Jos kirjoittaa Yhdysvaltain Luonnonhistorialliseen museoon ja kysyy,
mitä mieltä he ovat Mormonin kirjasta, vastauksena tulee tunnustus
kyselyn vastaanotosta sekä seuraavan kaltainen kopio standardikirjeestä.
Lopuksi Smithsonianin ehdotus luettavasta materiaalista.
Huomautettakoon, että instituutin ei ensinkään olisi tarvinnut
kirjoittaa tällaista lausuntoa, elleivät tosiuskovaiset mormonit
olisi kulkeneet ympäriinsä kerskaillen instituutin käyttävät
Mormonin kirjaa oppaanaan.
Tietoa Kansallisen Luonnonhistorian museon
Smithsonian-instituutilta
Washington, D.C. 20560
Smithsonian-instituutin antropologian laitos on saanut äskettäisen
kyselynne, joka koskee oletettua Mormonin kirjan käyttöä
tieteellisenä oppaana.
Mormonin kirja on uskonnollinen dokumentti eikä tieteellinen opas.
Smithsonian-instituutti ei ole koskaan käyttänyt sitä arkeologisissa
tutkimuksissaan, eikä saamanne päinvastainen tieto ole oikea.
Liite Lausunto koskien Mormonin kirjaa antaa oikeaa tietoa Smithsonianin
näkemyksestä. Liite kirjoitettiin vastaamaan niihin lukuisiin
kysymyksiin, joita instituutti saa tästä aiheesta.
Koska Smithsonian-instituutti pitää sen nimen luvatonta käyttöä
epätoden tiedon jakamisessa laittomana, pitäisimme arvossa sitä,
että auttaisitte meitä kertomalla meille Smithsonianin instituutin
nimeä väärin käyttäneiden henkilöiden nimet.
Olkaa hyvä ja ottakaa yhteyttä seuraavaan osoitteeseen:
Public Information Officer
Department of Anthropology
National Museum of Natural History
Smithsonian Institution, MRC 112
Washington, DC 20560
Valmistanut Antropologian laitos
SMITHSONIAN-INSTITUUTTI
1996
Lausunto koskien Mormonin kirjaa
- Smithsonian-instituutti ei ole koskaan käyttänyt Mormonin
kirjaa tieteellisenä oppaana millään tavalla. Smithsonianin
arkeologit eivät näe mitään suoraa yhteyttä
uuden maailman arkeologian ja kirjan aiheen välillä.
- Amerikan intiaanien fyysinen tyyppi on perustaltaan mongoloidinen,
ja se on lähinnä sukua itäisen, keskisen ja koillisen
Aasian kansojen kanssa. Arkeologiset todisteet osoittavat, että
nyky-intiaanien esi-isät saapuivat uuteen maailmaan luultavasti
sitä maasiltaa myöden, jonka tiedetään peittäneen
Beringin salmen aluetta viime jääkauden aikana jatkuvassa
pienten vaellusten sarjassa alkaen n. 25 000 - 30 000 vuotta sitten.
- Nykyinen todistusaineisto osoittaa, että ensimmäiset tälle
mantereelle idästä saapuneet ihmiset olivat norjalaisia, jotka
oleskelivat lyhyen aikaa Pohjois-Amerikan koillisosassa vuoden 1000
tienoilla ja asettuivat sitten Grönlantiin. Ei ole olemassa mitään
todisteita siitä, että he olisivat päätyneet Meksikoon
tai Väli-Amerikkaan.
- Uudessa maailmassa ei ollut ennen Kolumbuksen tuloa yhtään
Vanhan maailman pääasiallista talouskasvia tai kotieläimiä
(paitsi koiraa). Tämä on eräs niistä pääpiirteistä,
jotka kannattavat sellaista tieteellistä teoriaa, että mikäli
yhteyksiä Vanhaan maailmaan oli olemassa, niillä oli hyvin
vähän merkitystä Amerikan intiaanien sivilisaatioiden
kehitykselle. Amerikan intiaaneilla ei ollut vehnää, ohraa,
kauraa, hirssiä, riisiä, karjaa, sikoja, kanoja, hevosia,
aaseja tai kameleita ennen vuotta 1492. (Kameleita ja hevosia oli Amerikassa
biisonien, mammuttien ja mastodonttien joukossa, mutta kaikki nämä
eläimet kuolivat sukupuuttoon n. 10,000 e.a.a siihen aikaan, kun
suuren riistan metsästäjät matkasivat yli Amerikan.)
- Uudessa maailmassa ei ollut käytössä rautaa, terästä,
lasia tai silkkiä ennen vuotta 1492 (paitsi paikoittaista sulattamattoman
meteoriittiraudan käyttöä). Kuparimalmia työstettiin
eri paikoissa ennen Kolumbusta, mutta todellinen metallurgia rajoittui
eteläiseen Meksikoon ja Andien alueelle, missä siihen liittyi
myöhäisenä esihistoriallisena aikakautena kulta, hopea,
kupari ja niiden seokset, mutta ei rautaa.
