Kasvava
huomio ja väittely seuraavat tammikuussa 1998 jakeluun päästettyä
MAP-kirkon uutta oppikirjaa. Kirjan otsikkona on Kirkon presidenttien
opetuksia Brigham Young, ja sitä käytetään
22 kielellä.
Kuinka ollakaan, huhtikuun 5. päivän Salt
Lake Tribune'ssa jotkut MAP-kirkon historioitsijat ilmaisivat
vahvasti paheksuvansa sitä tapaa, jolla käsikirja vakavasti
vääristelee mormonien historiaa ja Brigham Youngiin liittyviä
opetuksia.1
Väittely liikuskelee tästä käsikirjasta poisjätettyjen
Brigham Youngin elämän seikkojen ympärillä.
Kirja välttää mainitsemasta tai peittelee hänen
55 moniavioista vaimoaan, hänen opetustaan siitä kuinka
Aadam, ensimmäinen ihminen, oli meidän Jumalamme, Isämme
ja Jeesuksen Kristuksen Isä. Kirjassa on myös muuteltu
ja vääristelty Brigham Youngin opetuksia kirkon oppijärjestelmästä.
Muutamat johtavista MAP-kirkon historioitsijoista mukaanlukien professori
Valeen Tippetts Avery ja Will Bagley ovat ilmaisseet
sekä ihmetystä että voimakasta paheksuntaa, joka
kohdistuu tähän ilmeiseen yritykseen 'tarkistaa' mormonien
historian häpeällisiä puolia. Historian professori
Nancy J. Taniguchi, joka itsekin on kirjoittanut kirjan Brigham
Youngista, viittasi käsikirjaan sanoen, että se on "uskonnollinen
esite, ei historiaa", kun taas Bagley kutsui sitä "yhdenmukaistetuksi
pöperöksi", ja teokseksi joka ilmaisee "jäsenten
järjen halveksuntaa."2
Ex-mormoni:
Ihmettelin alunperinkin, kun tammikuussa 1998 kuulin kuinka jotkut
jäsenet väittivät kirjan johdannossa moneen kertaan
huomautettavan, että jäsenten ei suinkaan tarvitse hankkia
muita lähteitä. En tahtonut uskoa silmiäni, kun kirjan
käsiini saatuani voin vain avuttomana todeta, että näin
tosiaankin oli asian laita:
"Jokainen lainaus sisältää viitetiedon,
vaikkakaan lainatut lähteet eivät ole helposti useimpien
jäsenten käytettävissä. Näitä alkuperäislähteitä
ei välttämättä tarvita, jotta voisi tehokkaasti
opiskella tätä kirjaa tai opettaa siitä. Jäsenten
ei ole tarpeen hankkia lisälähteitä eikä selitysteoksia
voidakseen opiskella tai opettaa näitä lukuja. Tämän
kirjan teksti yhdessä pyhien kirjoitusten kanssa riittää
opettamiseen."
Johdanto, s. 5.
Kysyä kai sopii myös, vai eikö sovi, MIKSI nuo lainatut
lähteet ovat harmaan kiven takana. Eivätkö ne olekaan
pyhiä kirjoituksia? Kirkon virallinen sivukin Suomessa on ilmestynyt
vasta nyt, lokakuussa 2000. Saa nähdä, miten laajaksi se
muodostuu. Toivottavasti siellä ainakin julkaistaan kirkon lehti,
pyhät kirjoitukset ym. sellaista perusmateriaalia.
Sama on tyyli USA:ssakin, kirkon
oma virallinen sivu on tähän asti ollut hämmästyttävän
niukka ottaen huomioon n. 170 vuoden ajan kertyneet miljoonat sanat
ja tuhannet tapahtumat. Vasta tänä vuonna (2000) on sivustoa
laajennettu niin, että esim. kirkon lehteä Ensignia voi
lukea, mutta suomeksi ei vieläkään ole mitään
merkittävää. Ehkä niitä sivuja tulee suomalaiselle
serverille sitten vähitellen.
