Monille ei ehkä tule mieleenkään, että Joseph Smithin ja hänen
veljensä kuoltua v. 1844 syntyi kirkon johdossa tyhjiö. Ei ollut
mitenkään itsestäänselvää, että juuri Brigham Youngista tulisi Josephin
seuraaja. Tämä oli yksi syy, miksi Emma Hale Smith poikineen jäi
pois, ja perustettiin Uudelleenorganisoitu MAP-kirkko, jonka johtajia
pojista tuli.
Eräs asiaa käsittelevä artikkeli, joka auttaa alkuun "seuraantokriisin"
ymmärtämisessä, on Richard S. van Wagonerin The
Making of a Mormon Myth:
Van Wagoner selostaa yksityiskohtaisesti kuinka myytti Brigham
Youngin muodonmuutoksesta Joseph Smithiksi luotiin. Hän käyttää
artikkelissaan todistusaineistona paikan päällä 8. elokuuta 1844
kokouksessa olleiden henkilöiden alkuperäisiä päiväkirjoja, jotka
osoittavat, etteivät he ole kirjanneet minkään ihmeen tapahtuneen
silmiensä edessä, mutta myöhemmin he (sekä muutamat muut, jotka
eivät edes olleet paikalla) kuvailevat erittäin yksityiskohtaisesti
muodonmuutosta, jonka omakohtaisina silminnäkijöinä he muka olivat
olleet.
Artikkeli on loistava kuva siitä, miten monet uskonnolliset myytit
saavat tai ovat saaneet alkunsa. Mormonismissa on se hyvä puoli,
että koska se uskontona on niin nuori, se antaa tutkijalleen runsaasti
tietoa tämänkaltaisesta myytinmuodostuksesta, jonka voi kuvitella
selvittävän myös muiden uskontojen myyttien muodostusta.
Seuraava on eräältä postituslistalta ja koskee yllämainittua
Ensignin artikkelia:
"Uudessa Ensignin numerossa (elok. 1996) on vielä yksi kirkon
propagandamyllyn tuottama historiallinen virhe. Viittaan artikkeliin,
joka alkaa sivulta 22 ja koskee kirkon presidenttiyden siirtymistä.
Yhdellä lukemisella löysin nämä virheet:
- Lainataan varhaisia kirkon johtajien päiväkirjoja antamatta
julkaistujen lähteiden viitteitä. Miksi? Luulisin, että se johtuu
siitä, että ne on julkaissut Signature Press. Hyvänen aika, eiväthän
he halua, että pyhät todella lukisivat lähdemateriaaleja,
jos ne on julkaissut "Saatanan oma kustantamo".
- Lainataan tietoisesti jälkikäteen muutettua, Joseph Smithiin
liitettyä lausumaa: "Missä minä en ole paikalla, siellä ei ole
Ensimmäistä presidenttikuntaa yli kahdentoista koorumin." Joseph
Smith ei koskaan sanonut tällaista, ja artikkelin kirjoittajat
tietävät tämän hyvin. He myöntävät alaviitteessä, ettei tämä ole
alkuperäinen lausuma, mutta puolustelevat sen käyttöä sillä, että
korjauksen tekivät henkilöt, jotka olisivat voineet olla paikalla,
tai olisivat voineet kysyä niiltä, jotka olivat paikalla. Heille
ei tule mieleen, että joku voi muistaa väärin. Ei ole historiantutkimuksen
kannalta hyväksyttävää muuttaa jotakin lausumaa 20 vuotta sen
jälkeen kun se on annettu, kun ottaa huomioon kaikki ne tapahtumat,
jotka olivat sattuneet siinä välillä - ja sitten olettaa, että
tulos on lähellä alkuperäistä. Tämä on silkkaa historian vääristelyä.
He olettavat väärin tämän lausuman perusteella, että toiset Ensimmäisen
presidenttikunnan jäsenet vapautettiin palveluksesta automaattisesti
silloin, kun Joseph Smith kuoli, mainitsematta että tämä nykyinen
periaate oli täysin tuntematon vuonna 1844.
- He vihjaavat Sidney Rigdonin itseasialliseen eroamiseen Ensimmäisestä
presidenttikunnasta hänen lähtiessään Nauvoosta Pennsylvaniaan
keväällä 1844. He "unohtavat" mainita, että hän lähti tälle lähetysmatkalle
Joseph Smithin kutsumana, ja täytti näin profetian, jonka Joseph
itse oli lausunut aikaisemmin. Tämäkin on silkkaa epärehellisyyttä,
kun jätetään tosiasioita mainitsematta. [Apostoli Orson Hyde sanoi,
että Joseph Smith sai erityisen ilmoituksen keväällä 1844, jossa
Rigdonia käskettiin lähtemään Pennsylvaniaan.]
- He arvostelevat Sidney Rigdonia hänen "uskottomuudestaan profeettaa
kohtaan", ja siteeraavat v. 1843 konferenssia, jonka aikana Joseph
Smith halusi hänet erotettavaksi. Heiltä "jää" mainitsematta,
että Rigdon ja Smith tekivät sydämellisen ja täydellisen sovinnon
vain noin kuukautta myöhemmin, eivätkä he enää koskaan sen jälkeen
riidelleet. Heiltä "jää" huomauttamatta, että Rigdon asetettiin
Voideltujen koorumiin ja Viidenkymmenen neuvostoon, sekä valittiin
Joseph Smithin varapresidentiksi työskenteleväksi hänen rinnalleen
mikä kaikki tuskin merkitsee, että Joseph Smith olisi menettänyt
uskonsa häneen.
