Yli
sadan vuoden ajan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen
kirkko opetti, että mustat ovat "alempia" ja Jumalan
"kiroamia". Johtajia, jotka ovat opettaneet näitä
asioita, kunnioitetaan "profeettoina, näkijöinä
ja ilmoituksensaajina". Heidän karkeita sanojaan näistä
julmista, perusteettomista opetuksista voi kukin itse arvostella.
Kesäkuussa 1978 mormonijohtajat pyrkivät pyyhkimään
unholaan tästä opetuksesta johtuneen ulkopuolisten tunteman
vastenmielisyyden kirkkoa kohtaan. Silloin he nimittäin armollisesti
ilmoittivat, että "kelvolliset" mustat voisivat saada
ottaa osaa pappeuteen ja temppelirituaaleihin, jotka aina olivat
olleet heidän ulottumattomillaan silloin nimittäin,
kun oli aika kalastaa uusia jäseniä maissa, joissa mustat ovat enemmistönä.
Huolimatta yli sadan vuoden ajan opetetusta valkoisten ylemmyydestä
"Jumalan sanana", Kimball teeskenteli myötätuntoa ja mustien tukemista
muka puuttumalla Jumalan asioihin "näiden meidän uskollisten veljiemme"
puolesta. Kimball näyttää ottavan kunnian Jumalan mielen muuttamisesta
tässä asiassa.
Kimball väitti saaneensa Jumalalta "ilmoituksen", joka salli sen,
mutta kumma kyllä kirkko ei ole julkistanut tuon ilmoituksen sisältöä.
On myös kiintoisaa huomata, että kirkko ei ole hylännyt valkoiseen
ylemmyyteen liittyviä perustavia oppeja, jotka vieläkin ovat mukana
heidän 'pyhissä kirjoituksissaan'. Ks. esim. Kallisarvoinen Helmi,
Mooses 5:16-41; 7:8,
12, ja 22; Aabraham 1:20-27
ja Mormonin kirja, Alma 3:6-9, 14;
2 Nefi 5:21; 30:6-7).
Mustilla ja muilla ei-valkoisen rodun edustajilla on yhä 'tumma
iho' mikä mormoniopin mukaan osoittaa alemmuutta ja on merkki epäkelpoisuudesta
aikaisemmassa olotilassa. Merkitseekö tämä siis, että pappeus nyt
on 'epäkelpojen ja alempien' saavutettavissa yhtä hyvin kuin 'kelvollisten
ja ylempien' yksilöiden, joita Jumalan väitetään palkinneen 'valkoisella
ja kauniskatsantoisella' iholla?
Brasiliassa esimerkiksi on mahdotonta erotella miehet, joilla ei
ole "tippaakaan neekeriverta" suonissaan. Mistä sinne
muutoin olisi saatu pappeuden haltijoita ja temppelissäkävijöitä?
En tiedä, mitä kirkossa opetetaan uusille jäsenille
nykyään, mutta minulle nämä alla lainatut johtajien
lauseet tai vastaavat opetukset ovat hyvinkin tuttuja. Liityin kirkkoon
1980-luvun alussa, joten onhan käytäntö tietysti
voinut tässä välissä muuttua, ja se onkin luultavaa.
Kirkko on hyvin tarkka julkisivustaan.
Ei tarvitse silti tehdä muuta kuin katsahtaa nykyisten johtajien
valokuvia ne löytyvät esim. kirkon omistaman Deseret
News-lehden sivuilta. Yhtään ainoaa mustaa miestä ei heidän
joukossaan ole. Myös Apuyhdistyksen (naisten järjestön) kaikki johtajat
ovat valkoisia.
