Kysypä muutamalta mormonilta eri puolilla maailmaa, mitä
he pitävät kirkon virallisena oppina. Joku vastaa, että
mitä tahansa johtavien auktoriteettien sanomaa. Toinen rajoittaa
sen vain konferenssipuheisiin ja kirjoihin. Kolmas väittää,
että piispojen ja vaarnanjohtajien opetukset ovat myös
virallista oppia. Toiset väittävät, että sitä
on vain konferensseissa äänestetty materiaali. Jotkut
hyväksyvät virallisena oppina vain ns. standarditeokset
eli ohjekirjat: Mormonin kirjan, Opin ja liittojen kirjan, Kallisarvoisen
helmen sekä Raamatun; vielä jotkut vain osan pyhistä
kirjoituksista (eivät hyväksy sellaiseksi esimerkiksi
lukujen esipuheita tai alaviitteitä).
MAP-kirkko ei ole antanut tästä virallista lausuntoa.
On siis hyvin epäselvää, mikä on pyhää
kirjoitusta ja/tai kirkon virallista oppia, kun oikein perin juurin
asiaa tarkastellaan. Tosiasia on kuitenkin, että mormonit yleensä
pitävät hyveenä seurata nykyisten johtajien sanomia,
on ne sitten lausuttu missä yhteydessä tahansa. Alunperin
oli kaiketi tarkoitus, että opillisista asioista sentään
äänestetään yleiskonferenssissa silloin
ainakin, kun vielä opetettiin, että pyhien on kokoonnuttava
yhteen. Silloinhan jäsenillä olisi tosiaan ollut mahdollisuus
osallistua äänestyksiin. Nykyäänhän vain
harvat kykenevät matkustamaan Salt Lake Cityyn konferensseihin.
Äänestykset ovat joka tapauksessa vain muodollisuus. Esimerkiksi
suurista muutoksista temppelimenoissa ei äänestetty, eikä
niistä ilmoitettu sen kummemmin. Muutokset vain tulivat ylhäältä,
eivätkä tosiuskovaiset mormonit niitä asettaneet
kyseenalaisiksi, eivätpä edes ihmettele äänestämisen
puuttumista.
Usein ihmettelen, eivätkö mormonit muista mitään
kuulemastaan ja lukemastaan, edes omista kirjoituksistaan. Kaikki
vaipuu ilmeisesti ajan myötä onnelliseen unholaan.
Esimerkiksi Brigham Young lausui,
ettei hän ole koskaan antanut saarnaa, jota ei voisi pitää
pyhänä kirjoituksena. Nykyiset profeetat ja muut kirkon
korkeat virkailijat hylkäävät kuitenkin siekailematta
monia hänen lausunnoistaan joskus peräti väittävät,
ettei hän tiettyjä
asioita olisi opettanutkaan.
Kysymyksen ydin tässä on se, ovatko mormonijohtajien
opetukset luotettavia. Jos jotkut eri mormonijohtajat opettavat
jotakin käsitettä yli sadan vuoden ajan, eikö tuota
opetusta ole pidettävä ortodoksisena riippumatta siitä,
onko se virallisesti kanonisoitu vai ei? Kun nykyjäsenet väittävät,
että jotkut opetukset eivät ole "opillisesti varmoja",
he itse asiassa sanovat: "Mormonijohtajien opetuksiin ei voi
luottaa, eivätkä he ole sen innoitetumpia kuin kukaan
muukaan. Näin ollen eivät nykyisetkään opit
ja ohjaukset ole seuraamisen arvoisia."
Mormonit eivät itse ilmeisesti ollenkaan huomaa, että
tällainen johtopäätös on suorastaan pakko tehdä.
He vain lokeroivat aivonsa uskomaan, että jos joku aiempi profeetta
on sanonut jotakin, mikä aivan ilmeisesti on väärin,
niin siitä ei tarvitse välittää. Samanaikaisesti
he eivät hyväksy sellaisia, jotka asettavat kyseenalaisiksi
nykyisten johtajien sanomat. Parinkymmenen vuoden päästä
nykyisen profeetan neuvoja varmaan vähän naureskellaan,
ehkäpä mieluiten unohdetaan kokonaan. Näin on käynyt
useille aiemmille profeetoille.
Esimerkkinä voidaan antaa se oppi, että Jumala siitti
Jeesuksen Marian kanssa. On suorastaan naurettavaa väittää,
että useiden mormonijohtajien johdonmukaiset, yli sadan vuoden
opetukset tästä käsityksestä olisivat "spekulointia".
