Artikkelit > Temppelisivu | ||||
|
|
|||
Rituaalit kuolleiden puolestaEsitoimitukset kaste ja konfirmaatioNämä ovat rituaaleja, jotka eläville suoritetaan seurakuntien kappeleissa. Kaste tapahtuu kauniissa altaassa, jota kannattaa 12 luonnollisen kokoista, piirissä seisovaa härkää maanpinnan alapuolella. Näin määrätään Opin ja Liittojen kirjan luvussa 128, jakeessa 13. On kuulemma temppeleitä, joiden allasta kannattaa vain kuusi puoliympyrässä seisovaa härkää ja jotka ovat maan pinnan yläpuolella. Piirustuksissa hylätään ilmeisesti näin tuo profeetallinen sana. (Church News 16.1.1982 s. 14) Kuva 1 Kuva 2 Kasteen suorittaja ja sijaiskastettava seisovat altaassa kokovalkoisissa vaatteissa. Lähettyvillä seisoo vähintään kaksi todistajaa seuraamassa toimitusta. Usein kuolleiden kastettavien nimet rullaavat sisäisessä televisioruudussa. Tunnin sisällä voidaan suorittaa pari-kolme sataa kastetta, jolloin MAP-kirkon nuoret toimivat sijaisina kuolleiden puolesta. Tämä auttaa heitä tottumaan käymään temppeleissä jo nuoresta asti, vaikka he eivät vielä voikaan ottaa osaa endowmenttiseremoniaan. Koko kasteeseen liittyvä siunaus luetaan ja sijainen upotetaan veteen jokaisen kastettavan nimen kohdalla todistajien tarkastaessa, ettei mikään kohta kehosta jää veden yläpuolelle ja että kaikki tehdään määräysten mukaan. Konfirmaatio tapahtuu kuolleiden ottamiseksi kirkon jäseniksi ja Pyhän Hengen antamiseksi heille. Toimitus tapahtuu yleensä kastealtaan luona tai sen lähettyvillä. Toimittajina ovat samat henkilöt kuin kasteessa. Kaksi tai useampi temppelityöntekijöistä asettavat kätensä sijaisen pään päälle kun yksi heistä lukee konfirmaatiosiunauksen. Vihkiminen Melkisedekin pappeuteenTavallisesti kuolleiden miespuolisten mormonien vihkiminen Melkisedekin pappeuteen tapahtuu samoissa tiloissa samojen sijaisten kautta, ei kuitenkaan aina. Esimerkiksi sellainen sijainen, joka itse ei omalla kohdallaan ole vihitty Melkisedekin pappeuteen, ei voi toimia sijaisenakaan tällaisessa toimituksessa. Tähän tarvitaan siis aikuisia miehiä toimimaan sijaisina. Tämä suoritetaan usein seuraavaksi kuvattujen esirituaalien yhteydessä. Nyt ovat toimitsijoina toiset temppelityöntekijät. Kaksi heistä panee kätensä sijaisen pään päälle ja toinen lausuu vihkimyssiunauksen. Rituaalit sekä eläville että kuolleilleEsirituaalit pesu ja voiteluJokainen endowmenttiseremoniaan menijä joutuu käymään läpi tällaisen seremoniallisen pesun ja voitelun. Näitä varten riisuudutaan pukuhuoneessa alasti ja eräänlainen pontso päällä mennään toimitsijoiden luo. Pesu tapahtuu siksi, että osanottaja näin "puhdistuu tämän sukupolven verestä ja synneistä". Temppelityöntekijä kastelee sormensa juoksevassa vedessä ja koskettaa osanottajan jokaista ruumiinosaa lausuen samalla siunauksen. Naistyöntekijät pesevät naiset, miestyöntekijät miehet. Temppelityöntekijä aloittaa osanottajan päälaesta ja jatkaa jalkoihin päin koskettaen vuorotellen osanottajan olkapäitä, selkää, rintaa, vatsaa ja lantiota kaavun alla. Kaksi työntekijää sinetöi pesun pannen kätensä osanottajan pään päälle ja lausuen sinetöimisrukouksen. Voitelu