On mielestäni anteeksiantamatonta, että kirkon historiaa,
oppeja, saarnoja ja muita lähteitä tutkivan on ollut turvauduttava
yksityisten jäsenten ja ns. anti-mormonistien (kriitikkojen)
oma-aloitteisuuteen ja hyvänhyvyyteen. Kirkollahan on täystyöllistettyjä
kirjoituskomiteoita, käännösosastoja, painotaloja,
sanomalehtiä, webservereitä, TV-kanava jne. joten köyhäksi
sitä ei voida väittää.
Tämä artikkeli
tutkiskelee joitakin Brigham Youngin opetuksia, jotka on jätetty
pois tästä uudesta oppikirjasta, samoin kuin esimerkkejä
kirjan sitaateista, joita on muunneltu niin että alkuperäinen
tarkoitus on muuttunut.
Brigham Youngin ja muiden MAP-kirkon johtajien sitaatit ovat tunnustetuista
ja kunnioitetuista MAP-kirkon historiallisista lähteistä.3
Mahdollisuuksien mukaan sitaatit on esitetty aikajärjestyksessä.
Brigham Youngin oppi Aadamista Jumalana
Kahdenkymmenenyhden vuoden ajan Brigham Young opetti, että Aadam
oli tämän maailman Jumala, sen luoja, Jeesuksen Kristuksen
Isä ja meidän Taivaallinen Isämme.
Kirkon järjestyksessä toisena profeettana, näkijänä
ja ilmoituksensaajana hän opetti tätä oleellista
kirkon oppia sekä yksityisesti että julkisissa saarnoissa.
Vuonna 1976 Spencer W. Kimball, kirkon 12. presidentti, tuomitsi
Brigham Youngin AadamJumala-opin, ja sanoi sitä 'vääräksi
opiksi'.
Brigham Youngin sanoja:
Nyt kuulkaa, maan asukkaat, juutalaiset ja pakanat, pyhät
ja syntiset! Kun isämme Aadam tuli Eedenin puutarhaan, hän
tuli sinne selestisessä ruumiissa, ja toi mukanaan Eevan, yhden
vaimoistaan. Hän auttoi tämän maailman luomisessa
ja järjestämisessä. Hän on Miikael, arkkienkeli,
Vanhaikäinen! josta pyhät miehet ovat kirjoittaneet ja
puhuneet. Hän on meidän Isämme ja meidän Jumalamme
ja ainoa Jumala jonka kanssa joudumme tekemisiin. Jokainen maan
asukas, tunnustaa hän sitten kristillistä uskoa tai ei,
on joutuva kuulemaan sen, ja tietää sen ennemmin tai myöhemmin...
Kun neitsyt Maria tuli raskaaksi Jeesus-lapsesta, Isä oli siittänyt
hänet oman kuvansa mukaan. Ei hän siinnyt Pyhästä
Hengestä. Ja kuka on tuo Isä? Hän on ihmisrodun ensimmäinen;
... Sama henkilö joka oli Eedenin puutarhassa, ja joka on meidän
Taivaallinen isämme, siitti lihassa Jeesuksen, vanhemman veljemme.
Miettiköön jokainen joka nämä opit kuulee, ennen
kuin väheksyy niitä ja kohtelee niitä välinpitämättömyydellä,
koska he todistavat pelastuksestaan tai tuomiostaan.
Journal of Discourses, 9.4.1852 Vol. 1, ss. 50-51.
Tarkoitukseni on puhua aiheesta, joka ei välittömästi
koske teidän tai minun hyvinvointiani. Luullakseni viittaan
huomautuksissani asioihin, joita etsitte ja pidätte täysin
välttämättöminä pelastuaksenne Jumalan
valtakuntaan.
Isä Aadam ja Äiti Eeva saivat inhimillisen perheen
lapsia valmiina tulemaan tänne ja saamaan ruumiit; ... ja
tuo ruumis saa hengen korotuksen, kun he valmistautuvat tullakseen
kruunatuiksi Isän valtakunnassa. 'Mitä, Aadamin valtakunnassa?'
Niin. ... Minä sanon teille, että kun te näette
isänne taivaassa, näette Aadamin. Kun näette äitinne
joka kantoi henkeänne, näette Äiti Eevan.
Where Does It Say That?, ss. 1-8, 1-9; Brigham Young Papers
Mss 8.10.1854, Call # Ms d 1234, Church Historian's Office, Salt
Lake City, Utah.
