Nykykirkko viittaa lukuun 132 Opin ja liittojen kirjassa, jossa
moniavioisuus kuvataan Jumalan antamana ilmoituksena ja käskynä.
Kirkon nettisivulta saa helposti käsityksen, että kirkko
itsekseen lopetti käytännön, ja ettei siinä
olisi ollut mitään outoa silloinkaan, kun sitä harjoitettiin
lukija ei tuolta sivulta [sivua ei löydy enää]
voisi saada tietää, että oppia ei opetettu julkisesti
vaan salassa ennen vuotta 1852. Muutenkin pikku vastaus on harhaanjohtava:
"Kirkossa oli käytännössä vanhatestamentillinen avioliittokäytäntö
virallisesti vuodesta 1852 vuoteen 1890. Käytäntö loppui kokonaan
vasta 1904. Arviolta korkeintaan n. 20 % kirkon jäsenistä eli
moniavioisissa avioliitoissa. Moniavioliitto oli yhtä tarkasti
säädelty kuin tavallinen kahden henkilön välinen avioliitto ja
edellytti kaikinpuolista uskollisuutta ja perheestä huolehtimista."
Siinä kaikki. Joseph Smith ei ainakaan sen paremmin pitänyt
huolta omista "henkivaimoistaan" kuin kysynyt oikean vaimonsa
Emman suostumusta ennen vihkimisiä. Käytäntö
ei myöskään "kokonaan" loppunut v. 1904.
Ennen v. 1852 johtajat kielsivät harjoittavansa sitä
ja kauhistelivat ulkopuolisten syytöksiä perättöminä,
vaikka ne olivat täysin totta. Esimerkiksi John Taylor, josta
tuli kirkon kolmas presidentti, painatti Englannissa v. 1850 jopa
pamfletin kieltäen kaiken, vaikka hänellä itsellään
tuolloin oli lukuisia vaimoja. Moniavioisuuden harjoittaminen johti
osaltaan Joseph Smithin kuolemaan, ja sen harjoitus päätettiin,
koska ympäröivä kansakunta sitä paheksui syvästi.
Utahista ei luultavasti myöskään olisi tullut Yhdysvaltain
osavaltiota samoin ehdoin kuin muista.
Mormoneille
tämä asia on piinallinen; moniavioisuuden periaate on
yhä pyhässä Opin ja liittojen kirjassa, mutta sitä
ei voida laillisesti harjoittaa, eivätkä kai useimmat
haluaisikaan. Moniavioisuutta harjoitettiin aikoinaan monilapsisuuden
hyveen perusteella, mutta kuitenkaan mormonit eivät voi hyväksyä
ajatusta, että heidän ensimmäinen profeettansa on
maannut muiden naisten kuin ensimmäisen vaimonsa Emman kanssa.
He pyrkivät myös nykyään salaamaan toisen profeetan,
Brigham Youngin, naimiset. Nykyinen profeetta Gordon B. Hinckley
kieltää, että Utahin moniavioisuutta harjoittavilla
olisi mitään tekemistä mormonismin kanssa, vaikka
nämä pikku lahkot juuri nimenomaan perustuvat Joseph Smithin
opetuksille.
Nykyäänhän
Utahin MAP-kirkko paheksuu mormoneja, jotka noudattavat Joseph Smithin
ja muiden varhaisten johtajien oppeja. Sellaiset jäsenet erotetaan.
Vrt. esim. Suomessakin v. 2001 julkisuutta saaneen Tom Greenin tapaukseen
kirkko jopa suutahtaa, kun häntä nimitetään
mormoniksi, vaikka kirkko itse pyrkiikin nimityksestä eroon.
Green ei tietenkään ole Utahin mormonikirkon jäsen,
mutta hän on yhtä kaikki mormoni, joka vain seuraa Joseph
Smithin esimerkkiä ja toteuttaa hänen opetuksiaan. Voi
sanoa, että Green on enemmän mormoni kuin Utahin MAP-kirkon
jäsenet.
Tom Green pyrkii sentään edes elättämään
perheensä tosin heikohkoin tuloksin eikä
yritäkään salata moniavioisuuttaan. Smith ei koskaan
myöntänyt julkisuudessa harjoittavansa moniavioisuutta,
vaan päin vastoin valehteli aina. Smithin nuorin uhri oli vain
14-vuotias Helen Mar Kimball.