tehdään jokaiselle osanottajalle pyhitetyllä oliiviöljyllä, jotta hänestä tulisi Kaikkein Korkeimmalle Jumalan "kuningas ja pappi (tai kuningatar ja papitar), hallitaksesi Israelissa iankaikkisesti". Temppelityöntekijä valuttaa pari pisaraa öljyä osanottajan päähän ja kostuttaa sitten sormensa siinä. Hän koskettaa taas osanottajan ruumiinosia kaavun alla lausuen samalla siunauksen. Sen jälkeen kaksi temppelityöntekijää asettaa kätensä osanottajan pään päälle toisen lausuessa voitelun sinetöinnin. Garmentiin eli ihokkaaseen pukeutuminenTemppelityöntekijät auttavat sitten osanottajaa pukeutumaan
garmentiin, valkoiseen ohueen kaksiosaiseen alusasuun. Joku työntekijöistä
antaa samalla ohjeita garmentin käytöstä 24 tuntia vuorokaudessa
koko elämäsi ajan: "Se on oleva kilpenä ja suojana
sinulle tuhoojan voimalta, kunnes olet päättänyt työsi
täällä maan päällä sillä ehdolla, ettet
tahraa sitä, vaan olet vilpitön ja uskollinen liitoillesi." Uusi nimiGarmentiin pukemisen jälkeen työntekijä antaa ohjeita salaisesta uudesta nimestä, jonka hän sitten kuiskaa osanottajan korvaan. Nimi on suurinpiirtein salatuinta ja vaalituinta, mitä mormonilla voi olla. Tällä nimellä hänen Jumalansa kutsuu hänet esiin ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Tällä nimellä hänet tunnetaan iankaikkisuudessa. Oman nimensä hän saa ensi kertaa käydessään läpi esirituaalit ja oman temppeliendowmenttinsa. Jokaisella seuraavalla kerralla, kun hän palaa temppeliin tekemään työtä kuolleiden puolesta, hän saa jonkun kuolleen henkilön uuden nimen, jota hän kantaa mukanaan paperilapulla läpi seremonioiden. Lappu annetaan temppelin esiripun luona työntekijälle, kun osanottaja menee verhon läpi selestiseen huoneeseen. Näillä kerroilla hän yleensä ohittaa esirituaalit ja garmentiin pukemisen, ja saa nimilapun pienessä kopissa matkallaan pukuhuoneesta endowmenttihuoneeseen. Uusi, salainen nimi on sama kaikille samana päivänä endowmenttinsa
saaneille, mitä useimmat mormonit eivät näy vieläkään
tietävän esimerkiksi jokaiselle naiselle annetaan nimi Raakel ja
jokaiselle miehelle Jaakob. Nimet ovat yleensä raamatusta tai Mormonin
kirjasta. Monet luulevat, että asia on erittäin henkilökohtainen ja suoraa
jumalallista ilmoitusta. Nainen saa paljastaa uuden nimensä vain aviomiehelleen,
mutta mies ei saa paljastaa sitä edes vaimolleen. Mies on se, joka kutsuu
vaimonsa (yksikössä tai monikossa) läpi verhon selestiseen
huoneeseen, tai ellei hän halua jotakuta vaimoistaan sinne, hän
voi jättää tämän kutsumatta. Herra kutsuu luokseen
vain miehiä, pappeuden haltijoita. Endowmenttiin valmistautuminenOsanottaja palaa pukuhuoneeseen, poistaa pesussa ja voitelussa käyttämänsä kaavun ja pukeutuu valkoisiin temppelivaatteisiin: miehet pitkiinhousuihin, paitaan, solmioon, vyöhön, sukkiin ja tohveleihin; naiset alushameeseen, kokohameeseen, sukkiin ja tohveleihin. Osanottaja ottaa mukaansa nimilapun (mikäli hän on tekemässä työtä kuolleiden puolesta), pienen paketin joka sisältää temppelistä vuokratut tai ostetut lisäasusteet viitan, eräänlaisen vyön, miehet hatun ja naiset hunnun, sekä kirkkaan vihreän