Jotkut ovat napisseet, koska minä uskon meidän Jumalamme
olevan niin lähellä meitä kuin Isä Aadam on.
On monia jotka tietävät tuon opin olevan totta.
Journal of Discourses, 7.10.1857 Vol. 5, s. 331
Annan teille muutamia opin sanoja, opin josta monet ovat kyselleet,
ja josta on olemassa huomattavaa tietämättömyyttä.
Veli Watt kirjoittaa tämän ylös, mutta tarkoituksenani
ei ole saattaa tätä julkisuuteen; olkaa siis tarkkaavaisia
ja pankaa tämä mieleenne. Muutama vuosi sitten toin
esille opin, joka koski Aadamia isänämme ja Jumalanamme,
joka koituu monille vanhimmille kiroukseksi heidän hulluutensa
tähden. Siihen nähden he yhä haparoivat pimeydessä
ja tulevat niin tekemään. Se on yksi taivaan järjestyksen
loistavimmista paljastuksista, ja kuitenkin maailma pitää
sitä pilkkanaan.
"A Few Words of Doctrine" G.D. Wattsin muistiinkirjoittamana,
presidentti Brigham Youngin antamana Salt Lake Cityssä, 8.10.1861.
A.M., valokopio arkistokappaleesta # Ms/d/1234/Bx 49/fd 8).
Kuinka paljon onkaan epäuskoa Myöhempien Aikojen Pyhien
mielissä koskien yhtä erityistä opinkappaletta,
jonka paljastin heille - ja jonka Jumala paljasti minulle - nimittäin
että Aadam on Isämme ja Jumalamme - ...
Deseret News, 18.6.1873
Alla muiden MAP-kirkon johtajien kommentteja. Ne osoittavat, että
he selvästi ymmärsivät Brigham Youngin opettavan
että Aadam on Jumala (Taivaallinen Isä). Esimerkiksi:
- Hosea Stout — "Taas kokous tänä iltana. Presidentti
B. Young opetti, että Aadam oli Jeesuksen isä ja ainoa
Jumala meille." Hosea Stout, 9.4.1852 kirjassa On the Mormon
Frontier, The Diary of Hosea Stout, 1844-1861, Vol. 2, toim.
Juanita Brooks, University of Utah Press, 1982 uusi painos, s.
435.
- Wilford Woodruff — "Hän [Brigham Young] sanoi, että
meidän Jumalamme oli Isä Aadam Hän oli Pelastajan
Jeesuksen Kristuksen Isä -- Meidän Jumalamme ei ollut
enempää eikä vähempää kuin AADAM,
arkkienkeli Miikael" Wilford Woodruff, 19.2.1854 Where Does
It Say That?, ss. 1-8.
- Spencer W. Kimball — "Me varoitamme teitä levittämästä
oppeja, jotka eivät ole pyhien kirjoitusten mukaisia ja joita
joidenkin menneiden sukupolvien johtavien auktoriteettien väitetään
opettaneen. Sellainen on esimerkiksi AadamJumala-teoria.
Me tuomitsemme sen teorian ja toivomme, että kaikki varovat
sitä ja muita sen kaltaisia vääriä oppeja."
Deseret News, Church Section, 9.10.1976.4
Eikö Aadam-Jumala-oppia koskaan opetettu?
Ylläolevista lainauksista ilmenee selvästi, että on
olemassa kiistattomia historiallisia todisteita monista eri lähteistä
siitä, että Brigham Young opetti Aadamin olevan Jumala.
Siksi onkin eriskummallista huomata kuinka MAP-kirkon ensimmäinen
presidenttikunta kieltää juuri tämän tosiasian:
Selvyyden vuoksi sanomme, että Myöhempien Aikojen
Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkko ei ole koskaan opettanut n.k.
Aadam-Jumala-teoriaa. Ne, jotka tarkoittavat, että tällä
teorialla on aikoinaan ollut osansa kirkon virallisessa opissa,
erehtyvät.
Kirje ensimmäisen presidenttikunnan toimistosta, päivätty
18.9.1989, allekirjoittajana F. Michael Watson, ensimmäisen
presidenttikunnan sihteeri.