Kirkko
Suomessa myöntää siis nykyään pitkin hampain,
että moniavioisuutta harjoitettiin v. 1890 pannaanjulistuksen
jälkeenkin, mutta ei kerro mitään ennen v. 1852 vallalla
olleesta käytännöstä, eikä kerro olosuhteista
mitään. Moniavioisuus kun on niitä asioita, jotka
kuuluvat menneisyyteen, joten sillä ei jostain syystä
ole merkitystä. Ylenmäärin moniavioisuutta harjoittaneen
presidentin, Brigham Youngin opetuksia kuvaavasta kirkon oppikirjasta
esimerkiksi on siivottu pois kaikki maininnat moniavioisuudesta,
ja kun alkuperäisessä tekstissä puhutaan yhden miehen
monista vaimoista, on Youngin sitaatteja muutettu oppikirjassa niin,
että viitataankin yhteen vaimoon.
Tätä mormonit puolustavat sillä, että teos
ei ole kirkon historian oppikirja, tai että sellaiset tiedot
olisivat vieneet liikaa tilaa, ja että kun sitä ei harjoiteta
nykyään, niin ei siitä tarvitse nykyisten jäsenten
mitään oppiakaan. Kirjan johdannossa huomautetaan vielä
varmemmaksi vakuudeksi, ettei lukijoiden suinkaan 'tarvitse' hankkia
alkuperäistekstejä. Ilmeisesti mormonit tuntevat nykyään,
että heidän on hävettävä Jumalaltaan saamaansa
käskyä ja ilmoitusta tai sitten että on helpompi
opettaa uusia kirkon tutkijoita, ellei kajoa ollenkaan mokomaan
kiusalliseen moniavioisuuteen.
Moniavioisuus on kuitenkin sikälikin merkittävää
vielä nykyäänkin, että kirkon ylin johto, joka
on vahvasti Utah-painotteinen, muodostuu useimmiten miehistä,
jotka ovat moniavioisuutta harjoittaneiden mormonipioneerien jälkeläisiä.
(D. Michael Quinn, Mormon Hierarchy: The Origins of Power,
s. 193)
Tavanomainen mormonien "oikeutus" moniavioisuudelle on,
että "kun 'roskaväki' surmasi niin monia mormonimiehiä,
niin muut miehet 'ottivat huoltaakseen' heidän leskensä
ja lapsensa."
Kuitenkin se, että Smithin vähintään 33 "vaimosta"
oli 11 naimattomia teinityttöjä ja toiset 11 naimisissa
elossaolevien miesten kanssa, osoittaa selvästi tämän
"oikeutuksen" pitämättömäksi. Puhumattakaan
siitä, että vain kourallinen mormonimiehiä oli joutunut
"roskaväen" tappamiksi Smith ei ottanut näistä
kenenkään leskiä "huoltaakseen". Nämä
tosiasiat osoittavat ilmiselvästi, että Smith keksi salaisen
vaimosysteeminsä voidakseen harrastaa seksiä muiden kuin
laillisen vaimonsa Emman kanssa olematta heidän kanssaan laillisessa
avioliitossa. Kysymys ei ollut leskien huolehtimisesta. On myöskin
aivan turhaa väittää, ettei Smith olisi maannut naisten
kanssa, koska hänen oman "teologiansa" mukaan systeemin
nimenomainen tarkoitus oli "lisääntyä ja täyttää
maa". 1800-luvulla seksi oli ainoa lastenhankkimiskeino.
Utahissa ei varhaisina aikoina ollut mitään "ylimääräisiä
naisia". Jopa mormoniapostoli John Widtsoe kirjoitti:
Moniavioisuutta on kommentoitu laajalti ja usein. Kirkon historiaan
perehtymättömät jäsenet ja monet ulkopuoliset
ovat kehittäneet mormonien keskuudessa harjoitetun aviojärjestelmän
alkuperälle vääriä syitä.
Tavallisin näistä arveluista on se, että kirkko
pyrki moniavioisuuden kautta hankkimaan aviomiehiä suurelle
ylimääräiselle naisjoukolle. Tämän teorian
olettamuksena näyttää olevan, että kirkossa
on ollut useampia naisia kuin miehiä, mitä olemassaolevat
todisteet eivät tue. Päinvastoin, kirkossa näyttää
aina olleen enemmän miehiä kuin naisia. ...