Aiheeseen liittyvää: Mormonijohtajien
keskinäisiä sukulaisuussuhteita
Kiinnostava on myös Dennis L. Lythgoen artikkeli "The
Changing Image of Mormonism", Dialogue: A Journal of Mormon
Thought Vol. 3, No. 4 Winter 1968. Valitse HTML-
tai pdf-tiedosto [65Kb]
Mutta antakaamme mormonijohtajien itsensä puhua:
Katsokaas, me olemme anteliaita neekereitä kohtaan. Tahdomme
heidän saavan korkeimman mahdollisen koulutuksen. Itse
antaisin jokaisen neekerin ajaa Cadillacia jos heillä on siihen
varaa. Toivoisin heille kaikkia mahdollisia etuja joita tämä
elämä tarjoaa. Mutta nauttikoot he näistä asioista omiensa keskuudessa. |
MAP-kirkon apostoli Mark E. Petersen:
"Rotuongelmista koskien kirkkoa",
Brigham Youngin yliopistossa 27.8.1954 pidetty puhe,
siteerattu teoksesta Jerald and Sandra Tanner:
"The Changing World of Mormonism," s. 307.
|
Kirottuja tekojensa vuoksi aikaisemmassa olemassaolossa |
Ne, jotka olivat vähemmän urheita aikaisemmassa olemassaolossa
ja joille sen vuoksi pantiin tiettyjä hengellisiä rajoituksia
kuolevaisuudessa, tunnetaan meillä neekereinä. |
Apostoli Bruce R. McConkie
Mormon Doctrine, s. 527, 1966.
|
Neekerit eivät ole samanarvoisia muiden rotujen kanssa, mitä
tulee tiettyjen hengellisten siunausten saamiseen, ... mutta
tämä epätasa-arvo ei ole ihmisestä. Sen on Herra saanut aikaan,
ja se perustuu hänen iankaikkiseen oikeuden lakiinsa, sekä syntyy
siitä, että heiltä puuttui hengellistä urheutta ensimmäisessä
tilassaan [=mormonien 'aikaisempi olemassaolo']. |
Apostoli Bruce R. McConkie
Mormon Doctrine, s. 527 - 528, 1966.
|
... [V]älinpitämättömyydessään tai rehellisyyden puutteessaan
vanhurskautta kohtaan, [mustat] osoittautuivat epäkelvoiksi
saamaan pappeuden ja sen voimat... |
MAP-KIRKON historioitsija B. H. Roberts,
The Contributor, vol. 6, ss. 296-297,
siteerattuna Jerald ja Sandra Tannerin kirjassa
"The Changing World of Mormonism," s. 293.
|
"Onko siis mitään syytä, miksi syntymäolosuhteemme tässä
elämässä ei olisi heijastus kelpoisuudestamme tai sen puutteesta
aikaisemmassa olemassaolossa? ... [V]oimmeko selittää millään
muulla tavalla sen, kuinka jotkut Jumalan lapsista syntyvät
pimeimmässä Afrikassa, tai tulvien vaivaamassa Kiinassa, tai
nälkäänkuolevien joukossa Intiassa, kun taas jotkut toisista
syntyvät tällä Yhdysvalloissa? Emme voi välttää johtopäätöstä,
että riippuen suorituksistamme aikaisemmassa olemassaolossa,
jotkut syntyvät kiinalaisina, jotkut japanilaisina, jotkut
myöhempien aikojen pyhinä. Kiinalaisella, joka syntyy Kiinassa
tummaihoisena ja kaikkine rotuun liiityvine haittoineen, näyttää
olevan vähän tilaisuuksia. Mutta ajatelkaa Jumalan armoa niille
kiinalaisille, jotka tahtovat ottaa evankeliumin vastaan.
Huolimatta mistään, mitä he ovat tehneet aikaisemmassa olemassaolossa,
mikä on saanut heidät syntymään kiinalaisiksi, jos he nyt
tässä elämässä ottavat vastaan evankeliumin ja elävät sen
mukaan lopun elämäänsä, he voivat saada pappeuden, mennä temppeliin
ja saada endowmentin ja sinetöintejä, ja se merkitsee, että
he voivat päästä korotukseen. Eikö Jumalan armo ole ihmeellinen?
Ajattele neekeriä, joka on kirottu pappeuteen
nähden... Tämä neekeri, joka aikaisemmassa olemassaolossa
eli elämää, joka oikeutti Herran lähettämään hänet maan päälle
Kainin suvun jälkeläiseksi mustaihoisena, ja ehkäpä syntymään
pimeimmässä Afrikassa... Huolimatta kaikesta, mitä hän teki
aikaisemmassa elämässä, Herra tahtoo, mikäli tuo neekeri ottaa
vastaa evankeliumin todellisella, vilpittömällä uskolla, ja
on todella kääntynyt, antaa hänelle kasteen siunauksen ja
Pyhän Hengen lahjan. Jos tuo neekeri on uskollinen elämänsä
loppuun asti, hän voi mennä ja menee selestiseen valtakuntaan.
