen kuin Jesajan sanat olisivat toteutuneet. Jonkin aikaa myöhemmin Martin Harrisille ilmoitettiin, että Herralla oli hänelle työ tehtäväksi. Vuonna 1827 muutamat ilmestykset saivat Martin Harrisin vakuuttuneeksi siitä, että Joseph Smith oli profeetta ja että hänen pitäisi auttaa Josephia tuomaan Mormonin Kirja esiin tälle sukupolvelle. Niinpä Martin meni Harmonyyn saadakseen haltuunsa jäljennöksen joistakin levyjen kirjoitusmerkeistä näyttääkseen niitä muutamille sen ajan tunnetuille kielitieteilijöille, mikä toteutti Jesajan kirjan 29. luvussa ja jakeissa 11-12 mainitun profetian epäuskoisen maailman vakuuttamiseksi.
Martin kävi ainakin kolmen pätevänä pidetyn kielitieteilijän luona. New Yorkin Albanyssa hän puhui Luther Bradishin kanssa, joka oli diplomaatti, valtiomies, maailmanmatkaaja ja kielten tutkija. New York Cityssä hän tapasi tohtori Samuel Mitchillin, joka oli Rutgersin lääketieteellisen korkeakoulun vararehtori. Lisäksi hän tapasi miehen, joka osasi useita kieliä, muun muassa hepreaa ja babyloniaa. Hän oli professori Charles Anthon New York Cityssä sijaitsevasta Columbia Collegesta. Hän oli Martin Harrisin tapaamista miehistä kenties kaikkein pätevin arvioimaan asiakirjan kirjoitusmerkkejä. Hän oli yksi aikansa johtavista klassisten kielten tuntijoista. Martin Harrisin käynnin aikaan hän toimi kreikan ja latinan kielten apulaisprofessorina. Hän osasi ranskaa, saksaa, kreikkaa ja latinaa sekä tunsi ainakin kirjastossaan olevien teosten perusteella egyptin kielen tutkimusten viimeisimmät tulokset mukaan luettuna Champollionin varhaiset teokset.
Martin Harrisin mukaan professori Anthon tutki kirjoitusmerkkejä sekä niiden käännöstä ja antoi mielihyvin Martinille todistuksen, jossa Palmyran asukkaille todistettiin, että kirjoitus oli autenttista.
Lisäksi Anthon kertoi Martin Harrisille, että kirjoitusmerkit muistuttivat egyptin-, kaldean-, assyrian- ja arabiankielisiä kirjoitusmerkkejä, sekä sanoi, että hänen mielestään käännös oli oikea.
Martin pani todistuksen taskuunsa ja oli lähtemäisillään, kun Anthon kutsui hänet takaisin ja, kysyi, kuinka Joseph Smith oli löytänyt kultalevyt kukkulasta. Martin kertoi, että Jumalan enkeli oli ilmoittanut paikan Josephille, minkä jälkeen Charles Anthon pyysi saada nähdä todistuksen. Martinin ojennettua sen "hän otti sen ja repi palasiksi, sanoen, ettei enää ollut mitään sellaista kuin enkelien palvelus ja että jos toisin levyt hänelle, hän kääntäisi ne. Ilmoitin hänelle osan levyistä olevan sinetöity ja että minua on kielletty tuomasta niitä. Hän vastasi: 'En voi lukea sinetöityä kirjaa.'"
Martin Harrisin matka oli useista syistä merkittävä. Ensiksi, se osoitti, että oppineet olivat kiinnostuneita kirjoitusmerkeistä ja halukkaita suhtautumaan niihin vakavasti, kunhan enkeli ei olisi osa niihin liittyvää kertomusta.
Toiseksi, se oli Martinin ja Josephin mielestä suora Mormonin Kirjaan liittyvän profetian täyttymys.
Kolmanneksi, se oli osoitus siitä, että aikakirjan kääntäminen vaatisi Jumalan apua; äly yksin ei riittäisi (ks. Jes. 29:11-12; 2. Ne. 27.15-20).
Ja viimeiseksi, se vahvisti Martinin henkilökohtaista uskoa. Hän palasi New Yorkiin vakuuttuneena siitä, että hänellä oli todisteet, joilla hän voisi saada naapurinsa vakuuttuneiksi Joseph Smithin työstä. Nyt hän oli valmis omistamaan kokosydämisesti itsensä ja varansa Mormonin Kirjan esiintuomiseen.
Charles Anthonin oma lausunto tapauksesta 1834. On huomattava, että
professori Anthonin toinen lausunto vuodelta
1841 eroaa joissakin kohdin tästä aiemmasta, mutta ei kuitenkaan
yhdy Harrisin/Smithin versioon. Käynnistä on pitkä pohdinta m.m. Hullingerin kirjassa Joseph Smith's Response to Skepticism. |
|||||||||
Etusivu > Mormonin kirja | Sivun alkuun |
|||||||||
2000-11-05 2002-01-15 |