Eräs FARMSin (The
Foundation for Ancient Research and Mormon Studies - eräs mormonikirkon
oppien puolustaja, joka on liitetty Brigham Youngin yliopistoon) äskettäinen
artikkeli väitti suunnilleen samaa.5
AadamJumala-oppi oli ehkä eräs Brigham Youngin
tunnusomaisimpia opetuksia ja sellaisena se esiintyi näyttävästi
monissa hänen saarnoissaan. Kuitenkin se on täydelleen
jätetty pois oppikirjasta, joka on
... osoitus ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista
apostolin koorumin halusta syventää kirkon jäsenten
opillista ymmärrystä ja herättää heissä
suurempi halu tuntea sitä, mikä on Jumalan. [...] Tutkimalla
näitä valittuja opetuksia uskollisesti ja rukoillen myöhempien
aikojen pyhät oppivat ymmärtämään paremmin
evankeliumin periaatteita ja arvostamaan enemmän tämän
merkittävän profeetan syvällisiä ja innoitettuja
opetuksia."
Johdanto ss. 5-6
Onko johtajien puolelta vastuuntuntoista ja rehellistä muuntaa
historiallista tietoa tai pidättää sitä jäsenistöltä?
Entä kuinka pitkälle voi luottaa kirkkoon joka kieltää
oman, asiakirjoin vahvistetun historiansa?
Moniavioinen Brigham Young
Eräs toinen mormonien toisen profeetan ja presidentin elämän
ja opetuksen ainutlaatuisia puolia oli hänen moniavioisuutensa
vahva painotus ja ylenmääräinen harjoittaminen. Ensimmäisen
vaimonsa Miriam Worksin kuoltua Brigham avioitui yli viidenkymmenen
naisen kanssa ja harjoitti heidän kanssaan sukupuoliyhdyntää
tuottaen näin valtavan jälkeläismäärän.
Young rakennutti näille vaimoille ja lapsilleen suuria taloja,
esim. The Beehive House'in, joka pystytettin v. 1854 Salt Lake Cityssä
Utahissa. Se on suuri turistikohde, ja oppaat siellä selittävät
että Young tarvitsi niin suuren talon monia vaimojaan ja lapsiaan
varten. Kierrolla annetun esitteen mukaan talolla oli jopa oma perhevarasto
josta "varastonhoitaja jakoi oikeudenmukaisesti ruokavaroja ja tarpeita
jokaiselle Brigham Youngin perheelle."6
Moniavioisuus välttämätön ikuiseen elämään
pääsylle
Young ja muut MAP-johtajat opettivat avoimesti, että selestinen,
monivaimoinen avioliitto oli välttämätön Myöhempien
Aikojen Pyhän pelastukselle. Brigham viittasi usein mieheen
ja hänen vaimoihinsa. Jollei mies harjoittanut tätä
moniavioisuuden 'periaatetta', pidettiin sitä vähintäänkin
merkkinä hengellisestä heikkoudesta ja alemmuudesta, ja
pahimmillaan se oli uhka itse sielua vastaan.
Pieni valikoima Brigham Youngin lausumia
Jos nyt joku teistä kieltää monivaimoisuuden
ja jatkaa sen kieltämistä, lupaan teille, että te
olette kirotut.
14.7.1855, Journal of Discourses, Vol. 3, s. 266.
Ainoat miehet, joista tulee Jumalia, ja Jumalan Poikia, ovat
ne, jotka astuvat moniavioisiin liittoihin.
19.8.1866, Journal of Discourses, Vol. 11, s. 269.
On pieni asia, josta haluan puhua teille, sisareni. Se on aihe,
joka on ulkopuolisille hyvin vastenmielinen. ... 'Oi.' Sanoo eräs,
'Tiedän mitä tarkoitat, miehelläni on kaksi, neljä,
tai puoli tusinaa vaimoa.' ... Tämä oppi, joka on niin
vihattava ja kiusallinen monien tunteille, ilmoitettiin Joseph
Smithille taivaasta, ja sen tottelemista vaaditaan Myöhempien
Aikojen Pyhiltä, — juuri tämä periaate on ratkaiseva
maailmaan moraalisen pelastuksen. Uskotteko siihen? Samapa tuo
uskotteko vai ette, se on tosi.
9.8.1868, Journal of Discourses, Vol. 12, s. 261.