Hän menee sinne palvelijana, mutta hän saa selestisen kirkkauden."
|
Apostoli Mark E. Petersen, em. puheesta.
|
"Näette joitakin ihmissuvun luokkia, jotka ovat mustia, moukkamaisia,
epämiellyttäviä, tavoiltaan alhaisia, villejä sekä näköjään
melkein täysin ilman kaikkia älyn siunauksia, joista ihmiskunta
yleensä nauttii. Ensimmäinen ihminen, joka teki inhottavan veljenmurhan
rikoksen, on oleva kirottu kauimmin kaikista Aadamin lapsista.
Kain tappoi veljensä. Kain olisi voitu tappaa, ja se olisi päättänyt
tuon ihmisten sukulinjan. Niin ei käynyt, ja Herra pani häneen
merkin, joka on lattea nenä ja musta iho. Tutki ihmiskuntaa
aina vedenpaisumuksen päättymiseen, ja silloin toinen kirous
lausutaan samasta rodusta - että heidän piti oleman "palvelijoiden
palvelijoita", ja niin on tapahtuva, kunnes kirous poistetaan;
eivätkä neekeriorjuuden vastustajat voi asialle mitään, eivätkä
he voi muuttaa säädöstä yhtään." |
Presidentti Brigham Young,
Journal of Discourses, Vol. 7, s. 290, 1859.
|
"Vaikka hän oli kapinallinen ja Lusiferin kumppani aikaisemmassa
olemassaolossa, ... Kainin onnistui saada oikeus kuolevaisena
syntymiseen. ... [H]än kapinoi julkisesti, taisteli Jumalaa
vastaan, palvoi Lusiferia ja tappoi Aabelin. ... Kapinointinsa
vuoksi Kain kirottiin tummalla iholla; hänestä tuli neekerien
esi-isä, ja ne henget, jotka eivät ole kelvollisia saamaan pappeutta,
syntyvät tuossa sukulinjassa." |
Apostoli Bruce McConkie,
Mormon Doctrine, ss. 108-109, v. 1966 p.
|
"... tällä tavoin on Haamista lähtöisin se heimo, joka pysytti
kirouksen maassa." |
|
"Nooan poika Haam nai Egyptuksen, Kainin jälkeläisen, siten
säilyttäen neekeriveren ohi vedenpaisumuksen." |
Apostoli Bruce McConkie,
Mormon Doctrine, s. 527, v. 1966 p.
|
"Meille kerrotaan, että vedenpaisumuksen jälkeen kirous,
joka oli pantu Kainin päälle, jatkui Haamin vaimon kautta,
koska hän nai vaimon tuosta sukukunnasta. Ja miksi se säilyi
vedenpaisumuksen ohi? Koska oli tarpeen, että Saatanalla olisi
edustuksensa maan päällä yhtä hyvin kuin Jumalalla..."
|
Presidentti John Taylor,
Journal of Discourses, Vol. 22, p. 304, 1881.
|
"Haam on pysyvä palvelijoiden palvelijana, kuten Herra sääsi,
kunnes kirous poistetaan. Onko tämänhetkinen kamppailu [USA:n
sisällissota] vapauttava orjat? Ei. ... Voitteko te tuhota
Kaikkivaltiaan säädökset? Ette voi."
|
Presidentti Brigham Young,
Journal of Discourses, Vol. 10, p. 250, 1863.
|
"[S]illä katso, Herra on kiroava tämän maan ankaralla kuumuudella,
ja sen hedelmättömyys on oleva ikuinen; ja kaikkien Kanaanin
lasten osaksi tuli mustuus, niin että heitä halveksittiin
kaikkien ihmisten keskuudessa."
|
|
Huom.: Pitkään pidettiin mustia arvottomina saamaan edes
mormonien lähetystyötä osakseen:
|
"Niin tapahtui, että Eenok yhä kutsui parannukseen kaikkia
ihmisiä, paitsi Kanaanin kansaa..."
|
Kallisarvoinen
helmi, Mooses 7:12.
|
"Pelastuksen evankeliumia ei viedä aktiivisesti heille [mustille]..."