Asia olisi toinen, mikäli yksi tai kaksi johtajaa olisi opettanut
näin, ja sitten joku ylempi olisi julistanut ne epäortodoksiseksi
tai kerettiläisiksi, mutta näin ei käynyt. MAP-kirkon
korkein, valtuutettu johto opetti tätä, ja siitä
voi nähdä sitaatteja jopa niinkin myöhään
kuin v. 1978.
Ainoa syy, miksi johtajat nykyään kutsuvat sitä
"spekuloinniksi" on se, että käsitteestä
on tullut heille kiusallinen yleisön toistuvasti arvostellessa
heitä. Tästä huolimatta, kuten eräs mormoni
keskustelulistalla alt.religion.mormon taannoin väitti, jotkut
kirkon yliopiston BYU:n ohjaajat opettavat tätä käsitystä
vieläkin. Eräs toinen väitti, että hän
on kuullut sitä opetettavan omassa seurakunnassaan. Mikäli
kirkon johto uskoo tuon opetuksen olevan väärää
tai "spekulointia", he voisivat helposti antaa virallisen
lausunnon asiasta. Miksikö he eivät anna sellaista? Voi
helposti kuvitella, että he itse vieläkin mahdollisesti
uskovat siihen, mutta eivät halua sitä opetettavan julkisesti
yleisön arvostelun takia.
Oppiin uskovat mormonit voivat väittää, että
mormonismin opetus tästä asiasta on "järkevämpi"
kuin kristinuskon valtavirtauksen: heidän mielestään
kun on naurettavaa, että Jumala olisi vaikka vääntänyt
nenäänsä ja sanonut "Abrakadabra, olkoon hän
raskaana" ilman minkäänlaista miehistä geenimateriaalia.
Tavalliset kristityt taas pitävät Jumalaa sellaisena
kaikkivaltiaana ja rajattomana olentona, jolle tällainen teko
olisi nimenomaan täysin mahdollinen. He pitävät Joseph
Smithin jumalaa rajallisena.
Ennen n. vuotta 1840 mormonismissa ei ollut häivääkään
mistään opetuksesta, että Jumala olisi "korotettu
ihminen". Sitä ennen mormonien jumala oli samankaltainen
protestanttien Jumala-näkemyksen kanssa, mikä voidaan
helposti todentaa Mormonin kirjan ensipainoksesta ja vuoden 1835
Luentoja uskosta-kirjoituksista.
Todisteet saavat tutkijan ajattelemaan, että Joseph Smith
keksi käsitteen "Jumala = korotettu ihminen" oikeuttamaan
moniavioisuuden harjoituksensa eli että kun Jumala itse
siitti fyysisesti lapsia samanlaisen seksuaaliaktin avulla kuin
me, ja kun kerran Maria oli yksi Jumalan vaimoista selestisessä
valtakunnassa, niin silloin Jumalalla oli täysi aviomiehen
oikeus rakastella hänen kanssaan täällä Maan
päällä pannakseen alulle "Ainosyntyisensä
lihassa". Toisin sanoen, käsite luotiin valmistelemaan
psyykkisesti Smithin mahdollisia sänkypartnereita ja lämmittäen
heitä ajatukselle, että ollessaan hänen kanssaan
sukupuoliyhdynnässä ja tuottaessaan "tabernaakkeleita"
eli ruumiita hengille, teko on hurskas. Niin Joseph Smith tosiasiallisesti
loi "jumalan" oman kuvansa mukaan sellaiseksi kuin tarvitsi
voidakseen edistää omia seksuaalisia taipumuksiaan.
Mormonismi opettaa yhä käsitettä "Jumala =
korotettu ihminen" vaikkakin vaimeasti, mutta sekä johto
että jäsenet pyrkivät etäännyttämään
kirkon ja itsensä niistä alkuperäisistä opeista,
joita käsitteeseen liittyy.
Kirkko kamppailee nykyään sisukkaasti päästäkseen
mukaan kristilliseen valtavirtaukseen, josta tämä tarjouksen
muutos on varmaan vain pieni osa. Nykyinen presidentti Gordon B.