viikunanlehti-esiliinan. Hän kulkee läpi kauniin aulan suurta portaikkoa teatterimaiseen endowmenttihuoneeseen. Seremoniamestari istuttaa miehet oikealle ja naiset vasemmalle. Seremonian alkua odotetaan täysin hiljaa. Odotus saattaa kestää parikymmentäkin minuuttia osanottajien kokoontuessa. Keskeinen rituaali: endowmenttiseremonia"Endowmentti" merkitsee suurinpiirtein "lahjaa". Yleensä nuori mies saa endowmenttinsa aikaisintaan kun hän on lähdössä lähetystyöhön tai viimeistään ollessaan menossa naimisiin. Nainen saa useimmiten endowmenttinsa eli temppelipyhityksensä avioliittoseremonian yhteydessä, ellei ole tehnyt lähetystyötä sitä ennen. Harvemmat naiset tekevät niin. Monesti seurustelevat nuoret eriävät pariksi vuodeksi miehen ollessa lähetystyössä ja nainen saattaa tällä välin opiskella odotellessaan. Kun mies palaa, he menevät luultavasti hyvin pian naimisiin, nainen jättää usein opiskelun sikseen ja pari hankkii lapsia. Kokoaikaisen lähetystyön tehneet miehet ovat halutuimpia aviomiehiä. Sinulle näytetään parin tunnin mittainen elokuva, jossa käydään läpi raamatun luomismyytti mormonikirkon vivahtein höystettynä. Endowmenttiseremonia välittyy tämän elokuvan ja temppelityöntekijöiden ohjauksen avulla. Esitys on yksinkertainen 1800-luvun melodraama, jossa Lusifer on roisto, Elohim sankari ja Aadam ja Eeva rikoksen uhreja. Sivurooleja vetävät apostolit Pietari, Jaakob ja Johannes, kristitty pappi ja arkkienkeli Miikael, josta sitten tulee Aadam. Jehova-Jeesus välittää viestejä Elohimin ja muiden välillä. Esityksessä pidetään taukoja sopivissa kohdissa, jolloin istunnon osanottajille opetetaan, "todistajaparin" seisoessa esimerkkeinä, ne salaiset käsiotteet, niiden nimet ja tunnukset, jotka vaaditaan taivaaseen pääsemiseksi. Sinua vaaditaan vannomaan sarja valoja, joiden rikkomisesta seuraa rankaisuja, joita ei enää luetella, mutta jotka vuoteen 1990 asti koostuivat kuolemasta erilaisin verisin keinoin, kuten kaulan viiltämisellä korvasta korvaan ja sisäelinten ulosrepimisen avulla. Lopuksi joudut toistamaan oppimasi "Herralle" temppelin 'esiripun' luona, ja joku miespuolinen henkilö (edustaen Herraa) vetää sinut läpi verhon 'selestiseen huoneeseen'. Yli sadan vuoden ajan elävät näyttelijät esittivät tämän näytelmän kiinnostavin pönkityksin ja pukimin. Nykyään lähes (elleivät aivan) kaikki temppelit ovat siirtyneet elokuva- ja nauhuriesitykseen. Esityksen aikana on läsnä useita temppelityöntekijöitä, jotka näyttävät merkit osanottajille ja auttavat heitä pukemaan oikealla tavalla päälleen temppeliseremoniaan liittyvät asusteet. Välillä olkaliinaa vaihdetaan vasemmalta oikealle olkapäälle. Ennen elokuvan käyttöönottoa osanottajat siirtyivät seremonian kuluessa huoneesta toiseen, jolloin he todella kulkivat "temppelin läpi" sanonta on jäänyt käyttöön, vaikka koko seremonia nyt tapahtuukin samassa huoneessa parin tunnin ajan katsoen elokuvaa tai seremoniamestaria, joka esittää tarpeelliset liikkeet. Neljä näytöstäEndowmenttiseremonia voidaan jakaa neljään näytökseen: luomisdraama, Eedenin puutarha, Autio ja synkkä maailma ja Terrestrinen