Yhdysvaltojen väestönlaskenta vuosilta 1850-1940,
ja kaikki kirkon saatavilla olevat kirjat osoittavat yhdenmukaisesti,
että kirkossa ja Utahissa on ollut voittopuolisesti miehiä.
Enemmistö on itse asiassa ollut suurempi Utahissa kuin yleensä
Yhdysvalloissa, ... Orson Pratt, joka kirjoitti v. 1853 oman käden
tietoa Utahin olosuhteista, kun naisten ylimäärän
oletettiin olevan suurimmillaan, vastusti mielipidettä, jonka
mukaan naisia oli Utahissa enemmän kuin miehiä. ...
Toinen arvelu on se, että ihmisiä oli lukumäärältään
vähän, ja että kirkko, joka halusi jäsenmäärän
kasvavan, salli [moniavioisuuden] harjoittamisen, jotta saataisiin
aikaan ilmiömäinen väestön kasvu. Tätä
ei voida puolustaa, sillä naisia ei ollut ylen määrin.
Evidences and Reconciliations, 1960, ss. 390-392
John C. Bennett erotettiin kirkosta useita kuukausia sen jälkeen,
kun hän ja Smith olivat tehneet keskenään sopimuksen
olla paljastamatta toisiaan julkisuudessa. Sen jälkeen kun
Bennett hissun kissun jäi pois "apulaispresidentin"
virasta, Smithiä kuitenkin kiertelivät jatkuvasti huhut
monivaimoisuudesta aivan hänen kirkkonsa huippuriveissä.
Smith oli pyrkinyt pitämään käytännön
salaisena, ja hän tajusi, että jos siitä tehtäisiin
julkinen, hän menettäisi asemansa. Estääkseen
sen hän siis pani koko monivaimoisuuden harjoittamisen Bennettin
syyksi. Vastineeksi Bennett kirjoitti paljastusteoksensa History
of the Saints.
Sekä Joseph Smith että John C. Bennett olivat tahtoneet
Nancy Rigdonista sivuvaimoa itselleen, mutta hän kauhistui
ajatustakin ja kieltäytyi kunniasta valittaen asiasta isälleen
Sidneylle. Kun Rigdon asetti Smithin seinää vasten Nancyn
syytöksen kanssa, Smith kielsi ensin jutun, mutta sitten Rigdon
otti esiin "opillisen kirjeen", jonka Smith oli kirjoittanut
Nancylle yrittäessään saada hänet hyväksymään
moniavioisuusopin. Silloin Smithin oli pakko myöntää,
että hän oli todellakin kosinut Nancya. Bennett sai käsiinsä
kopion tuosta "opillisesta kirjeestä", ja hän
julkaisi sen yhdessä kirjeessään Sangamo Journal-lehdelle
19.8.1842. Sen tultua julki Smith kielsi taaskin koko moniavioisuusopin,
ja väitti, ettei hän ollut kirjoittanut kyseistä
kirjettä:
BENNETTIN KIRJEET. Olemme lukeneet tri Bennettin viidennen
ja kuudennen kirjeen. ... Kuudennen kirjeen väitetään
olevan kirje Joseph Smithiltä neiti Nancy Rigdonille ilman
päiväystä, nimeä tai todistetta. ... me toivomme,
että yhteisö ei ole vielä aivan niin kaukana normaalista
oikeuden ja sopivaisuuden suunnasta, että se pitäisi
Bennettin sanaa totena. ... JOSEPH SMITH EI OLE [SEN] KIRJOITTAJA.
The Wasp 27.8.1842 (kirkon lehti Nauvoossa).
Vaikka Smith kielsi pontevasti olleensa moniavioisuuden alullepanija
ja Nancylle annetun kirjeen kirjoittaja, juuri tämä kirje
päätyi ihme kyllä erään hänen seuraajansa
toimesta kirkon omaan historiakirjaan History of the Church
osa 5, s. 134. Samaa kirjettä, jonka Smith kielsi kirjoittaneensa
Nancy Rigdonille kieltäessään harjoittavansa moniavioisuutta,
lainataan nykyään esimerkkinä Smithin "innoituksesta".
Seuraava on Bennettin kirjeestä Sangamo Journalille.