Moniavioisuus oli mormonikirkon
keskeisiä oppeja Brigham Youngin presidenttikaudella. Kuitenkin
kaikki viittaukset tähän oppiin on erityisen huolellisesti
poistettu kirkon uudesta oppikirjasta. Ei Brighamin
lyhyt elämäkerta eikä myöskään kappale,
jossa hänen elämästään ja työstään
tehdään yhteenveto, anna mitään vihjettä
siitä, että hän nai yli 50 naista ja taisteli moniavioisuuden
harjoittamisen puolesta MAP-kirkon puhujakorokkeilta.
Tämä on erityisen merkittävää varsinkin
USA:n ulkopuolella, missä monet myöhempien aikojen pyhät
eivät ole tietoisia tästä historiasta.
Lisäksi kirja ei pelkästään vältä
moniavioisuuden aihetta, se myös poistaa kaikki viittaukset
moniavioisuuteen muuttamalla Brigham Youngin sanoja.
Eräs päälähde Brigham Youngin siteeraukseen
on teos nimeltä Discourses of Brigham Young (DBY, Brigham
Youngin saarnoja). Apostoli John A. Widtsoe kokosi ja järjesti
sen v. 1925 ja se on painettu uudelleen useassa eri asussa. Uudessa
oppikirjassa ja tässä artikkelissa on käytetty vuoden
1977 Deseret Book-kustantajan (kirkon oman) painosta. Ne sitaatit,
jotka alunperin esiintyvät sisältäen sanan 'vaimot'
tai 'vaimoja' jne. on nyt painettu uudessa käsikirjassa muotoon
[vaimo] tai [vaimoa] jne. Kaikki maininnat moniavioisuudesta on
jätetty pois.
Esimerkiksi:
DBY s. 197:
"Lukemattomat puhtaat ja pyhät henget odottavat saavansa
ruumiin. Mikä siis on meidän velvollisuutemme? Valmistaa
ruumiita heille; ottaa kurssi joka ei aja noita henkiä
pahojen perheisiin, joissa heille opetetaan pahuutta, turmelusta
ja kaikenlaista rikollisuutta. Jokaisen vanhurskaan miehen ja
naisen velvollisuutena on valmistaa ruumis kaikille niille hengille,
joille he voivat.
Tässä on syy miksi monivaimoisuuden oppi paljastettiin,
niin että ne jalot henget jotka odottavat ruumiita voisivat
tulla maan päälle."
|
Oppikirja s. 164:
"Lukemattomat puhtaat ja pyhät henget odottavat saavansa
ruumiin. Mikä siis on meidän velvollisuutemme? Valmistaa
ruumiita heille; ottaa kurssi joka ei aja noita henkiä
pahojen perheisiin, joissa heille opetetaan pahuutta, turmelusta
ja kaikenlaista rikollisuutta. - Jokaisen vanhurskaan
miehen ja naisen velvollisuutena on valmistaa ruumis kaikille
hengille, joille he voivat.
Tässä on syy miksi
monivaimoisuuden oppi paljastettiin, niin että ne jalot
henget jotka odottavat ruumiita voisivat astua esiin."
|
DBY s. 198:
"Saanen nyt sanoa ensimmäiselle presidenttikunnalle ja
jokaiselle koorumille ja erityisesti niille, jotka ovat johtavia
virkamiehiä: Olkaa vaimoillenne ja lapsillenne..." |
Oppikirja s. 164-5:
"Saanen nyt sanoa ensimmäiselle presidenttikunnalle ja
jokaiselle koorumille ja erityisesti niille, jotka ovat johtavia
virkamiehiä: Olkaa [vaimollenne], lapsillenne..." |
DBY s. 198:
"Aviopuoliso ja isä oppikoon taivuttamaan tahtonsa Jumalansa
tahtoon ja opettakoon sitten vaimoilleen ja lapsilleen tämän
itsehallinnan läksyn..." |
Oppikirja s. 165:
"Aviopuoliso ja isä oppikoon taivuttamaan tahtonsa Jumalansa
tahtoon ja opettakoon sitten [vaimolleen] ja lapsilleen tämän
itsehallinnan läksyn..." |
Samankaltaista tekstin toimitusta, jolla poistetaan viittaukset monivaimoisuuteen,
löytyy uudessa oppikirjassa myös muillla sivuilla.