|
Apostoli Bruce McConkie,
Mormon Doctrine, s. 527, v. 1966 p.
|
Ei pappeutta 'tämän elämän aikana'
|
"Tässä elämässä neekereiltä kielletään pappeus; missään olosuhteissa
he eivät voi saada tätä pappeuden valtuutusta Kaikkivaltiaalta." |
Apostoli Bruce R. McConkie,
Mormon Doctrine, s. 527, v. 1966 p.
|
"Kainin päälle ei tullut vain kärsiminen, vaan hänen jumalattomuutensa
tähden hänestä tuli alemman rodun esi-isä. Hänen päälleen
pantiin kirous ja tuo kirous on kulkenut hänen sukulinjassaan
ja niin täytyy olla niin kauan kuin aika kestää. Miljoonat
sielut ovat tulleet tähän maailmaan kirottuina mustalla iholla,
ja heiltä on kielletty pappeuden etuoikeus ja evankeliumin
siunausten täyteys. Nämä ovat Kainin jälkeläisiä. Lisäksi
heidän on annettu tuntea alemmuutensa ja heidät on erotettu
muusta ihmiskunnasta alusta lähtien. Eenok näki Kanaanin kansan,
Kainin jälkeläiset, ja hän sanoo: 'ja kaikkien Kanaanin lasten
osaksi tuli mustuus, niin että heitä halveksittiin kaikkien
ihmisten keskuudessa.'"
|
Presidentti Joseph Fielding Smith,
The Way to Perfection, ss. 101-102, 1931.
|
"Minä sanon teille, tämä kansa, jota yleisesti kutsutaan neekereiksi,
ovat vanhan Kainin jälkeläisiä. Tiedän, että he ovat, tiedän,
etteivät he voi kantaa pappeutta, koska kirouksen pitää jäämän
heidän päälleen, kunnes Miikaelin ja hänen vaimonsa jälkeläisten
jäännös saa siunauksensa ... ja pitävät pappeuden avaimia. ...
Jumalan valtakunnassa maan päällä afrikkalaiset eivät voi pitää
osaakaan hallituksen vallasta [MAP-kirkossa]." |
Presidentti Brigham Young,
Brigham Youngin puheita, Ms d 1234, Box 48, folder 3, 5.2.1852,
lainattuna Bob Witten kirjassa "Where Does It Say That?,"
s. 2-9.
|
"Kuinka kauan on tuon rodun kestettävä sitä kamalaa kirousta,
joka on heidän päällään? Tuo kirous pysyy heidän päällään, eivätkä
he voi koskaan saada pappeutta tai mitään osaa siitä, ennen
kuin kaikki muut Aadamin jälkeläiset ovat ottaneet vastaan kaikki
lupaukset ja nauttineet kaikista pappeuden siunauksista ja sen
avaimista. Ennen kuin viimeiset jäännökset Aadamin jälkeläisistä
ovat päässeet tuohon suosiolliseen asemaan, Kainin jälkeläiset
eivät voi saada pappeuden ensimmäisiä vihkimyksiä. He olivat
ensimmäiset kirotut, ja he ovat viimeiset, joiden päältä kirous
otetaan pois. Kun Aadamin perheen jäännös tulee ja saa siunauksensa,
silloin otetaan pois kirous Kainin jälkeläisten päältä, ja he
saavat siunauksia samassa suhteessa." |
Presidentti Brigham Young,
Journal of Discourses, Vol. 7, ss. 290-291, 1859.
|
"Kun kaikilla muilla Aadamin lapsilla on ollut etuoikeus saada
pappeus, ja tulla Jumalan valtakuntaan, ja päästä maan neljästä
äärestä, ja kun he ovat nousseet ylös kuolleista, silloin on
vihdoin tullut aika poistaa kirous Kainin ja hänen jälkeläistensä
päältä." |
Presidentti Brigham Young,
Journal of Discourses, Vol. 2, s. 143, 1854.
|
"He [mustat] menevät alas kuolemaan. Ja kun muut lapsista
ovat saaneet siunauksensa pyhässä pappeudessa, silloin otetaan
pois kirous Kainin suvun päältä, silloin he tulevat ylös ja
saavat pappeuden, ja ottavat vastaan kaikki ne siunaukset,
joihin me nyt olemme oikeutetut."
|
Presidentti Brigham Young,
Journal of Discourses, Vol. 11, s. 272, 1866.
|
"Sympatian, armon ja uskon hengessä me toivomme myös, että
siunaukset annetaan lopulta neekeriveljillemme, koska he ovat
meidän veljiämme Jumalan lapsia huolimatta mustasta
peitteestään, joka on ikuisen pimeyden merkki."
|
Presidentti Joseph Fielding Smith,
The Way to Perfection, s. 102, 1931.
|
Kuitenkin:
"...