valtakunta. LuomisdraamaTunnelma madaltaa tajunnantilaa. Elokuvassa esitetään hypnoottisia kohtauksia purkautuvista tulivuorista ja laavavirroista, valtameri-, eläin- ja kukkanäkymiä samalla kun näyttelijät esittävät yksioikoisen ja jankuttavan kuvauksen viidestä ensimmäisestä luomiskaudesta. Elohim, pääjumala, lähettää apulaisensa Jehovan ja arkkienkeli Miikaelin alas suorittamaan kaiken luomistyön, "päivä" kerrallaan. Hän käskee heitä palaamaan joka päivän lopussa ja raportoimaan tekemisistään sekä saamaan uusia käskyjä. Elohimilla on ihmisenkaltainen ruumis eikä hänen sen vuoksi voida olettaa näkevän eikä kuulevan matkojen taa. Tässä vaiheessa monet osanottajat nukkuvat tai ovat nukahtamaisillaan. Eedenin puutarhaItse Elohim laskeutuu maan päälle Jehovan kanssa luomaan ruumiit Miikaelille, josta tulee Aadam, ja Eevalle. Nämä asetetaan Eedenin puutarhaan, jossa Lusifer kiusaa heitä. Eeva lankeaa ja syö kielletystä hedelmästä. Eeva vakuuttaa Aadamille, että hänenkin on siitä syötävä. Vasta silloin he tunnistava Lusiferin. Lusifer neuvoo heitä tekemään viikunanlehtiesiliinat peittämään alastomuutensa, kun he kuulevat Elohimin ja Jehovan tulevan. Kaikki osanottajat sitovat lanteilleen kirkkaanvihreän viikunanlehtiesiliinan Aadamin ja Eevan esimerkin mukaan, ja se pidetään Elohimin pappeuden puvun päällä seremonian loppuun asti. Elohim on suunniltaan vihasta ja kiroaa Lusiferin (joka mormoniopin mukaan ei koskaan ole saava ruumista) ryömimään mahallaan maan tomussa iankaikkisesti. Lusifer pilkkaa häntä päin naamaa eikä näköjään välitä tästä kirouksesta seuraavien näytösten aikana. Hänet ajetaan pois, ja sitten Aadam ja Eeva ajetaan myös ulos liittyäkseen häneen, mutta vasta kun he ovat tehneet salaisen liiton Elohimin kanssa ja saaneet tämän liiton merkiksi tunnuksen (käsiote), sen nimen ja merkin ja liiton rikkomiseen liittyvän verivalan. Autio ja synkkä maailmaTultuaan autioon ja synkkään maailmaan (maailma jossa nyt elämme), Aadam rakentaa alttarin ja rukoilee. Elohimin sijasta vastaa Lusifer väittäen olevansa "tämän maailman Jumala". Lusiferin väitettä eivät kyseenalaista tai kiellä sen paremmin Aadam tai Eeva kuin Elohimin apulaisetkaan. Kristitty pappi on Saatanan palkkalainenLusifer ottaa apulaisekseen kristityn papin hämmentämään, pettämään ja tuhoamaan ihmiskunnan Aadamin ja Eevan kera. Pappi saarnaa heille jonkinlaisen version Nikean uskontunnustuksesta (v. 325), minkä Aadam hylkää pilkaten ja nauraen saadakseen yleisönkin tuntemaan halveksuntaa sitä kohtaan, mutta ilman aikaisempina vuosikymmeninä käytettyä sihinää ja buuausta. Elohim lähettää Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen pelastamaan Aadamin ja Eevan. Palkkapappi jättää Lusiferin ja liittyy heihin, kun Pietari paljastaa Lusiferin todellisen henkilöllisyyden. Hän ottaa yhdessä Aadamin ja Eevan kanssa vastaan mormoniopin ja pelastuu, samoin kuin seremonian osanottajat. Lusifer ajetaan pois. Jehova, joka mormoniopin mukaan on sama kuin Jeesus, on asetettu juoksupojaksi Elohim-jumalan ja hänen apulaistensa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen välille. Palkkapappi-kohtaus