Kun Craig Manscilliltä, Brigham Young-käsikirjan
kirjoituskomitean puheenjohtajalta, kysyttiin näistä muutoksista,
hän sanoi viitaten moniavioisuusmateriaaliiin:
Oliko se mukana materiaalissa, jota kävimme läpi?
Voi kyllä se oli. Ja poistimmeko asioita joissakin kohdissa?
Totta kai. Mutta me teimme niin seuraten johtajiemme pyyntöä.7
Tämän tunnustuksen sisällön
pitäisi ravistaa hereille ne, jotka välittävät
totuudesta. MAP-kirkon nykyiset johtajat siis neuvoivat MAP-kirkon
oppikirjan kirjoittajia vääristelemään
ja peittelemään totuutta, ja kirjoittajat suostuivat
tekemään niin.
|
Ilmeisesti MAP-kirkon nykyiset johtajat pyysivät kirjoituskomiteaa
myös vääristelemään Brigham Youngin saarnoja
saadakseen hänet muka opettamaan asioita joita hän ei tosiasiassa
koskaan opettanut.
Tutkiskele seuraavaa lainausta:
Monet Jumalan huoneen toimitukset täytyy suorittaa
temppelissä, joka on pystytetty nimenomaan tätä tarkoitusta
varten. On olemassa muita toimituksia, jotka me voimme suorittaa
ilman temppeliä. Te tiedätte saaneenne joitakin sellaisia
— kaste, kätten päällepano Pyhän Hengen lahjan
saamiseksi, kuten kielillä puhumisen ja niiden tulkitsemisen
lahja, profetoiminen, parantaminen, henkien tunnistaminen jne. ja
monia kansalle annettuja siunauksia meillä on oikeus saada
ilman temppeliä. On olemassa muita siunauksia, joita ei saada,
ja toimituksia, joita ei suoriteta Herran ilmoittaman lain mukaan
ilman että ne suoritetaan tätä tarkoitusta varten
valmistetussa temppelissä. Voimme nykyään mennä
Endowment House'iin ja kastattaa itsemme kuolleiden puolesta, saada
pesumme ja voitelumme jne. sillä siellä meillä on
pystytettynä allas joka on erityisesti omistettu ihmisten kastamiseen
syntien anteeksiantamisen vuoksi, heidän hyvinvointinsa ja
heidän kuolleiden ystäviensä vuoksi; tähän
nähden ovat pyhät etuoikeutettuja, että he voivat
kastattaa itsensä ystäviensä puolesta. Meillä
on myös etuoikeus sinetöidä naiset miehiin ilman
temppeliä. Tämän me voimme tehdä Endowment House'ssa;
mutta kun kysymykseen tulevat muut sinetöimistoimitukset, pyhään
pappeuteen liittyvät toimitukset, pappeusketjun liittäminen
yhteen isä Aadamista tähän päivään
asti sinetöimällä lapset vanhempiinsa, sinetöimällä
meidät esi-isiimme jne., niitä ei voida tehdä ilman
temppeliä. Kun toimitukset suoritetaan temppeleissä, jotka
aikanaan pystytetään, miehet sinetöidään
isiinsä, ja niihin, jotka ovat nukkuneet pois, aina isä
Aadamiin asti. Tämä on tehtävä, koska pappeusketju
on katkennut maan päällä.
DBY ss. 399-400
Missä vihkimysmenot oli suoritettava?
Brigham Young opetti että tiettyjä menoja ei tarvinnut
suorittaa temppelissä: kasteita kuolleiden puolesta, pesujen
ja voitelun saamista sekä naisten sinetöimistä miehiin.
Temppeli oli miesten isiinsä sinetöimistä
varten, koska pappeuden valtuuden ketju MAP-kirkon opetuksen mukaan
annetaan mieheltä miehelle (naisilla ei ole pappeutta).