[M]e olemme anoneet pitkään ja hartaasti näiden meidän uskollisten
[mustien] veljiemme puolesta... Hän on kuullut rukouksemme, ja ilmoituksen
kautta vahvistanut, että kauan luvattu päivä on koittanut... Sen
mukaan kaikki kelvolliset miespuoliset kirkon jäsenet voidaan vihkiä
pappeuteen katsomatta rotua tai ihonväriä."
Pahat, inhottavat, tietämättömät ja jumalattomat |
"... [M]aa jäi punaisten miesten [intiaanien], älyttömien,
haltuun... [M]aa kansoittui taas runsaasti karkeasta, villistä,
kostonhimoisesta, sodanhaluisesta ja barbaarimaisesta rodusta.
- Sellaisia ovat meidän intiaanimme." |
Kirkon historioitsija ym. Oliver Cowdery,
LDS Messenger and Advocate, Vol. 1, July, 1835, s.
158.
|
"Ja laamanilaisten [intiaanien] iho oli tumma sen tunnusmerkin
mukaan, joka oli pantu heidän isiinsä ja joka oli heitä painava
kirous heidän rikkomustensa tähden ja sen kapinan tähden, jonka
he tekivät veljiänsä Nefiä, Jaakobia, Joosefia ja Samia vastaan,
jotka olivat oikeamielisiä ja pyhiä miehiä.
Ja heidän veljensä koettivat surmata heidät, ja sen tähden heidät
kirottiin; ja Herra Jumala pani heihin merkin, Laamaniin ja
Lemueliin sekä Ismaelin poikiin ja ismaelilaisiin naisiin.
Ja tämä tapahtui, jotta heidän jälkeläisensä erottuisivat heidän
veljiensä jälkeläisistä, jotta Herra Jumala täten varjelisi
kansansa sekoittumasta ja uskomasta vääriin perimätietoihin,
mikä johtaisi heidän tuhoonsa." |
Mormonin kirja, Alma 3:6-8.
|
"Näin on Jumalan sana toteutunut...: Katso, laamanilaiset
minä olen kironnut, ja minä panen heihin merkin, jotta heidät
ja heidän jälkeläisensä erotettaisiin sinusta ja sinun jälkeläisistäsi
tästä ajasta alkaen iankaikkisiin aikoihin asti, elleivät he
tee parannusta pahoista teoistansa ja palaja minun tyköni jotta
minä voisin armahtaa heitä." |
Mormonin kirja, Alma 3:14.
|
"Tässä ovat laamanilaiset [intiaanit]... Heidän pahuutensa
ei ollut yhtä suuri kuin noiden [juutalaisten], jotka tappoivat
Jumalan Pojan... Onko heidän kirouksensa yhtä suuri kuin noiden
palestiinalaisten? Ei, se on verrattain kevyt. He alkoivat janota
toistensa verta, ja surmasivat toisiansa, sukupolvesta sukupolveen,
kunnes he upposivat pahuuteen ja pahoihin, mitä alentavimpiin
periaatteisiin, ja heistä on tullut inhottavia ja alhaisia.
Siltikin kirous poistetaan heistä ennen kuin se poistetaan Juudan
lapsista; ja heistä tulee "valkoinen ja kauniskatsantoinen kansa". |
Presidentti Brigham Young,
Journal of Discourses, Vol. 2, s. 143, 1854.
|
"Ja Jeesuksen Kristuksen evankeliumia julistetaan heidän
keskuudessansa; ... ja sokaisevat suomut alkavat pudota heidän
silmistään; eikä monikaan sukupolvi ennätä vaihtua heidän
keskuudessaan, ennen kuin he ovat muuttuneet valkoiseksi ja
kauniskatsantoiseksi kansaksi."