Hinckley (s. 1910) on tehnyt koko ikänsä töitä
kirkon koulutusohjelmien, julkaisutoiminnan ja PR:n parissa ja on
sikälikin ekspertti alallaan. Suomen MAP-kirkko avasi sivustonsa
lokakuussa 2000; se olisi vain muutama vuosi sitten näyttänyt
aivan erilaiselta. Pinnallisesti katsoen ei MAP-kirkon luulisi eroavan
muista kristillisistä kirkoista oikeastaan paljon missään,
paitsi että heillä on "valtuus". Asiaa kunnolla
tutkittaessa eroja kyllä löytyy roppakaupalla.
Mormonin kirjan kannesta on poistettu enkeli Moroni, joka siinä
ennen aina puhalsi pasuunaan. Nykyään sen tilalla on kirjan
nimi ja alaotsikko "Toinen todistus Kristuksesta". Mormonit korostavat
mielellään uskoaan Jeesukseen, koska monet kristityt eivät
pidä heitä kristittyinä. Jotkut kirkon johtajat myöntävätkin,
vaikkeivät liian kovaäänisesti, ettei mormonien Kristus
olekaan aivan sama kuin Raamatun Kristus.
Kirjasta on vihdoinkin jätetty pois ne naurettavan
yliromanttiset maalaukset, jotka kuvasivat kirjan päähenkilöitä
ja -tapahtumia. Ainakaan nykyisin jaeltavassa suomenkielisessä
versiossa ei ole ollenkaan kuvitusta.
USA:ssa kirkko kampanjoi jatkuvasti jopa TV-mainoksin. Vain muutama
vuosi sitten tarjottiin soittajille Mormonin kirjaa nykyään
ilmaisena lahjana jaetaan myös Raamatun kuningas Jaakon versio.
Ehkä se 'myy' paremmin. Joka tapauksessa kirkko saa näin
tilaajien osoitteet ja voi ryhtyä lähetystyöhön
heidän luonaan.
Kirkko pyrkii vaivihkaa muuttamaan nimensä, joka kuulostaakin
arkaaiselta. Keväällä 2001 apostoli Dallin Oaks sanoi,
että kirkkoa pitää "puhekielessä"
kutsua "Jeesuksen Kristuksen kirkoksi", ja vain kirjallisesti
täsmällisyyden vuoksi lisätä nuo kulttimaiset
sanat "Myöhempien aikojen pyhien". Toinen esimerkki
tästä on Brigham Youngin yliopiston oppilaille jaeltava
BYU Magazine. Etusivulla puhutaan vain "Jeesuksen Kristuksen
kirkosta".
Eräs toinen vaikuttava merkki sosiaalisesta mukautumispolitiikasta
on temppelimenojen muuttaminen, viimeksi v. 1990, hiukan 'inhimillisemmiksi'
niistä poistettiin verisiä rangaistuksia, joita
mukanaolijoille luvattiin, mikäli he koskaan ilmaisisivat rituaalin
koostumuksen ulkopuolisille. Myöskin muutettiin kohtaa, jossa
nainen ennen vannoi uskollisuutta ja kuuliaisuutta miehelleen siinä
kun mies vannoi niitä suoraan Jumalalle ilmeisen sosiaalinen
myönnytys siis sekin. Muiden kirkkojen pappejakaan ei enää
kuvata saatanan palkkalaisina kuten ennen.
Tuskinpa kukaan väittää ainakaan tosissaan, että
Jumala olisi ilmestynyt silloiselle presidentille ja profeetalle
Ezra T. Bensonille (1899-1994) ja käskenyt hänen viivata
näiden kohtien yli Joseph Smith ainakin väitti,
että temppelimenot olivat hänen saaminaan "täydelliset"
ja samanlaiset kuin kuningas Salomon aikoina eihän niissä
silloin olisi voinut olla syytä muutoksiin. (Benson-parka oli
joka tapauksessa tuossa vaiheessa melkein täysin seniili ja
toimi pelkästään kirkon keulakuvana.) Sen sijaan
kertovat monet jäsenet kyselystä, joka edelsi menojen
muutoksia sosiaalinen paine on kova. Tästähän
aivan ilmeisesti ainakin osittain johtui myös kirkon rotuopin
nurinpäin kääntö ykskaks v. 1978.
Kirkkoa kuulemma uhattiin USA:ssa jopa verotuksella, mikäli
rotuerottelu ei loppuisi. Lisäksi kirkko laajeni Etelä-Amerikkaan
päin. Esimerkiksi Brasiliassa vihittiin papeiksi valkoisia,
jotka myöhemmin saivat tietää, että heidän
esi-isissään oli neekereitä, jolloin pappeus piti
peruuttaa. Nykyään mustat saavat pappeuden siinä
kuin valkoisetkin, mutta kirkon opista ei 'Kainin kirous' ole poistunut
mustaihoiset kun ovat "aikaisemmassa olemassaolossa" (so.
ennen syntymää) olleet "vähemmän kelvollisia",
ja heidät on siksi kirottu. Tämä ei estä kirkkoa
tunkeutumasta Afrikkaan tilastojen täytettähän
aina tarvitaan.