on poistettu seremoniasta v. 1990. Terrestrinen valtakuntaAadam, Eeva ja seremonian osanottajat jatkavat terrestriseen valtakuntaan, missä Pietari, Jaakob ja Johannes panevat heidät tekemään useita valoja. Heille opetetaan valoihin liittyvät pappeuden tunnukset, nimet, merkit ja rangaistukset, samalla kun heidät puetaan Pyhän Pappeuden vaatteeseen. Heille opetetaan myös rukouksen tosi järjestys. Rukouksen tosi järjestysTämä on oikeastaan ainoa elävä kohtaus koko seremoniassa. Kun kaikki salaisuudet (paitsi viimeistä verhon luona) on annettu, kun kaikki temppelivaatteet ja -asusteet on puettu päälle eri tavoin ja kun rituaalin muut osat on käyty läpi, istuutuvat osanottajat katsomaan seuraavaa:Seremoniamestari kutsuu yleisön joukosta todistajaparin ja seitsemän-kahdeksan muuta paria. Hän pyytää heitä asettumaan ympyrään alttarin ympäri. He toistavat seremoniamestarin johdolla kaikki saamansa pappeuksien nimet, merkit ja rangaistukset. Sitten he muodostavat rukouksen tosi järjestyksen. Sisaret peittävät kasvonsa hunnulla (myös muut naispuoliset osanottajat). Sitten jokainen pari liittää oikeat kätensä patriarkallisin ottein; jokainen nostaa vasemman käsivartensa ja asettaa kyynärpäänsä vierellään seisovan henkilön päälle. Seremoniamestari tarkistaa huolellisesti, että kaikki seisovat oikeassa asennossa. Sitten hän polvistuu alttarin ääreen ja esittää rukouksen. Ympyrässä seisovat toistavat hänen sanomansa lause lauseelta. Rukous on yleensä pitkä ja monimutkainen koskettaen monia aiheita profeetan terveydentilasta osanottajien turvalliseen kotiinpaluuseen. Se alkaa, kuten niin usein mormonien rukoukset, sanoilla "Taivaallinen isä" ja päättyy sanoihin "Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen." Ympyrässä seisovat sanovat myös aamenensa ja heitä käsketään palaamaan paikoilleen. Temppelin esirippu eli verhoEndowmenttiseremonia päättyy kohokohtaansa seremoniaan esiripun luona. Jokainen osanottaja joutuu esittämään oppimansa Herraa edustavan temppelityöntekijän kuulustellessa häntä verhon takaa. Esiripun osio on seitsemän jalkaa (n. 2,5 metriä) korkea ja kolme jalkaa (n. 1 metri) leveä, norsunluun värinen kangaspaneli, joka riippuu kauniisti työstetyssä puukehikossa. Siinä on seitsemän "Pyhän pappeuden merkkiä", jotka vastaavat osanottajan garmentissa oleviin merkkeihin. Kolme näistä merkeistä on ommeltu tarpeeksi isoiksi aukoiksi, jotta niistä voi pistää kätensä tai käsivartensa läpi. Jokaisen tällaisen esiripun osion välissä on verhottu aukko, josta osanottaja lopuksi vedetään läpi esiripun. Los Angelesin temppelissä esirippuun kuuluu ehkä n. 60 osiota, tasan jaettuna miesten ja naisten kesken. Esirippu on terrestrisen huoneen etuosassa ja erottaa sen selestisestä huoneesta, joka edustaa selestistä valtakuntaa (ylintä taivasta). Sinne pääsevät ne mormonit, jotka onnistuvat pitämään kaikki käskyt, ja jotka jatkavat kehitystään jumaliksi ja luovat omia maailmoita vaimojensa kanssa, kansoittaen ne uusilla ihmishengillä. Terrestriseen valtakuntaan pääsevät hyvät kristityt, mormoniopista tietämättömät mutta hyvät ihmiset, ja hyvät mutta ei