[Huom. Englanninkielistä Mormonin kirjaa on välillä muutettu
niin, että sana 'valkoinen' on korvattu sanalla 'puhdas'.
Lieneekö siinä yritys peitellä rasismia?]
|
"Ryhtyisin mieluummin käännyttämään viittä tuhatta laamanilaista
[intiaania], kuin yhtä noista kurjista olioista [juutalaisista],
joiden isät tappoivat Vapahtajan... Niin, ryhtyisin mieluummin
käännyttämään itseään Saatanaa, jos se olisi mahdollista...
Sanoisin, jättäkää heidät ja tulkaa kotiin, Herra ei vaadi teiltä
että pysyisitte siellä, sillä heidän täytyy kärsiä ja olla kirotut...
[J]ättäkää heidät elämään ja kuolemaan synneissänsä ja tietämättömyydessä...
[H]e nauttivat pahuudestaan..." |
Presidentti Brigham Young,
Journal of Discourses, Vol. 2, s. 143, 1854.
|
|
"Älkää sotkeko lähteen vettä"
|
"... [N]eekeri pyrkii sulautumaan valkoiseen rotuun. Hän ei
tyydy, ennen kuin saavuttaa sen rotujen välisellä avioliitolla.
Se on hänen päämääränsä ja meidän täytyy uhmata sitä. Me emme
saa ... sääliä neekeriä niin että otamme heidät avosylin vastaan
ja tarjoamme heille kaiken mitä meillä on." |
Apostoli Mark E. Petersen, em. puhe.
|
"Jos istumme pöydissämme neekereiden kanssa, jos huvitamme
heitä vierainamme ja sosiaalisesti tasavertaisina kanssamme,
jos emme ota huomioon värieroa kaikissa muissa suhteissa, voidaanko
silloin erotusta pitää yllä kun on kysymyksessä seksuaalisuhde,
poikiemme ja tyttäriemme avioituminen, lajimme lisääntyminen?
Ei mitenkään! [K]un kerran sosiaalisen erotuksen seinä [on]
revitty, elämän kulun sekoittuminen alkaisi välittömästi ja
etenisi vakaasti. ... Rotuna eteläinen valkoihoinen olisi peruuttamattomasti
tuomittu. Sillä tätä prosessia ei voisi mitenkään hillitä kun
se kerran pääsisi valtaan. ... Sillä hetkellä kun täydellisen
erottelun puomi lasketaan etelässä alas, sillä hetkellä turmeltuu
sen hengen kukoistus, sen päämäärän lupaus raukenee, sen tulevaisuuden
ylpeä kudos murenee tomuksi ja tuhkaksi. Mikään muu kuviteltavissa
oleva tuho, joka voisi kohdata etelää, ei voisi hetkeäkään olla
verrattavissa sellaiseen rodunsekoitukseen sen rajojen sisäpuolella.
Se voi kestää ja voittaa tulvat ja tulipalot, kuumeen ja nälänhädän
ja sodan - jopa tietämättömyyden, laiskuuden ja onnenonkijat
niin kauan kuin sen veri pysyy puhtaana; mutta sekoitapa sen
elämän lähteen vesi kerran, ja kaikki on menetetty - jopa itse
kunnia." |
William Benjamin Smith,
The Color Line, siteerattuna kirkon historioitsijan
B.H. Robertsin kirjassa "First Year Book in the Seventy's
Course in Theology," 1931, ss. 231 - 233.
|
"Mutta jotkut saattavat kieltää sen että eteläisen USA:n
kansojen rodunsekoitus ... turmelee tai alentaa ihmiskunnan
eteläisen kannan. Jos niin on, silloin sen henkilön on opittava
historian suurimmat opetukset ja biologisen tieteen vaikuttavimmat
opinkappaleet.