Se sisältää Smithin tekstin.
Hän [Nancy] sanoi hänelle [Smithille] hälyttävänsä
naapurit apuun, ellei hän [Smith] avaisi ovea ja päästäisi
häntä pois heti paikalla. Hän [Smith] teki niin,
ja kun tyttö oli hyvin kiihtynyt, hän [Smith] pyysi
rouva Hydea selittämään asioita tälle; ja
suostuttuaan kirjoittamaan opillisen kirjeen tytölle, lähti
ulos. Rouva Hyde kertoi tytölle, että nämä
asiat vaikuttivat oudoilta ensin, mutta että hän kypsän
pohdinnan jälkeen sopeutuisi paremmin niihin. Neiti Rigdon
vastasi: "En koskaan," lähti talosta ja palasi
kotiin. Päivän, parin päästä tri Richards,
joka on niin tunnettu tavastaan piilotella näinä viimeisinä
päivinä, ojensi hänelle seuraavan kirjeen profeetta
Joelta (Richards oli kirjoittanut sen Joen sanelun mukaan) ja
vaati häntä polttamaan sen luettuaan sen:
Onni on olemassaolomme päämäärä ja tarkoitus,
ja se tulee olemaan sen päätöksenä, jos kuljemme
siihen johtavaa polkua; ja tämä polku on hyve, rehtiys,
uskollisuus, pyhyys ja kaikkien Jumalan käskyjen pitäminen.
Mutta me emme voi pitää KAIKKIA käskyjä ilman,
että ensin tunnemme ne, emmekä me voi odottaa
TUNTEVAMME KAIKKIA tai enempää kuin nyt tunnemme,
ellemme tottele ja noudata niitä, jotka OLEMME
JO SAANEET. Se, mikä joissakin olosuhteissa on väärin,
saattaa olla ja usein onkin toisissa olosuhteissa oikein.
Jumala sanoi: 'Älä tapa'; toisella kertaa Hän
sanoi 'Vihi tuhon omaksi'. Tämän periaatteen
nojalla taivasta hallitaan ILMOITUKSEN nojalla, joka on sovellettu
niiden olojen mukaan, joihin valtakunnan lapset on asetettu. Vaatipa
Jumala mitä tahansa, VAIKKA SE OLISI MITÄ, se on
oikein, vaikka me emme ymmärtäisikään syytä
siihen ennen kuin kauan tapahtumien jälkeen. Jos etsimme
ensin Jumalan valtakuntaa, niin kaikki hyvä annetaan
lisäksi. Niin kävi Salomon; ensin hän pyysi
viisautta, ja Jumala antoi sitä hänelle ja sen
ohella KAIKEN, MITÄ HÄNEN SYDÄMENSÄ HALASI,
jopa sellaistakin, mitä kaikki ne, jotka VAIN OSITTAIN ymmärtävät
taivaan järjestyksen, saattavat pitää KAUHISTUTTAVANA,
mutta mikä itse asiassa oli oikein, koska Jumala
sen antoi ja pyhitti ERITYISEN ILMOITUKSEN KAUTTA.
Vanhemmat saattavat piiskata lasta, ja heillä saattaa olla
siihen syytäkin, koska lapsi on varastanut onienan, mutta
jos lapsi olisi pyytänyt omenaa ja vanhemmat olisivat antaneet
sen, hän olisi syönyt sen paremmalla ruokahalulla. Ei
olisi tarvittu piiskaniskuja; kaikki omenaan liittyvä ilo
olisi ollut turvattu ja kaikki varastamiseen liittyvä surkeus
vältetty.
Tämä periaate soveltuu oikeutta myöten kaikkeen
Jumalan kanssa käymiseen Hänen lastensa kanssa. Kaikki,
mitä Jumala meille antaa, on oikein ja laillista;
ja on soveliasta, että me ILOITSEMME Hänen lahjoistaan
ja siunauksistaan MISSÄ TAHANSA JA MILLOIN TAHANSA Hän
on valmis niitä antamaan. Mutta jos tarttuisimme näihin
samoihin siunauksiin ja nautintoihin laittomasti, ilman
ILMOITUSTA, ilman KÄSKYÄ, nämä siunaukset
ja nautinnot muodostuisivat loppujen lopuksi kiroukseksi ja
vaivaksi, ja me joutuisimme käymään levolle iankaikkisen
katumuksen murheessa ja tuskassa.