Huomaa nyt, kuinka MAP-kirkko muunsi tämän kappaleen
sopimaan uuteen oppikirjaan. He käyttivät korvikesanoja
poistamaan viittaukset miesten sinetöimisestä miehiin
ja peittämään sen tosiasian, että Brigham viittasi
kahteen eri vihkimysmenojen ryhmään. Kirjoittajat myöskin
poistivat sanoja saaden koko tämän opetuksen osion näyttämään
aivan erilaiselta kuin mitä Brigham sillä alunperin tarkoitti.
Muutettu lainaus oppikirjassa s. 303:
Monet Jumalan huoneen toimitukset täytyy suorittaa
temppelissä, joka on pystytetty nimenomaan tätä tarkoitusta
varten. On olemassa muita toimituksia, jotka me voimme suorittaa
ilman temppeliä. Te tiedätte saaneenne joitakin sellaisia
— kaste, kätten päällepano Pyhän Hengen lahjan
saamiseksi; —, kuten kielillä
puhumisen ja niiden tulkitsemisen lahja, profetoiminen, parantaminen,
henkien tunnistaminen jne. ja monia kansalle annettuja
siunauksia meillä on oikeus saada ilman temppeliä. On
olemassa muita siunauksia, joita ei saada, ja toimituksia, joita
ei suoriteta Herran ilmoittaman lain mukaan ilman että ne suoritetaan
tätä tarkoitusta varten valmistetussa temppelissä.
— Voimme nykyään mennä
Endowment House'iin ja kastattaa itsemme kuolleiden puolesta, saada
pesumme ja voitelumme jne. sillä siellä meillä on
pystytettynä allas joka on erityisesti omistettu ihmisten kastamiseen
syntien anteeksiantamisen vuoksi, heidän hyvinvointinsa ja
heidän kuolleiden ystäviensä vuoksi; tähän
nähden ovat pyhät etuoikeutettuja, että he voivat
kastattaa itsensä ystäviensä puolesta. Meillä
on myös etuoikeus sinetöidä naiset miehiin ilman
temppeliä. Tämän me voimme tehdä Endowment House'ssa;
mutta Kun kysymykseen tulevat — muihin
[kuolleiden puolesta suoritettavat] sinetöimistoimitukset,
pyhään pappeuteen liittyvät toimitukset, pappeusketjun
liittäminen yhteen isä Aadamista tähän päivään
asti sinetöimällä lapset vanhempiinsa, sinetöimällä
meidät esi-isiimme jne., niitä ei voida tehdä ilman
temppeliä. Kun toimitukset suoritetaan temppeleissä, jotka
aikanaan pystytetään, miehet
[lapset] sinetöidään isiinsä
[vanhempiinsa], ja niihin, jotka ovat nukkuneet pois, aina isä
Aadamiin asti. Tämä on tehtävä, koska pappeusketju
on katkennut maan päällä.
Samanlaista muuntelua esiintyy muuallakin,
esimerkiksi sivuilla 171, 304 ja 309.
Suuri utahilainen lehti The
Salt Lake Tribune siteerasi 4.5.1998 Ron Priddisiä,
kustannusyhtiö Signature Booksin varajohtajaa, hänen puhuessaan
vääristellyn tiedon määrästä uudessa
käsikirjassa:
Sanoisin, että noin 10% lainauksista on liiaksi
irrotettu taustastaan ja sen lisäksi n. 10% on muuteltu vähemmän
näkyvästi.
Tiivistetysti on siis 20% eli yksi viidesosa tämän käsikirjan
sisällöstä historiallisesti virheellistä.
Tämä piittaamattomuus vilpittömyydestä ja
totuudellisuudesta synnyttää varmasti epäluuloa MAP-kirkon
muiden historianesityksien luotettavuutta kohtaan. Voidaanko luottaa
siihen, että kirkon johtajat ja 60.000-päinen lähetyssaarnaajien
joukko, joita he harjoittavat, antaa todellisen kuvan mormonismin
alkuperästä? Tosiasiassa monia puolia mormonien oppirakennelmassa
ja historiassa on muunnettu, jätetty pois tai muutoin 'tarkistettu'.8
Tällainen tekee mormonismista kylläkin mieluisamman
ja viehättävämmän uusille ja mahdollisille käännynnäisille,
mutta se tekee sen rehellisyyden ja totuuden kustannuksella.