Neekerirodun selvä alemmuus verrattuna valkoiseen rotuun
on todistettu sekä kallontutkimuksen että kuusi tuhatta vuotta
kestäneen koko planeetan käsittäneen kokeilun avulla..."
|
William Benjamin Smith,
The Color Line, siteerattuna MAP-kirkon historioitsijan
B.H. Robertsin kirjassa
"First Year Book in the Seventy's Course in Theology,"
1931, p. 232.
|
"Mutta sallikaa minun jatkaa. Jos antaisin siemeneni sekoittua
Kainin siemeneen, se toisi kirouksen minun ja jälkeläisteni
päälle. ... Sinä päivänä ja hetkenä jolloin niin teemme, pappeus
otetaan pois tästä kirkosta ja valtakunnasta ja Jumala jättää
meidät oman onnemme nojaan." |
Presidentti Brigham Young,
Brigham Young Addresses, Ms d 1234, Box 48, folder
3, Feb. 5, 1852,
siteerattuna Bob Witten kirjassa "Where Does It Say That?",
s. 2-9.
|
"Kerronko teille mikä on Jumalan laki koskien afrikkalaista
rotua? Jos valkoinen mies joka kuuluu valittuun siemeneen
sekoittaa verensä Kainin siemenen kanssa, rangaistus Jumalan
lain mukaan on kuolema välittömästi. Näin on aina oleva."
|
Presidentti Brigham Young,
Journal of Discourses, Vol. 10, s. 110, 1863.
|
Mutta kuitenkin:
"... [K]elvolliset miehet kaikista roduista voivat nyt saada
Melkisedekin pappeuden... Se merkitsee että kaikenrotuiset
voidaan nyt vihkiä avioliittoon temppelissä, vaikka Veljet
[kirkon johtavien auktoriteettien nimitys] paheksuvat avioliittoja
erirotuisten kanssa..."
|
Apostoli Bruce McConkie,
Mormon Doctrine, ss. 526-528, 1979.
|
"... [L]aajassa mielessä kastilaitoksilla on juurensa ja alkunsa
itse evankeliumissa, ja kun niitä hoidetaan jumalallisen säädöksen
mukaisesti, tuloksena olevat rajoitukset ja erottelu ovat oikeita
ja asianmukaisia ja niillä on Herran hyväksyntä. Kuvatakseni
tätä: Kain, Haam ja koko neekerirotu on kirottu mustalla iholla,
Kainin merkillä, jotta heidät voitaisiin tunnistaa eri kastiksi,
kansaksi jonka kanssa Aadamin muiden jälkeläisten ei tule avioitua." |
Apostoli Bruce R. McConkie,
Mormon Doctrine, ss. 108-109, 1966.
|
"... Kun Herra valitsi kansakunnat joihin henget tulisivat,
päättäen keistä tulisi japanilaisia ja keistä kiinalaisia
ja keistä neekereitä ja keistä amerikkalaisia, Hän harjoitti
erottelua... Kun Hän kirosi Kainin jälkeläiset mitä tulee
pappeuteen, Hän harjoitti erottelua... Kuka asetti neekerit
alunperin pimeimpään Afrikkaan? Tekikö sen joku ihminen, vai
Jumala? Ja kun Hän asetti heidät sinne, Hän erotti heidät...
Herra erotti sen kansan sekä rodun että asuinpaikan suhteen.
Ainakin laamanilaisten (Amerikan intiaanien) ja neekerien
tapauksissa meillä on itsensä Herran sana siitä että hän pani
kirouksena heille tumman ihon rangaistukseksi ja merkkinä
kaikille muille. Hän kielsi rotujenväliset avioliitot heidän
kanssaan... "
|
Apostoli Mark E. Petersen, em. puhe.
|
"Tässä on siis koko asian ydin: onko Etelällä (eteläisellä
USA:lla) oikeus tähän täydelliseen sosiaalisen tasa-arvon kieltoon
neekereihin nähden? Me vahvistamme siis että Etelä on täysin
oikeassa pitäessään avoimena ylitsepääsemättömän sosiaalisen
kuilun mustan ja valkoisen välillä. Näin sen täytyy tehdä verensä
vuoksi, olemuksensa, valkoisen rotunsa kannan vuoksi." |
William Benjamin Smith,
The Color Line, siteerattuna MAP-kirkon historioitsijan
B.H. Robertsin kirjassa
"First Year Book in the Seventy's Course in Theology,"
1931, s. 231.
|
Lukemista
Ote kirjasta The Mormon Corporate Empire, 1985
Mark L. Grover:
"Religious Accommodation in the Land of Racial Democracy: Mormon
Priesthood and Black Brazilians", Dialogue, Vol.17,
No.3, p.23, Autumn 1984 pdf-tiedosto
|