Mormonin kirja | ||
|
|
|
Tarkastelen tällä sivulla FARMSin arkeologisten tutkimusten ja kirkon historian osaa mormonien elämässä.Sivun lopussa oleva teksti on suoraan ja kokonaisuudessaan kirkon omistamalta FARMSilta, Mormonin kirjan arkeologiaa (mitä se on?) tutkivalta laitokselta. Maisteri John Gee teki tätä kirjoittaessaan Yalen yliopistossa tohtorinväitöskirjaa aiheesta Lähi-Idän kielet ja sivilisaatiot. Hän on kirjoitellut FARMSin julkaisuissa ahkerasti. Teksti on jotenkin niin mielettömän huvittava: Gee on ilmeisesti otsansa hiessä saanut puserrettua esille tämän ammattisanoja vilisevän kielitieteellisen tekstin ja saanut mahtumaan siihen vielä 15 vakuuttavaa alaviitettäkin, eikä siihen sitten voikaan perustaa mitään johtopäätöstä mormonismin kannalta nimittäin. Eihän Smithin ole tarvinnut muuta kuin kopsata nimi vaikkapa raamatunkohdista 1 Aikak. 5:19 (Nephish, suom. Nafis); Nehemia 7:52 (Nephishesim, suom. Nefusesim) tai miksei 2 Makkabealaiskirjan kohdasta 1:36 (Nephi, suom. Nefi). Lisäksi 1. Mooseksen kirjan kohdassa 6:4 "nefilim" olivat miespuolisten enkelien ja maan tyttärien jälkeläisiä, jättiläisiä (sana ei näy suomenkielisessä raamatussa). Smithille oli tuttu kuningas Jaakon raamatun käännösversio. Se sisälsi apokryfikirjatkin, ja ainakin BYU:n tutkimusten mukaan hän oli hyvinkin kiinnostunut niistä. Geen olisi ollut asiallista mainita yllämainitut kohdat tässä, kun hän sen on maininnut eräässä toisessa artikkelissa samaan aikaan. Haluaako hän siilata tietoja antamalla ihmisille sinänsä oikeaa (?) tietoa, kuitenkin niin, että he siitä luultavimmin saavat väärän käsityksen? Nefi-nimellä voi olla paljon muitakin Smithin ajan lähteitä, joista voi lukea vaikkapa D. Michael Quinnin kirjassa Varhainen mormonismi taikuuden maailman näkökulmasta, s. 198. Geen pikku artikkeli on aivan ilmeisesti valmistettu vahvistamaan tosiuskovaisten mormonien käsitystä siitä, että Smith todellakin oli Jumalan innoittama profeetta ja kääntäjä, kun Mormonin kirjassa on tällainen autenttinen egyptiläinen nimi. Gee voi tietenkin aina puolustaa itseään väittämällä, että ei hän suoranaisesti sano tällaista artikkelissaan. Mutta mitä muuta hän sillä sitten yrittää saavuttaa? Ja mitä sanoisivat juutalaiset siitä, että joku hurskas juutalainen antaisi pojalleen egyptiläisen eikä heprealaista nimeä? Jotkut mormonit väittävät, että ainoa syy, miksi muut arkeologit eivät tue FARMSin esiintuomia "runsaita todisteita", on heidän uskonnollinen ennakkoluulonsa; toiset taas, etteivät he halua tunnustaa Mormonin kirjaa historiallisesti aidoksi, koska heidän silloin olisi pakko ruveta mormoneiksi. Jotkut mormonit valittavat, että Yhdysvaltain luonnonhistoriallisen museon Smithsonian-instituutti on mormonisminvastainen (ks. instituutin lausunto Mormonin kirjasta). Kun nämä mormonit käyvät FARMSin kiertomatkoilla "Mormonin kirjan mailla", he uskovat luultavasti täysin sydämin väitteisiin mayojen, olmeekkien ym. intiaanikansojen heprealaisesta alkuperästä. Jos he taas joskus lukisivat oman kirkkonsa johtajan Joseph Fielding Smithin kirjaa Pelastuksen oppeja, he saisivat tietää, että "Mormonin kirjan maat" sijaitsivat Missourissa, Illinoisissa ja New Yorkissa (vol. 3). Kumpikin käsitys on tietysti vailla pohjaa. Mikäli he tutkisivat riippumattomia ja puolueettomia tutkimuksia Väli-Amerikasta, he tajuaisivat, ettei siellä koskaan ole ollut mitään "nefiläisiä". Toisaalta ei ole kovin paljon toivoa tällaisesta omakohtaisesta tutkimisesta olen nähnyt erään mormonin väittävän pokkana alt.religion.mormon-ryhmässä (marrask. 