- He esittelevät jälleen noita "ihmetarinoita" kuvaillen Brigham
Youngin muodonmuutosta Joseph Smithiksi "unohtaen" mainita, että
vaikka ahkeria päiväkirjan pitäjiä oli tusinoittain, kukaan heistä
ei sattunut kirjaamaan tuota tapausta ennen kuin vuosia jälkeen
päin silloin kun tuli muodikkaaksi sanoa: "Minäkin näin
sen."
- He eivät mainitse sitä seikkaa, ettei meillä ole nykyään kovin
hyvää selostusta tuosta historiallisesta kokouksesta, sillä sen
pöytäkirjat ovat historioitsijoiden saavuttamattomissa Kahdentoista
koorumin käskystä.
- He eivät välitä keskustella siitä mutkikkaasta jutusta, että
Joseph Smith sääti muita, kuten poikansa Joseph Smith III:n, seuraajakseen.
Tämä on juuri yksi sellaisista tarinoista, joita sinä [viittaa
mormoniin, jolle postituslistalla vastataan] puolustat: se on 'uskoa
kohottava' (siinä mielessä kuin kirkossa tarkoitetaan, eli että
se ei karkoita mitään hellittyjä luuloja, vaikka ne olisivat kuinka
vääriä). Mitä sitten on väliä, vaikka se olisikin harhainen, täynnä
puolitotuuksia ja epärehellinen?"
rpcmanin kommentti:
Olin melko hämmästynyt lukiessani Ensignin (Suomessa nyk.
Liahona, ent. Valkeus) elokuun numeroa v. 1996, ja
löysin sivulta 22 alkavan artikkelin, jonka mukaan kirkko (tai ainakin
muutama BYU:n uskonnonopettaja) yrittää herättää henkiin tämän myytin
vain vajaa vuosi sen jälkeen, kun se laitettiin koipussiin. Artikkeli
kärsii myös muista vakavista tutkijavirheistä, mutta ei kai muuta
voida odottaakaan järjestöltä, joka jatkuvasti kirjoittaa uusiksi
historiaansa joka sukupolvessa tehdäkseen siitä massoille nautittavamman.
Luultavasti kirkko ei huolehdi rehellisyydestä
silloin kun se haittaa tarinoiden 'kohottavuutta'.
Ex-mormoni:
Tämä
melko huvittava ja sinänsä mielestäni turha (vaikkakin
tietysti jäsenten sydämiä lämmittävä)
muodonmuutosmyytti kertautuu esim. kirkon virallisessa historiakirjassa,
jonka ostin v. 1998 temppelin kaupasta eli nykyinenkin johto
hyväksyy esityksen. Apostoli Haight Kahdentoista koorumista toisti
saman tarinan Lauantain iltapäiväkokouksessa lokakuun 1998 puolivuotiskonferenssissa.
Hän vihjailee Rigdonin olleen Joseph Smithin epäsuosiossa, vaikka
asiat heidän välillään olivat v. 1844 jo selvinneet. (Ks. yllä.)
Moniko jäsen vaivautuu tarkistamaan asian, kun oikea apostoli kertoo
jotakin?
Mormonikirkon jäsenille ei näytä olevan ollenkaan väliä mikä
on totuus jostakin asiasta, kunhan juttu täyttää heidän toiveajattelunsa
vaatimukset. Jos jokin asia onkin epämiellyttävä, no, se on paras
jättää huomiotta. Jos kuitenkin sinnikkäästi kerrot tämänlaisille
totuuden, silloin olet tietysti 'ilkeämielinen' ja 'halvennat' ja
'vainoat' kirkkoa. Jäsenet ottavat helposti nokkaansa, jos
kirkkoa sanoo lahkoksi, mutta jos tutkii lahkojen ja kulttien määritelmiä,
sopii mormonikirkko samaan kastiin monien muiden muassa.
Toinen esimerkki kirkon nykyisten "johtavien veljien"
suunnanosoittamisesta:
"Me emme tarvitse enempää jäseniä, jotka
asettavat jokaisen yksityiskohdan kyseenalaiseksi; me tarvitsemme
jäseniä, jotka ovat tunteneet sydämellään,
jotka elävät lähellä Pyhää Henkeä,
ja jotka seuraavat sen kehotuksia iloisin mielin. Me tarvitsemme
etsikkosydämiä ja -mieliä, jotka toivottavat evankeliumin
tervetulleeksi väittelemättä ja nurisematta ja
vaatimatta ihmeitä todisteeksi."
Näin virkkoi ja noin nimesi apostoli M. Russell Ballard puheessaan
"Hyrum Smith: Firm As The Pillars Of Heaven", lokakuun yleiskonferenssissa
v. 1995.
Kai on paljon mukavampaa tuudittautua hellittyjen illuusioidensa
kehtoon eikä nähdä vaivaa kirkon todellisen tutkimisen tähden. Eri
asia onko se järkevää.
Lisäluettavaa:
|