Tällaisista
asioista ei kuitenkaan saa vapaasti puhua. Temppelimenotkin ovat
yhä täysin tabu; jäsenet välttävät
keskustelemasta asiasta jopa keskenään. Näin kyselijät
jäävät yksin miettimään epäselviä
kohtia saamatta koskaan tukea muilta.
Monet MAP-kirkon apostolien lausunnot ja kirjat ovat mormonien
sosiaaliselle elämälle olennaisia olematta silti virallista
pyhää kirjoitusta. Esimerkkeinä voisi mainita edesmenneiden
James E. Talmagen (1862-1933) Jeesus Kristus ja erittäin
suosittu, laajalle levinnyt apostoli Bruce R. McConkien (1915-1985)
Mormonioppi, joka on jonkinlainen tietosanakirja. Apostolihan
on "Kristuksen erityinen todistaja", joten McConkien olisi
toki pitänyt tietää kaikki tärkeä ja tietämisen
arvoinen mormoniopista. Ensimmäinen presidenttikunta ja monet
muut apostolit eivät silti välttämättä
olleet McConkien kanssa samaa mieltä näistä tärkeistä
asioista. Kuka heistä siis oli innoitettu? Mistä jäsenet
tietävät, ketä kulloinkin seurata?
Ankarinta
tekstiä tulee usein korkeasti kunnioitetulta apostoli Boyd
K. Packeriltä hautajaisissakaan ei saisi muistella vainajaa,
vaan keskittyä murheensakin keskellä antamaan todistuksensa
palautetusta evankeliumista ja kirkon totuudesta. Packer vaikuttaa
nykyään kirkon vapaamielisten jäsenten ja älymystön
kovimmalta vastustajalta, joka mielellään puhdistaa pois
sellaiset ainekset. Hänen mielestään homot, feministit
ja intellektuellit ovat sitä huonointa ihmisainesta ja siten
vaaraksi kirkolle. Kirkon tuleva manttelinperijä on tällä
hetkellä presidentti Hinckleyn neuvonantaja Thomas S. Monson
(s. 1927). Heti seuraavana perintöprinssinä tulee mainittu
Packer (s. 1924), jonka kireään kantaan yhtyy apostoli,
lakimies Dallin H. Oaks (s. 1932).
Kirkko välttää, aina kuin suinkin voi, antamasta
virallisia lausuntoja monista tärkeistä asioista. Näin
se voi aina jälkikäteen, esimerkiksi jonkin tulehtuneen
asian tullessa tiedotusvälineiden kautta keskustelun aiheeksi,
kieltää jonkun kirkon virkailijan sanomiset oppina
se onkin ollut "vain hänen oma mielipiteensä". Tämä
koskee jopa kirkon presidenttejä huolimatta heidän profeetanasemastaan.
Saa nähdä, missä vaiheessa nyt 90-vuotiaan Hinckleyn
opetuksia konferensseissakin ruvetaan pitämään "harhaoppeina"
tai "mielipiteinä"
tai kielletään hänen jotakin tiettyä asiaa opettaneen?
Kulkeeko raja ehkä 20 vuoden hujakoilla presidentin kuolemasta
laskettuna? Ehkä kirkon johdon olisi lyötävä
leima jokaiseen konferenssipuheeseen ja ohjeeseen, joka levitetään
vaarnoihin
Lisälukemista
Vanhin Monson selittää, mitä epäilyksille pitää tehdä Ensign
helmik. 2001
David Combe tarkastelee asiaa 1997 pitämässään
esitelmässä
Valkoisen vallan mormonismi kirkon rotuopista
Apostoli Oaks selittää, miksi ei pidä luottaa historiallisiin
tosiseikkoihin
12 koorumin presidentti Boyd K. Packerin puhe 1993 homojen,
feministien ja intellektuellien vaarallisuudesta
Apostoli Ezra T. Benson kehottaa jäseniä luottamaan lihan käsivarteen
Luentoja uskosta tekstejä, jotka olivat mukana Opin
ja liittojen kirjassa aina vuoteen 1921
|