1999), että koko Amerikasta ei hänen mielestään löydy jäänteitä nefiläisajan hevosista, koska "ne maistuvat paremmilta kuin lehmä"; hän oli siis ilmeisesti sitä mieltä, että ihmiset söivät kaikki hevoset luineen, nahkoineen ja karvoineen. Anna mun kaikki kestää. Monet mormonit kuvittelevat määrän vastaavan laatua, kun FARMS julkaisee niin paljon monisanaista materiaalia, ja huitaisevat syrjään ei-mormonien arvostelut siitä, että kaikki konkreettiset todisteet puuttuvat. Useimmat heistä eivät edes tutki asioita tarpeeksi huomatakseen, että jotain ristiriitoja on olemassa. He kuvittelevat FARMSin sananmukaisesti kompastelevan todistekasoihin joka askeleella. Laitan tämän Geen puutteellisen tekstin joka tapauksessa sivuilleni ensinnäkin, koska minulle kirjoittelevat fundamentalistimormonit motkottavat, etten koskaan tuo esille kirkon kantaa asioista mikä tietenkään ei edes ole totta, minullahan on useita sivuja suoraan kirkon omista kirjoista, Joseph Smithiä itseään on huomattavan paljon, kun ottaa huomioon, mitä mieltä olen hänen puheistaan; mutta kun ne eivät kelpaa nykymormoneille oppihan muuttuu koko ajan kuin kameleontin väri, eikä vähiten silloin, kun tiede todistaa jonkin mormoniopin täysin mahdottomaksi jopa tietämättömien mormonien uskoa. Linkkisivuillani on joukoittain linkkejä mormonismiystävällisille sivuille, kun taas he eivät ikinä varmaan aio tehdä samaa palvelusta minulle. Sama koskee webring-systeemiä rpcmanin alullepanema The Mormon Ring toivottaa tervetulleeksi asialliset sivut, ovat ne sitten kirkkoa puolustavia tai arvostelevia. LDSWorld ja vastaavat ringit eivät puolestaan hyväksy muita kuin kirkkoa puolustavia sivustoja jäsenikseen. Lisäksi heillä on yleensä ehtona, että jos on mukana Mormon Ringissä, ei voi päästä jäseneksi heidän rinkiinsä, kun taas Mormon Ring ei aseta mitään sellaista ehtoa. Samasta tiedon tai sen pidättämisen suomasta vallasta on kyse silloin, kun MAP-kirkko ei edes jäsenilleen jakele sellaista melkoisen perustavaa, proosallista teosta kuin Kirkkokäsikirja. Siinähän nyt ei pitäisi mitään salattavaa olla? Kuitenkin se jaetaan vain tietyille miespuolisille johtajille, joiden on annettava kirja takaisin, mikäli siirtyvät muihin tehtäviin, jotka eivät "oikeuta" sen hallussapitoon. Kirkko meni jopa niin pitkälle, että haasti häpeämättä Tannerit oikeuteen, kun he lainasivat kirjasta niitä osia, joissa kerrottiin, miten kirkosta pääsee virallisesti eroon. Ai-ai! Kirkon omilta sivuilta ei tällaista tietoa saa. Ensin kirkon arvostelijoita moititaan siitä, että he eivät siteeraa kirkon juttuja taustayhteyksineen, ja sitten kun he tekevät sen, niin siitä joutuukin oikeuteen. Mormonit siis haluavat sekä pitää kakun että syödä sen. Ajan mittaan se tietenkin on mahdotonta. Kirkko valittaa esim. omalla nettisivullaan, että heistä on kuulemma liikkeellä paljon väärää tietoa. Tiedottaisivat sitten edes itse paremmin ja ennen kaikkea laajemmin. Minkähän takia he eivät vaikkapa lahjoita kirjojaan yleisiin kirjastoihin? En muista ikinä nähneeni esimerkiksi Opin ja liittojen kirjaa tai 7-osaista kirkon historiaa missään, ja olen sentään ollut hyvin useissa kirjastoissa asiakkaana. Minusta vastaus on selvä eivät he toki halua ihmisten tutkivan niitä kaikessa rauhassa varsinkaan ennen kuin ovat liittyneet kirkkoon. Sitä paitsi on varminta, kun tieto tulee ainoastaan pienenä liruna ensin lähetyssaarnaajilta, sitten kirkon omissa kokouksissa, missä