Viitteet
- Artikkeli "Absence of Polygamy In LDS Manual Stirs Controversy,"
Salt Lake Tribune,
5.4.1998, C3, tai Internetissä
rekisteröinnin jälkeen suorita haku käyttäen
artikkelin otsaketta.
- Sama kuin edellä.
- Oikeinkirjoitusta ja isojen kirjaimien käyttöä
on muutettu paikoittain luettavuuden parantamiseksi.
Mieti seuraavia lainauksia koskien kirkon lähteitä:
Journal of Discourses kuuluu omasta ansiostaan
kirkon peruskirjoituksiin, ja jokainen järkevä pyhä
ottaa varmastikin ilolla vastaan jokaisen painosta ilmestyvän
numeron kuin se heijastaisi lisää "valoa joka loistaa
Siionin kukkulalta."
George Q. Cannon, apostoli, Journal of Discourses Esilehti
Vol. 8
... Useimmissa tapauksissa näyttävät puhujat
luottaneen melkein täysin Pyhän Hengen innoitukseen,
ja aiheet joita käsiteltiin oli tarkoitettu pyhien parhaaksi.
2. kappale, esilehti. Journal of Discourses Hakemisto.
Brigham Young lausui omista puheistaan:
Tiedän yhtä hyvin mitä opettaa tälle
kansalle ja täsmälleen mitä sanoa heille ja mitä
tehdä saattaakseni heidät selestiseen valtakuntaan,
kuin tiedän tien toimistooni. Se on aivan yhtä selvää
ja helppoa. Herra on keskuudessamme. Hän opettaa kansaa jatkuvasti.
En ole vielä koskaan pitänyt saarnaa ja lähettänyt
sitä ihmislapsille ilman että he voivat kutsua sitä
pyhäksi kirjoitukseksi. Antakaa minulle etuoikeus korjata
joku saarna, ja siitä tulee yhä hyvä pyhä
kirjoitus kuin mitä he ovat ansainneet.
Journal of Discourses, 13:95.
Minä sanon nyt, kun ne on kopioitu ja kun olen hyväksynyt
ne, ne ovat yhtä hyviä pyhiä kirjoituksia kuin
on tässä Raamatussa, ja jos haluatte lukea ilmoituksia
lukekaa Jumalan mielen tuntevan miehen sanoja.
Journal of Discourses 13:264.
- Tämä on merkittävää
koska tässä meillä on yksi mormoniprofeetta joka
tuomitsee 'vääränä oppina' erään
aikaisemman mormoniprofeetan opetuksen. Voimmeko tässä
valossa todella luottaa mormonikirkon johtajiin kun he väittävät
että "Profeetta ei koskaan johdata kirkkoa harhaan"? (Ks.
Where Does It Say That?, ss. 12-2, 12-4.)
- 'Shall They Not Both Fall Into the Ditch?' What Certain Baptists
Think They Know about the Restored Gospel, kirj. Daniel C.
Peterson, FARMS Review of Books,Vol. 10, No.1, 1998, p.
20. Peterson lausuu: "Ja vaikka hänen onkin hyvin vaikeaa
löytää yhtään kohtaa missä sanotaan
niin, rouva Tanner kertoo varmana videonauhansa yleisölle
että 'Brigham Young opetti että Aadam on Jumala jota
me rukoilemme.'"
Epäsuora vihje asiaan perehtymättömälle lukijalle
on selvä: on olemassa vähän tai ei mitään
todisteita siitä että Brigham Young opetti Aadamin olevan
Jumala. Petersonin väite tuo mieleen sanonnan "Me olemme
oikeutetut omiin mielipiteisiimme mutta emme omiin tosiasioihimme."
Tässä Youngin opetuksessa Aadamista Jumalana tosiasiat
ovat selvät: Brigham Young opetti kirkon oppina että
Aadam oli Isä Jumala ja Jeesuksen Kristuksen Isä.
- The Beehive House, kirj. S. Dilworth Young, s. 12, 1981.
- "Absence of Polygamy In LDS Manual Stirs Controversy," Salt
Lake Tribune, 5.4.1998, C3.
- Ks. esimerkiksi seuraavia artikkeleita:
Tämä sivu perustuu suurimmaksi osaksi artikkeliin New
Manual Sanitizes LDS History. Lisäksi omia ajatuksiani
ja linkkejä.
|