Mutta kuuliaisuudessa on ilo ja puhdas ja sekoittamaton
rauha. Koska Jumala on laatinut suunnitelman meidän onneksemme
ja kaikkien luotujensa onneksi, Hän ei koskaan ole asettanut
eikä tule koskaan asettamaan kansalleen toimitusta tai antamaan
käskyä, joka ei luonteeltaan olisi omiaan aikaansaamaan
sitä onnea, jonka Hän on tarkoittanut ja joka ei lopulta
soisi suurinta hyvää ja kirkkautta niille, jotka vastaanottavat
Hänen lakinsa ja toimituksensa. Kun siunauksia on tarjottu
ja ne on hylätty, ne eivät ole enää siunauksia,
vaan ne ovat kuin PAHAN JA LAISKAN PALVELIJAN maahan kätkemä
leiviskä. Tarjottu hyvä palaa antajalle; siunaus
annetaan niille, jotka sen vastaan ottavat ja sitä käyttävät.
Sillä sille, jolla on, annetaan, ja hänellä on
oleva YLTÄKYLLIN, mutta siltä, jolla ei ole tai joka
ei halua ottaa vastaan, otetaan pois se, mikä hänellä
on tai mikä hänellä olisi voinut olla. ...
Tätä kirjettä, jonka Smith aikanaan kielsi kirjoittaneensa,
nimitetään nyt otsikolla "Onni on olemassaolon tarkoitus"
ja "Jokainen Jumalalta tuleva lahja on oikea", ja tekstiä
on käytetty kirkon oppikirjoissa. Se löytyy myös
suomeksikin painetusta teoksesta Profeetta Joseph Smithin opetuksia
ss. 254-255. Siinä ei mainita mitään sen ensimmäisestä
julkaisijasta, mormonien paheksumasta John C. Bennettistä,
saati tekstin alkuperäisestä tarkoituksesta: suostutella
Nancy Rigdon yhdeksi Joseph Smithin sivuvaimoista. Smith yritti
sitten mustamaalata Nancya kevytkenkäiseksi ja valehtelijaksi,
mutta joutui lopuksi tunnustamaan asian todeksi. Paikalla ollut
ylipappi George Miller moitti Nancya väittäen, ettei "Herran
voideltua" saa vahingoittaa.
Poliittista johtamista
Kirkko on valittanut aina, että mormoneja vainottiin niin
hirveästi, he kun eivät saaneet rauhassa "harjoittaa
uskontoaan" vihkimällä ihmisiä moniavioisiin
ja siis maallisesti katsoen laittomiin liittoihin. Kuitenkin se
nyt itse sekaantuu politiikkaan rahoituksin ja panemalla järjestelmällisesti
jäseniään liikkeelle Yhdysvalloissa, koska muiden
kuin yhden miehen ja yhden naisen väliset avioliitot kuulemma
mukamas "uhkaavat" heitä jotenkin. Käskykirje
on luettu jopa Suomen mormoniseurakunnissa. Näin Suomen kansalaisia,
jotka ovat mormoneja, johdetaan toiselta puolen maapalloa poliittisissa
kysymyksissä.
Tekopyhää? Mielestäni kyllä, kahdestakin syystä.
Kirkko väittää, ettei se sekaannu politiikkaan silloin,
kun jokin asia ei koske heitä. Tässä asiassa se kuitenkin
tekee sen. Mitä mormonikirkolle kuuluu, miten muut kuin mormonit
elävät elämänsä? Miten esimerkiksi homoseksuaalien
parisuhde kenenkään mormonin elämäntapaa voisi
"uhata", eiväthän homoseksuaalit pyri pakottamaan
mormoneja muuttamaan sitä?
Luettavaa
Richard S. Van Wagoner: Mormonien moniavioisuuden historiikki
B. Harmon Cardy: Juhlallinen liitto: Mormonien moniavioisuuden
kausi
Todd Compton: Pyhässä yksinäisyydessä
Joseph Smithin vaimoja (lista)
John C. Bennett: Pyhien historia
Opin ja liittojen kirjan v. 1835 painoksen avioliittoa koskeva luku
101, joka korvattiin myöhemmin luvulla 132
Wilford Woodruffin julistus 1890
Brigham Youngin opetuksia kuvaava kirkon oppikirja
John Taylorin valheellinen lausunto v. 1850
John Taylorin lyhyt elämäkerta BYU:n sivulta
Mormonijohtajien harhaanjohtavia lausuntoja moniavioisuudesta vuosilta
1835-1850 (engl.)