- On olemassa sellainen mahdollisuus, että kulttuuripiirteiden
leviäminen yli Tyynenmeren Väli-Amerikkaan ja Etelä-Amerikan
luoteisrannikolle lähti alkuun useita vuosisatoja ennen kristillistä
ajanlaskua. Mikään sellainen pallonpuoliskojen välinen
kontakti ei näytä olleen summittaisten, itäisestä
tai eteläisestä Aasiasta lähtöisin olleen merimatkan
tulosta. Ei ole ollenkaan varmaa, että sellaisia yhteyksiä
syntyi myöskään muinaisten egyptiläisten, heprealaisten
tai muiden läntisen Aasian ja Lähi-Idän kansojen kanssa.
- Kukaan arvossapidetty egyptologi tai muu Vanhan maailman arkeologian
erikoistuntija tai kukaan Uuden maailman esihistorian tuntija ei ole
löytänyt tai vahvistanut mitään suhdetta Meksikon
ja Egyptin arkeologisten jäänteiden välillä.
- Raportteja muinaisen egyptin, heprean tai muun Vanhan maailman kirjoituksissa
Uuden maailman esikolumbiaanisissa yhteyksissä on ilmestynyt usein
sanomalehdissä, aikakauslehdissä ja sensaatiomaisissa kirjoissa.
Mitkään näistä väitteistä eivät ole
kestäneet arvossapidettyjen oppineiden tutkimusta. Yhtään
Vanhan maailman kirjoitusmuodon kaiverrusta ei ole voitu näyttää
esiintyneen missään Amerikan osassa ennen vuotta 1492, paitsi
joitakin Gröönlannista löydettyjä norjalaisia riimukiviä.
- Mormonin kirjan kappaleita on Kansallisen Luonnonhistorian museon
Smithsonian-instituutin kirjastossa.
Ehdotus lukumateriaaliksi
- Coe, Michael D. Mexico. 4th revised edition. Thames & Hudson,
1994 (A well-written, authoritative summary of Mexican archeology.)
- Coe, Michael D. The Maya. 5th revised edition. Thames &
Hudson, 1993. (A general summary of the archeology of the Maya.)
- Coe, Michael D. and Richard A. Diehl. In the Land of the Olmecs.
2 vols. University of Texas Press, 1980.
- Fagan, Brian. Ancient North America: The Archaeology of a Continent.
2nd ed. New York; Thames & Hudson, 1995.
- _____. Kingdoms of Gold, Kingdoms of Jade: The Americas Before
Columbus. New York: Thames & Hudson, 1991.
- Ferguson, Thomas S. One Fold and One Shepherd. San Francisco:
Books of California, 1958. (A book presenting the Mormon point of view.)
- Freidel, David, Linda Schele, and Joy Parker. Maya Cosmos.
NY: New York: William Morrow & Co., 1993.
- Hammond, Norman. Ancient Maya Civilization. New Brunswick,
New Jersey: Rutgers University Press, 1982.
- Hunter, Milton R. and Thomas S. Ferguson. Ancient America and the
Book of Mormon. Oakland, California: Kolob Book Co., 1950 (The Mormon
point of view is presented.)
- Jennings, Jesse D. Prehistory of North America. 2nd edition,
McGraw Hill, 1989.
- Lamberg-Karlowsky, C.C. and Jeremy A. Sabloff. Ancient Civilizations:
The Near East and Mesoamerica. 2nd ed. Prospect Heights, IL: Waveland
Press, 1995. (Chapter 4 disucusses the first Mesoamerican civilization
and its origin. Very readable.)
- Marcus, Joyce. Mesoamerican Writing Systems: Propaganda, Myth,
and History in Four Ancient Civilizations. Princeton, NJ: Princeton
University Press, 1992.
- Papers of the New World Archeological Foundation. Provo, Utah: Brigham
Young University, 1952-. (Published results of archeological investigations
in Mesoamerica by the Foundation, supported by the Mormon Church.)
- Riley, Carroll L. et al., editors. Man Across the Sea: Problems
of Pre-Columbian Contacts. Austin: University of Texas Press, 197(6).
(A collection of articles, mostly by well-qualified specialists, concerning
transoceanic contacts.)
- Sabloff, Jeremy A. Cities of Ancient Mexico: Reconstructing a Lost
World. New York, NY: Thames & Hudson, 1990.
- Schele, Linda, and David Freidel. A Forest of Kings: The Untold
Story of the Ancient Maya. New York, NY: William Morrow & Co.,
1992.
- Wanchope, Robert. Lost Tribes and Sunken Continents. University
of Chicago Press, 1974 (Chapter 4 covers Mormon theories, setting them
in the context of other nonscientific schemes. Author is a well-qualified
specialist on Mexican archeology.)
- Williams, Stephen. Fantastic Archaeology: The Wild Side of North
American Prehistory. Philadelphia: University of Pennsylvania Press,
1991. (See the chapter "Archaeology and Religion: Where Angels
Fear to Tread.")
Käypä kirjastossa katsomassa, onko jotakin näistä
suomennettu. Omasta puolestani ehdottaisin vielä lisäksi tai
jopa ensimmäiseksi Stan Larsonin kirjaa Kultaisten
levyjen etsintä, joka tekee oikeutta Thomas S. Fergusonille.
|