tarpeeksi hyvät mormonit, noin yksinkertaistaen. Esiripun takana toimiva työntekijä edustaa Herraa, ja joku toinen työntekijä esittelee osanottajan kerrallaan esiripun luona, auttaen osanottajaa jos on tarvis. "Herra" työntää kätensä läpi esiripun ja tekee pappeuksien otteet vuoron perään osanottajan kanssa samalla kysyen niiden nimiä ja merkkejä. Vastauksien on oltava sanatarkkoja. Tämän rituaalin kohokohta on Melkisedekin pappeuden toinen merkki, patriarkallinen ote, eli Varma naulan merkki. Se annetaan osanottajalle vasta nyt. Ennen v. 1990 tähän rituaalin kohtaan kuului eriskummallinen syleily osanottajan ja "Herran" välillä: Veljeskunnan tai Yhteyden viisi kosketuskohtaa
THE FIVE POINTS OF FELLOWSHIP "The Five Points of Fellowship are inside of right foot by the This Many women patrons are seriously agitated Selestinen huoneThe Celestial Room is a very large, elegantly decorated and Temppeliavioliitto ajaksi ja iankaikkisuudeksiA typical Temple contains from six to twenty Sealing Rooms where Viisi lakia, joita osanottajat vannovat noudattavansaKaikki temppeliseremoniaan osallistujat tekevät liiton, jossa he lupaavat noudattaa näitä viittä lakia ja elää niiden mukaan.
Neljä tunnusta (käsimerkkiä) ja niiden nimetJokaiselle osallistujalle annetaan nämä neljä salaista tunnusta tai käsimerkkiä, joihin kuuluu nimet ja otteet (ja rangaistukset v. 1990 asti).
Neljä merkkiä ja kolme rangaistusta1 - The Sign and Penalty of the First Token of the Aaronic Priesthood 2 - The Sign and Penalty of the Second Token of the Aaronic Priesthood 3 - The Sign and Penalty of the First Token of the Melchizedek 4 - The Sign of the Second Token of the Melchizedek Priesthood (no (4) Up until the 1930's the penalties were plainly stated as (5) The significance of the penalties is no longer explained to the
MASONIC SYMBOLS AND RITES USED IN THE MORMON TEMPLE In spite of vehement denials to the contrary, there is a direct We do not intend to do an exhaustive comparison between Masonry All Seeing Eye LoppulauseMormoneille vakuutetaan, että mitä useammin käy temppelissä, sitä paremmin alkaa ymmärtää seremonian symboliikkaa ja evankeliumin sanomaa. Pikemminkin tuloksena saman filmin toistamisesta ja käsiliikkeiden sekä tunnusten hokemisesta ja naurettavien vaatekappaleiden kanssa tohisemisesta on tuloksena nuokkuva yleisö mikään ei muutu, eivätkä Jumala tai Jeesus sen paremmin kuin Pietari, Jaakob tai Johanneskaan tai enkeleitä ilmesty temppeleissä profeettojen vakuutuksista huolimatta. Käytyäsi läpi endowmenttiseremonian itseäsi varten voit käydä temppelissä niin usein kuin haluat tekemässä saman kuolleiden puolesta, mikäli sinulla on temppelisuositus. Mormoneja kehotetaan tekemään sukututkimusta ainakin neljän sukupolven verran, jotta heillä olisi omien sukulaistensa nimiä viedä mukanaan temppeliseremonioihin. Tämän vuoksi Salt Lake Cityssä Utahissa säilytetään miljoonia ihmisiä kattavat mikrokortit valtavissa kallioluolissa. Juuri mormonit kuvasivat Suomessakin 40-50-luvuilla kirkonkirjat.
|
||||
Etusivu > Artikkelit > Temppelisivu | Sivun alkuun |
||||
2000-01-13 2002-01-16 |