ei voida hyvällä tahdollakaan puhua vapaasta keskustelusta, kyseenalaistamisesta tai puolueettomasta tutkimisesta. Ruoka tulee valmiiksi pureskeltuna. Pois se, että joku ulkopuolinen tutustuisi kirkon historiaan omin nokkinensa kaikessa rauhassa. Tuomari sanoi, etteivät Tannerit saa lainata näitä kohtia eivätkä edes pitää omalla sivustollaan linkkiä, joka vie jollekin kirjaa lainaavalle sivulle. Koko Internetin vapaus on näin uhattu, kun joku uskonnollinen yhdyskunta voi tuolla tavalla saada oikeuslaitoksen tanssimaan pillinsä mukaan. Ruotsissa muutettiin vastaavasti julkisen sanan periaatetta käsittelevää lakia, koska skientologit ovat oman kurssikirjansa kanssa niin salailevia. Ruotsin hallitukseen otettiin Yhdysvalloista yhteyttä, ja hallitus taipui tällaisen mukamas uskonnollisen yhdyskunnan (joka itse asiassa on voittoa tuottava firma) edessä. Pöyristyttävää ja alentavaa. Asetan tässä mielessä mormonikirkon ja skientologit samalle tasolle. UMAP-kirkon jäsen, historioitsija R.B. Flanders kuvaili hyvin, millä tavalla mormonihistoriaa esitetään tosiuskovaisille mormoneille:
Teksti Nefi-nimestä on myös kaikessa lyhyydessään loistava esimerkki joidenkin mormonioppineiden tasosta ja/tai motiiveista. Kuten akatemiaprofessori Heikki Ylikangas 6.12.2000 sanoi radiossa, historioitsija päättää vain kerran elämässään, pysyykö hän totuudessa, vaikka se olisikin tuskallista, vai jättääkö hän huomiotta ja "kaivelematta" osia historiasta. John Gee näyttää osaltaan päättäneen asian ja vahvistaa mieluummin mormonien uskoa kuin kertoo koko totuuden. Hugh Nibley ja FARMS ovat sen lisäksi jonkinlaisia taikasanoja mormoneille he näyttävät kuvittelevan, että kirkon arvostelijat suurinpiirtein kastelevat housunsa, kun saavat tällaisia "suuria mormonioppineita" vastaansa.
Huomautus Nefi-nimestä FARMS Journal of Book of Mormon Studies, Vsk 1 N:o 1, syksy 19921 [189] Eräässä Elefantinessa löydetyssä foinikialaisessa kaiverruksessa on eräs nimi, KNPY.4 Tämä on sinänsä pikkuseikka, mutta sitä koskeva tutkijoiden keskustelu on kiinnostava, mitä tulee Mormonin kirjaan. F. L. Benz on koonnut listan foinikialaisissa kaiverruksissa esiintyvistä nimistä ja niiden variaatioista. Hän näkee nimen KNPY foinikialaisena muotona nimestä K-nfr.w, joka on todistettavasti egyptiläinen nimi.5 G. Vittman vahvisti tämän yhtäläisyyden myöhemmin,
ja lisäsi, että nimen KNWPY arameankieliset tavaukset KNWPº
ja QNPY oli myös todennettu.6 Lisäksi aramealainen KNWPY
on vahvistettu Elefantinen kaiverruksissa.7 Vittman huomautti myös,
että nimi 'HRNPY, joka on vahvistettu aramealaisissa kaiverruksissa,
oli todennäköisesti egyptiläinen 'nh-hr-nfr.8 Nimielementti
NPY näyttää olevan semiittinen (eli aramealainen, foinikialainen)
kirjoitusmuoto egyptin elementistä nfr, joka on tavallinen elementti
egyptiläisissä henkilönnimissä.9 Keskiosan
p:tä semiittisessä muodossa olisi pidetty kirjaimena /f/, joten
NPY-yhdistelmän vokalisoimisesta Nefinä ei synny ongelmaa.10 Yhteenvetona voidaan sanoa, että Nefi on todistettavasti syyrialais-palestiinalainen semiittinen muoto todistettavasti egyptiläisestä miehennimestä, joka on peräisin Egyptin myöhäiseltä kaudelta. On paikallaan, että Nefi ilmentää varhaisia yhteyksiä Egyptin ja Israelin välillä aikanaan (1 Nefi 1:3), sillä hänen oma nimensä on egyptiläinen. Se on oikeanlainen muoto henkilönnimestä, joka on oikeaa sukupuolta, oikealta paikalta ja oikealta ajalta. Viitteet
|
||
Etusivu > Mormonin kirja | Sivun alkuun |
||
2000-12-04 2002-01-16 |