Joseph Smith avioitui muiden miesten vaimojen kanssa
D. Michael
Quinn: Mormonihierarkia: Vallan lähteet
"Polygamy in Mexico as Practiced by the Mormon Church, 1895-1905"
H. Grant Ivins, pdf-tiedosto
Emma Hale Smith, arvoituksellinen mormoni, Valeen Tippetts
Avery ja Linda King Newell
Fawn M. Brodie: No Man Knows My History
Autobiography of Mary E. Lightner (1818-1913) "He [JS]
preached polygamy and he not only preached it, but he practiced
it. I am a living witness to it. It was given to him before he gave
it to the Church. An angel came to him and the last time he came
with a drawn sword in his hand and told Joseph if he did not go
into that principle, he would slay him. Joseph said he talked to
him soberly about it, and told him it was an abomination and quoted
scripture to him. He said in the Book of Mormon it was an abomination
in the eyes of the Lord, and they were to adhere to these things
except the Lord speak."
Political Deliverance: The Mormon Quest for Utah Statehood
Edward Leo Lyman. University of Illinois Press, Urbana and Chicago,
1986
Utahissa Mantin kaupungissa päämajaansa pitävä
moniavioisuutta nykyään kannattava mormonilahko "The
True and Living Church". Sivusto oli ennen osoitteessa
www.tlcmanti.org (Lahkolla on tietääkseni n. 200 kannattajaa.)
Haku moniavioisuudesta Utahin yliopiston sivustolla (off-site)
Sivu fundamentalisteista (off-site)
Sinetöintikäytäntö Joseph Smithin kuoleman
jälkeen
Smithiin sinetöitiin hänen kuolemansa jälkeen monia
muita naisia, jotka sitten sanoivat olevansa hänen vaimojaan,
mutta se aihe on erillinen eikä sillä ole tekemistä
sen kanssa, että Smith eläessään hankki vähintään
33 "vaimoa", joista ainakin joidenkin kanssa hän
oli seksuaalisuhteessa.
Mormonit saattavat tämän (toisen tai molempien osapuolien,
eläessään keskenään aviossa olemattomien
henkilöiden kuoleman jälkeisen) sinetöintikäytännön
esille tullessa väittää esimerkiksi, että se
"lopetettiin nopeasti". Näin ei kuitenkaan ole. "Adoptiokäytäntö",
jonka avulla mormonien ylin johto sinetöi satoja seuraajiaan
itseensä, jotta heillä tuonpuoleisessa jaettaisiin "suurempi
valtakunta", jatkui siksi kunnes presidentti Wilford Woodruff
vihdoin lopetti sen v. 1894 50 vuotta Joseph Smithin kuoleman
jälkeen. Woodruff itse oli "sinetöity" kymmeniin
eläviin ihmisiin, jotka eivät olleet hänelle sukua.
Alemmilla jäsenillä oli tapana ottaa heihin sinetöityjen
ylempien johtajien sukunimi. Woodruff tajusi ilmeisesti lopulta,
että adoptiokäytäntö sai aikaan vielä yhden
tarpeettoman luokkarajan mormonikulttuurissa, joten hän määräsi
jäsenet lopettamaan johtajien lobbailun sinetöintitarkoituksessa,
ja sinetöimään sen sijaan itsensä omiin sukulaisiinsa,
niin kuin nykyään on tapana.
Vielä nykyäänkin temppeleissä sinetöidään
silti sijaisten avulla kuolleita, jotka eivät ole olleet eläessään
keskenään naimisissa. Ehkäpä naurettavin esimerkki
tällaisesta sinetöinnistä on kuolleiden katolisten
pappien ja pyhimysten jotka olivat eläessään
vannoneet selibaattivalan temppeliavioliitot. Virkalijat
noukkivat ilmeisesti historiasta yksinkertaisesti jonkun nimen,
johon nuo selibaatit sinetöidään.
Umpimähkäisiä temppelitoimituksia
|